Hoeveel verdient een loonwerker?

Hallo, ik zit er over na te denken om loonwerker te worden. Ik ken iemand die bij een loonwerker werkt en iemand bij een hovenier die bij de hovenier krijgt best wat meer per uur. Nou vraag ik mij af 'wat verdient een agrarisch loonwerker ongeveer' . Ik wil dit graag weten omdat ik twijfel tussen loonwerker of hovenier en dan vooral om als het ene meer betaald.

Deel dit topic

Reacties

+11
mdoornekamp
Dan kun je beter hovenier worden. Ik spreek uit ervaring
Fendtje_farmer
@mdoornekamp kunt u mij vertellen of het verschil groot is tussen het inkomen?
+1
valmet 605
@Fendtje_farmer het verschil tussen wat er binnen komt en er uit gaat is niet groot genoeg.
+9
cjw73
Pa zei altijd. De eerste loonwerker die miljonair wordt moet nog geboren worden.🤔🤔🤔
Fendtje_farmer
@cjw73 als ik dit zo hoort denk ik dat u boer bent.
+1
cjw73
@Fendtje_farmer zo ongeveer ja.
+2
stijn-de-bock
Als je iets wil verdienen zal dat niet met loonwerk zijn.wees daar maar zeker van.
Fendtje_farmer
@stijn-de-bock spreekt u uit ervaring?
+1
stijn-de-bock
@Fendtje_farmer ik ben 7 jaar vast in dienst geweest bij een loonbedrijf, loon was op zich best goed. Heb van kinds af aan veel bij loonwerkers gezeten en nu nog.ik heb er alle kanten van gezien. Zowel de financiële, sociale en de technische. Ik zou het niemand aanraden maar iedereen doet wat hij wil, ik rij ook nog altijd in het loonwerk omdat ik het niet kan laten maar tis een hondenstiel.
weurding
Weinig....
+2
Flinstone
Wordt maar hovenier! Als je al twijfelt dan kan je beter an iets beginnen wat niet zo kapitaalsintensief is!
Meer als een schop hark en schoffel ben je dan niet nodig!
Nou ja een zadel om op de schop te zitten dan😂😂
+6
valmet6400power
Verdient heel veel maar krijgt het niet!
+2
Erik,1979
En met bovenstaande reacties komt de vraag waarom het zo moeilijk is om aan personeel te komen!!!!😂😂😂😂😂😂😂😂
+1
Twentsch Land
@Erik,1979

Aan personeel komen als loonwerker is zo moeilijk nog niet, om aan personeel te komen die de hedendaagse techniek goed onder de knie hebben en er zorgvuldig mee omgaan, om die te vinden dat valt niet mee........loonwerkers die wel zulk personeel hebben en een betrouwbare en brede klantenkring kunnen nog steeds de kost goed verdienen.
+4
mike_v
Quote Reactie van @Twentsch Land:
Aan personeel komen als loonwerker is zo moeilijk nog niet

Ja en nee. Volk genoeg die "dit werk" wil doen. Maar zoek eens iemand die de hele winter thuis wil zitten en in de zomer als iedereen aan het genieten is van het zonnetje, 's morgens om 6u wil vertrekken en om 22u (of later) terug thuis wil komen.
+2
langeslagdiesel
@mike_v van 6 tot 22,uur😖 dat zijn halve dagen man! Tis loonwerk! Geen ambtenarij!
mike_v
Ik noem maar wat uren @langeslagdiesel 😉 . Uiteraard zitten er langere dagen bij, maar dat zijn eerder uitzonderingen dan de regel. Behalve bij de grasoogst, zal er niet snel langer gewerkt worden. Gras is een "korte periode". Een maisseizoen om maar iets te noemen kan gerust een dagje later afgewerkt worden. Hoewel sommige denken van niet.
langeslagdiesel
@mike_v lijkt tegenwoordig allemaal wel klaar te moeten zijn voor dat je bent begonnen. Vroeger was dat eigenlijk alleen met pakjes persen. Kon je rond 4 uur beginnen bij een klantje of 4/5. Mocht je doorpersen tot het sloffer werd. Dus een uur of 7, half 8. Maar eh,,,,, pers er geen 1000 in het uur hoor. Nog niet de helft. Nu is dat met gras/ mais/ mest/ groenbemesting zaaien/ noem maar op. Dus dan zitten er eigenlijk te kort uren in een etmaal.
mike_v
Dan zou de baas het lef moeten hebben om te zeggen; "We komen morgen wel of je belt maar een ander" @langeslagdiesel.
Puur economisch gezien zou de baas dit al moeten doen. Al die werkuren na 8u (werk uren) kosten de baas een pak meer geld. Maar ik ken geen enkel bedrijf waar hakselen in de overuren meer kost dan in de "niet-overuren".

Dan gras bijeen doen in de nacht slaat in mijn ogen ook nergens op. Als er regen op komst is, goed. Maar er zijn genoeg klanten die zeggen; Vanaf 4a5 uur mag je komen. Met als gevolg; Het laatste gras haal je van het veld als er alweer dauw op ligt ... Terwijl het om 15u "te nat" zou zijn volgens de boer ...
newholland6640
@mike_v dat beetje dauw is bij lange na niet zoveel als een paar uur drogen in de middag. Dat kan het verschil uitmaken tussen 30 of 40 procent dat.
mike_v
Midden in de zomer zou ik je gelijk geven @newholland6640. Maar even een praktijkvoorbeeld van afgelopen najaar;

16 november; Ik mocht om 16u vertrekken naar een boer om te gaan oprapen. Hele dag (en de hele week eigenlijk) typisch herfstweer dus drogen deed het totaal niet. Volgens de boer was het maar één wagen. Dus ik vertrek om half 4 richting de boer. Uiteindelijk 5 wagens later kwam ik rond 20u terug op het bedrijf binnengereden.

Dan moet je mij eens vertellen wat het nut daarvan was? Wie betaald die extra kosten, vergeleken met wanneer ik mocht vertrekken om 12u en terug was voordat ik overuren begon te maken?
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mike_v:
. Maar ik ken geen enkel bedrijf waar hakselen in de overuren meer kost dan in de "niet-overuren"

Loonwerker hier in de buurt rekend op zondag 25 euro extra per uur.
En wie mee rijdt ( dus ook de vastrijder en hakselaar chauffeur) krijgt 5 euro extra per uur omdat het zondag is.
Ik vindt het een super idee. Want het zijn altijd dezelfden die op zondag willen hakselen
rommert14
+2
mdoornekamp
@Fendt926Driver soms ben ik wel blij met een klant op zondag. Dat geeft ruimte in de planning de rest vd week. Opraapwagens moeten wel uren draaien bij mij
mike_v
Zijn inderdaad altijd dezelfde boeren die op vrijdag avond of in het weekend willen dat je komt @Fendt926Driver.
+1
Fendt926Driver
@mike_v ja of op zaterdag middag om 5 uur. Dan hopen ze dat je harder werkt om zaterdags avonds op tijd vrij te hebben.
wotan2
@Fendt926Driver Was er hier in de buurt ook eentje die dat altijd zo probeerde; De loonwerker had nog 2 65+ die nog graag kwamen hobbyen, die leverden goed werk maar wisten ook waarom zij daar naar toe moesten dus....
+4
Baltus_steyr
@Fendt926Driver hier in de buurt doen ze weinig tot niks op zondag. En dat vindt ik prima zo!
langeslagdiesel
@mike_v wil niet alles en iedereen over 1 kam scheren maar de mentaliteit is de laatste 15 tot 20 jaar veel veranderd. Ook de drang naar optimaal presteren in kwaliteit/ capaciteit heeft het er niet eenvoudiger op gemaakt. Maar geen baas in het loonwerk die zegt,: stop maar. Morgen weer verder. Want die dag zit ook vol gepland. Eerste snede duurt max 9 dagen tegenwoordig. Dan is alles weg. Rij jij er niet, rijd je concurrent er in die 9 dagen. Zo simpel is het. En zo is het met veel werkzaamheden in het loonwerk. Komt er nog bij dat je op de dagen dat het boerenwerk stil ligt. ( regen, te nat, winter periode, ook bezig moet blijven. Dan is het nou net hoe die verhouding ligt. Woord het bij werk ( stopwerk) of woord het boerenwerk stopwerk.. dan red je het niet met 6 of 7 keer 8 uur in de week.
mike_v
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Maar geen baas in het loonwerk die zegt,: stop maar. Morgen weer verder. Want die dag zit ook vol gepland

Dat weet ik ook wel. Maar de extra kosten die gemaakt worden (door na de uren of in het weekend te werken) mogen gerust doorgerekend worden, zoals @Fendt926Driver verteld.
langeslagdiesel
@mike_v vind die bewering van de 626 driver🤫 nogal uniek, en nijgt naar uitlokking van reactie’s. Niks mis mee, echt. Realiteit is dat er nogal wat gegoogeld woord met de tijd voor tijd regeling. Er zijn ook nogal wat boeren, ( oh nee, opdrachtgevers) die voor een duppie op de eerste rang willen zitten. Dus ook op zondag en dus ook s’nachs. daar hoeft na 10 uur werken geen 250 euro extra van verwacht te woorden. Ook al zijn daar in een hakseltrein 4 of 5 zondagen mee om zeep geholpen. Had je maar een vak moeten leren is het dan.
mike_v
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
Had je maar een vak moeten leren is het dan.

Wat heeft dat ermee te maken? Ik heb ook een vak geleerd. Of wil je nu zeggen dat iedereen die bij een loonbedrijf werkzaam is, dom is?
@mike_v volgens mij bedoeld hij dat dat vaak de reactie is die een boer geeft, waarmee hij vindt dat boeren vaak op die manier over loonwerkers denken. Ben ik het niet helemaal mee eens maar goed
@mike_v dat 15 uren op een trekker zitten is zo meteen ook afgelopen ,de overheid wil niet voor niets kenteken op trekker hebben,krijg je zo meteen hetzelfde rij tijden besluit als vrachtwagens.,dus met tachtograaf,het zal er niet goedkoper op worden voor de boer.
+1
Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl lijkt mij nogal ver gezocht maar in dit land verbaast het me niet meer
Fendt926Driver
@bernard-vant-klooster 10 a 15 jaar geleden gingen er ook ineens stemmen op om alle zelfrijders onder het vrachtwagenrijbewijs te zetten.
Heb toen direct alle rijbewijzen gehaald
Maar het zit nog ergens in de pijplijn dus zal ook zo nog een keer komen
@Fendt926Driver te gek voor woorden
+4
walker1
@bernard-vant-klooster Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl Officieel mag het al niet eens. Werkdag mag niet langer zijn als 12 uur en werkweek niet meer als 60 uur. Allemaal wel stoere praat met jullie 15 uur werken op een dag, maar ja zal maar eens iemand dood rijden met je maiscombi omdat je na 6 dagen x 15 uur niet helemaal scherp meer bent.
Dat er een keer een dag uitloopt en het toch meer als 12 uur wordt, snap ik best wel, maar dan moet de loonwerker als hij de volgende dag toch weer vroeg wilt beginnen voor een andere ploeg chauffeurs zorgen. Er zit tegenwoordig overal tig lampen op die machines en vaak ook gps, dus die hakseltrein kan 24/7 doordraaien als het moet, maar dan moet je gewoon 2 teams chauffeur hebben.
valmet6400power
Quote Reactie van @walker1:
Officieel mag het al niet eens. Werkdag mag niet langer zijn als 12 uur en werkweek niet meer als 60 uur. Allemaal wel stoere praat met jullie 15 uur werken op een dag, maar ja zal maar eens iemand dood rijden met je maiscombi omdat je na 6 dagen x 15 uur niet helemaal scherp meer bent.Dat er een keer een dag uitloopt en het toch meer als 12 uur wordt, snap ik best wel, maar dan moet de loonwerker als hij de volgende dag toch weer vroeg wilt beginnen voor een andere ploeg chauffeurs zorgen. Er zit tegenwoordig overal tig lampen op die machines en vaak ook gps, dus die hakseltrein kan 24/7 doordraaien als het moet, maar dan moet je gewoon 2 teams chauffeur hebben.

Maar zo gaat dat in de praktijk niet.. Als je een keer laat terug bent dan word je gewoon weer voor de volgende ochtend 7:00 ingepland. Zolang dit niet structureel wordt kan dat uiteraard prima.
In het geval van het hakselen dan heeft de loonwerker of extra mensen nodig of de dagen dat er gehakseld wordt kan er geen ander werk worden uitgevoerd. Het extra personeel is er meestal niet (in die tijd) en zeker niet als je zoals jij zegt 24/7 zou willen hakselen.
En een loonwerker die dan geen ander werk uit kan voeren krijgt ook geen positieve naam in de buurt..
trean
Quote Reactie van @walker1:
24/7 doordraaien als het moet,

Als je meerdere weken 24/7 wil draaien heb je wel 3 chauffeursteams nodig.
Wil je ongeveer 120 uur per week draaien kan je met 2 teams toe.

Heb je minder chauffeurs beschikbaar dan moet je ongeveer 70 uur per week draaien. Absolute Max is 100 uur per week per chauffeur.
+1
newholland6640
@trean

Ben je mooi gek als je 100 uur gaat draaien. Ben geen robot.
trean
@newholland6640 een keer een weekje in de uien of 1e snede met goed materiaal kan je 100 uur halen. Anders is de 70/80 uur de max.

5x12,5 en zaterdag 7,5 uur is al 70 uur in een week. Dan is het zaterdagmiddag tijd voor weekend.
+1
newholland6640
@trean

Ja, maar dat is al anders dan 100 uur.

Ik ben nu vrachtwagen chauffeur, en maak weleens 60 uur in vier dagen. Heb meestal drukke ritten met veel adressen, nou dan zijn bij mij de knollen wel op.
trean
@newholland6640 liever met goed weer een keer honderd uur werken en dan als het regent lekker poetsen , sleutelen en smeren in de schuur dan 70 uur werken bij mooi weer en dan de week erna nog 50 uur half in de regen baggeren om de oogst van het land te krijgen.
langeslagdiesel
@trean en als er op vrijdag nog ff 80 bunder onder de maaier door glijd. Wie gaat dat dan en wanneer weg rijden? Rij jij het niet weg op zaterdag middag/ avond/ nacht. Hoef je de volgende keer ook niet meer te maaien. En vrijdag is een dood normale werkdag voor iedereen. En voor die gene die op een dood normale maandag of dinsdag wil kuilen.kan jij wel raden op welke dagen ze willen maaien..
trean
@langeslagdiesel zaterdagavond en zondag mag de baas dat zelf doen.
Als het de hele week rustig is wil ik zaterdagavond wel tot na middernacht doorgaan.
Eventueel zondagmiddag ook wel beschikbaar.
Dat is gelijk de reden dat ik nu bij een akkerbouwer werk. Dan ben je niet afhankelijk van klanten met aparte wensen.
langeslagdiesel
@trean ook de baas heeft maar 1 paar handen en voeten. Dus als alle machines die een bedrijf heeft voor de gras oogst draaien, maakt de dag niet uit. ( of nacht )
+1
trean
@langeslagdiesel klopt, maar zondags werk is niet sterk
+3
langeslagdiesel
@trean als door te veel regen in de akkerbouw de oogstbare dagen op 1 hand te tellen zijn ramt men ook gewoon door. Ongeacht welk naam die dag heeft. Maar je hebt wel gelijk. Als het niet nodig is moet je het niet doen. En de zondag met rust laten. Helaas is de realiteit vaak anders.
+1
walker1
@langeslagdiesel Als het vanaf maandag de hele week gaat regenen, dan rammen de meeste op zondag ook wel door. Dan houd maandag maar lekker rustdag.
langeslagdiesel
@walker1 dat woord dan de onderhoud dag denk ik.
+2
geerts 88
@trean 100 uur houd niemand vol
trean
@geerts 88 ik kan een familielid met een loonbedrijfje die met sleepslangen een keer 100 factureerbare uren heeft gemaakt in 1 week. Daar komt dan nog 20 uur overheen voor rijden naar de volgende klant of naar huis.
Dat is wel gekkenwerk natuurlijk. De helft is ook leuk.
langeslagdiesel
@geerts 88 daar zijn pillen voor he.
walker1
@trean jij propt ook 2,5 werkweek in week. blij dat jij mijn werkgever niet bent.
trean
@walker1 zelf werk ik gemiddeld 50 uur per week bij een akkerbouwer.
Dan nog een paar uur thuis op het melkveebedrijf wat hobbyen en dan is de rest van de tijd om te slapen en voor de vrouw.
Vrouw staat natuurlijk op 1
Werk op 2
Slaap op 3
En als ik dan nog tijd over heb ga ik thuis eens achter kijken of er iets is wat direct moet gebeuren.
mike_v
Quote Reactie van Cvroegejr@online.nl">@Cvroegejr@online.nl:
de overheid wil niet voor niets kenteken op trekker hebben

Dat kenteken is er hier, in België al jaren. Transport trekkers hebben intussen wel een "vrachtwagen status" (Wegentaks, enkel witte diesel, ...) maar nog geen tacho. Of die er komt. Geen idee. Maar iedere andere trekker, met kenteken, kan nog steeds gewoon 24/24 rijden.

Quote Reactie van @trean:
Als je meerdere weken 24/7 wil draaien heb je wel 3 chauffeursteams nodig.Wil je ongeveer 120 uur per week draaien kan je met 2 teams toe.

Vertel dat even tegen onze baas 😆 . Van eind juni tot half oktober draaien wij in de erwten en bonen 24/24 met twee ploegen. Tel er het heen-en-weer rijden bij en je bent minimaal 14u per dag aan het werk (Moet je ook nog eens de tijd bijtellen die je onderweg bent van thuis naar het werk en visa versa. Dat voor een kleine 4 maanden lang, van zondag avond tot zaterdag ochtend.

Dan mag het wettelijk misschien niet, zolang niemand iets zegt, zal er geen instantie langskomen ter controle. Hoeft voor mij ook niet. (Industrie-)Werkzaamheden die 24/24 moeten gebeuren, dan weet je waar je aan toe bent. Dat is een totaal ander verhaal dan waar het gister over ging; "landbouwwerkzaamheden" die eigenlijk evengoed de volgende dag kunnen gebeuren.
trean
Quote Reactie van @mike_v:
Van eind juni tot half oktober draaien wij in de erwten en bonen 24/24 met twee ploegen. Tel er het heen-en-weer rijden bij en je bent minimaal 14u per dag aan het werk

Dat verdient zeker goed anders kan hij geen idioten vinden die dat willen doen, Ik snap dat het veel goedkoper lijkt om met 2 chauffeurs per machine te werken. Maar als je echt goed gaat rekenen is 3 chauffeurs veel goedkoper.

Met kipperchauffeurs net zo.
Stel je hebt 4 kippers die allemaal 80 uur per week moeten rijden.
Dan kan je met 4 chauffeurs werken.
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat die via een uitzendbureau komen. Ik reken even met afgeronde getallen.
4 chauffeurs x 40 normale uren per week is 160 uur x 20 per uur = 3200

4 chauffeurs x 20 overuren is 80 uur x 30 per uur = 2400

Dan heb je nog 20 uur per chauffeur over die later uitbetaald worden onder normaal tarief.
Dus 20uur×4×20 per uur =1600
Totaal 3200 + 2400 +1600= 7200 euro per week.

Ga je van 8 chauffeurs per week uit, is de som makkelijker.
8chauffeurs × 40 uur × 20 per uur = 6400 euro per week.

Dat is in dit voorbeeld al 200 euro verschil per week per kipper.
Daarnaast heb je met meer chauffeurs en minder uren per chauffeur ook minder kans op grote fouten door ongelukjes door vermoeidheid. En als er iemand ziek is of er door het weer even een nacht doorgewerkt moet worden is het geen probleem.
Je moet alleen wel de mensen beschikbaar hebben en vaker de weg uitleggen.
+1
Mdbm
@trean Aan je uitleg te zien heb jij geen eigen zaak. Je voorbeeldje lijkt mooi, maar de realiteit is anders:

- Een loonkost van 20 euro per uur?
- Extra chauffeurs aannemen van de interim om op een combinatie van +100k te zetten?
- Klanten kwijtspelen door onervaren mensen.
- Van de 8 is er altijd wel 1 ziek waardoor je een extra man moet aannemen om te vervangen.
- Verzekeringen, RSZ, ziekenkas, verlofregeling, medische keuring,...
-...
Als jou voorbeeld echt goedkoper was had iedere loonwerker wel 3 ploegen op 1 combinatie hoor!
trean
@Mdbm ik werk via een uitzendbureau bij een akkerbouwer. Die betalen ruim 20 euro per uur.
trean
@Mdbm extra chauffeurs worden meestal wel geregeld als het nodig is.
Heb ook wel bij een loonwerker gewerkt via uitzendbureau.
Ook wel eens met een gloednieuwe combinatie op pad gestuurd.
Overuren gaan 135% dus de klant betaalt ongeveer 30 euro per uur bij overuren.
Mdbm
@trean In België zijn het andere bedragen hoor. Mijn personeel kost 28 tot 32 EUR per uur exclusief verzekeringen, werkkledij, gsm,... Ik stuur geen interim op pad met duur gerief. Voor de meeste interimmers heeft het een reden dat ze geen vast werk hebben.
trean
@Mdbm interrem in Flevoland zijn meestal studenten van de aeres hogeschool Dronten. Die kunnen over het algemeen wel met een kipper rijden.
Voor het duurdere spul zijn meestal meer ervaren mensen of vast personeel beschikbaar.
Goede chauffeurs zijn duurder inderdaad.
mike_v
Voor het geld moet je het echt niet doen @trean. Het is omdat je veel uren maakt, anders heb je niet meer dan een ander.

Denk dat jouw berekening tegen zou vallen. Buiten het feit dat je extra volk moet zoeken, moet je bij drie posten bijvoorbeeld al de extra verplaatsingen eens berekenen. Om even het voorbeeld van bij ons aan te halen: wij vertrekken om 7u (of 19u bij de nachtploeg). Rond 8u kom je aan op het veld, machines tanken en tegen dat je begint te oogsten is het ongeveer half 9. Dan vertrekt de andere ploeg dus ook weer richting het bedrijf en die komen rond half 10 weer aan op het bedrijf. Eentje blijft om terug de camionette te tanken, dus het is ongeveer half 11 vooraleer die uittikt. Dat hele verhaal doe je driemaal bij drie ploegendienst. Dat verdien je niet zomaar terug in mijn ogen.
+1
GROENEDEERE
@walker1
Niet over de uren regels praten.
Daar houden wij als loonwerker niet van.
Ik vind t heerlijk om zo nu en dan wegen van 90 uur te maken ben zo opgegroeid en ja dan ben je wel eens moe.
Maar dat zijn piekperiodes als je dat niet wilt moet je vooral bij een loonwerker gaan werken.
Dan hou je t lekker lang vol.
walker1
@GROENEDEERE maakt me heus niet uit dat iemand incidenteel eens flinke uren maakt, maar dat moet niet dagen of zelf weken achter elkaar zijn als je ook nog met de spullen de weg op moet. je wilt ze de kost niet geven die met vermoeide kop al eens ernstig ongeval gehad hebben of veroorzaakt hebben.
+1
trean
@walker1 als je veel op de weg zit moet je fris zijn.
Degenen die bij ons in het transport team zitten maken ook minder uren. Hebben meestal genoeg chauffeurs beschikbaar. Dus dan houd het met 60 per uur week wel op.
+8
Fendt926Driver
@walker1 mijn kameraad is doodgereden door een vrachtwagen chauffeur die 21 uur achter het stuur had gezeten. Die is in slaap gevallen en door de vangrail frontaal voor de vrachtwagen van mijn kameraad geklapt.
Dus iedereen die bij mij opschept dat die al veel uren gemaakt heeft mag direct vertrekken
walker1
@Fendt926Driver Mee eens. Dat er in de oogsttijd langer doorgewerkt wordt is te begrijpen, maar het moeten geen onverantwoorde hoeveelheid uren worden en er moet ook voldoende rusttijd zijn. Daar kom je gewoon niet aan als ik hier verhalen lees van 70 tot 100 uur in de week.
mike_v
Ligt er nog wat aan wat voor werk het is @walker1. Contant op de baan of constant op het veld is een groot verschil. Wij maken gemiddeld 80 uren per week maar dat is 90% van de tijd op het veld.
mdoornekamp
@walker1 sleepslangen heb ik wel 100 uur per week gedaan. 6 dagen per week 17 uur. De gps maakt veel goed.
newholland6640
@mdoornekamp en dan zes uur over om te slapen? Ik trek dat niet. Nu op de vrachtwagen heb ik zeker zeven uur nodig om helemaal fit te zijn. Zeker als ik veel adressen heb.
trean
@newholland6640 gps maakt het veel makkelijker.
Hoef je alleen op de kopakker wat te doen.
mdoornekamp
@newholland6640 5 uur slapen. Is wel wat krap. Maar de inspanning was voor mij en collega erg laag met sleepslangen. Veel ervaring en top materiaal.

We hebben ook wel vol continu gedraaid met 3 personen. Dus 1 man 16 uur pompen, 1 man 16 uur bemesten en ik 8 uur pompen en 8 uur bemesten.
+2
walker1
Het loopt erg uiteen. Er zijn goed lopende loonbedrijven waar best wel wat verdiend wordt, maar ook die verlies draaien.
Maar doorgaans is het ook zo dat een vakbekwaam hovenier met wat handgereedschap per uur net zo veel vraagt als een loonwerker die met een spul van een half miljoen komt aanzetten.
+2
@walker1 denk dat hij bedoelt dat hij in loondienst wil bij loonwerker of hovenier. Niet om voor zichzelf te beginnen
Noknok
Misschien staat er iets in een cao boekje, als dat nog bestaat.
+1
Sjon
Hovenier.
Over 10 jaar zijn er gewoon de helft minder boeren.
En een groot deel van grond word elk jaar volgebouwd of natuurterrein.
Sojaboontje
Ben ook hovenier in loondienst geweest maar had het gauw bekeken.
Fendtje_farmer
@Sojaboontje waarom als ik vragen mag?
Sojaboontje
@Fendtje_farmer Ik liep zowat elke dag in de aanleg, en dat hou je niet lang vol. Vooral niet voor het geld wat je er mee verdient.
+1
walker1
@Fendtje_farmer Geef eens wat meer info. Met deze vergelijking: "Ik ken iemand die bij een loonwerker werkt en iemand bij een hovenier die bij de hovenier krijgt best wat meer per uur" kunnen we niks. Zijn die gasten even oud? Zelfde opleidingsniveau? hoeveel jaar werkervaring?
Een volwaardig hovenier die ook echt 4 jaar MBO tuinbouw heeft gedaan kan natuurlijk ook veel meer verdienen dan de eerste de beste boerenpummel die school niet afgemaakt heeft en de hele dag een beetje met een grondkar rondrijd.
Hoe oud ben jij nu zelf en welke school/opleiding volg je?
+1
Fendtje_farmer
@walker1 als u even naar bedenken scrolt ziet u meer info
+4
hermanjohndeere
Het belangrijkste is doen wat je leuk vind!!
Ik verdien liever 200€ per maand minder met mooi werk als 200€ per maand meer met kut werk!
+5
walker1
@hermanjohndeere kutwerk kan best lekker zijn.
hermanjohndeere
@walker1 ja na werktijd wel ja 😂 maar met tegen zin naar het werk gaan houd niemand lang vol.
+1
a3vandiejen
@hermanjohndeere ja maar toch....26 jaar geleden kon ik zo beginnen bij een loonwerker maar ging er 400 gulden in de maand op achteruit......had net kleine kinderen.
Heb het niet gedaan, vond het te veel geld.
+1
hermanjohndeere
@a3vandiejen tuurlijk maakt ieder zijn eigen keuze. Maar wou er meer mee zeggen dat geld niet altijd gelukkig maakt.
a3vandiejen
@hermanjohndeere Dat ben ik met je eens.
+1
Fendtje_farmer
Die jongens zijn even oud 1 heeft vmbo diploma en 1 nog niet gaat om zaterdag en vakantie werk. Ik ben 16 zit op vmbo kader
+3
walker1
@Fendtje_farmer Lekker nog even doorgaan en MBO volgen.
Fendtje_farmer
@weurding spreekt u uit ervaring?
weurding
@Fendtje_farmer deels wel.
valmet 605
Oké leuk. Wil je in loondienst of zzp dan wel voor jezelf beginnen. Welke regio zit je? Zelf heb ik 2 trekkers (oudjes) ik laat ze liever in het hok staan. Starten en naar het werk tijd en kan eigenlijk niet uit. Voor een keer 20 25 euro extra een trekker laten werken..... lastig. Doe je verhaal zou ik zeggen.
Fendtje_farmer
@valmet 605 loondienst, in Gelderland
valmet 605
@Fendtje_farmer probeer het uit. Een vol jaar loonwerker. Weet je het snel genoeg. Zelf houd ik een vaste baan niet vol. Ik wissel elk jaar paar keer van opdrachtgever.
Fendtje_farmer
@valmet 605 ik snap wat je bedoeld maar ik moet een opleiding gaan volgen en ik hoop voor 1 april te weten wat ik echt wil tijdens een opleiding stoppen is zonde en lastig.
+3
walker1
@Fendtje_farmer Ik weet niet waar je woont, maar ik heb zelf de middelbare bosbouw en cultuurtechnische school gevolgd. tegenwoordig is dat een onderdeel van Helicon, mbo opleidingen op gebied van groen, tuinbouw, landbouw, enz in de regio groot deel van Brabant en Gelderland. Wij hadden in die tijd ook nog lessen bij de praktijkschool in Schaarsbergen, waren erg leuke weken daar. Leren werken met bv kettingzaag en bosmaaier, maar ook bv sportveldmachines, grondverzet en ook trekkers. Misschien moet je ook niet alleen aan loonwerk denken, maar je kan ook trekkerwerk doen bij een groenvoorzieningsbedrijf of in de gww.
Fendtje_farmer
@walker1 ik woon in Barneveld in Gelderland
walker1
@Fendtje_farmer Als je graag met machines werkt kan je wel bij Vink beginnen 😉
+1
trean
@Fendtje_farmer ik zou dan voor akkerbouw gaan doen, is ook veel met machines werken en ze horen vanuit de plant te denken. Met mbo akkerbouw kan je goed terecht bij een loonwerker.
Als je dan toch nog hovenier wil worden heb je de basis kennis al.

Ik heb zelf MBO niveau 4 gedaan, maar daar leer je naast de verplichte vakken weinig... de rest leer je tijdens stage.
jan-reitsma
Als loonwerker zit je vaak 's winters thuis en in het seizoen maak je lange dagen. Veel geld zul je nooit verdienen maar als jij doet wat je leuk vindt is dat niet de drijfveer. Je moet wel bedenken of je het ook wilt als je later een gezin hebt. Je kunt ook kiezen om het grondwerk in te gaan of kraanmachinist te worden dan heb je regelmatiger werk
+2
lukasbelarus
Lijkt me niet meer dan normaal die iemand die in weer in wind aan het sjouwen is meer verdient dan iemand die de hele dag rondjes rijd
+3
jammermaarhelaas
@lukasbelarus

In de praktijk is het maar al te vaak zo dat de mensen die het zware lichamelijk werk doen de laagste lonen hebben.
+1
@jammermaarhelaas en toch trekt dat ook bij. Tekort aan personeel in de bouw stijgt nog steeds. Stuckedoor, metselaar, timmerman... die alleskunners verdienen op het moment wel lekker
+2
newholland6640
@bernard-vant-klooster trekt bij? Waar? Waar? Als zzp'er ja, en verder is er niet zoveel veranderd. Behalve dat de baas verwacht dat je harder werkt.
brauheist
@newholland6640 je kunt vrage om meer anders ajuu toch iedereen word overal weg gekaapt
@newholland6640 ik bedoel de zzpers idd
+11
caseboy
Er zijn 3 manieren om van je geld af te komen: drank, vrouwen en loonwerk
Drank is de lekkerste
Vrouwen is de leukste
Loonwerk is de snelste
+1
Fendtje_farmer
@caseboy 4 manieren manier 4 is links stemmen dat is de naaste 😜
+3
Fendt926Driver
Mij is altijd geleerd ga voor het hoogst haalbare.
En zeker niet om loonwerk af te branden. Je hebt er niet perse een loonwerk diploma voor nodig.
Bij een hovenier moet je wel een opleiding groen hebben.
Bij een boer moet je een veehouderij diploma hebben enz.
En met al die diploma s mag je bij een loonwerker werken.
stijn-de-bock
@Fendt926Driver wijze woorden.
+3
mdoornekamp
@Fendt926Driver Loonwerk blijft natuurlijk wel een leuk vak. En er is ook zeker wel wat in te verdienen. Je moet dan wel een beetje op de kleintjes letten. Dus niet alles nieuw en zo groot mogelijk aan laten rukken. Want dan liggen je kosten te hoog. In de praktijk worden vaak nog veel te grote en dure machines gekocht die niet rendabel zijn.
+2
Rickhn
Weet wel goed, Dat je nooit bij een hovenier moet gaan werken om met machines te werken.
Fendtje_farmer
@Rickhn ik ken een hoveniersbedrijf met een loods vol machines trekkers etc en toebehoren
Rickhn
@Fendtje_farmer dat kan. Wij hebben aan de zaak ook veel machines. Maar op 2 shovels bladblazers en heggenscharen na valt het tegen hoe vaak het uit de schuur komt.
+5
Fendt280S
Ik zal het niet van het verdienen aflaten hangen maar wat je het leukste lijkt. Als je iets leuk vindt om te doen dan krijg je daar energie van en kom je het verste. Beide vakken zijn divers en verdieping goed mogelijk. Hovenier is meer verdieping in de planten wereld en Loonwerker op het gebied van techniek.
+2
Sojaboontje
En als je dan toch voor hovenier kiest, ga dan bij de gemeente werken.
Fendtje_farmer
@Sojaboontje verdient dat meer? Bij mij in de gemeente was het vroeger een echt bedrijf voor mensen met handicap die het onderhoud deden maar dat is opgeheven omdat ze te weinig supsiedie kregen en die mensen schoffelen nu bij de gemeente.
Sojaboontje
@Fendtje_farmer Bij de gemeente komt het je niet aan de botten, en je hebt mooie werktijden.
jammermaarhelaas
@Fendtje_farmer

Bij mijn weten kun je bij een gemeente geen overuren maken. Als je bijvoorbeeld in de strooiploeg uren maakt buiten normale werkuren, dan krijg je daar vrije uren voor terug. Op feestdagen krijg je dan meer dan 1 vrij uur per gewerkt uur.

Voordeel is dat je een mooi rustig leven hebt met vaste werktijden, koffie en thee in de kantine/keet, als je dichtbij woont tussen de middag thuis eten. Nadeel is dat je loon gelijk blijft, er dus geen overuren gemaakt kunnen worden.

De vergelijking met werken bij een hovenier en zeker het werken bij een loonwerker gaat volgens mij niet op, dat is totaal anders.
+3
maikwolsink
Ik zit al een aantal jaren in het vak met af en toe een uitstapje naar het grondverzet voor een jaar en een 7 maand in de haven als bobcatter.
tevens vroeger ook andere dingen gedaan maar elke keer als ik een trekker zag of een gras of mest lucht rook begon het toch weer te jeuken om zo snel mogelijk weer op het land te zijn.
je moet er van houden om lange dagen te maken maar je moet er ook tegen kunnen dat je in de wintermaanden weinig te doen hebt.
en zoals eerder aangegeven als anderen in de zomer lekker met een pilsje bij de BBQ zitten ben jij druk op het land.
ook het loon is geen vetpot maar door de vele overuren in het voor en najaar en zomers tussendoor tikt het op het gemiddelde wel leuk aan.
een kameraad van mij die een jaar na mij zijn diploma heeft gehaald heeft sinds vorig jaar zijn vrachtwagen rijbewijs.
als we beide 40 uur per week zouden maken zou hij een kleine 300 euro per maand meer verdienen.
en ik moet toch zeggen dat ik liever de veroorzaker van een fille achter mij ben dan er in aan staan te schuiven.

als hovenier verdien je zeker meer als in het loonwerk, ik zou zeggen waar denk jij dat jij gelukkig in word?
+3
GROENEDEERE
Ik ben loonwerker en ik verdien genoeg....
Als ik bij een hovenier zou gaan werken dan zou ik wel een deel inleveren denk
+3
aad3040
Om te beginnen, volg je hart want met tegenzin naar het werk wordt het ook niet. Fluitend er naar toe en zingend naar huis.
Loonwerker is hollen en stilstaan op de gekste tijden. En of je hovenier bent of loonwerker volgens de klant is het bijna nooit goed.
En je moet net als iedereen vooruit kijken wat er komt aan rekeningen.
Een ieder die hier op dit forum zit kan het niet voor jouw beslissen, daarom nogmaals volg je hart, je kunt beter spijt hebben van wat je hebt gedaan dan achteraf wat je niet hebt gedaan.
+1
simon
Een loonwerker verdiend aan het einde vant jaar een set versleten banden.
+1
New Kobelco
Volgens mijn bescheiden mening krijgt een hovenier 10 keer meer telefoons!
+1
Rickhn
@New Kobelco Klopt. komt op het moment geen einde meer aan. zoveel werk
+2
jehan
Als loonwerker verdien je genoeg ..ik verdien ook heel heel maar of ik het krijg?????
+1
Fendt926Driver
@jehan hier net weer een loinbedrijf falliet gegaan/over genomen.
Dus allemaal verdienen ze niet wat
weurding
@Fendt926Driver teveel openstaande posten?
jehan
@Fendt926Driver houhou ik bedoel het anders dan jullie denken ...zeggen ze toch wel vaker ik verdien genoeg maar ik krijg het alleen niet
+3
guus hiddink
Heel best betaald wordt het niet een paar honderd boven het minimum loon vaak.De overuren brengen vaak leuk extra geld op.Maar wat het beste is hovenier of loonwerker qua loon zal wel geen honderden inzitten.Je moet gewoon je hart en gevoel volgen dat is het beste.Er is zoveel te kort aan vaklui op het moment dat je gerust kunt switchen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
132
DEELNEMERS
43
WEERGAVES
0