Illustratie van:

Ford 8700 - Brandstof pomp veer handmatig oppompen...

Met kilverbak geëgaliseerd en dan wil de brandstof wel eens sneller op zijn dan voorzien.....

30 liter bijgevuld en volgens instructie (ik doe het helaas niet voor de 1e keer) het ontluchtingsboutje op de rechter brandstoffilter iets losgedraaid. Ben al een half uur aan het pompen, maar wil geen diesel komen.

Tot hoe lang kan het duren voordat de leiding weer vol zit? Kan dat zo lang duren?

Tijdens dat oppompen schoot volgens mij het veertje ergens los. Ik bedoel het veertje wat ervoor zorgt dat hendeltje weer naar beneden geduwd wordt (tegendruk). Zie 2e foto.

Hoe zit dat veertje vast? En heeft dat een serieuze functie waardoor ik geen diesel wil krijgen?

Bedankt

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Brandstofpomp Ford 8700

(klik om te vergroten)

Het handpompje (hendeltje) met veertje. Dit veertje lijkt losgeschoten te zijn....

Reacties

valmet6400power
In principe heb je "zo" dieselolie als je dat oppompt vanuit je opvoerpomp naar je brandstoffilter. Dat je het nog een half uur hebt volgehouden is bewonderenswaardig haha.

Maar zonder gekkigheid, er komt dus geen diesel, dus de diesel wordt ergens geblokkeerd. Kan het zijn dat er vuil vanuit de tank in de aanvoerleiding terecht is gekomen? Dat veertje zit er naar mijn mening alleen zodat je niet zelf dat hendeltje de hele tijd terug hoeft te halen terwijl je aan het pompen bent.
Nog even de toelichting uit wphb

(klik om te vergroten)

De uitleg uit werkplaats handboek

(klik om te vergroten)

De volgorde van ontluchten
Ja dat hoopte ik, dat die verder niet echt een functie zou hebben.

Ik kan de filters even losdraaien maar hoop dat hij niet verstopt zit. Ik zie wel iets 'bewegen' bij het ontluchtingsboutje als hij net heel iets open is (dus iets lucht/vloeistof als je heel goed kijkt). Maar serieus diesel komt er niet. Maar pompje lijkt dus nog wel te werken.

Oke, goed om te weten dat de diesel er normaal gesproken dus zo zou moeten zijn. Dat hendeltje is veel te klein om een half uur vol te houden inderdaad 😄
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
De verstopping van je filters zal wel meevallen, het zit eerder in een leiding vanaf je tank naar de pomp toe. Dat is immers maar een dunne leiding en als je daar net een brokje roest (of wat anders) heb zitten dan kun je lang pompen maar dan krijg je geen brandstof bij je opvoerpomp.
Aangezien je het wel vaker hebt gehad dan weet je ook wel dat als je hem goed ontlucht je "veel" diesel uit dat ontluchtingsgat ziet komen, dus niet dat het nauwelijks waarneembaar is.
stephan-inter
Even met lucht terug in de tank blazen en dan opnieuw pompen. Binnen paar minuten moet je echt wel diesel hebben
Ja klopt, het stroomt dan best wel een beetje inderdaad. Nu de hamvraag...is die dunne leiding goed bij te komen, en blaas ik dan schoon? En dan aan beide kanten losmaken zeker?

Of tegen de richting in blazen zodat eventueel vuil weer terug de tank in gaat?
stephan-inter
@Agrarisch hobbyist ja terug de tank in. Dan kan je weer even. Zou hem dan thuis helemaal schoon maken
Fendt926Driver
Waar zit de dieseltank bij jou ford?
Als die bovenliggend is zou het vanzelf er naar toe kunnen lopen.
Heb zelf ooit een keer gehad dat ik te weinig in de tank had om weer te kunnen starten. Weet niet meer waarom. Maar als je er weer heen loopt neem nog eens 30 liter extra mee (of 60) misschien dat het helpt
@Fendt926Driver Herken wel wat je zegt. Met de Atlas kraan eens gehad, dat pas na veel meer liter het in 1x wel lukte. Zal met de druk te maken hebben misschien. Vanmiddag is de auto er weer, zal ik nog eens langs de pomp rijden. Heb niet standaard volle tanks hier staan 😄

Want ja hij is bovenliggend (tenminste er zitten 2 tanks)

Diesel is al weer best duur trouwens! Geloof dat ik gisteren alweer richting de 1,35 betaalde 😞
Fendt926Driver
@Agrarisch hobbyist poe 1.35 is best prijzig.
De laatste diesel die ik kocht was 95.6 per liter ex btw.
Zal incl ook op 1.15 komen. Maar heb het ook al wel eens gekocht op het hoogste peil.
Enkel de 3000 liter ineens geeft mij iets korting boven de pomp prijs
+2
JD3010
Merk je wel dat die pompt, of weinig. Kan zijn dat je pompje net bovenop de nok staat, zodat die weinig slag kan maken met pompen. Als je de motor wat draait, heb je weer meer slag.
De 2e tank zit onder de cabine?
@JD3010 Ik heb geen idee eerlijk gezegd. Voel bijna geen tegendruk en hendeltje hangt er los bij omdat dat veertje los zit. Van de 180 graden merk ik alleen iets dat ik pomp het laatste stukje. Maar zie dus wel iets bij de ene ontluchtingsbout, en de filters zitten ook vol diesel.

En hoe draai ik de motor? Trekker omduwen met de kraan 😄
Huuuuub
@Agrarisch hobbyist
De nok zal inderdaad het membraan in duwen. Even de motor heel kort starten met een beetje geluk draait de nok zich goed.
JD3010
Quote Reactie van @Agrarisch hobbyist:
En hoe draai ik de motor?

Ik mag hopen dat je trekker niet met een slinger geleverd is ipv. een startmotor.🤗
@JD3010 Nee, maar zo'n slinger had ik wel gehad hoor. Zit aan de Hatz trilplaat, ook zo'n antieke.
Dit was ik dus aan het doen. Super leuk werk en ook zonder laser wordt het best strak 😄

(klik om te vergroten)

Egaliseren
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
Mooi werk is dat! Misschien voor de volgende keer de tankmeter wel in de gaten houden? 🤭
Fendt926Driver
@valmet6400power ha ha.
Hij die zonder zonde is gooie de eerste steen.
Ik denk dat degene die al enige jaren rijden allemaal al wel eens een tank leeg hebben gereden.
Ik kan met 10 keer misschien wel lijst aanvoerder zijn ...
+1
JD3010
@Fendt926Driver Of hij spreekt uit ervaring.😉
valmet6400power
@Fendt926Driver
Ik kan je gerust stellen ik heb nog nooit zonder brandstof gestaan met welk voertuig dan ook 🙌🏻
Kwestie van weten dat je tankmeter het doet, weten hoeveel liter/uur de trekker gebruikt bij een werkzaamheid en weten hoe groot de dieseltank van de trekker is. Dan kun je wel vrij nauwkeurig schatten wanneer het tijd is om te tanken 😄
Fendt926Driver
@valmet6400power super.
Maar met alle respect met 24 jaar heb je ook nog niet echt veel hoeven tanken
Ik laat het er nog wel eens op aan komen...
1 machine heeft geen tankmeter. De andere een lampje. Soms gaat dat wel eens mis.

Maar ik heb ze altijd weer aan de praat gekregen.
@valmet6400power Ja, maar zo heel goed doet die het niet volgens mij. En verschil tussen tank 1 en 2 is mij ook nog steeds onduidelijk. Is tank 2 gewoon een (kleinere) reservetank om je te waarschuwen? En dus met handmatig oppompen, dan op "2" zetten omdat die onderin zit neem ik aan?
JD3010
@Agrarisch hobbyist Ik dacht dat beide tanks een eigen meter hebben. Met die schakelaar kun je dan de meter op tank 1 of 2 zetten.
Ik heb maar een beetje Ford kennis. 😚
kromdiek
@JD3010 Het klopt wat je zegt, zit een schakelaar op het dashbord voor tank 1 en tank 2 (de onderste waar de diesel aangezogen wordt en de bovenste waar je vult, dat is eigenlijk de buffertank)
Onder de stoel verstopt dan zeker! Maar ik zal zo nog een kijken
JD3010
@Agrarisch hobbyist Boven de motor en rechts onder de cabine.
En vraag is natuurlijk, welke tank vult hij eerst als ik 30 liter erin doe. Ze zitten wel onder elkaar. Neem aan dat de bovenste niet eerst vol komt...
stannetje96
@Agrarisch hobbyist de onderste tank loopt als eerste vol en dan de bovenste. Je heb immers ook maar één vuldop.

Met die schakelaar kan je switchen tussen de twee tanken. Elke tank heeft een aparte meter. Als de eerste leeg is schakel je over naar de 2e en als die bijna leeg is moet je toch echt tanken
Fendt926Driver
@stannetje96 zeg hem ook even waar de schakelaar zit waar je mee switcht tussen beide meters
stannetje96
@Fendt926Driver op het dashboard in de buurt van de tankmeter dacht ik. Is al paar jaar terug dat onze ford weg is gegaan
Fendt926Driver
@stannetje96 op stage vroeger gereden op een 7710. Die kon 180 liter diesel hebben. Nooit een schakelaar gezien. Maar kan ook wel zijn dat daargeen 2 tanken op zaten
kromdiek
@stannetje96 Nee, je hoeft niet te switchen, de diesel komt altijd uit de onderste tank, de schakelaar is enkel en alleen voor de tankmeter.
stannetje96
@kromdiek bedoel ook alleen tussen welke tank de meter weergeeft. Had even duidelijker gekund
+1
Ja, jongens waar de schakelaar zit weet ik wel 😄 Helemaal op mijn hoofd gevallen ben ik nou ook weer niet. Maar een 2e meter is er echt niet hoor, niet in en ook niet buiten de trekker...

(klik om te vergroten)

Dashboard Ford 8700
JD3010
@Agrarisch hobbyist Heb je een tank onder de cabine?
Fendt926Driver
@Agrarisch hobbyist er is ook geen 2e meter.
De meter geeft het niveau aan in de tank waar jij de schakelaar op hebt staan.
En kijk ook even naar die brandstofmeter.....
JD3010
@Agrarisch hobbyist Heb je een tank onder de cabine?
Je hebt niet 2 meters op het dashboard, maar de ene meter is voor beide tanks
Ja, volgens mij ook. Schakelaar omzetten en dan niveau aangeven van die tank. Maar zoals te zien, de tank is leeg en volgens de meter niet.

Wat ik nu zou willen weten, (en ik weet zelf het antwoord wel denk ik), vertelt de schakelaar alleen het niveau van tank 1 en 2 of stuurt hij ook de ene tank t.o.v. de andere.

Volgens mij zie je er alleen het brandstof niveau mee.

En als ik slechts 30 ltr heb gevuld, maakt het dus niks uit op welke stand die staat want hij haalt de diesel altijd alleen maar uit de onderste tank.

Eens?
JD3010
@Agrarisch hobbyist Wat doet de meter op 2? Je voeler van tank 1 kan kapot zijn.
@JD3010 Zie de foto als hij op 2 staat. Helemaal vol. Dat moet die 30 liter zijn denk ik dan......

(klik om te vergroten)

JD3010
@Agrarisch hobbyist Die wijzer slaat veel te ver door zo.
Heb je nog geprobeerd met diesel oppompen als je de motor effe wat verdraaid heb?
@JD3010 Ja, geprobeerd te starten met de sleutel; bedoel je toch? Meerdere keren....geen rook uit de uitlaat
JD3010
@Agrarisch hobbyist Nee, alleen de motor een stukje draaien om te kijken of je opvoerpomp dan wel werkt met handmatig oppompen.
Je zal het hele systeem eerst luchtvrij moeten hebben, voordat die wil draaien.
@JD3010 Oke, ik dacht dat de startmotor draait als ik hem probeer te starten. Dacht dat je dat bedoelde. Maar hoe doe ik wat jij bedoelt?
JD3010
@Agrarisch hobbyist Nu kijken of de opvoerpomp het beter doet.
Deze opvoerpomp wordt door een nok bediend. Als deze nok toevallig omhoog staat, doet de opvoerpomp weinig of niks. Het heeft dan geen vrije slag.
+1
Fendt926Driver
@Agrarisch hobbyist jou handpompje wordt in de motor door een nok op een as steeds ingedrukt.
Maar als die nok net helemaal richting de pomp staat kun jij geen slag maken met het handbedienen van de pomp.
Iets starten zou die as iets kunnen draaien zodat die nok verder weg staat en jij meer slag hebt met de handpomp
@Fendt926Driver Sorry hoor maar ik snap het nog niet. Starten v/d trekker lukt uiteraard niet. Begrijp dat het ook niet bedoeld is om de startmotor te laten draaien via contact. Dus wat moet ik doen om de motor te draaien?
Fendt926Driver
@Agrarisch hobbyist als jij de trekker start gaat ook de as draaien waar het opvoerpompje mee aangedreven wordt.
Die komt dan op een andere positie en heb jij misschien meer slag op jou handmatig opvoerpompje.
Je hebt vanmorgen al gestart dus kijk eens of jou hand pompje nu makkelijker heen en weer wil en dus meer slag maakt
@Fendt926Driver Ah OK - ja maar dat had ik al gedaan. Trekker proberen te starten met de sleutel en daarna weer met opvoerpompje proberen
@Agrarisch hobbyist Trouwens, normaal als ik probeerde te starten met de sleutel, ging het hendeltje af en toe ook wel op neer (m.a.w. brandstofpomp wordt bediend vanuit de trekker).

Nu zag ik dat niet.

Het kan toch niet zo zijn dat door die los gesprongen veer, het pompje niet goed meer is? Het hendeltje hangt er wel echt los bij en wat van die grijze smurrie
Fendt926Driver
@Agrarisch hobbyist dan toch ecen arwachten tot de echte ford fanaten waar onder @RPCounty @oldtimergek enz bijhoren en reageren.

Pompje wordt inderdaad vanuit de motor aangedreven
@Fendt926Driver Oke, ja ben benieuwd naar dat veertje en hoe ik die weer vastzet. Zal nu vast wel even diesel halen
JD3010
@Agrarisch hobbyist die opvoerpompen hebben ook niet het eeuwige leven. Nieuwe kosten ook niet veel, dus zou daar ook niet veel tijd aan besteden om te proberen te repareren.
kromdiek
@Agrarisch hobbyist Ik zou het opvoerpompje maar vervangen, als ie stuk is kan er diesel via het pompje in je motor (via de brandstofpomp) druppelen (zit een keerringetje in het pompje) het opvoerpompje wordt bediend door de nokkenas van de brandstofpomp, dus als je start kan zijn dat je hendeltje ook een beetje beweegt, als de motor loopt kun je het zeker voelen aan het hendeltje.
valmet6400power
@Agrarisch hobbyist
Dan heb je in ieder geval ook uitgesloten dat er diesel in de cilinders terechtkomt, dat is het voordeel 😃
En waar is die "ether" trouwens voor die naast de schakelaar zit? Is dat lachgas waardoor ik ineens in de turbo mode ga 😄

Zie de drukknop, goed kijken dan kun je het wel lezen
En nog 1 vraag als dat mag.....welk vloeistof peil geeft deze meter aan?

(klik om te vergroten)

@Agrarisch hobbyist Oh ja, en weet iemand nog even wat deze aangeeft 😁
martijn1998
@Agrarisch hobbyist remvloeistof peil je daar mee
Fendt926Driver
Die ether knop is voor de koudstart.
Dan kun je soort startpiloot toevoegen met starten.
Zo zou je ook kunnen proberen te stsrten. Spuit tijdens het starten remreiniger met mate in de inlaat. Trekker kan daar op gaan lopen en de diesel door de pomp trekken
JD3010
@Fendt926Driver Ik zou zelf eerst die trekker ontluchten.
Fendt926Driver
@JD3010 helemaal gelijk in.
Eerst ontluchten zoals het hoort en als het dan niet lukt kan remreiniger helpen...
MASSEY-MOOI
Je hebt als ik het goed begrijp geen druk op het opvoerpompje? dit kun je vaak verhelpen door de motor even een klein start momentje te geven hierdoor komt het opvoerpompje als het goed is in een andere stand te staan waardoor je wel druk kunt krijgen, als het dan nog niet wil even paar keer proberen. omdat het opvoerpompje in sommige standen geen druk kan opbouwen.
+2
valmet6400power
@MASSEY-MOOI
Dat is al een keer of 5 genoemd eerder in dit topic 😅
marco955
Dat ronde dekseltje op de opvoerpomp volgens mij sleutel 10 . Los draaien daar zit een aanzuig filter in die eerst schoon blazen en dan nog eens proberen
@marco955 Marco bedankt. Maar ik krijg wel diesel langs de filters. Dus pompje werkt nog (al zal hij vast niet meer top zijn) en weet inmiddels van de buurman dat het bedoeling is dat naarmate je "pompt", het ook iets "zwaarder" moet gaan even later omdat je voelt dat er iets druk opgebouwd wordt. Dat gebeurt op zich allemaal wel.

Zie mijn opmerking hieronder;
Ik vermoed in mijn geval dat er simpelweg teveel diesel lekt bij de ontluchtingsboutjes op de filters, waardoor ik gewoon geen diesel meer krijg verderop in het circuit....
Goedemorgen, moet het verhaal toch even nieuw leven inblazen.Had andere klusjes tussendoor dus kon me wel vermaken, maar merk dat ik nu toch echt de Ford (met kipper) weer nodig heb...(nee, hij rijdt nog niet....).

Krijg diesel uit de beide filters, maar verder komt het niet.

- Accu (was nog de originele Franse waar de tractor vandaan kwam) was niet veel meer. Nieuwe geplaatst.
- Het schroefdraad van beide ontluchtingsboutjes op de brandstoffilters is niet goed meer, met name op eentje lekt hij diesel. Geldt ook voor het boutje wat verder op in het circuit zit (rechts van het pompje).

Dat wil ik eigenlijk eerst even snel repareren en dan meteen maar nieuwe filters erop.

Wil dus zo'n helicoil reparatieset bestellen, maar wie weet welk systeem het is op de Amerikaanse Ford 8700?

hbm-machines.com/producten/…

Leuk artikel:

prostreetholland.com/10a/Artikelen%20ProStreet/…
Huuuuub
@Agrarisch hobbyist
Zo te zien zit hier gewoon een standaard dubbel CAV filterhuis op.
Dan kun je beter een nieuw filterhuis kopen. Met die kleine helicoils in zo'n gat maken is niet echt makkelijk. En zo'n filterhuis kost misschien 50 euro ofzo bij je lmb bedrijf.
Heb zojuist filterhuis en brandstof filters vervangen. Zat roestbruine drek in, dus was hoognodig. Omdat de tank leeg gereden was neem ik aan. Heb toch de helicoins gebruikt en ging perfect. Met 15 min. heb je weer nieuw supersterk schroefdraad (sterker dan het aluminium van eerst).

Bij LMB nieuw boutjes gehaald met koper ringetje. Nu aan het monteren en hopen dat hij straks weer rijdt.
stephan-inter
@Agrarisch hobbyist en rijd hij weer?
@stephan-inter Nee, hij rijdt nog niet helaas....heb een nieuw opvoerpompje besteld, deze was 30,- dus die gok kon ik nog wagen. Maandag ophalen en monteren. De diesel loopt keurig de filters in, maar verder krijgt ik het m'n circuit niet in. Dus ook niet tot aan de verstuivers. Maar alle lekkages zijn nu verholpen dus ik verwacht als ik het pompje vervang, dat het moet gaan lukken!
marco955
@Agrarisch hobbyist klusje voor 2 man 1 draait de verstuiver leidingen los bij de verstuiver en de ander start de trekker komt er brandstof bij de verstuiver dan naar de volgende. Kan zijn dat er geen terug slag klepjes in de pomp zitten. Een mwm motor moet je ook zo ontluchten anders wil het niet.
marco955
@Agrarisch hobbyist klusje voor 2 man 1 draait de verstuiver leidingen los bij de verstuiver en de ander start de trekker komt er brandstof bij de verstuiver dan naar de volgende. Kan zijn dat er geen terug slag klepjes in de pomp zitten. Een mwm motor moet je ook zo ontluchten anders wil het niet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8700 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!