Hoeveel vermogen nodig voor zodebemester.

De vraag is hoeveel vermogen er nodig is voor een Roelama 8 cubs tank met een schuitemaker 8.40 zodebemester er achter. Wordt voornamelijk op zandgrond gebruikt. De tank is een enkel asser met hogen banden, diameter ongeveer 1.50 meter. De werkbreedte van de zodebemester is 8.40 meter. Wie heeft hier ervaring mee.

Deel dit topic

Reacties

+2
Fendt926Driver
De tank trekt niet zo zwaar. De bemester wel. Je kunt met 110 pk toe maar voor het mooie werken zou ik 125 adviseren.
Maar een 8.4m bemester achter een 8m3 tank vindt ik niet een heel geweldige combinatie.
Tank zal denk ik enorm klapperen in de trekhaak en de hef achter die tanken is niet altijd bedoeld voor een ruim 3000kg bemester.
Gerron
@Fendt926Driver En met zo'n brede bemester haal je waarschijnlijk de andere kant van het weiland niet eens omdat de tank dan al leeg is dus wat schiet je ermee op?
Fendt926Driver
@Gerron het lijkt mij dat het een bestaande set is die zo te koop is.
Dan kun je niet altijd kieskeurig zijn
+1
chris33
@Fendt926Driver Het is een losse zodebemester die elders te koop staat voor weinig geld.
Dat klapperen in de trekhaak is inderdaad wel een dingetje ja. De gedachte was om als het te lomp wordt, de zodebemester in te korten. Nogmaals, hij staat voor weinig geld, dat was doorslaggevend.
+1
CaseCS130
@chris33 Dat gaat je nog niet meevallen. Wij hebben een 5 meterse Schuitemaker met het nieuwe type schijven. Maar deze laat onze 11 kuubs Joskin leeg al klapperen in de trekhaak zo zwaar zijn ze.
Een buurman heeft er eentje van 6 meter van het oude type met massieve schijven achter een 8 kuubs tank. Maar die moet om de 2 jaar z'n wiellagers vervangen omdat de as eigenlijk te licht is voor zo'n zware bemester. Ook de hef is aan alle kanten al verzwaard maar nog steeds moet hij oppassen dat er niks scheurt of breekt.
Is die van jou van het oude of nieuwe type?
chris33
@CaseCS130 Nou, ik stel de vraag voor iemand anders, dus dat weet ik niet precies. Maar zo te lezen valt het dus niet mee.
Favorit614
@chris33 ik zou het niet doen, bemester veel te groot / zwaar
+1
Jorrick 1455XL
@chris33 Nylon ring eronder of stevig rubberen ring er boven scheelt al heel veel met dat geklapper.
+1
Fendt926Driver
@Jorrick 1455XL nou dat is niet aan te raden.drempels liggen meestal midden in de straat als weg versmalling. Als jij eraf rijdt en stuurt en de tank komt er net op of net van de drempel af krijg je fors druk vermindering op je achteras en wordt de trekker even onbestuurbaar.
Ook in zandpaden met straat opsturen kan dat knap vervelend zijn.
Iets klapperen iszo op te vangen. Maar een zo zware bemester gaat bij lege tank constant liften
+2
T6040
@Fendt926Driver hier hangt een lege tank boven tegen de trekhaak. rijd gewoon goed maar owe als er nog een kuub mest in de tank zit dan is er niet mee te rijden. Dan klappert hij en is het een dweil op de weg
Met een kleinere bemester heb je aan 90 pk ook wel genoeg. Wij trekken mef 105 pk met gemak een 8,5 kuubs veenhuis met 6,5 m veenhuis bemester. Heb wel eens gelezen dat schuitemaker bemesters erg zwaar zijn dus dat vergt wel wat meer vermogen denk ik. Anderzijds wordt van veenhuis ook gezegd dat het zware bemesters zijn en dat gaat bij ons prima met 105 pk. Het klapperen in de trekhaak is wel ernstig irritant en ik denk dat je dat bij zon grote bemester wel gaat hebben. Ook is het inderdaad niet handig met hoe je uit komt, tenzij je maar korte perselen hebt
chris33
@bernard-vant-klooster De bemester weegt 3 ton, klinkt mij zwaar in de oren, maar weet niet of dat zo is in vergelijking met andere merken.
fastrac3155
@chris33 joskin van 6.8 meter weegt ook al 2200 kg, en die is niet super zwaar gebouwd, dat gewicht met die breedte lijkt me zeker niet onmogelijk
+1
Fendt926Driver
@chris33 de 3000 kilo is een schatting van mij.
Mijn 305 kan mijn 7.2m brede vredo niet tillen.
Hef omhoog en met schokjes achteruit tlit die hem net 20cm boven de grond dan liggen de 14.9R38 banden er plat onder en kan de trekker zonder gewichten voor niet aan de grond blijven.
Met 4 × 35 kg ervoor kan ik iets vooruit rijden.
Dat heeft mijn ogen wel geopend wat ik achter de tank hang.
Mijn vorige tank zat een 8.4m brede oude schuitemaker achter (de ouden hadden massieve loodzware schijven)
Dan zat bij de 10 000ltr bsa tank de trekhaak bijna constant te klapperen.
Dissel vol beton gestort en ging iets beter.
dx11
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
3000 kilo is een schatting van mij.

Een 5delige vredo 8844 weegt slechts 300kg meer
chris33
@Fendt926Driver Dat heb je dan goed geschat, want dan ben ik elders op internet tegen gekomen.
Ruben-Wind
@chris33 veenhuis is lood zwaar, zn 8,40 zit over de 3 ton. Hebben ook zn bemester gehad maar hem weer weg gedaan omdat de hef hem niet aan kon.
Fendt926Driver
@Ruben-Wind de loonwerker hier had er ook een achter de driewieler. ik vond het altijd machtige machines om de grote verdeler en de 60mm slangen. maar de chauffeur was veel beter te spreken over de vredo die er nu achter hing.
veenhuis werkte alleen beter op nieuw ingezaaid verder altijd liever vredo
Ruben-Wind
@Fendt926Driver klopt vredo werkt veel netter. Maar lijkt me dat je met die bemester nog meer onderhoudt en gewicht hebt???
+1
Case5130
@chris33 wij hebben een 8,5 kuubs Roelama met een Joskin solodisc 6.88. We hebben de tank flink moeten verbouwen om dit passen te krijgen, nieuwe dikkere hefcilinders laten maken en de as verder naar achter gezet door zelf extra montageplaten aan de tank te lassen. En wat ook al gezegd werd, onze tank staat altijd met de bemester aan de grond anders gaat ie achterover. Heb zelfs een toptrekcilinder er tussen zitten om de achteras van de trekker op de grond te houden. Dus als ik jou was zou ik het niet doen, gaat je veel gedoe opleveren
+1
jammermaarhelaas
Er is ook een behoorlijke kans dat de tank van voren zo ligt wordt als hij leeg is, dat bij wegzetten van de tank het steunwiel nauwelijks draagt. Risico is dan dat je trekhaak/disselboom de lucht in gaat als je de bemester niet eerst aan de grond laat zakken voordat je de trekhaakpen uit de trekhaak haalt. En het kan best eens dat de bemester beveiligd is tegen zakken als hij ingeklapt is, dus dan moet je eerst de bemester uitklappen in werkstand, en dan kun je hem laten zakken, en de tank afkoppelen. Of je moet de bemester op steunpoten laten dragen bij wegzetten.
Mij lijkt het niet iets voor iedereen, want je verongelukt ermee als je niet uitkijkt.

Hoeveel vermogen er nodig is om er fatsoenlijk mee te werken? Ik schat dat je wel 120 pk nodig hebt, en dan heb je niets over.
Heb zelf een 8m3 tank met 5m slootsmid zodenbemester, gaat prima met 85pk er voor, maar ik werk met vacuumpomp en rijdt niet sneller dan iets van 7 km/h.
Een pomptankwagen trekt uit ervaring wel lichter (72 pk voor een 6m3 tank met 5m Vredo bemester ging prima).
chris33
@jammermaarhelaas De bemesten op de grond zetten in ruststand deden we al, dus dat moet geen probleem zijn, plus het fijt dat er op de tank een handkraan zit dat je het hydro systeem van de tankhef dicht kan zetten. Dus even snel gezegd, moet dat niet echt een probleem zijn.
Maar tijdens lege transport is het wel een probleem denk ik.
jammermaarhelaas
@chris33

Ja, even afhankelijk van waar de as ligt, zal de bemester iets of veel te zwaar zijn. je ziet ook wel eens beton of stalen gewichten voor aan de tank, bij de disselboom als tegengewicht (Veenhuis, Meyco) maar ik zou zelf denk ik een lichtere bemester zoeken, of die brede inkorten. Bij inkorten houd je meteen reserve delen over (als die niet allemaal te slecht/versleten zijn).
chris33
@jammermaarhelaas Nou, dat inkorten was al inderdaad een optie.
+1
Baltus_steyr
Ik werk met een huurtank, schuitemaker 9400 l en met een slootsmid van 5 m breed. Dit met een 100 a 105 pk. Nu zelfs met een dikke gift gaat het nog vrij makkelijk. Alleen is de bemester net een metertje te smal! Een 7 meter brede bemester is te breed denk ik en gaat ook te gek voor de hef!!
chris33
@Baltus_steyr Ja, de hef is ook een dingetje ja. Weet niet wat dat kan hebben. De bemester weegt 3 ton. Dus daar moet ook even over nagedacht worden.
jehan
@chris33 ik had die bemester nooit achter die tank gedaan ..je kunt er topdruk cilinder op bouwen en van alles nog meer ..maar de verhouding van bemester naar tank is verre weg van ideaal ..
GerbertXL
Anders eens kijken om er een topdrukcilinder op te bouwen, relatief goedkoop.
jammermaarhelaas
@GerbertXL

Hoe en waar zit die topdrukcilinder dan aangekoppeld op de tank en de trekker? Ik heb daar geen ervaring mee. Daar zal een accumulator (stikstofbol) bij op zitten?
+2
GerbertXL
@jammermaarhelaas Aan de tank moet er een bok boven de dissel gebouwd worden, en aan de trekkerkant gaat ie aan de topstangbevestiging (wel met een bokje ertussen zodat de pin verticaal zit). Meestal zit een van de pinnen boven de kipperknobbel zodat de scharnieren in 1 lijn zitten.
Beetje lastig uit te leggen, zoiets:
kaweco.com/resources/uploads/…
Quintto
@GerbertXL en regel je de druk dan gewoon met een ventiel vanaf de trekker dan? met een stikstof om de klappen op te vangen?
GerbertXL
@Quintto Geen idee, ik heb er nooit mee gewerkt. Ik vermoed van wel
jammermaarhelaas
@GerbertXL

Ik vermoed dat een topdrukcilinder alleen dient om meer druk op de vooras te krijgen. Werkt horizontaal, vanwege de trekhaak als scharnierpunt word dan de vooras omlaag gedrukt.
Probleem van een te kleine oplegdruk vanwege een te zware bemester in de hef van een lege tank los je hier niet mee op denk ik? Plus dat het in dit geval duurder zal zijn dan verkorten van een gebruikte bemester.
Fendt926Driver
@jammermaarhelaas een topdrukcylinder is met 1000 euro wel betaald. Een bemester inkorten en dus een kleinere verdeler kopen is onder de 2700 euro bijna niet te doen
johndeere6230
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
dus een kleinere verdeler kopen

Dat is niet nodig toch? Gewoon paar slangen doorlussen, ziet er niet uit, werkt wel... Alleen als je van 8.40 naar 7 meter of zelfs 6 meter zou gaan misschien net te gek, dan is 1/3de van de verdeler doorgelust
jammermaarhelaas
@Fendt926Driver

Heb hier een verdeler met 31 uitlopen waarvan ik er 6 op strategische plekken in de verdeelkrans heb afgedopt.
GerbertXL
@jammermaarhelaas Bij een negatieve oplegdruk moet je de topdrukcilinder intrekken in plaats van uitdrukken lijkt mij, zodat je gewicht van de vooras afhaalt en die op de achteras brengt.
+1
Fendt926Driver
@Quintto de eerste series waren op de trekker hydrauliek en zeker altijd met een stikstofbol ertussen
Over dwars een soort greppeltje door rijden ( of een drempel op of af) betekend anders al dat de achterwielen van de grond komen.
Tegenwoordig zitten ze bijop de bedieningskasten van de tank af fabriek geinstalleerd
+1
Favorit614
Mijn 14 kubs Roelama klappert al met een 8 meter Vredo.
Ik heb dit voorjaar een K80 gemonteerd om de klappen een beetje fatsoenlijk weg te krijgen.
De Vredo weegt 3 ton.
Dus een 8,40 bemester achter een 8 kubs tank , zal wel hangen in de trekhaak , als de tank leeg is
Bekkink
Gewoon laten doen, hey geen last van geklapper😉
dx11
@Bekkink Met een zelfrijder ook niet Veenhuis 3 wieler
€ 6.500,00
link.marktplaats.nl/m1357410249/…
+1
jammermaarhelaas
@dx11

Zal wel een eeuwig durend projectje worden voor wie hem koopt.
@jammermaarhelaas bovendien weet ik niet wat het voorwiel doet als je achter zo’n 3 wieler een 8m brede vredo hangt. Zo’n zware bemester rijdt wel anders dan zo’n ketsplaat erachter
Fendt926Driver
@bernard-vant-klooster de veenhuis 3 wieler is gebouwd voor een zode bemester.
En een 6m veenhuis weegt meer dan een 7.2m vredo.
Dus wees daar maar gerust op dat gaat wel goed.
Veen huis heeft een prima constructie met zwaar genoeg metaal.
Maar het electro hydraulische is meestal bagger bij die oudere veenhuis machines
rommert14
@Bekkink k80 eraan en gaan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN