Illustratie van:

Massey Ferguson 690 - startproblemen

Hallo, ik heb pas een MF 690 gekocht. Nu start deze MF, zelfs met starthulp,zeer slecht. Moet ik deze MF voorgloeien? Zelf heb ik het idee dat er teveel lekkage in de pomp of brandstofleidingen zit, als ik namelijk maar lang en vaak genoeg pomp met het handpompje rechts dan start hij op een gegeven moment en loopt hij verder goed.zijn er mensen die advies kunnen geven, ervaring hebben, hulp kunnen bieden of een goede reparateur weten.
Jan Berentsen.

Deel dit topic

Reacties

Fendttrisixfan
Zou denken dat er lucht inkomt als hij stilstaat ofzo
superluc
Misschien is het de kouwe
Mthijs
@superluc

t zou vast niet van de warmte komen 😃
NH fan
Ja je moet gloeien. bij me werk hebben ze ok 2 690 maar loopen ok nie zo gwn te koud
WimBe
Als je ergens een piepklein lekje voor de br pomp hebt, bijvoorbeeld oude verstafte leidingen, dan loopt de diesel steeds terug en dan heb je geluk als de trekker gaat starten. Als de trekker loopt zul je dan ook nergens een lekje vinden 😉
Zo klinkt het verhaal wel ieg. Maar dat kan ik vanaf hier niet zeggen.

Overigens, met dit koude weer is voor de meeste oude tractoren voorgloeien echt noodzakelijk.
WimBe
Probeer eens te ontluchten. Dit werkt beter als wat ik hier net zei 😉 Dan kun je in elk geval een lek uitsluiten
RTSR97
Ja zoals NH fan al zij (collega van me),
hebben ze waar ik werk 2 690,
die starten nu dat het zo koud is ook slecht, voor gloeien helpt heel veel, verder wat zij daar altijd doen is het handgas heen en weer bewegen of het echt wat geeft weet ik niet maar je kan het proberen..

groeten RTSR97
old man jose
Je zegt het zelf al lekkage. !!Eerst deze verhelpen de accu goed opladen, of een nieuwe er opzetten. Maar zorg eerst voor een optimaal brandstof systeem,heel belangrijk bij roterende pompen. suc 6
ramrod
Komt er aan het begin van het starten ook al witte rook uit de uitlaat? Zo niet, dan loopt de gasolie waarschijnlijk terug.
En als er wel binnen ong 10 a 15 sec witte rook komt, moet je gloeien/ gloeier testen/ afvragen of de motor nog wel fit is
Kimi4ever
Voorgloeien is idd momnteel geen verkeerd idee
Misterx
@NH fan

Hoe moet je deze MF dan gloeien??
Misterx
@RTSR97

Hoe moet je deze MF dan gloeien
Misterx
@WimBe

zowel het handpompje rechts als de pomp links (als dat de brandstofpomp is ) zweten cq. lekken een beetje.
Misterx
@WimBe

hoe moet je ontluchten dan ??
RTSR97
@Misterx bij de mf's bij ons op het werk moet je gewoon de sleutel een kwartslag draaien. dus eerst contact aan en dan nog een klein stukje net als bij auto's
Misterx
@ramrod

weet niet exact of het witte rook is na 10 sec. maar als ik lang en vaak genoeg met het handpompje hebt gepompt dan komt er af en toe een slag die raak is en na een tiwen tellen doorstarten dan gaat hij maar voor het zover is ben ik wel een kwartier bezig met het handpompje.als hij loopt dan is het goed.
Misterx
@RTSR97

zou het dan kunnen dan er geen voorgloei opzit?zowel linksom als rechtsom start de MF na een kwartslag draaien.
jduijn
Ik heb ook een mf staat de meeste tijd buiten maar geen enkel probleem
RTSR97
@Misterx,
dat zou nog wel eens heel goed kunnen,
bij de mf135 die ze daar hebben zit er geen voorgloei op.
wat ik al in een eerdere reactie schreef is:
het handgas heen en weer bewegen of het echt wat geeft weet ik niet maar je kan het proberen..
old man jose
Het hele systeem even nalopen op lekkage en of vervuiling in filters, dan goed ontluchten moet lopen.
Als er een voorgloei of vlamstart opzit zit deze in de lucht inlaat voorin.
WimBe
@Misterx

Je hebt dus duidelijk een lek aangezien je zelfs de diesel kunt zien, bij de br pomp zit wel een ontluchtingsboutje. Verder is schone filters ook een vereiste en ramrod heeft een zeer goed punt met de witte rook 😉
WimBe
Maar ik merk wel dat dit een duidelijk diesel probleem is. Kramp heeft gloeispiralen die vast wel ergens in de inlaat kant past. Maar zorg eerst maar dat de pomp diesel krijgt
Kimi4ever
@Misterx

Meestal met de sleutel kwartslag (zoals hierboven ook al werd aangegeven) bijna tegen 't starten aan.
Heb ook wel 's een MF 575 Meegemaakt die had er een apart startmechanisme op.
MF-power
Onze 690 wil met dit weer ook slecht starten! iemand vertelde me een keer dat je misschien een dikkere kabel naar de startmotor moest leggen... maar dat kon alleen als je een bosch startmotor had.
ramrod
Ontluchten:
In het deksel van het brandstoffilter zit een plug (Sleutel 18?) die je eruit moet draaien, en dan pompen met handpompje tot er duidelijk brandstof uit komt, en je geen bruisend geluid meer hoort. Dan plug monteren en liefst al pompend vastzetten.
Dan op de brandstofpomp aan de zichtzijde, en in rijrichting gezien achteraan, het onderste ontluchtingsschroefje verwijderen. Dit is een kleinboutje met sleutelmaat +/- 8mm die gemonteerd zit in een schroef van 11mm. Dan weer pompen tot er een vlotte straal uitkomt. Dan weer het liefst al pompend schroefje monteren/vastdraaien. Vervolgens hetzelfde voor de bovenste ontluchtingsschroef.

Het is het makkelijkst om het met twee personen te doen. Kan er één pompen, en de ander schroeven.
ramrod
Als de straal niet strak is filter vervangen en zeefje in opvoerpomp reinigen
Kimi4ever
Een winterbeurt had ook kunnen helpen
WimBe
Ramrod heeft duidelijk meer ervaring met dit type trekkers, ik niet. Deze procedure kan iedere leek wel volgen lijkt me.
Wou er nog aan toe voegen dat als je de trekker direct na ontluchten start en deze pakt min of meer normaal aan met dit koude weer, dan is een gloei-installatie ook niet direct nodig. Maar misschien zit deze er al op, dat weet ik niet Dan is het dus slangen en dergelijke langslopen, begin waar die nu al zweet.
Wimsumar
Beste MisterX: Normaal gesproken zit er een voorgloei(vlamstart)-installatie op een M.F.. Bestudeer het plaatje rondom de contactsleutel, dan ontdek je wel welke kant je uit moet draaien (tot bijn aan "starten" toe) om ( 15 seconden) te "gloeien".
NH fan
Zit der niet gwn wat lucht in de brandstof.?
en meestal bij de 690 kan je alleen rechts om drijen en starten en gloeien links of je meot het sleuteltje kwartslag draaien en mis gloeid i den.
CVT6230
Ramrod, perfect uitgelegd. Die mf heeft waarschijnlijk een cav pomp, die pompen hebben als nadeel dat ze meestal lastig te ontluchten zijn. Wat ik bijna standaard doe is bij de pomp, of waar je het beste bij kan, 1 persleiding een slagje los, dan kan eventuele lucht direct uit het systeem.
Die 690 heeft de tank onder? Opvoerpomp goed controleren!
ramrod
Inderdaad CAV. Alles aan die MF's is Lucas of CAV. Een Bosch startmotor bijvoorbeeld zul je nooit vinden aan zo'n trekker, zoals MF-power noemde.
Persleiding losdraaien kan link zijn, omdat er een kwetsbare afdichting achter zit. Als de procedure stapsgewijs gevolgd wordt, gaat het altijd goed.
Wel minimaal 10 seconden doorpompen als er geen lucht meer komt, vaak schiet er nog een luchtbelletje achteraan.
redeagle14
Vooral op de plaats waar de leidingen de tank in- en uitgaan goed controleren daar willen nog wel eens scheurtjes ontstaan bij de 500 en 600 serie. En als je startmotor te langzam draait, een maasakabel van de achterdeksel (zit meestalal een messing bout) naar de min van de accu.
CVT6230
Met dat boutje moet je idd uitkijken, maar ik draai meestal de wartel die aan de leiding zit een beetje los. Ik zal volgende keer eens wat langer pompen...
De MF man
Je moet die tractors gwoon erg goed gloeien dat is bij de onze 690 ook. dit doe je idd door de sleutel net niet zover te draaien als bij het starten. en een optima accu helpt ook erg goed, houde ze net eve wat meer start stroom over.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 690 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
10