Hallo,
wij hebben een fendt 412 met tms en we ploegen dan ook wel eens op tms maar dan draait de trekker maar 1300-1400 toeren. en nou heb ik horen zeggen dat dan de druk in de variobak niet goed is klopt dat? en moet je dan 1600-1700 toeren gaan rije
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en denk dat dat tms niet zoveel uitmaakt. wordt electronisch geregeld. met woelen rij ik ook altijd met tms aan. werkt makkelijker vind ik.
Je kan je toerental verhogen, maar je kan ook de vloeistofkoppelingsfunctie in het transmissiemenu uitschakelen wanneer je trekwerk doet bij lage toerentallen. Let op: na iedere keer starten van de trekker dien je dit wel opnieuw te activeren.
ik vermoed dat keeko dealer of monteur is maar weet in ieder geval dat het gene wat hij over een fendt zegt ook wel klopt...
@kiske, daar heeft tms niks mee te maken. tms betekend dat je de variobak op 4 verschilende manieren kunt aansturen, oa rijpedaalfunctie.
Klopt als je zuinig wil rijden moet je de TMS vooral met transport niet te veel gebruiken. Daar ben ik met de 210 vario ook al achter
Ik zeg niet dat je dan zuiniger rijd maar het is de bedoeling dat tms zich zo insteld dat je zo zuinig mogelijk rijdt.
Dit kan je uitschakelen door in het tranmissiemenu functietoets F2 te bedienen als transmissie in neutraal staat(verschijnt kruis door vloeistofkoppelingssymbool).
Probeer het eens: je voelt het verschil bij wegrijden en accelereren.
Ja klopt maar waarom zou je die uit doen je werkt bijna nooit in zo laag toeren tal (onder 900 toeren) met zwaar werk. Want die overdruk ventil trek je er pas door als je onder de 900 850 toeren komt, in de veldgroep in de transportgroep iets eerder bij 1000 toeren ongeveer. maar dat is ook zo ingesteld want als je volgas hebt dan mag die pas met 500 bar er door gaan en de vario werk altijd maar tot 300 bar max. of niet, dat is mijn ervaring med vario rijden en wat onze fendt monteur ons heeft uitgelecht van de vario.
Overdrukventiel (hoogdrukventiel in Fendt termen) is niet het zelfde als het vloeistofkoppelingsventiel. Vloeistofkoppelingsventiel is pas geheel gesloten boven 1200 toeren. Aangezien het motortoerental van de 412 van Kiske dichtbij dit kritisch punt werkt is het een goede optie om dit ventiel tijdens dit werk uit te schakelen.
Als de TMS ondergrens goed word ingesteld boven de 1200 toeren is het niet nodig om de vloeistofkoppelingsfunctie uit te schakelen.
Voor het brandstof verbruik zou het overgens gunstig zijn als Kiske een grotere ploeg zou gebruiken. Als ik het nu goed begrijp is deze ploeg een peuleschil voor deze trekker.
Je trekt de bak niet kapot in hoge groep hoor, olie wordt alleen warm en efficientie is lager dan in lage groep
volgens mij heb jij nog nooit op een fendt vario tms gereden of je snapt niet hoe dat werkt. zelf gas geven hoeft niet als je dat niet wilt, dat is het voordeel van tms. er zijn zoveel mogelijkheden dat leer je niet in een half uurtje! als je het onder de knie hebt wil je niet meer anders!