Fendt 412 - Druk variobak

Hallo,
wij hebben een fendt 412 met tms en we ploegen dan ook wel eens op tms maar dan draait de trekker maar 1300-1400 toeren. en nou heb ik horen zeggen dat dan de druk in de variobak niet goed is klopt dat? en moet je dan 1600-1700 toeren gaan rije

Deel dit topic

kiske

Reacties

Loonwerker_Erwin
Probeer de grenslastregeling is uit... als je daar beetje mee kan spelen leer je vanzelf wanneer de trekker goed presteerd
caseih1056xl
Volgens mij is het ook zo als dat je de trekker in de landgroep zet dat dat niet zo is. als jij met weggroep gaat ploegen dan daat het idd niet goed.

en denk dat dat tms niet zoveel uitmaakt. wordt electronisch geregeld. met woelen rij ik ook altijd met tms aan. werkt makkelijker vind ik.
jelle930
Je moet wel in de veldgroep werken op het land anders heb je zo de vario bak kapot. En als je op tms ploegt dat maakt niks uit. op tms rijd hij op het zuinigt en als hij med 1300 1400 rijd dan kost het niet zo veel kracht als die er plat voor licht dan rijd die ook met 1700 1800 toeren licht er wel aan hoeveel procent je hebt staan. maar het is wel zo als je met meer toeren ploegt dat er minder druk op de vario bak staat maar of dat echt beter is vraag ik me af.
CVT6230
Is TMS bij Fendt hetzelfde als Cruise-control bij bv Steyr CVT?
kiske
Nee niet hetzelfde tms is dat hij op een bepaald toerental zuinigst is
keeko
Die opmerking die je kreeg, heeft te maken met de vloeistofkoppelingsfunctie. Onder de 1400 toeren treed deze in werking en is er meer verlies in de transmissie. Dit is niet wenselijk voor het brandstofgebruik en wellicht op lange termijn schadelijk voor de bak.
Je kan je toerental verhogen, maar je kan ook de vloeistofkoppelingsfunctie in het transmissiemenu uitschakelen wanneer je trekwerk doet bij lage toerentallen. Let op: na iedere keer starten van de trekker dien je dit wel opnieuw te activeren.
jelle930
Dat lijkt me sterk want de vario heeft helemaal geen vloeistof koppeling en met dat uitzetten dan schakeld de vario bak het laaste gewoon niet terug laat die hem gewoon afzakken. Tms is puur zo zuinig mogelijk rijden en met weinig toeren werken maakt niks uit zo lang je maar in de veldgroep werkt.
Fendttrisixfan
@jelle930
ik vermoed dat keeko dealer of monteur is maar weet in ieder geval dat het gene wat hij over een fendt zegt ook wel klopt...
interpowerrr
@jelle930, op tms zuiniger???? heb je dat van je zelf of laten vertellen??? ik rij met het (oude) variorijden zuiniger dan op tms.

@kiske, daar heeft tms niks mee te maken. tms betekend dat je de variobak op 4 verschilende manieren kunt aansturen, oa rijpedaalfunctie.
Boswachter
@interpowerrr

Klopt als je zuinig wil rijden moet je de TMS vooral met transport niet te veel gebruiken. Daar ben ik met de 210 vario ook al achter 😛
jelle930
Interpowerrr
Ik zeg niet dat je dan zuiniger rijd maar het is de bedoeling dat tms zich zo insteld dat je zo zuinig mogelijk rijdt.
keeko
@jelle930Een vario heeft inderdaad geen vloeistofkoppeling, maar het effect hiervan word wel nagebootst door een ventiel in de transmissie.
Dit kan je uitschakelen door in het tranmissiemenu functietoets F2 te bedienen als transmissie in neutraal staat(verschijnt kruis door vloeistofkoppelingssymbool).
Probeer het eens: je voelt het verschil bij wegrijden en accelereren.
klontje
Minimum en maximum toerental van tms kun je ook instellen
fendtbuffel
En keeko is inderdaad een monteur bij de agrivor dus neem het maar aan
jelle930
Keeko
Ja klopt maar waarom zou je die uit doen je werkt bijna nooit in zo laag toeren tal (onder 900 toeren) met zwaar werk. Want die overdruk ventil trek je er pas door als je onder de 900 850 toeren komt, in de veldgroep in de transportgroep iets eerder bij 1000 toeren ongeveer. maar dat is ook zo ingesteld want als je volgas hebt dan mag die pas met 500 bar er door gaan en de vario werk altijd maar tot 300 bar max. of niet, dat is mijn ervaring med vario rijden en wat onze fendt monteur ons heeft uitgelecht van de vario.
keeko
@jelle930

Overdrukventiel (hoogdrukventiel in Fendt termen) is niet het zelfde als het vloeistofkoppelingsventiel. Vloeistofkoppelingsventiel is pas geheel gesloten boven 1200 toeren. Aangezien het motortoerental van de 412 van Kiske dichtbij dit kritisch punt werkt is het een goede optie om dit ventiel tijdens dit werk uit te schakelen.
Als de TMS ondergrens goed word ingesteld boven de 1200 toeren is het niet nodig om de vloeistofkoppelingsfunctie uit te schakelen.
Voor het brandstof verbruik zou het overgens gunstig zijn als Kiske een grotere ploeg zou gebruiken. Als ik het nu goed begrijp is deze ploeg een peuleschil voor deze trekker.
jelle930
Oke, zo leer ik nog eens wat met zon topic bedankt dat je het nog beter wil uitleggen. Die ploeg lijkt mij ook niet echt zon grote als die zo weinig toeren ploegt met TMS
steyrcvt6160
@CVT6230 - nee bij fendt vario en alsje je tms aan hept staan moetje nog zelf gas geven en da hoef bij steyr niet bij steyr hebben wij 3 groepen en bij fendt maar 2 en bij steyr hoefje niet persee in groep 2 gaan rijden op het veld daar kan je hem gwoon in zijn hooge groep laaten staan op het veld en dan met plus en min regelen alsje Cruise-control aan hept staan en dan rij je de bak egt nie kapot bij steyr maar bij fendt is dat wel het geval alsje hem in de hoogegroep hept staan datje de ba kapot trekt
keeko
@steyrcvt6160

Je trekt de bak niet kapot in hoge groep hoor, olie wordt alleen warm en efficientie is lager dan in lage groep
interpowerrr
@steyrcvt6160

volgens mij heb jij nog nooit op een fendt vario tms gereden of je snapt niet hoe dat werkt. zelf gas geven hoeft niet als je dat niet wilt, dat is het voordeel van tms. er zijn zoveel mogelijkheden dat leer je niet in een half uurtje! als je het onder de knie hebt wil je niet meer anders!
fendt_power_fan
Keeko en interpowerrr weten tenminste het fijne van de fendt af. Goed bezig heren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 412 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!