Illustratie van:

Deutz D30 - Elektriciteit aansluiten Deutz d30

Beste leden,
Ik ben u zover dat ik aan de elektriciteit van mijn deutz d30 ga beginnen. Maar ik ken weinig van elektriciteit in het algemeen, weet iemand misschien hoe ik mijn gloei trekschakelaar moeit aansluiten en dan weet ik ook niet juist hoe ik mijn gloei controle oog moet aansluiten. Is er hier misschien iemand die mij dit even kan uitleggen? Want ik heb hier al op het forum gezogd maar zonder resultaat

Deel dit topic

Reacties

Kramer U800
@Wimsumar heeft misschien wel schema's hiervoor?

Anders zou je een werkplaatshandleiding moeten kopen daar staat alles in, schematisch.
+1
basia
Schema heb ik helaas niet ; maar zo moeilijk is een gloei -trek-startschakelaar niet om aan te sluiten ; misschien heb hier iets aan ;

15 = stroom vanaf contactslot
50a startmotor bekrachteging
17 = gloeien voor starten (gaat naar gloeispiralen via gloei oog en voorschakelweerstand )
19 = gloeien tijdens starten (aansluiting na gloei oog )
Maarten p
@basia maar als ik nu geen gloei oog zet
+1
Kramer U800
@Maarten p Dan weet je niet wanneer je kan starten en kan je gloeistift doorbranden.
Als je een gezonde dieselmotor hebt kan je hem starten zonder te gloeien, alleen een 2 cilinder heeft daar natuurlijk meer moeite mee dan een 6 cilinder.
twand2505
@Kramer U800 het verschil zit hem in de contructie van de bouw, een 812 is indirect ingespoten dus met wervelkamer. Zelfs een nieuwe motor moet je dan voor goed voorgloeien omdat anders de temperatuur te laag is om een goed mengsel boven de zuigerbodem te brengen. Een 912 is direct ingespoten en starten in principe vrijwel direct. De aantal cillinders maakt in principe niet uit van hoe snel de motor aan slaat als de motor in goede conditie is natuurlijk.
Kramer U800
@twand2505 Dat klopt een 812 is indirect ingespoten (behalve de 812D), mijn 712 6 cilinder ook indirect kan je gewoon zonder gloeien starten, daar heeft hij geen moeite mee. Wat wel een feit is is dat hoe meer zuigers je hebt hoe eerder je motor start, omdat één van de cilinders van 6 cilinder nou eenmaal eerder zijn arbeitsslag krijgt dan een 3 cilinder. Die doet in 360° nou eenmaal minder dan een 6 cilinder, daarom loopt een 6 cilinder ook veel mooier en een V8 nog mooier.
+1
basia
Waarom geen gloei-oog ?
Maarten p
Ik heb deze gekocht voor een andere traktor van mij maar zo te horen kan ik beter deze op mijn deutz monteren
Maarten p
@basia die voorschakel weerstand hoeveel ohm moet deze zijn want ik heb deze niet meer op mijn deutz zitten
Gerlof P
Heb nog wel 2 schema's liggen van D30
+1
basia
Waarschijnlijk zul je weerstand moeten hebben van 1,85 volt en 40 ampere (zo worden ze aangegeven ) dus 0,04625 ohm .
( maar het zou iets kunnen afwijken ) Verdere gegevens kan ik nu even niet vinden
Maarten p
@basia hier kan ik al wat verder mee, bedankt
Maarten p
Ik zit nu zover dat ik alleen mijn olie druksensor nog moet aansluiten alleen ik weet niet hoe ik deze moet aansluiten, hieronder zie je op de foto welke sensor ik heb

(klik om te vergroten)

basia
Op de oliedruk sensor moet een draad naar het oliedruk lampje op het dashbord ; de andere aansluiting van het lampje gaat naar het contactslot /
Bij op contact zetten brand het lampje doordat de sensor het lampje massa schakelt ; als motor loopt word het contact onderbroken door de sensor , en gaat lampje uit .
Maarten p
@basia ik ben nu bezig met het aansluiten van mijn Tachometer Toerenteller Urenteller ik heb het blauwe lampje voor de oliedruk sensor en het oranje lampje voor de pinkers aangesloten maar voorwat staat het groene en het rode lampje en hoe moet ik deze aansluiten ( in bijlage een foto van de teller)

(klik om te vergroten)

+1
stijn-de-bock
@Maarten p is het blauwe niet voor de grootlichten?
basia
Kun je ook een duidelijke foto maken van de achterkant van de klok? en dan voornamelijk van de aansluitingen op de controle lampjes .
Blauw is altijd grootlicht , en heeft vaak 1 aansluiting en deze moet aan een grootlicht aansluiting en de fittinghuis maakt massa
rood is vaak laden (Dynamo )
Groen oliedruk deze 2 lampjes hebben dan 2 aansluitingen + en worden massa geschakeld
oranje is da pinkers , en heeft ook 1 aansluiting die op knipperautomaat komt (aansluiting C) en maakt met fitting massa

Dit is althans zo bij Fendt oldtimer maar vaak hebben veel oudere Duitse trekkers het zo

Dus blauw voor olie druk kan niet ( dan zou je sensor 2 aansluitingen noeten hebben
Maarten p
@basia oei, ik dacht dat het blauwe lampje stond voor de olie druk
joop-same
@Maarten p Niet zoveel denken en meer zelf opzoeken kan ook.
basia
Ik denk dat er 2 lampjes zijn met 2 aansluitingen (rood en groen )
en 2 met 1 aansluiting (blauw en geel )
Maarten p
Zo als je kan zien heeft alleen de olie druk lampje een aansluiting

(klik om te vergroten)

basia
De 2 buitenste lampjes zijn voor de klokverlichting (krijgen spanning als verlichting aan is )en maken massa via klok .
Het lampje met 1 aansluiting , is controle voor grootlicht ( krijgt spanning van grootlicht aansluiting ) en maakt massa via klok . Dan 2 lampjes voor dyn. laden en olie druk , op de ene aansluitpunt komt spanning van contact de andere aansluiting gaat naar oliedruksensor cq dynamo
Lampje voor pinkers krijgt spanning van knipperautomaat en andere kant moet je aan massa leggen .
Ik denk dat je de fittinggetjes uit de klok kunt trekken en eventueel kunt wisselen met een andere kleur lampje .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN