Ervaring: frontmaaier in combinatie getrokken maaier

Zijn er mensen die ervaring hebben met een frontmaaier in combinatie met een getrokken maaier?

Want, op dit moment hebben we een 3mtr frontmaaier met kneuzer.
Wij willen meer capaciteit dus vandaar deze vraag. Of raden jullie dit af en voor een 3punts maaier te gaan?

Mvg, Tom
Tom Hietbrink

Reacties

Fendt926Driver
Ik heb ooit gehoord van iemand die zo n combinatie had dat het net zoiets is als of je de hele dag met een (kleine) platte wagen rijdt.
Voordeel is dat je de achterhef veel minder belast.
Nadeel is de wat grotere draaicirkel met uitheffen en weer in zetten
En dat je eigenlijk maar tot 3.2m brede getrokken kunt (kuhn altena en krone 4m buiten beschouwing gelaten) en hefmaaiers (zonder kneuzer) tot 4m breed gaan
hoest
Hier een krone getrokken met kneuzer van 4.80 icm. een kuhn 2.80 front maaier maait geweldig op de lange stukken maar op de kopakkers ben je wat meer ruimte nodig idd. De hoeken uitmaaien is ook wat lastiger maar daar krijg je vanzelf handigheid in. enigste nadeel van getrokken vind ik dat je hem niet even een halve meter over de sloot kunt laten oversteken omdat er op het uiteinde ook een loopwiel zit
hobbyboer
Quote Reactie van @hoest:
De hoeken uitmaaien is ook wat lastiger

Een boer waar ik stage heb gelopen had ook frontmaaier met getrokken achtermaaier, die reed gewoon 3x rond zonder te heffen of te steken (rechtsom, frontmaaier langs de draad/perceelsrand).
En daarna nog 3x rond in dezelfde richting maar dan in de hoeken een rondje de verkeerde kant op om de binnenbochten die de getrokkenmaaier had laten staan te maaien.

Ging mooi en snel 👍
+1
ronald-deutz-fahr
@hobbyboer dus 36 meter kopakker? Dan hoef je weinig terug te schakelen met draaien 🙈
Michiel 6280
@Fendt926Driver met de kuhn fc 353 gc kun je ook 3,50 m maaien hoor.
+1
KlaasM
Ligt er aan de achtermaaier Fella heeft ze die je links en rechts van de trekker kunt zwenken. Dan kun je makkelijker zwenken op de kopakkker
+2
massey6160
Wij hebben een Lely getrokken maaier. Kan links en rechts maaien. Werkt super. Hebt wel meer ruimte nodig om te draaien maar de hef word veel minder belast.
LarsNijveld
Kost een getrokken maaier ook niet iets meer vermogen?
langeslagdiesel
Vind dat maaien met een front maaier überhaupt al snel op een soort figuurzagen begint te lijken als je in akkerland bezig bent. Zeker als de kopakkers smal zijn. Ook zijn perselen niet altijd vierkant. Dus recht om uit maaien wordt dan steken als je netjes wil werken. De rijkoppeling komt dan goed op temperatuur zeg maar. En is geen lang leven beschoren. Met een getrokken maaier kan je als je het kopeind op rijd tijdens het maaien de triangel al in halen en met inzetten omgekeerd. Dus heb je aan minder ruimte genoeg zodat je er recht voor komt. Sloten uitmaaien woord niks met een getrokken maaier. Taarup en kuhn leveren ze met kneus tot 5 meter. Krone met type 6410cv tot ruim 6 meter. Dan hoef je geen frontmaaier meer.
hoest
@langeslagdiesel ik maaier altijd 3x rotavec dom los dan heb je normaal gesproken ruimte. voldoende de ruimte om te draaien. 1 perceel loopt de de kopakker helemaal scheef en daar is het wat lastig maar dat geld voor elke machine daar
spotmelker
@langeslagdiesel het is idd wat meer steken met een frontmaaier en dan is een getrokken maaier er bij lastiger dan een gedragen. Dat van de rijkoppeling heb je eigenlijk alleen met droge plaatkoppeling en dat hebben een beetje bij de tijdse trekkers (vario's of ps) toch niet meer?
langeslagdiesel
@spotmelker ook een moderne trekker zal ergens ze slip kwijt moeten als hij wisselt van rijrichting. Weet wel dat ook een moderne ( lamellen) koppeling slijt of verbranden kan. Vervangen kost dan wel ff een duitje meer dan een droge koppeling. Maar daar kom je van zelf achter met een frontmaaier.
spotmelker
@langeslagdiesel ik maai altijd met frontmaaier en moet omdat ik de koeien veel weid ook vaak smallere percelen maaien en wat meer steken maar daar wordt je vanzelf handiger in. Mijn JD en Renault Ares hebben ondanks hun leeftijd van > 20 jaar ( gelukkig) nog geen koppelingsprblemen.
langeslagdiesel
@spotmelker prijs je eigen gelukkig.! Een karretje gras halen doet de urenteller ook niet warm lopen. Ook de olie in de bak woord daar niet heet van. Ik heb wel oliepijlstokken gezien die echt blauw waren! Daar was de koppeling gewoon uit gebrand hoor..
rubenv
@langeslagdiesel zelf veel gemaait op akkerland en kleine percele met een frontmaaier van 3m en een achtermaaier van 3.60 beide met kneuzer.
moet wel zegge dat ik zeer blij was dat ik een cvt had veel steken en doen maar met het juiste gebruik kon ik ook niet zegge dat het veel te lijden had.
met een dumper heel de dag in de rondte denderen vinde ze minder leuk haha
spotmelker
@langeslagdiesel Nu heb ik hier in de NOP gelukkig niet allemaal kleine gerende percelen en kan na 3 keer rond maaien het perceel over de lange kant afmaaien. Hiervoor had ik een Renault 781, prima trekker maar daar rook je koppeling wel omdat je met ca 2000 toeren in een hoge versnelling weer weg moest rijden. Maar een blauwe peilstok.....dan is het wel heel warm, dat kan ik me alleen nog herinneren van een Case 956 of een Maxxum 5140 maar die werden sowieso vrij heet.
langeslagdiesel
@spotmelker als de akker breedte krap 13 meter is en de kopeinden 6a7 meter en de grootste perselen 3 ha, nou dan weet je het wel. Dan kan je iedere werkgang als je met een front kombi werk hem er recht voorsteken. Als dat de hele dag zo gaat dan gaat je olie in de bak wel koken hoor. Dat werkt een enkele achtermaaier gewoon veel vlotter. Hoeft hij niet eens zo heel erg breed te zijn.
zettelmeyer
@spotmelker wij zitten hier ook in de NOP ook nog nooit gehoord dat iemand met de frontmaaier de platen heeft opgebrand. Met voorlader is het een ander verhaal....
Fendt926Driver
@zettelmeyer gaat ook niet zozeer over de frontmaaier.
Maar bij ons was het een volledig handgeschakelde trekker met 180 pk aan de aftakas. Met een tripple masier eraan die rond de 3.5 ton extra gewicht bij de 6.5 ton zware trekker bracht.
Dan met vol gas optrekken in 3 laag dan naar 4 laag en naar 4 hoog ( dat zijn de opvolgende versnellingen) om op ongeveer 13 kmh te komen.
En in 1 keer met 13kmh op te trekken kon ook niet.
En dat elke keer weer want met zo veel gewicht met 13kmh haaks om de volgende werkgang in te gaan was ook niet alles.
Dus die koppeling joelde nog wel eens. En als eerder wel gemeld op 11 ha 450 keer de koppeling in te trappen was niet goed voor mijn knieen en niet voor de koppeling.
Na 2 jaar een zwaardere cartosal (of zoiets) plaat koppeling in gekomen
zettelmeyer
@Fendt926Driver Die ervaring deel ik niet, die koppeling van de oudere Fendt's gaan natuurlijk ook erg zwaar. Daar voelde ik me knie ook wel van als ik er een hele dag op reed.
Tot 3 jaar terug maaide we alles met een enkele frontmaaier, eerst met kneuzer achter de trekker en later met kneuzer aan de maaier. We maaiden altijd eerst 5 gangen om de percelen en daarbij had je de koppeling enkele keren nodig. daarna raakte je de koppeling niet meer aan. beetje minder gas op de kopakker en dan weer volgas. wel 3 traps powershift op het laatst eerst maar 2.
Sjon
De getrokken maaiers zie je hier nergens meer. Het was jaren geleden een oplossing voor de (zware) brede trommelmaaiers. Tegenwoordig zijn het allemaal schijvenmaaiers en nog vaak zonder kneuzer, deze zijn lichter, simpeler en goedkoper.

Het grote nadeel van de getrokken maaier is dat deze op nat land steeds naar het midden van de trekker wil. Dit vooral bij de laatste maaisnede op lager gelegen grond.
claasfendt
Bij veel kleine stukken zou ik voor een gedragen gaan kun je veel sneller maneuvreren
+2
mdoornekamp
Je hebt sowieso een behoorlijke trekker nodig om 2 maaiers aan te drijven. Dit formaat trekker heeft ook wel een zware hef die de gedragen achter maaier wel aan kan.

Getrokken maaier is duurder en lastiger.
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp ken wel een nieuwe zware 6 cilinder waarvan de hef krom ging van een zware maaier..
Heel gewicht aan 1 kant, maaiers worden steeds zwaarder en met maaier op kopakkerstand en dan door een kuiltje komt het er geweldig op aan... wij hebben bewust een lichtere achtermaaier gekocht, het maait er niet minder om en die extra kilo’s ijzer moeten in aanschaf ook gewoon betaald worden.
mdoornekamp
@ronald-deutz-fahr ja die Franse maaiers zijn best zwaar
ronald-deutz-fahr
@mdoornekamp welke maaier is Frans?🤔
+1
mdoornekamp
JoranK
@ronald-deutz-fahr Die had ook niet de zwaarste achterbrug erin liggen als we het over dezelfde hebben 😛
+1
ronald-deutz-fahr
@JoranK je hoort toch een product te verkopen/leveren wat aan de eisen van de klant voldoet en wat de machines goed aankan?
Maar ik noem verder geen kleuren namen of merken 😉
+1
JoranK
@ronald-deutz-fahr Ja klopt, Zelf hebben we ook niet de zwaarste achterbrug. Maar is mij verzekerd dat het goed gaat. Maaier is ook niet zo zwaar gelukkig.
Bram97
Wij hadden thuis een Fella sm401-trans. Een soort halfgedragen tussenoplossing. Grote werkbreedte, minder belastend voor de hef en toch compact.
+1
Fendt926Driver
@Bram97 en fella kennende nu kapot?
+2
Bram97
@Fendt926Driver Nee hoor, bedrijf is beëindigd. Was een super maaier.
mdoornekamp
@Fendt926Driver jij bent geen Fella liefhebber?
Fendt926Driver
@mdoornekamp ha ha. Nee niet echt.
Al heb ik er zelf geen ervaring mee.
Maar zie ze geregeld bij dealers kapot liggen en uiteindelijk in de oud ijzer bak
mdoornekamp
@Fendt926Driver prijs technisch is Fella wel vaak wat interessanter. Maar beetje levensduur is ook wel mooi.
+5
RobVolvo
@mdoornekamp Bij mij op het werk komen er in het hoogseizoen ook regelmatig kapotte Krone's binnen, dus ja... Fella is en wordt steeds beter als dat het vroeger was. In heel veel gevallen ligt het toch vaak aan het poppetje wat met het spul omgaat... 😉
+1
Tom Hietbrink
@mdoornekamp wij hebben zelf meerdere hooibouw machines van fella en die zijn toch al wel op leeftijd, maar werken idd prima. Ik ben het hier wel met @RobVolvo eens.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson Maaier (hooibouw ) ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!