Bandenspanning vredestein flotation pro

Hallo,

Heeft iemand een bandenspanningstabel voor vredestein flotation pro banden, in de maat 710/50r26.5
Kan op het internet geen een vinden en willen graag weten wat voor spanning deze banden benodigd hebben

Groet Rickboer
rickboer blija

Reacties

JD3010
Nieuwe gekocht? Je kan evt ook de tabel van een ander merk nemen, het scheelt allemaal niet zo veel.
rickboer blija
@JD3010 nee, ander ladewagen gekocht waarvan 1 band lek was. En nu waren we wel benieuwd hoeveel bar er percies in moet
mdoornekamp
Kon je altijd wel downloaden bij Vredestein
rickboer blija
@mdoornekamp heb je misschien een link? Kan persoonlijk niks vinden
mdoornekamp
@rickboer blija eh heb al even gezocht. Staat er niet meer op geloof ik.
rickboer blija
@JD3010 bedankt, die zocht ik
JD3010
@rickboer blija Succes ermee.👌
mdoornekamp
Minimaal 2 bar als ik zo de tabel zie. Je gaat wel richting 5 ton per wiel.

Ik heb dezelfde banden om mijn giga. Die wagen is iets lichter en kleiner. Ik rij ook minimaal 2 bar als het wat nat is. Bij veel transport 3 bar erin
JD3010
@mdoornekamp Heb jij overal de Flotation Pro eronder of ook nog de Trac van Vredestein.
mdoornekamp
@JD3010 flotation met aw profiel. Die band is gewoon goed. Trac trekt zwaarder.
JD3010
@mdoornekamp Ja, dat is de Pro, die had ik ook onder m'n vorige kiepwagen. Nu de Trac maar die trekt zwaar, toch de verkeerde. Misschien ga ik ze ruilen voor de 24-20.5 van Michelin
mdoornekamp
@JD3010 24 x 20.5 moet je wel echt met de spanning varieren. Anders zijn ze te smal met 60 cm. Welke maat trac heb je dan?
JD3010
@mdoornekamp 650/55R26.5 Heb ik nu. De 24-20.5 heb ik meestal op 1-1.25bar staan op het land. Ik hoef niet de weg op.
mdoornekamp
@JD3010 ok. 1 bar redt je met de trac niet denk ik. Die lucht kamer is ook veel kleiner
+1
JD3010
@mdoornekamp Die had ik op 1.2bar. De wagen is groter en wat zwaarder. Kon goed zo.
mdoornekamp
@JD3010 ok. mooie lage spanning
rickboer blija
@mdoornekamp ik denk dat wij tussen de 2.5 en 3 bar gaan zitten voor verschillende werkzaamheden
mdoornekamp
@rickboer blija jij komt zomaar aan 4,5 ton gewicht per band denk ik.
dx11
Quote Reactie van @mdoornekamp:
minimaal 2 bar

Zonde eigenlijk. In mijn ideale wereld komt er niets met meer dan 1 bar het land in. Maar zo ver is het nog lang niet hier
mdoornekamp
@dx11 Ik kan best met 1 bar het land in. Maar dan gaat het met de capaciteit en kostprijs wel de verkeerde kant op.

Boeren beginnen tegen mij ook wel eens over lichter materiaal met sleepslangen. Maar dan moet ik wel terug naar 3 duims sleepslang. En dus 90 cub per uur pompen in plaats van 200. Kosten ongeveer 4 euro per cub.
dx11
@mdoornekamp Ja, gewicht is 1, maar toch geloof ik wel dat jou iets zwaardere en iets grotere wagen niet slechter hoeft te zijn als onze oude krone op 15r17 bandjes
+1
JD3010
@dx11 Het draagvermogen van banden wordt hard minder als je naar 1bar gaat. Zo makkelijk is dat dus niet.
dx11
@JD3010 klopt, echter gaat je bodemdruk ook hard omlaag. Toch blijft het een moeilijk verhaal
arjanvw
@dx11 Moeten er dus meer assen onder...
dx11
@arjanvw dwm bied prachtige oplossingen
mdoornekamp
@dx11 dwm heeft idd wel oplossingen. Maar als die het echt goed moeten maken/leveren is het wel heel duur. Vaak zie ik nog vrij lichte assen, geen pendel mogelijkheid en de helft maar geremd. Bovendien slijten de banden onregelmatig omdat je int midden meer drukt hebt.

Daarnaast zetten ze het tandem vaak veel verder naar achter dan orgineel. Zo kan ik met gewone onderstel ook wel winst halen. Alleen vind de kop van je wagen dat niet zo fijn.

Wagens met dwm willen trouwens ook wel omvallen.
rickboer blija
@mdoornekamp wat je zegt klopt helemaal, en omdat onze kuilbulten tijdens het kuilen niet altijd even vlak zijn willen ze idd wel omvallen
arjanvw
@dx11 of een 3 asser eronder.. dan kunnen er ook grotere banden onder. Lopen alleen wel 3 banden door hetzelfde spoor...
mdoornekamp
@arjanvw 800/45r30.5 kan er tegenwoordig ook onder.
arjanvw
@mdoornekamp Heb je eigenlijk ook wel nodig met een wagen boven 40m3. Leeg wegen ze al zo'n beetje 10 ton...
jadatis
Ook bij tractorbanden staat er vaak op de bandwang iets als " maximum load ( single/dual) xxxx kg AT YYY kPa of psi ( cold)"
yyy is dan de druk waarbij de maxload xxxxkg gedragen mag worden tot de max snelheid , zonder dat ook maar een stukje oververhit raakt.
Die AT druk heet officieel de referentiedruk, en wordt ingevuld in de officiële formule om de te gebruiken druk uit te rekenen.

Groeten van een " eigenwijze zelfbenoemde bandendruk-specialist".
rickboer blija
@jadatis klopt, staat max 2.5 bar op. Maar zo als te vinden is in de bandenspannings tabel mag je tot 4.0 bar gaan.
mdoornekamp
@rickboer blija die 2.5 bar is de druk met monteren van de banden. Dan moeten ze goed in de hiel zitten. Dan pas oppompen tot 4 bar
jadatis
Die 2,5 bar of 250 kPa staat achter AT denk ik en is dan de referentiedruk. 4 bar is dan de max toegestane koude druk .
Op gewone autobanden staat alleen die maxcold en referentiedruk is standaard 2,5 bar , met wat uitzonderingen naar beneden.
Heb de link naar Vredestein al gevolgd, en daar ook voor lagere snelheid hoger draagvermogen toegestaan dan de 3750kg die bij loadindex 154 hoort.

Moet voor dit forum even omschakelen, ook met de formule die gebruikt wordt.
Mijn bandendruk-story is begonnen op camperforum, dus voor C(omercial) banden, en de lagere snelheid van landbouwvoertuigen, gaan de vuistregels, die ik voor bestelauto en vrachtwagen banden heb uitgevogeld, niet meer op, maar denk het wel te kunnen omrekenen.
Hoop op dit forum daarover ook wijzer te worden.

Voor de offroad " on Track" in lijst van Michelin ongeveer 80% van de druk voor 65kmu( D snelheidscode ) op de verharde weg genoeg. En voor modder en zand, te vergelijken met op het land, 50% van de druk voor 20kmu op de weg.
Dit zijn dan gelijk de maxsnelheden.
Dus dan terug tot 0,6 bar soms.
jadatis
Soms staat er ook nog een lang verhaal met mogelijk die 2,5 bar op, iets met " setting the beads" . Dan mag je bij het monteren van de band , niet een te hoge druk gebruiken, zodat de band voorzichtig genoeg over de velg heen schuift.
Dus zo heb je al met 3 drukken te maken , die alle weer iets anders betekenen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!