Illustratie van:

John Deere 1030 - Plunjerpomp hydraulieksysteem reviseren/ vervangen?

Hallo kenners,

Het lijkt erop dat de plunjerpomp van mijn John Deere 1030 gestopt is met (goed) werken. Na waarschijnlijk (te) lang te hebben doorgereden met versleten remschijven is er veel ijzerslijpsel in de achterbrug gekomen. Dit heeft natuurlijk her en der schade aangericht. Inmiddels is de achterbrug weer in goede staat en heb ik tevens (uit voorzorg) het nodige vervangen. Denk hierbij aan: Complete drukgroep, krukaskeerring, price-as, transmissiepomp in de achterbrug, gevoerde platen PTO koppeling, remzuigers, remschijven, handremband, afdichting hefcilinder en alle o-ringen/pakkingen/afdichtingen die ik tegen ben gekomen.

Momenteel zit alles weer in elkaar en lijkt alles goed te werken. De remmen doen het, PTO draait bij inschakelen en de transmissiepomp voed de plunjerpomp in de neus. Er komt olie uit het hydrauliekventiel achter en de hefarmen gingen omhoog. Na het monteren van de rest van de hefinrichting kwam ik erachter dat de hef geen kracht heeft. Zonder belasting wil de hef omhoog (het zij langzaam) maar zodra ik er op ga staan doet de hef helemaal niets meer. Ik zal nog even de druk en liters testen maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat de plunjerpomp in de neus toch teveel geleden heeft en niet meer naar behoren werkt. Hij doet nog wel wat want er komt olie uit de persleiding maar ik heb niet voldoende druk/liters.

Is er hier iemand die ervaring heeft met het reviseren van zo'n pomp? Wat is er waarschijnlijk kapot/versleten wanneer zo'n pomp een tijdje zonder olie/op slechte olie gelopen heeft? Wat kan ik tevens ook beter uit voorzorg vervangen en zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ben ik er met alleen het vervangen van de 8 plunjers/zuigers?

Graag hoor ik van ervaringsdeskundigen waar ik rekening mee moet houden en of een revisie lonend is, misschien kies ik anders voor compleet vervangen.

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie.

Groeten Joost

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Fendt926Driver
Ik had de pomp van mijn 916 kapot. Die had te weinig olie gehad omdat de electronische peilstok niet goed het olie niveau aangaf.
De vorige keer ( bij de 926) heb ik een 2e hands pomp gekocht voor 800 euro.
Een nieuwe (ls) pomp voor mijn trekker kost 1650 euro.

Ik heb nu mijn pomp van de 916 en de oude van de 926 naar overbeek shovels in goor gebracht.
Die hebben een rivisie afdeling voor olie pompen.
De pomp van de 916 had bijna iets te diepe groeven. Maar de pomp van de 926 was minder erg ver versleten dus die hebben ze gereviseerd. Kostte 950 euro.
En dan wordt de pomp ook weer door hun getest en de druk gecontroleerd
Duurde 2 dagen en toen was de pomp weer klaar.
Wordt nu weer ingebouwd in de trekker
+4
JD3010
@Fendt926Driver Ga nou geen Fendt vergelijken met een geavanceerd JD systeem. 😉
Fendt926Driver
@JD3010 ik wist niet dat er zoveel verschil in pomp en prijs voor die pomp zou zijn.
jd heeft toch ook een soort ls systeem op de (oude) trekkers?
JD3010
@Fendt926Driver ja, alleen drukregeling.,
+1
joozt
@Fendt926Driver bedankt voor je reactie. Nog aardig geld dat laten reviseren, dan kan ik bij Kramp of Granit beter een nieuwe pomp bestellen...
JD3010
@joozt Jouw pomp hoeft niet zoveel te kosten, ik heb er zelf 1 op zolder liggen als reserve.
joozt
@JD3010 nee dat klopt, ik zag al ergens een nieuwe voor €540,- Daar kun je natuurlijk ook niet te lang voor reviseren met de oude pomp😬
JD3010
Als je 100% zeker weet dat je pomp niet goed meer is, kunt beter die er eerst uithalen en open maken. Dan kun je zien of en wat de schade is. Pomp zit niet erg ingewikkeld in elkaar, dat is wel te doen.
joozt
@JD3010 dat ga ik dan maar doen ja. Net even een hydraulische topstang aangesloten maar met uitschuiven kan ik de zuigerstang gewoon terug (tegen de oliestroom in) duwen. Het lijkt wel alsof er helemaal geen druk meer opgebouwd wordt. Ik begrijp dat de drukregelaar ook in de pomp zit? Misschien dat dat het euvel is. Ik heb trouwens een iets andere pomp dan op de foto, misschien heb ik de 12cm3 ipv de 23 cm3 versie?

(klik om te vergroten)

+1
JD3010
@joozt Dit is een kleine pomp met 4 plunjers, maar het systeem is hetzelfde
JD3010
Aan de voorzijde zitten de perskleppen, maar als die genoeg olie geeft maar geen druk, is er iets niet oké
joozt
@JD3010 met voorzijde bedoel je in dit geval de kant van de aandrijfas? Tijdens het testen kwam er een mooie straal olie uit de persleiding vanaf de pomp. Ik had dus de hoop dat de pomp wel goed is. Tijdens het onbelast heffen doet de hefinrichting het ook prima, zodra ik er bij op ga staan doet ie niks meer. De druk is dus het probleem inderdaad.
+2
Fendt926Driver
@joozt bij mijn trekker werkte alles ook nog wel maar bemester heffen duurde ook een eeuwigheid op het laatst. en rijdend naar de dealer ging alles best met 1400 motortoeren maar stationair het erf op was de stuurdruk (die gevoed wordt van de ls pomp) compleet weg.
even getest en ik had bij vol gas nog wel 200 bar maar maar 30 liter per minuut aan debiet wat ongeveer 110 liter zou moeten zijn.

de pomp rivisie bij overbeek is eigenlijk ook bedoeld voor hele dure kraan en shovel pompen.
bij een 450 euro voor een nieuwe zou ik me niet druk maken en er een nieuwe in doen. maar eerst precies weten wat het euvel is is ook wel belangrijk
JD3010
@joozt Ja, aan de aszijde. Kan je pomp eruit zonder de tank eruit te halen? Dan valt het werk wel mee.
Bovenop de pomp zit nog een filter, heb je die er al uit gehad?
joozt
@JD3010 ja pomp kan er zo uit dus dat is niet zo’n probleem. Jep filter heb ik schoongemaakt. Ik zal morgen de pomp eens demonteren en kijken of ik bijzonderheden kan ontdekken.
ronald73
Dat zeefje in de pomp zal je naar mijn mening de eerste tijd dat de trekker draait om de haverklap kunnen controleren. Het duurt wel even voor al het vijlsel uit het systeem is verdwenen, er is telkens nieuwe toestroom uit het leidingwerk totdat het laatste vuiltje meegevoerd wordt. Bekijk ook even het ventiel in die pomp waarmee je de druk in het hogedruk-systeem afstelt. Door dat vijlsel zal daar het een en ander kunnen haperen, waardoor de drukopbouw in het systeem niet goed meer functioneerd.
Als er vijlsel met de olie richting achterbrug gaat, verwacht ik dat het voorrangsventiel van de besturing vast zal gaan zitten, met als gevolg dat je er even helemaal niet meer wijs uit kan worden wat nu waar aan de hand is.
JD3010
@ronald73 Als hij geen stuurbekrachtiging heeft, zit er ook geen voorrangsventiel op.
ronald73
@JD3010 Okee, had ik even niet aan gedacht.
JD3010
@ronald73 Met stuurbekrachtiging zit er dacht ik geen 4-plunjerpomp in.
joozt
@JD3010 klopt, ik heb geen stuurbekrachtiging. Wat @ronald73 zegt heb ik ook al gedacht, dat er een probleem is met het systeem dat de druk regelt. Enig idee hoe ik de druk precies afstel met dit onderdeel?
JD3010
@joozt Ik doe in de snelsluiting achter een drukmeter.
joozt
@JD3010 Dat ga ik zo even doen inderdaad. Maar kan ik aan het ventiel in de pomp dat de druk regelt ook wat instellen?
JD3010
@joozt Aan de onderkant vd. pomp, links, kun je de max. druk instellen.
joozt
@JD3010 gevonden! Vanmorgen even getest: 5l/min bij 7 bar. Er was dus wel iets mis. Inmiddels de pomp uit elkaar gehaald en ook al achter de waarschijnlijke oorzaak...

(klik om te vergroten)

Fendt926Driver
@joozt als niet jd pomp deskundige zie ik hier niets aan.
Wat is dan nu de waarschijnlijke oorzaak?
JD3010
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
zie ik hier niets aan.

Ik wel.😊

Dit is 1 vd zuigklepjes, er horen klemmetjes omheen te zitten om de kogel en veer op z'n plek te houden. De restanten liggen er naast.
@joozt Vervang ze allemaal maar, ook die vd pers kleppen.
joozt
@JD3010 goed gezien inderdaad! Ik ga even nieuw spul bestellen!@Fendt926Driver zo kwam ik ze tegen bij demonteren. Er zitten 4 kleppen aan de zuigzijde en slechts eentje werkte nog zoals het hoort, zie de meest linkse op onderstaande foto.

(klik om te vergroten)

JD3010
Quote Reactie van @joozt:
goed gezien inderdaad!

Ik heb ze ook een keer kapot gehad, maar dan aan de perskant.

Heb je nog naar de plunjers gekeken of dat die nog goed zijn? Omdat je gruis in je systeem gehad hebt.
joozt
@JD3010 Dan lijkt het me inderdaad verstandig dat ik de perskleppen dan ook vervang. Aan de plunjers zie ik eigenlijk niet direct iets bijzonders. Geen groeven oid. en ze zitten ook nog mooi strak in het huis. Denk dat ik het eerst maar eens monteer met nieuwe zuig- en perskleppen en een nieuw afdichtset. Moet ik met het in elkaar zetten de max. druk nog op een bepaalde manier afstellen? Of gewoon weer monteren zoals het gezeten heeft?
JD3010
@joozt Het huis is ook oké? Dan kan je het gewoon weer in elkaar zetten
joozt
@Fendt926Driver Doordat de zuigkleppen niet meer afgedicht hebben kon de pomp dus geen druk opbouwen. Waarschijnlijk had ik nog een klein beetje opbrengst omdat er 1 van de 4 plunjers nog functioneerde maar zodra ik hef of hydrauliek wilde belasten gebeurde er niets meer.
ronald73
Bij een van mijn JD's kwam ik er dus achter dat er wat met de pomp mis was toen ik een deel van zo'n veertje terugvond vastgeklemd in een ventiel van de hefinstallatie.
Tip die je vast wel wist: vervang ook even de o-ring en de oliekeerring bij de as van de pomp nu er toch bij bent.
joozt
@ronald73 Kan me voorstellen dat dat ook rare storingen geeft inderdaad. Bij mij missen er ook wat onderdelen, geen idee waar ik die nog ga aantreffen. Hopelijk zijn die al richting achterbrug verdwenen voordat ik alles losgemaakt heb en heb ik ze met schoonmaken weg gekregen... Zou jammer zijn dat er nu achter weer wat los moet omdat daar een stukje veer vast zit.
Bedankt voor de tip, ik heb even een compleet afdichtingsset besteld en daar zaten ze bij zag ik.
+2
joozt
Even een update: Inmiddels zitten er nieuwe zuig- en perskleppen in, zijn alle afdichtingen vervangen en is de pomp weer gemonteerd. Hefinrichting werkt beter dan dat ie het ooit gedaan heeft en ik meet 160 bar op het hydrauliekventiel. Ik weet niet wat de druk origineel moet zijn maar op dit moment is het ruim voldoende om de neus van de trekker op te tillen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 1030 en hebben de trefwoorden hydrauliek , hydrauliekpomp en oliepomp geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0