Hallo. Ik heb een ford 3000 waarvan de hef plotseling helemaal niets meer doet. De tractor is voorzien van een dubbelwerkend ventielblok. Dus niet de standaard uiteen selectie knop voor externe hydroliek.
- De hefhendel doet niets meer. Ook niet schokkerig.
- de externe hydroliek werkt wel prima dus aan de pomp ligt het niet.
Ik heb de hefdeksel gedemonteerd maar ook daaraan zie ik niets afwijkends op het eerste gezicht.
Ik heb er verder geen verstand van.
Ik hoop dat iemand het probleem bekend voor komt en mij op weg kan helpen. Groetjes erwin
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(klik om te vergroten)
Als je pomp en externe hydrauliek goed werken,dan lekt er olie drukloos vanuit p naar retour.
Dit kan:
In het ventielenblok van de externe hydrauliek zijn.
Hier zou je een dummyplaat met kanaal op kunnen maken, houdt alleen rekening met het feit dat je een OVERDRUKventiel in je systeem moet behouden,ik weet niet of die in het externe ventielenblok of de hef zelf zit.
De hefschuif beweegt niet.
De cilinder/schokventiel lekken extreem.
Omdat het plots is gebeurd, zal het geen slijtage als oorzaak hebben.
Een vaste schuif, gebroken veer of o-ring ligt voor de hand.
ik heb alles uit elkaar gehad maar niets gevonden wat stuk of verdacht uit ziet. ik heb de hefdeksel, cilinder en ventielblok schoongemaakt en weer samengesteld. vervolgens met perslucht geprobeerd of het werkt.
Het valt mij op dat er in eerste instantie niets gebeurd maar als je de retour (richting het retourfilter) een beetje weerstand geeft, het dan in beweging komt.
Mijn vraag is nu.
Kan het zo zijn dat de werking van de hefcilinderbediening alleen goed functioneert als deze iets tegendruk heeft??
het is mij namelijk opgevallen dat bij de zwanenhals van het retour filter een O ring weg is. Die staat wel op tekening. Dus op het punt waar deze boven in de achterbrug verbinding maakt met de hefdeksel. De passing is daar vrij precies maar het kan wellicht net genoeg "lek" geven waardoor de tegendruk te laag is.
zou dat de oorzaak kunnen zijn?
mij rest nog alleen alle O ringen te vernieuwen en de zaak maar weer dicht te maken. En dan hopen dat het werkt. Ik had uiteraard liever een duidelijke oorzaak gevonden..
weet iemand hier hoe het zit?
alvast bedankt
groetjes erwin
(klik om te vergroten)
Als je hem toch los hebt zou ik meteen even het olie aanzuigfilter nazien/reinigen.
Een vastzittende of haperende zweefklep kan de oorzaak zijn.