Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Lage oliedruk als de motor op temperatuur komt.

Hallo,
als onze mf135 op temperatuur komt, bijvoorbeeld bij het gras harken, is er te weinig oliedruk. Dan is het ook niet meer mogelijk om de hark op te tillen. Is dit een probleem van de oliepomp of mogelijk een lekkage/koelingsprobleem. Ik kan momenteel niet zien wat de temperatuur is, want de meter is niet meer aangesloten.(ik zou ook graag willen weten hoe dit moet)
Alvast bedankt,
Luuk

Deel dit topic

Reacties

casejxu
Motor olie of hydroliek olie..??
luuk006
Ik weet niet waar de oliedruksensor op aangesloten zit, maar ik ga uit van de motorolie
casejxu
Is motorolie dan;) dan komt omdat de viscoovisiteit van de motorolie daalt. dit betekent dat deze vloeibaarder word. dus makkelijker tussen lager door loopt om de olie pomp kan de olie niet meer op druk krijg. Dus of je moet je olie verversen of je oliepomp is versleten. of je krukas/drijfstang lagers beginnen verslijten(of allebei.)
casejxu
Maar miss helpt nieuwe olie ook wel hoor!
MaikMF
Komt mij bekend voor. als ik mijn 135 start met koude motor slaat de wijzer van oliedrukmeter tot ver halverwege uit (bij stationair toerental). Als de trekker een tijdje flink aan het werk is geweest bijv ploegen, maaien enz, en ik doe het gas dan terug, gaat de meter helemaal naar links tot ver in het rood.

Ik zou ook wel eens willen weten hoe dat kan en of dat erg is.
casejxu
Dat zou ernstige schade op kunnen leveren. bedenk me nu dat het ook in de olie druk sensor kan zitten.
bert8210
Motoroliedruk heeft niets met hefvermogen te maken, zijn 2 vershillende systemen. dat je de hark niet kan optillen zal een versleten hydropomp zijn, dat het lichtje brandt zal het motoroliepompje zijn
Wimsumar
Beste Luuk 006: Motortemperatuur en hydrauliektemperatuur/-druk hebben niets met elkaar te maken.
Bij een M.F. 135 ligt de oliepomp onder in de versnellingsbak en wordt nooit heet.
De pomp kan het beste een keer worden doorgemeten op haalbare druk en opbrengst bij het mechanisatiebedrijf, dit om erachter te komen of de pomp versleten is.

Dat de motortemperatuurmeter het niet doet hindert niks. Zolang er koelvloeistof inzit of de motor niet kookt kan er niets gebeuren.
luuk006
Bedankt voor de reacties
de trekker krijgt gewoon elk jaar een beurt, dus dat zit wel goed. ik kan wel eens aan onze dealer vragen welke motorolie ze erin doen. wat is normaal in nederland?

en dan nog het verhaal van de hefinrichting. ook al eens mee bij de dealer geweest, en die zegt dat ze allemaal slecht tillen. De onze kan z'n eigen neus niet eens omhoog krijgen. zijn hier makkelijke oplossingen voor?
bert8210
Hulpcilinder(s) monteren
luuk006
@ Wimsumar.
De meter zit toch op de koelvloeistof?
Als ik het goed begrijp zitten er dus twee oliepompen op? De motoroliepomp is bij ons niet zo van belang, want de trekker wordt nu niet meer voor zware dingen gebruikt. Het is meer van belang dat de hefinrichting goed werkt, daarna is de motor aan bod.
luuk006
@bert8210
Volgens mij kon de mf135 vroeger z'n eigen neus wel optillen, dus waarom nu niet?
MaikMF
Ik doe bij de motor altijd 15W40 olie in. De achterbrug heb ik vorig jaar ook andere olie opgedaan (donax td, gevraagd bij MF dealer), en het filter schoongemaakt. Daar zat een heleboel rommel in.
luuk006
@maikMF
waren toen de oliedrukken in de motor beter?
en hoe zit het met het hefvermogen na het schoonmaken van het filter en vervangen van de achterbrugolie
casejxu
Maak je maar eerder druk om de motorolie druk... want als het lampje te lang bij belasting brand kan de motor stuk lopen
MaikMF
Ik heb geen lampje voor de motoroliedruk, alleen een meter. als de motor op temperatuur is, geef ik gewoon net zoveel gas de meter net niet in het rood staat.

Luuk006: Ik kan niet met zekerheid zeggen of het hefvermogen verbeterd is door het olie verversen en filter schoonmaken. De machines die ik erachter heb kan de trekker makkelijk tillen.
Wimsumar
Beste Luuk006: Precies, de temperatuurmeter zou de koelvloeistoftemperatuur moeten meten. Als de meter niet werkt moet de chauffeur zelf op de temperatuur letten, daar leer je wel mee omgaan.
In de motor zit een (klein) oliepompje om de olie door de motordelen te pompen en er zit en oliepomp op voor de hefinrichting. Een M.F.135 hefinrichting is niet geschikt om zware dingen te tillen.
De hark waar je het over hebt wat is dat voor een hark?
luuk006
Uit mijn hoofd is het een hark van 3m(niemeijer)
als de trekker koud is, tilt ie hem met gemak op. als de trekker opwarmt, moet je de gewichten van de trekker afhalen en stijgeren om de hark de lucht in te krijgen.
Wimsumar
Beste Luuk006: Dit werk is te zwaar voor een (oude) M.F.135, Doe de trekker "met pensioen" ( pompreparatie wordt te duur) en zet de andere trekker voor de hark.
Dat rijdt ook wat veiliger.
zoete1
Je kan vanalles proberen om het hefprobleem op te lossen maar als hij het heft met koude olie en niet meer met arme olie is het je oliepomp van de hydraulic die versleten is...
WimBe
@luuk006

Dat de trekker meer heft als de olie koud is, komt doordat de viscositeit (dikheid) lager is en dus in de pomp beter afdicht en dus een hogere druk kan behalen. Waarschijnlijk is de pomp al mooi versleten, dit is te meten. Het is al eerder gezegt, maar ik wou het even duidelijk maken.
houwie87
Dat van viscositeit valt wel mee denk ik, de olie in de achterbrug van deze trekkers word niet verschrikkelijk warm en dus dunner, het kan wel zijn dat de o-ringen van het standpijpje op de pomp niet meer best zijn en dan heft hij ook niet veel meer

heb zelf een 133 en die tilt overigens genoeg zware dingen dus die hark redt de 135 ook mee.
luuk006
Wat is het prijskaartje van een nieuwe en van een gereviseerde hydrauliekpomp? of zijn ze zelf te reviseren?

En weet iemand waar ik de koelvloeistoftemperatuursensor moet aansluiten?
ramrod
Er zit een plunjerpomp in en die is prima te reviseren. Als je kiest voor imitatie heb je voor 250 euro ex al heel veel onderdelen. Alleen lastig dat de achterbrug van de bak gesplitst moet worden, maar een 135 is deze reparatie zeker waard.

Temp zender zit bovenop de cilinderkop, maar er zit denk ik een mechanische op zonder kabelaansluitingen
WimBe
[@houwie87

Hij geeft zelf al aan dat met de olie koud de trekker wel heft 😉
WimBe
@ramrod

Is er bij deze mf'en vaak meer aan de hand dan lekkende terugslagklepjes?
ramrod
In vergelijk met John Deere?

Deze pompen hebben een ingebouwd regelventiel, die gaat slijten/lekken, Een hele zooi afdichtingsringetjes die je automatisch meeneemt, zuigerveertjes en kleppen, en het is handig om het overdrukventiel mee te nemen, want die gaan ook wel eens haperen na verloop van jaren.
Vandaar de uitdrukking veel onderdelen.
john deere 7810
Wel genoeg hydroliek olie er op?
WimBe
@ramrod

Aha juist, en ja ik had de ervaring dat (vaak) bij een JD de klepjes een keer omgedraaid kunnen worden plus nieuwe klepzittingen en een afdichtsetje. Vandaar de vraag 😉 Bedankt voor de info, ben niet zo bekend met MF.
WimBe
@john deere 7810

Jawel want anders tilt de trekker in het begin ook niet 😉
john deere 7810
@WimBe

dat klopt had niet goed gelezen 😉
luuk006
Ik was vandaag bij de dealer, en die zei dat het vaak voorkwam dat dat mechanisme aan de topstang het probleem kan wezen. Dus morgen even een ketting eraan en op een ander punt vasthaken.
Maikel MF
MaikMF - 22 uur geleden

Ik heb geen lampje voor de motoroliedruk, alleen een meter. als de motor op temperatuur is, geef ik gewoon net zoveel gas de meter net niet in het rood staat.

Als je gewoon motorolie bijvult blijft hij in het groene gedeelte heb ik bij onze ferguson ook gehad is dan wel geen 135er
old man jose
@luuk006
Leg je oor te luister op anatefka dit is een ferguson site suc 6
MaikMF
@Maikel MF

Daar heeft het bij mij niet mee te maken, ik zorg er altijd wel voor dat het olieniveau goed aan het peil is.
WimBe
@luuk006

Dat is dan de trekkrachtregeling lijkt me? Maar gezien de symptomen denk ik veel eerder aan drukverlies door dunnere olie. (inwendig verlies van pomp) Maar goed, ik zit niet in die MFjes, de MF specialisten zullen het beter weten.
redeagle14
Als ik het allemaal zo lees dan is zowel de motoroliepomp (±€300,-) als de hydrauliekpomp versleten 30/600-3 is het artikelnummer van Bepco prijs zal rond de €1200,- liggen.
dennisjohndeere
Dan moet je de olie op vervangen
harold82
Meten is weten word altijd snel gezegd dat de pomp is versleten maar kan ook best ergens anders lekkage zijn onze same wou als die koud was alles tillen en als die warm werd bijna niks meer maar dat was de regelschuif die lekte

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
24