Fiat 450 - Cylinderkop bouten

Hallo, ik heb me zojuist aangemeld en heb meteen een vraag.
Ik heb een fiat (UTB)450.Bij het stationair lopen kwam er ineens een tik in de motor.Ik heb de verstuivers er uit gehaald en laten testen. Van een cylinder was de verstuiver dicht geslagen.Dus er zit iets los in de cylinder(bang)
Ik ben nu bezig de cylinderkop te demonteren.Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten?Weet iemand wat de aanhaal momenten zijn van de cylinderkop bouten,nokkenas en verstuivers? Bij voorbaar dank voor jullie reactie,Piet

Deel dit topic

pfmm

Reacties

kris450
Hallo,
cylinderkop in 3 keer aantrekken.
1ste x 39nm 2de x 78mn 3de x 118nm. Verstuivers en nokkenas zijn m8 bouten is 24nm.
Als de cylinderkop er toch af is zou ik de zuigers er ineens ook uithalen en zuigerveren en lagerschalen vervangen.
pfmm
Bedankt voor de snelle reactie.
Als ik de cylinderkop eraf heb eerst eens
kijken wat er aan de hand is.

Heel veel dank.
fiatfan
Kan niet veel aan de hand zijn, of het moet zijn dat er al heel veel uren op staan. is het een utb 445?
Wimsumar
Beste Pfmm: Wat bedoel je met "een dichtgeslagen verstuiver"? Alsof de zuiger er tegen aan is geknald misschien?
(Als gevolg van een gebroken drijfstang(?))
pfmm
Het is een UTB 450 volgens mij.
Volgens het bedrijf dat de verstuivers getest heeft is er iets tegen de verstuiver geslagen.
Een gebroken drijfstang lijkt me niet want hij liep nog wel op 2 cylinders en bij het ronddraaien gaat de zuiger ook nog op en neer.
Ik hoop als ik er de cylinderkop af heb meer te weten.Laat het dan jullie wel even weten.
Het is in ieder geval fijn om zo snel al reacties van jullie te krijgen Bedankt voor het meedenken. Mvg.Piet
Abarth
Plaats ff een foto van de UTB 450, wij Fiat-fans zijn wel benieuwd! 😃
Michael G
Abarth: Ik dacht precies het zelfde 😃
Wimsumar
Beste Abarth]

Quote:
plaats ff een foto

Ja mooi man! Dan kan ik 'm kopiëren op m'n toiletpapier. 😃
pfmm
Ik zal zo snel mogelijk een foto plaatsen maar heb nu andere problemen.Ik heb de cylinderkop er af liggen en er is de inlaatklep van de middelste cylinder afgebroken en deze heeft zich in de zuiger vast geslagen.Dus ik ben bang dat het een dure reparatie word.
Groeten Piet
Abarth
Oei.. volgens mij kun je dan beter opzoek naar een andere Fiat. zijn de cilinderbussen beschadigd?
pfmm
Hallo Abarth, de cylinderbussen zijn niet beschadigd.De klep zit precies midden in de uitsparing van de zuiger.
Dus een geluk bij een ongeluk.Alleen vraag ik me af of de drijfstang ook een klap heeft mee gekregen.De cylinderkop is wel beschadigd.
Groeten Piet
Abarth
Is de kop nog af te vlakken? Die zuigers kun je volgens mij ook nog nieuw krijgen, dus dan is het nog te doen. Als de drijfstang een klap heeft gehad, wordt het een ander verhaal...
kris450
Als de cylinderkop nog te redden valt is het misschien toch nog de moeite om de motor te herstellen theblackfury.be/veftracparts.htm/ Hier kan je normaal alles krijgen.Heb er ook al onderdelen gekocht.
fiatfan
Wel oppassen met onderdelen kopen van een fiat 450, want dat past 8 van de 10 keer niet op een utb!!!
fiatfan
PS een utb 450 is er volgens mijniet. zal wel een 445 zijn. staat op het type plaatje aan de rechter kant op de versnellingsbak.
pfmm
Ik ben wezen kijken maar er zit geen type plaatje meer op de versnellingsbak. Op de zijkappen staat Fiat 450 en op het stuur zit een dop met UTB.
Op het motorblok zit nog wel een type plaatje en zover als ik heb kunnen ontcijferen staat er:
IC NBE By Fiat
MOTOR D115
450 2100
23231
Dus ik denk dat het toch een Fiat 450 is met een anders stuur erop.
fiatfan
Heb even opgezocht, maar universal 450 is wel gemaakt. heeft hij dezelfde neus als een fiat, of een hoekige?
zal even op de mijne kijken wat er op het blok staat
Abarth
Wordt het toch tijd voor een fotootje, pfmm 😛 😃 haha
fiatfan
Ik heb een utb 445, en mijn motor is ook een D115. 2100 staat voor het max toerental, bij de mijne staat er 2400. nummer 25481. IC by fiat betekend in licentie gebouwd voor fiat.
pfmm
Hoe kan ik foto's uploaden.
Het lukt me niet.
rudy
Toch wel er staat er een op
guy
De motor van de eerste keer vernieuwen, dan ben je gerust.
kris450
Op de motor van mijn 450 staat helemaal geen plaatje. rechtstreeks op de motor ingeslagen FIAT + nummer. die van jou is danmisschien toch een utb. of er verschil is in moter weet ik niet.
pfmm
Heeft er iemand een werkplaats handboek van de Fiat 450 of eventueel gegevens over aanhaal momenten en afstel gegevens.
De cylinderkop bouten weet ik al maar het aanhaal moment van de drijfstang lager bouten enz.
Bvd.Piet
kris450
Aanhaalmoment drijfstang bouten (m12) 108nm, karterbouten 59nm, klepspeling koud in en uitlaatklep 0.25mm. maak eens een paar foto's van de motor die open is.
guy
Karterbouten trek ik zo gewoon aan
fiat 1880dt
Als de zuiger zich niet breder heeft gemaakt doordat er een klep in is gedrukt, dan moet er alleen een nieuwe klep in, en de kop moet gevlakt worden.

zo duur kost dat niet!!!
pfmm
Ik ben eruit. Het is zeker een UTB De doorsnede van de zuiger is 4 mm kleiner dan van een Fiat 450.
Ik heb de kop in orde laten maken en ik heb een ander zuiger op de kop kunnen tikken.
Nu ben ik bezig alles weer in elkaar te zetten.
Is er iemand die tech. gegevens van deze tractor heeft. (inhoud koelsysteem, carter vesnellingsbak etc.) Ook ben ik op zoek naar een electrisch schema.Bvd.Dank Piet
fiatfan
Mooi werk! de importeur heeft bij jullie in de buurt gezeten! (gebr, van den donk)
guy
@pfmm

Waarom niet eens 3 nieuwe zuigers?? Maar 1 vernieuwen zou ik niet doen
kris450
1 nieuwe zuiger kan geen kwaad.maar zeker op alle 3 nieuwe zuigerveren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 450 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!