Molcon afmetingen hoe zit dat nou

Beste,
Ik heb een setje dubbellucht staan bandenmaat 16.9 r38, deze hebben altijd naast 600/65r38 gelopen met molcon ringen. Nu wil ik deze dubbellucht aan mijn trekker doen naast 480/65r38 met molcon blokjes. Zou moeten passen lijkt mij maar de haken kan ik niet ver genoeg uit draaien. Hoe kan ik meten of dit wel echt 38 inch haken zijn?

Deel dit topic

Reacties

Loeideutz
480/65 is 312 mm hoogte van de wang
16.9 is 365 mm hoogte van de wang

Gaat niet passen. Misschien heeft het daar mee te maken.
Fordje4600
@Loeideutz de 16.9 is lager als de 480, ik snap alleen niet waarom de haken niet ver genoeg uit klappen. De slag is gewoon helemaal over en de haken moeten nog een cm meer naar buiten om in de blokken te klemmen
Favorit614
De hoogte van de band zelf aan de trekker word kleiner.
de velg blijft het zelfde, dan zou theoretisch dubbellucht wel passen ongeacht het all pos ring of blokken in de velg zitten.
Bakker S
Als je onder de trekkerband nou op een blok hout zet, lukt het dan wel? Denk erom dat de trekker niet op de dubbellucht alleen rijdt. Het is ter ondersteuning!
Fordje4600
.

(klik om te vergroten)

Hier heb ik ze er gewoon los naast gezet, ik heb de haken voor de blokken gezet maar krijg ze niet ver genoeg uit zodat ze in de velg klemmen. Ik vermoed dat de haken dus voor een 36 inch velg zijn, kan dit?
stephan-inter
@Fordje4600 kreeg je ze aan de 600 wel goed vast dan?
Hebben je haken nog een goede punt of zijn ze versleten?
Hier bij de jd 6220 met ring past dubbellucht wel maar aan de trekker met blokjes rammelen ze. Hebben toen de haken opgelast
Fordje4600
@stephan-inter haken zijn zo goed als nieuw, bij de 600's passen ze maar net, als er veel kracht op kwam slipte de dubbellucht heb ik gehoord
+1
langeslagdiesel
@Fordje4600 als je al aan geeft dat de haken slippen in een ring op een andere trekker dan zijn je haken waarschijnlijk al ver versleten. Oplassen dus.bij slip slijten ze zeer snel. Het zijn maar zeer kleine vlakjes waar de kracht op staat. Ook zou ik de bevestigings bouten er even uit draaien en na kijken. Die willen ook slijten bij slip van de haken. Dan jutteren ze de gaten ovaal en de bout zelf woord een soort krukas. Als het wiel gemonteerd zit en de spindel aan zit moet je eigenlijk nog 1 A 1,5 cm schroefdraad over hebben. Dus tot die dikte moet je de haken oplassen. Wat ook nog al eens vergeten woord is na trekken van de spindel bij gebruik. Als het wiel draagt dan moeten de haken zich zetten in het blokje of ring. Dat gaat alleen onder spanning. Dus monteren / stukje rijden / na trekken. Vaak kan je de spindel dan nog een slag geven. Wees er ook zeker van dat de spindel niet los loopt tijdens het werk. Afborgen dus. En je banden spanning altijd een stukje lager dan het hoofd wiel. Dat voorkomt te hoge piek belasting op de haken en blokjes. De haken kunnen breken en de blokjes kunnen dwars door de velg scheuren. Meerdere malen mee gemaakt. Succes man.
Fordje4600
@langeslagdiesel bedankt voor de tips, ik heb gisteren de bouten vervangen door nieuwe en de haken komen ietsjes strakker te staan, ook heb ik de velgen gemeten en er blijkt toch wel een halve cm verschil in te zitten tussen de 38 inch van de 8340 en dw 38 inch van de ts90. Ook zijn de blokjes wat dieper als de ring, ik heb nu ongeveer een cm over qua draad. Heb alleen de ring in het midden niet meer in de haken maar er bovenop. Nu krijg ik ze wel strak.
Natrekken wist ik al, dat borgen is een goed idee en ga ik ook zeker doen.
Fordje4600
Ik maak vanavond wel een foto van de situatie
+1
Bakker S
@Fordje4600 Kun je ook een foto maken van een losse haak. Op de haak staat ook 34, 36, 38. Als je de band vast hebt aan de trekker zou er nog ruimte moeten zijn om de spindel nog vaster te draaien.
Fordje4600
@Bakker S waar staat 34 36 of 38 op de haak ongeveer??
+1
assink
Hier staat een setje 34 inch als je vergelijken wilt Joey.
Bakker S
Hier een foto van een haak

(klik om te vergroten)

Aan de zijkant staat bij deze 32 34. Deze is voor een 34 inch.
Fordje4600
@Bakker S ah bedankt voor de foto ik ben met een 3 kwartier thuis dan kijk ik wel ff
Fordje4600
Het zijn 38 inch haken, de haken zijn iets ingesleten op de all position ring maar ik kom echt nog millimeters te kort

(klik om te vergroten)

jammermaarhelaas
Misschien is het hele sterframe wel naar buiten toe getrokken in de loop van de tijd, waardoor je de haak niet ver genoeg meer in kunt draaien.
Fordje4600
@jammermaarhelaas de haken zelf lijken wel iets krom getrokken
Fordje4600
Ik heb gekeken de ringen van molcon zijn veel minder diep als de blokken van molcon, zit er verschil in haken van ringen en van blokken?
Fordje4600
Ik heb ze strak gekregen op onderstaande manier, kan dit??

(klik om te vergroten)

+1
Bakker S
@Fordje4600 anders kun je de haken wel wat op lassen. Vindt ze wel diep in het blokje zitten. En nee, er zijn geen verschillende haken voor een blokje of all positie ring.
stephan-inter
@Fordje4600
Je blokken lijken wel versleten. Haken zitten er wel heel diep in......
Fordje4600
@stephan-inter blokken zijn maar een paar jaar oud en er is 3x per jaar gebruikt met inkuilen en 1x per jaar met kunstmest strooien
jammermaarhelaas
@langeslagdiesel

Welke kwaliteit bout moet er door de haak? Molcon 5 ster in 38" wielen aan een 100 pk trekker.

Gewoon 8.8 met zelfborgende moer zou ideaal zijn, maar kan dat ook?

Heb zelf een set dubbellucht gehad waar de bouten erg vast van zaten (geen zelfborgende moer erop, en waren flink aangetrokken) waardoor het een crime was om ze te monteren/demonteren.
+1
Molcon
@jammermaarhelaas Wij gebruiken 10.9
Bakker S
@Molcon Mischien dat deze de oplossing heeft...
Molcon
@Bakker S Goedemorgen, het niet (meer) passen van de hefbomen kan verschillende oorzaken hebben. Een AP-ring is natuurlijk het beste, deze diameter is altijd gelijk. De blokjes worden los van elkaar ingelast waardoor altijd een kleine afwijking in de diameter mogelijk is, dit kan een oorzaak zijn van de slechte passing. Ook lijkt het alsof dit geen originele Molconblokjes zijn maar een foto kan een vertekend beeld geven (hier een foto van een blokje uit produktie, deze lijkt robuuster te zijn). Heeft de set eerder wel gepast of is dit een set die nog nooit aan deze tractor gemonteerd heeft gezeten?

(klik om te vergroten)

+1
Fordje4600
@Molcon die blokjes lijken inderdaad anders, de dubbellucht komt van een trekker met molcon ringen, wil hem in een trekker doen met blokjes maar die past niet goed zoals het hoort, ik heb de dubbellucht er wel strak aangekregen nu

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0