Massey Ferguson 590 - Harder laten lopen door tandwiel omdraaien?

Hallo
Mijn 590 loopt met zijn nieuwe banden en iets opgeschroefde toerental 32km/h. Nu vertelde iemand mij laatst dat er een tandwiel in de bak omgedraaid kon worden ofzo. Dan haalde hij de 40 km/h wel. Is dit een bekend verhaal?
mauser

Reacties

Fendtfavorit 3
Ik denk dat er eerder bedoelt wordt dat er een set tandwielen uitgewisselt wordt voor een ander paar tandwielen (dus niet uit de tractor zelf)
van de hoogste versnelling, of van de ingaande as vanaf de drukgroep.
DANOONTJE POWERR
@Fendtfavorit 3
Ik denk dat er de tandwielen van de multipower mee bedoeld worden. @mauser Zit er een multipower op?
Het schijnt in sommige gevallen te kunnen om die om te keren zodat de trekker niet langzamer maar sneller gaat rijden.

Misschien weet @Arie_MF of @noordhof of @hooidonk dat?
mauser
@DANOONTJE POWERR ik heb wel multipower. Ik ben benieuwd... Of iemand het fijne ervan weet
+1
Arie_MF
@DANOONTJE POWERR ik weet niet of dat bij deze trekker kan, misschien kun je de eindvertragingen vastzetten waardoor je geen reductie meer hebt?
valmet 605
@DANOONTJE POWERR word het dan niet heel byzonder rijden??? Dan rijd je in lage multipower met een moeilijk tot niet schakelende bak. In de hoge kan je dan niet afremmen op de motor als je gas loslaat. Als je de multipower omdraaid net als je bij een Valmet 05 serie. (Ombouw van glox naar gltx of anders om)
DANOONTJE POWERR
@valmet 605
Ik heb geen idee, ik meld slechts wat ik eens gelezen heb maar ik heb zelf geen goede kennis van versnellingsbakken.
SjoerdHylke
Hangt ook van de bak af die er nu in zit
+2
mf6290
Dat verhaal klopt maar dan bij de 3000serie, bij de 500serie heb ik er nog nooit van gehoord, er is bij mijn weten maar 1 type bij de 500 serie waar iets aan de snelheid kan gedaan worden en dat is de 550, als men bij deze trekker de complete versnellingsbak wisselt met deze van een zwaarder type kan deze mf 550 rond 60km/u rijden
hooidonk
Volgens mij kom je met een Multipower bak van een 1080/595 een heel eind in de goede richting. Wat ik nog weet van een blik in het werkplaatshandboek, dat heel veel bakken qua ratio dicht bij elkaar zitten, maar de 595 ineens weer een sprong maakt.
Misschien dat je met een kroon- pignionwiel van een dit type ook wel lukt.

Je zou Douwe Beijl eens kunnen vragen, die is wel te vinden op marktplaats of ik kan je ook z'n nummer wel in een pb sturen.

Eindvertragingen vastzetten zou ik niet doen, dan is er niet fatsoenlijk mee te werken. Een versnelling van max x1.5 zou mooi zijn.

Ik weet dat er voor de 8-bakken ook tandwielsets te koop zijn, waar de 3e versnelling wordt vervangen door een 5e versnelling. Dan krijg je alleen een gat tussen de 2e en de 4e.
+1
SjoerdHylke
@hooidonk De 1080 en de 595 heeft een sneldraaiende achterbrug (1000 toeren meende ik) Als je deze pakt met vervolgens de eindvertragingen van de 590 moet hij sneller gaan rijden. Maar of dat verstandig is... Dan zit er veel verschil tussen je versnelling waardoor er misschien niet meer prettig mee te werken is en je koppelingen snel gaar kunnen zijn bij zwaar werk.
kramer
Ik heb wel eens iets gehoord dat deze man een andere eindaandrijving heb gemonteerd aan zijn 1080 en die heb dezelfde achterbrug. @Ferguson 1080
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 590 en hebben de trefwoorden versnellingsbak en snelheid geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!