Illustratie van:

Fendt 100 Serie - Speling op beide achterwielen

Hallo,

Onze Fendt 103 heeft bij het opkrikken van de achterwielen op beide wielen speling.
Is dit probleem eenvoudig te verhelpen? Zijn de lagers bijv. nog op te stellen?
Of moeten er nieuwe lagers in?
(De keerringen lekken nog niet maar wil dat graag voorkomen)

Alvast bedankt,
Bart

Deel dit topic

Reacties

basia
As van wielnaaf is gelagerd op 2 kogellagers ; dus opstellen kan sowieso niet ; of ze zijn versleten of wat ik een keer meegemaakt heb , dat het binnenste lager iets was uitgeslagen in het huis .
Zul je toch het ronde deksel en het achterste deel van de eindvertraging moeten demonteren , en kijken waar de speling precies zit .
Fendt-106
@basia
oke, dankjewel!
marc102
In de eindvertraging zitten 2 conische tandwielen welke met een spanmoer opgespannen zitten. Tenmiste bij mijn 102s is dat zo.

Je zou het afdekplaatje aan de binnenkant eraf kunnen pakken om eens te kijken of de moer los zit.

tractorfan.nl/picture/907209/…
marc102
Zie fotos maar stel dat de moer los is dan zijn de lagers ook kapot gelopen vermoedelijk en kun je best alles vervangen. 2x lager + keering volgensmij heb ik alles besteld bij Schlepperteile toen

(klik om te vergroten)

De moer

(klik om te vergroten)

De as
basia
@marc102

Inderdaad je hebt gelijk ; ik zie dat er ook uitvoeringen zijn met conische rollagers .
Waarschijnlijk heeft de 100 serie zowel kogellagers als rollagers gebruikt in de eindvertragingen .
marc102
Trouwens hier een tip van de dag.
Ik heb een paar jaar terug mijn eindaandrijving uit elkaar gehaald om een nieuwe keering te plaatsen aan de kant van het wiel. Toen het uitelkaar lag zaten er iets slijtage op het valk vaar de keering op draait, dacht toendetijd met een nieuwe keering is dat wel opgelost maar daar heb ik spijt van gekregen want het lekt nog steeds.

Dus dat oppervlak kritisch bekijken is de les
donkey63
@marc102 Veertje in de keerring inkorten wil ook helpen. Klemt dan beter om de as.
marc102
@donkey63 ohh oke maar hoe kort je die in dan?
+1
donkey63
@marc102 Doen zoals Joop-same zegt. Dunne uiteinde van het veertje, tegengesteld aan de richting van de windingen van de veer draaien en dan in het andere uiteinde van de veer zich erin laten draaien. Dan zit hij ook met voorspanning vast. Oppervlak, waar de keerring loopt, glad poetsen.
Succes als je er aan begint.
joop-same
De plek waar het begin of het einde zit opzoeken en dan los draaien en aan de kant waar het veertje hol is een halve cm afknippen en weer in elkaar draaien, aan de andere kant zit een puntje.
Ik zou zeker het pad op de as afdraaien of slijpen tot het 100% glad is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 100 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
10
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN