Illustratie van:

Deutz F2L612 - Deutz f2l612 koppeling plaatsen lukt niet.

Hallo,
Na 2 jaar sleutelen, zandstralen, schilderen en motor revisie, ben ik mijn deutz terug aan het monteren.
Ik zit echter vast met de montage van de koppeling....
Zodra ik de koppeling terug in het vliegwiel plaats en begin met de 6 , M8 - bouten vast te draaien, die de drukgroep op zijn plaats houden, dan gaan de 3 'vingers' (waar later het druklager tegenaan moet komen ) volledig naar binnen richting vliegwiel... Tot tegen hun uiterste aanslag net zoals ze volledig ingedrukt zouden zijn bij het ontkoppelen .
Als ik nu de versnellingsbak aanbreng tegen de motor, dan kan ik bij dit type tractor Door De openingen kijken langs waar de koellucht wordt aangezogen, en zie ik dus dat het druklager bij ingedrukt koppelingspedaal bijlange niet raakt aan die 3 'vingers' die eigenlijk al volledig opgespannen zijn... Er is zelfs een 2 tal cm afstand tussen druklager en drukgroep'vingers' ....
Met andere woorden: in deze positie zonder pedaal in te drukken is er dus reeds ontkoppeld zonder dat er iets wordt gedaan....
Als ik nu de drukgroep monteer zonder koppelingsplaat, dan worden de'vingers' maar zeer weinig opgespannen en kan ik wel via het pedaal het druklager tegen de drukgroep vingers brengen "en" ook indrukken...
Ps: zowel de drukgroep als de koppelingsplaat zijn de originele die ik uit deze tractor heb gedemonteerd voor de restoratie. ..
Alles zit ook gemonteerd zoals voorheen, want ik heb destijds Veel foto's gemaakt om geen vergissingen te kunnen maken....
Iemand een idee? Of is er een bepaalde volgorde of werk wijze bij dit type koppeling???
Mvg. Kristof.
Afbeeldingen volgen straks.

Deel dit topic

Reacties

kristof d 25
Afbeelding 1

(klik om te vergroten)

Afbeelding met reeds aangespannen drukgroep via M8 bouten. Kijk naar de stand van de vingers...
kristof d 25
Afbeelding 2 met de M8 bouten een aantal toeren losgeraakt.

(klik om te vergroten)

kristof d 25
Drukgroep binnenzijde...

(klik om te vergroten)

kristof d 25
Druklager

(klik om te vergroten)

kristof d 25
En vliegwiel.

(klik om te vergroten)

Dus bij het aandraaien van de M8 bouten valt de drukgroep in het kleine verval in het vliegwiel, maar vooraleer deze mooi aansluit zijn de drukvingers al in uiterste stand opgespannen gaan staan.
farmkoos
Hoi kristof
Monteer je de koppelingsplaat wel goed
Dus met het lange eind van de splines naar achter.
kristof d 25
@farmkoos wat bedoel je met naar achter? Achterzijde tractor, of binnenkant drukgroep (richting vliegwiel)
farmkoos
@kristof d 25 achterzijde tractor.
farmkoos
@kristof d 25 achterzijde tractor.
nhmonteur
Inderdaad zit de koppelingsplaat goed? Niet toevallig omdraaien.
De drukvingers horen bij het aandraaien van de drukgroep inderdaad naar binnen te gaan, maar wel tot zo ver dat ze nog wel ingedrukt kunnen worden door het druklager.
Ik ga er van uit dat je alleen de koppelingsplaat hebt vervangen. Dan kunnen het maar 2 dingen zijn. Of je plaat zit verkeerd om, of hij is te dik.
kristof d 25
@nhmonteur drukgroep is dezelfde gebleven, en met terug de oude koppeling er in blijft het resultaat hetzelfde.... Dus aan de koppeling kan het niet liggen.
redeagle14
@kristof d 25 valt de plaat wel in ruimte in het vliegwiel. Ik zie dat er een randje in zit. Daar moet de plaat wel binnen vallen.
kristof d 25
@redeagle14 de plaat valt tot achterin het vliegwiel, en de drukgroep hoord in het randje te liggen.... Maar ik probeer ze er vandaag eens andersom in te plaatsen.....
verwijderd
kristof d 25
@ als ik terug de oude koppelingsplaat monteer die er 2 jaar geleden is uitgekomen is het resultaat nog steeds gelijk. Dus daar ligt het niet aan vrees ik.
kristof d 25
@farmkoos wat bedoel je met naar achter? Achterzijde tractor, of binnenkant drukgroep (richting vliegwiel)
farmkoos
@kristof d 25
De langste kant van de splines naar versn.bak anders komt dat tegen de centr.bout van het vliegwiel.
+1
dendeze
Is de centrale bout los geweest? Is dat ook de originele ? Als je de koppelingsplaat tegen het vliegwiel houd, komt die dan niet in het midden tegen de centrale bout? Mogelijk is je koppelingsplaat gedraaid.
Als alles hetzelfde is als bij de demontage doe je dus 100% zeker iets verkeerds.
Sojaboontje
Waar heb je de koppeling laten reviseren? En gebruik jij de zelfde dikte ringen achter de m8 bouten?
kristof d 25
@Sojaboontje de koppeling is nieuw van bij histoparts. En wat bedoel je precies met die dikteringen?
kristof d 25
@kristof d 25 de ringen achter de bouten maken toch geen verschil aangezien het toch de drukgroep is die aansluit tegen het vliegwiel?
kristof d 25
Ik heb vandaag de oude koppelingsplaat nog eens gemonteeerd zonder goed resultaat,en als ik naar de foto's kijk van bij de eerste demontage (en deze uitvergroot) dan waren de vingers toen ook zo ver ingeduwd zonder het pedaal te bedienen.
nhmonteur
@kristof d 25 heb je niet toevallig de afstelling van je koppelingspedaal helemaal de andere kant op staan zodat je heel veel vrije speling op je pedaal krijgt.
kristof d 25
@nhmonteur nee, de afstelling van het pedaal staat goed. Als ik bijregel komt het druklager alleen maar verder en verder te staan van de drukgroep.
kristof d 25
Maar de regelvijsjes en moeren zijn denk ik wel tamelijk versleten Door het jarenlange gebruik. Zie afbeelding.

(klik om te vergroten)

kristof d 25
Ik heb daarom de moeren wat bij geregeld zodat er minder speling is. En alles terug gemonteerd.
Het druklager komt nu wel tegen de vingers bij het bedienen van het pedaal, maar niet ver genoeg om te ontkoppelen.
Wanneer ik de tractor in versnelling zet en aan de motor draai, bewegen de wielen, als ik dit doe met de koppelingspedaal ingedrukt blijven de wielen ook bewegen, dus niet ontkoppeld....
nhmonteur
@kristof d 25 Heb je nog veel vrije slag op je koppelingspedaal?

Ik heb zelf een D25 en heb bijna hetzelfde als jou gehad. Ook alleen een nieuwe plaat gemonteerd en die kwam bij niet vrij, Ik heb toen uiteindelijk shims achter het druklager gelegd zodat deze dichter bij de drukvingers kwamen. De koppeling van mijn D25 heeft op het pedaal vrij veel vrije slag maar komt nu wel goed vrij.
Sojaboontje
@kristof d 25 Moet goed afgesteld staan toch als je hem nieuw hebt?
kristof d 25
@Sojaboontje enkel de koppelingsplaat is nieuw. De drukgroep is nog de originele maar werd eerder al een beetje opgekuist en wat geschilderd. Ik denk dat de moeren te ver versleten zijn en dat heeft rechtstreeks een invloed op de bewegingsafstand van de drukvingers.

(klik om te vergroten)

kristof d 25
Ik ga overwegen om een nieuwe drukgroep te plaatsen, iemand een goed adres?
Blijkbaar zouden deze types ook geplaatst zijn in de eerste modellen van audi 80 ???
Revisie kan ook maar dat kost al snel 150€.....
Sojaboontje
dendeze
Ik had begrepen in je eerste topic dat alles origineel was, nu lees ik dat de koppelingsplaat van histoparts komt en dus niet de originele is.
Daar helpt geen nieuwe drukgroep bij, die koppelingsplaat is dan gewoon te dik.
Monteer voor deze die er af komt eens om te zien wat er dan gebeurd, waarschijnlijk staan de vingers dan zo goed als niet ingedrukt.
kristof d 25
@dendeze zoals eerder al vermeld heb ik de oude koppeling ook al teruggeplaatst met hetzelfde resultaat. Dus de nieuwe koppeling is niets mis mee. De drukgroep is de boosdoener Door de afgesleten regelmoeren. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe.
+2
kristof d 25
Het probleem is opgelost!!!
Het regelmechanisme op de drukgroep is dus zodanig ver ingesleten dat de oorzaak hier dus te zoeken is.
Na het monteren van een nieuwe drukgroep , met de nieuwe koppeling die ik al had, werkt alles terug als nieuw!!!
Dank u wel,Aan iedereen die mee heeft helpen denken en zoeken.... 😊

(klik om te vergroten)

kristof d 25
Na montage nieuwe set.

(klik om te vergroten)

Sojaboontje
@kristof d 25 Mooi dat het gelukt is👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz F2L612 en hebben de trefwoorden koppeling en vervangen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN