Aandrijving mestpomp

We hebben thuis een mesttank waar we nu een vacuüm op hebben en waar we een centifugaalpomp zullen bij zetten. Maar we zouden ze beide willen laten aandrijven door de aftakas. Maar nu zoeken we een trasmissie waar je beide pompen kunt op aansluiten en kunt kiezen welke pomp je doet draaien. Weet er iemand waar je dit kunt vinden of wel merk dit maakt?

gtz

Deel dit topic

Reacties

WimBe
Dit is geen antwoord op jouw specifieke vraag, maar is het niet makkelijker om de vacuümpomp door een hydromotor aan te laten drijven? Je bent immers ook alleen maar vacuüm nodig bij het opstarten 😉
deutz-fahr-power
Beste keuze is hydraulisch maken, zet er een hydropomp met reservoir op en op iedere pomp een hydromotor, als je beetje rekent kun je ervoor zorgen dat de trekker weinig toeren moet maken voor toch optimale werking van de pompen te hebben.
deutz-fahr-power
Heb je load sensing aansluiting op de trekkers ? ff dubbel pvg ventiel opzetten en 2 hydromotoren en de boel is geklonken 😉
zijn die turbovullers trouwens niet altijd uitgerust met hydromotor ?
WimBe
@ TSA
Oh wacht, je bedoelt een turbovuller, en dan alleen om vulsnelheid te verhogen? (vulgraad ook nog) Ja die zijn idd 'standaard' met hydromotor....
tsa-power
Maar we zouden de tank ook ng gewoon gebruiken voor mest uit te voeren. en is het dus beter dat je zonder hydropomp werkt omdat je olie anders verbrand, dat hebben ze me tg wijs gemaakt. 😄
deutz-fahr-power
Een turbovuller kan toch gemakkelijk 100 à 120 liter per minuut drinken bij 200 bar als hij in vollast toestand is.
totaal geen probleem, maak je oliereservoir groot genoeg en oliekoeler opzetten, geen enkel probleem dan !
hydrostaat transmissies is pure hydrauliek, met weinig olie in reservoir, gewoon maken dat je genoeg koeling hebt. heb je load sensing ?
WimBe
Ja maar bij een turbovuller gebruik je een hydromotor die op de trekkerhydrauliek is aangesloten. En helpt alleen bij het vullen... 😉 Je trekker heeft ook vast wel een oliekoeler..
WimBe
Kijk,

Hier een soortgelijke constructie, die op hydrauliek trekker werkt
tsa-power
Het zou mss wel kunn gaan, maar nu hebben we ook het probleem dat we maar twee ventielen hebben op onze trekker
WimBe
Elektrisch omschakelventiel 😉 Dit is echt de simpelste oplossing.
ford-nh
@WimBe

maar niet de goedkoopste
hewi
Op ls aan sluiten en zorg dat je aan sluitkoppeling voldoende olie doorlaat hebben
WimBe
Als jij een nieuw tandwielkastje moet hebben, die ook nog eens (ont)koppelbaar is.... dan ben je ook nog niet zo goedkoop klaar 😉
WimBe
@hewi

Dat is nog beter! 😉
tsa-power
Lijkt me toch gemakkelijker om met een trasmissie te werken, je hebt al die leidingen niet enzo.
deutz-fahr-power
@ ford-nh

kijk maar eens op site van kramp, elektrisch omschakelventiel kost een dikke 200€, daar heb je nog geen cardan voor 😃
ford-nh
Betse op lossing
gwn bij elk vat afstappen en de slangen omsteken
+1
WimBe
Nja, dan kies je voor mechanisch. Vergeet niet dat je dan de aandrijflijn ook nog bij de pomp moet komen... En dan alleen schakelbaar is als de aftakas uit is. Tenminste, met de tandwielkast die jij gaat gebruiken 😉
tsa-power
Kun je natuurlijk ook.
deutz-fahr-power
@ tsa-power

mechanisch is niet de goedkoopste oplossing !
ff uitgerekend.

tandwielkast, 1 ingaande as, 2 uitgaande kost 600€ en 2 koppelingen kosten ook 600€/stuk. dat komt op totaal van 1800€ zonder de aandrijfassen bij ! daar heb je wel een omschakelventiel van 200€ voor he 😃
voor 1600€ kan je heus wel veel leidingbeugels kopen om alles mooi weg te werken 😃
WimBe
Hydromotor kost ook geld heh... maar bij die tandwielkast, heb je de pomp vast ook niet op de ideale plek.
TomopSame
Waarom wil je er een centrifugaalpomp op?
hewi
Kijk eerst wat je tractor voor olie opbrengst heeft pas daar je turbo vuller op aan,
tsa-power
Als je het zo bekijkt is dit mss wel een betere oplossing.
SJB533
De turbovuller wordt toch gebruikt met de vacuümpomp, niet na de vacuümpomp? (Ofwel de vacuümpomp blijft zuigen en de die zuigkracht wordt versterkt door de centrifugaalpomp...)
WimBe
Ja dat klopt, als je op het eind de turbovuller door laat draaien, als 'de bal' aangezogen is, dan wordt de vullingsgraad ook nog verbeterd.
deutz-fahr-power
Laten we even duidelijk zijn, je moet zorgen voor het confort. dit kan je het beste bereiken via hydraulica. de leidingen plooi je zoals je wil, een aandrijfas moet telkens gesmeerd worden of kruisstukken vliegen erdoor, andere olie op de tandwielkasten om de 50à 100uur. maar hoeveel liter olie kan zo e nh leveren ? 60liter maar denk ik..
vergeet niet, een turbovuller draait geen 540 of 100 toeren maar 2000à3000. dus moet je ook foefelen met polies om toerental omhoog te krijgen.
ford-nh
@deutz-fahr-power

een tsa 135 leverd als het goed is 135l
WimBe
@TomopSame

Turbovuller is eigenlijk altijd een centrifugaalpomp. Dat is de simpelste, en goedkoopste pomp. Het nadeel van niet of nauwelijks zelfaanzuigend wordt ondervangen door de vacuümpomp 😉
hewi
Wat heb je een tank (wat voor soort pomp zit er op
deutz-fahr-power
98 liter kan hij leveren bij 192 bar, lijkt mij wel voldoende, maar dan moet hij wel heel de tijd op volle toeren staan draaien..
jannickmarmix
K kan je wel helpen aan een gebruikt bakje met 2 uitgaande assen, van een pagliari mengwagen. Gaat 1 aftakas in en komen 2 assen met spie uit. Alleen dat ding weegt nog wel n paar kilo:D:D en is alleen geschikt voor 540
SJB533
@WimBe
Tja, beter als op de Amerikaanse manier krijg je m niet vol 😉


@deutz-fahr-power
Comfort bereik je niet alleen door hydrauliek, maar met name door de bediening zo ideaal mogelijk te maken, dus ook je aansturing electrisch te maken, ipv door handventielen of bowdenkabels! Verder moet t smeren geen ramp zijn. Vergeet nooit dat je hydrauliek nooit zo'n hoog vermogen aflevert als een mechanische verbinding! En de verbinding hoeft niet met een aftakastussenas en cardankoppelingen...
deutz-fahr-power
Lang leve de verdringerpomp, zelfaanzuigend, enorm debiet, goed te doseren en kan uit zeer diepe kelders zuigen. hoeveel kost zo een turbovuller ?
WimBe
Ja ik heb ook nog wel een T-bak met drie keer 6 spiebaans aansluiting... maar dies niet koppelbaar 😉
hewi
Wat voor tractor meeste tractoren zijn of kunnen uit gerust worden met power beyond
WimBe
@SJB533

Haha ja klopt, ook wel een oplossing. Ze hebben ook wel van die silo's waar je onderdoor rijdt...

@ deutz
Als je blokken weer eens verslijten, dan raakt de verdringerpomp ook zijn voordelen kwijt 😉
ford-nh
Turbo vuller kom je met2000euo niet daar teminste oud ijzer mischien
deutz-fahr-power
@ SJB533

kan jij mij 1 merk noemen die turbovullers lever die mechanisch aangedreven zijn ? die dingen draaien 2000@ 3000 toeren ! die hydromotoren die daarop bevestigt zijn hebben speciale afdichtingen tegen hoge druk, tevens zit er tussen de turbovuller en hydromotor ook dichting tegen hoge druk, negens kan wat naar buiten van mest. bij mechanisch aandrijving heb je slechts 1 keer afdichting, zou zeker lekken na tijdje ! en met confort bedoel ik instalatie confort, vacum pomp zal wss op dissel zitten en daar moet je dan nog een tandwielkast voor krijgen met koppeling en die dan zien door te verbinden naar de zijkant voor de turbovuller. als je toch een groot debiet hydraulisch vermogen hebt, waarom dit dan niet benuten ipv te prutsen met boiten en tussenstukken ?
SJB533
@deutz-fahr-power

Quote:
lang leve de verdringerpomp, zelfaanzuigend, enorm debiet, goed te doseren en kan uit zeer diepe kelders zuigen. hoeveel kost zo een turbovuller ?
Qua debiet doe maar een VMR pomp met turbovuller. Is sneller dan een verdringerpomp, bij mijn weten. Qua afgifte bij uitrijden doe mij maar een verdringerpomp of centrifugaalpomp. Die zijn namelijk constant, wat een vacuümpomp niet is.
hewi
Gewoon laten sleepslangen
WimBe
Jup, als je slecht mest kunt krijgen bij een put, dan heeft een vacuümtank wel zijn voordelen 😉
ford-nh
Je komt tog uit met je ventielen?
1dw injecteut inklappen
1dw heffen zakken
1dw open dicht
1dw turbo vuller
deutz-fahr-power
@ SJB533

een verdringerpomp heeft vaste opbrengst per omwenteling, dik of dunne mest, centrifiguraalpomp varieert dit naarmate de vloeibaarheid van de mest, de meest voorkomende dosering is via verdringerpomp of vacum in combinatie met flow meter. en wat die lobben betreft, die verslijten idd maar echt niet zo snel als je er geen stenen ofzo met zuigt. messen van de snijinrichting bij turbovuller moeten ook vervangen worden na tijdje, alles slijt.. verdringerpomp vraagt ook zeer weinig vermogen voor de geleverde prestaties. verdringerpomp is gwn redelijk duur en is qua gebied van snelheid, betrouwbaarheid en vermogen niet te kloppen door vacum en turbovuller.
deutz-fahr-power
@ ford-nh

hij heeft maar 2 dubbelwerkende ventielen.. geen 4..
hewi
Goed mixxen is een vereiste
ford-nh
Nouw valt me dan vies tegen een tractor van 100pk heeft er al 3dw dan zouw een van 135pk tog min 4dw moeten hebben...
deutz-fahr-power
Jah, bij new holland zijn dit allemaal opties hé.. sommige mensen hebben niet de luxe nodig van 4 dw ventielen. in dit geval zou dit wel handig zijn 😛
SJB533
Verdringerpomp heeft geen vaste opbrengst maar een maximale! Die wordt behaald bij de maximale aanvoer en afvoer. Dus moet jij alles door een 4dumer wegblazen, terwijl je uitgang een 6 is, hang je. Ook de mestkwaliteit speelt een rol! Een verdringerpomp haalt niet de capaciteit van een Veenhuispomp (en zeker niet icm een turbovuller), zoveel weet ik daar wel van. Ik weet wel dat een verdringerpomp in bepaalde situaties gewoon veel handiger werkt dan een vacuümtank.

@ford-nhOoit gedacht aan een blok stuurventielen op de tank, of een volgordeventiel?
WimBe
Hij bedoeld een vaste opbrengst per omwenteling 😉 Maar daar zit ook een grens aan, net zoals elk ander type pomp.
Joop3
Hebben we het hier over een turbovuller of over een centrifugaalpomp, zoals je die ook bij sleepslangen ziet?
-Een turbovuller is een hulpje, om het rendement van een vacuumpomp (ook bij verdringerpompen) te verbeteren. Deze is hydraulisch aangedreven.
-Een centrifugaalpomp is de hoofdpomp op een tank, die niet zelfaanzuigend is, maar wel vermogen vraagt, dat je hydraulisch niet leveren kunt. Sterker nog, de genoemde NH sterft ter plekke als er een beetje een pomp op de tank staat, ook als hij over de aftakas is aangedreven. Het niet zelfaanzuigende is op te lossen op verschillende manieren:
-Een hydraulisch aangedreven vacuumpomp. Deze wordt uitgeschakeld als de meststroom op gang is.
-Een voorraadvat boven de pomp plaatsen, en zorgen dat deze altijd gevuld blijft. Bij het aanzuigen wordt deze buffervoorraad gebruikt om de meststroom op gang te brengen. USA-equipment gebruikt beide systemen
-Mijn favoriet: de Engelse methode: Pomp achteraan de tank bouwen, en met een aandrijfas onder de tank door aandrijven. Bij het vullen de tank achterwaarts het mestbassin in sturen, totdat de pomp onder de mest staat...

Ik heb wel eens foto's gezien van een engelse tank, waarbij een genoemde schakelbak gemonteerd was. Het merk weet ik niet meer, wel dat de tank groen was.
WimBe
@Joop3

Een turbovuller werkt volgens het centrifugaal principe 😉 En is dus zonder vloeistof ook niet zelfaanzuigend. Het verschil tussen de eerste twee is alleen maar wie nu de hoofdpomp is, en dus hulp nodig is 😉
Ik heb het ook al gevraagd, wat nu de bedoeling was, en ik maakte erop uit, dat de tank gewoon vacuüm blijft en er dus een turbovuller gebruikt gaat worden.
SJB533
@WimBe

Quote:
Een turbovuller werkt volgens het centrifugaal principe 😉 En is dus zonder vloeistof ook niet zelfaanzuigend.
Exact 😉 En als hoofdpomp zie je veel bj Noord-Amerikaanse merken, maken over t algemeen gebruik van "agitators".

Groene tank? Houle? (Onderdeel van GEA Farmequipment, "drietbreurke van de Westfalia" :D)
Joop3
@Sjoerd: Houle is bij mijn weten niet Engels... Ik zou eerder tippen op een Major, maar zoals gezegd, zeker ben ik er niet van.

@Wim: Zoals ik al heb geschreven is de turbovuller een vulhulpje. Ik heb niet verkondigd dat deze zelfaanzuigend zou zijn.
WimBe
@Joop3

Oké, je schreef het alsof dit twee verschillende dingen zijn. Maar eigenlijk is de combi vacuüm-centrifugaal(hoe het ook gebruikt wordt) hetzelfde principe. Dit wou ik even rechtzetten 😉
hewi
Turbo vuller is een is een hulp bij het vullen rotor moet sneller draaien dan vloeistof stroom, anders werkt het alleen maar tegen

centrifigaal mest pomp 15 bar 500m3
DESLAGERURRE
Ppppffff wat een werk ... RAAD > koop een andere tank 😉
casejxu
kramp.com/shop/action/… deze kost precies 104 eu ex btw!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
59
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
16