Fendt 308 - Koppelingspedaal zakt weg

Hier een Fendt 308 lsa zijn koppelingspedaal op de bodem ligt.
Maar als je hem omhoog trekt werkt de tractor weer prima
Dan koppelt hij gewoon.
Wat kan dit zijn?
Hoe los ik dit op
Is er iets in de vloeistof koppeling defect
paulusmahandel

Reacties

+1
Klein Rot
@paulusmahandel

Koppelingcilinder lek misschien
jaring visser
Waarschijnlijk koppelings cilinder lek reparatie setje kost ongveer 75 euro , vrij makkelijk te doen
JeffreyJD
Hulpcilinder onder de trekker kapot hebben wij ook gehad bij 307c
Fast Eddy
Nemer kapot. Net als al wordt beschreven. Als je de boel weer aansluit is het handig om bij de nemer via het ontluchtingsventiel remvloeistof bij te vullen.
monteurtje
@Fast Eddy
Als de nemer kapot is lekt deze naar buiten en raak je dus olie kwijt. Dit is hier niet het geval, dus duidelijk de gever kapot.
ambu954
Dat in grappig ik zou dit weekend de zelfde vraag stellen
ik zit met het zelfde probleem al heb ik al div dingen laten doen
Olie peil is goed en blijft goed
dan dachten ze dat de gever of nemer inwendig lek was en men dachten eerst aan de nemer
Nemer laten reviseren maar ook dit was niet de oplossing
toen ook de Gever laten reviseren , het gevoel was eerst dat het goed was maar helaas weer het zelfde probleem als je de koppeling ingetrapt houdt begint de trekker te bewegen (rollen /trekken )trekker in de vrij gezet pedaal met de tenen weer omhoog trekken en dan gaat het weer als je normaal koppelt
al heb ik wel het idee dat schakelen in de lage versnellingen wat moeilijker gaat ( van vrij naar de 2 is vaak kraken ) wat kan er nog aan de hand zijn ?
De genoemde vloeistof koppeling wat voor vloeistof word daarvoor gebruikt en is daar dan ook een reservior voor

oja ook de vrije slag goed laten afstellen
Fast Eddy
@ambu954

De vloeistof voor de koppeling komt uit het zelfde reservoir als voor de remmen. Dot 4 moet er in. Het zelfde als in de auto. Misschien heb je lucht in het systeem.
arjanvw
@Fast Eddy zit er nog verschil in welk type (leeftijd) 308? Bij onze 306 zit die idd bij het rem reservoir op.Onze 512 heeft een eigen reservoir op de koppelingsbediening. Daar moet speciale mineralen olie in.
Fast Eddy
@arjanvw

Bij de 305 die ik heb gehad zat het bij elkaar.
fordt5110
@ambu954 m'n broer had dat ook met de auto dat als hij de koppeling een paar seconden ingedrukt hield dat hij begon te rijden, en dat bleekt dat de koppelingscilinder lek was
ambu954
@fordt5110 ik heb de 2 cilinders (gever en nemer )al laten reviseren
Koiter
@ambu954 dan zou je zeggen dat het klaar zou moeten zijn
ambu954
@Koiter Helaas niet
+2
Fendt304ls
De nemercilinder kan je heel makkelijk controleren, even het stofhoesje opzij en daar moet het droog zijn. Dit klinkt meer als een gever cilinder probleem. Ik heb ook niet echt goede ervaringen met die afdichtsetjes en vervang liever de complete cilinder omdat de dot4 meestal de cilinderwand ook aantast. Bij een 500 heb je inderdaad 2 potjes. 1 voor dot4 voor de remmen en 1 voor pentosin voor de koppeling. Bij een 300 werken ze beide op dot4
monteurtje
@Fendt304ls
Reviseren is idd een risico, maar als er voor nieuw gekozen word moet je wel een originele nemen. Heb al een paar keer gehad om een imitatie remcilinder (gever geschikt voor dit4) te monteren voor een klant, omdat deze een paar tientjes goedkoper was dan origineel. 2mnden later trekker weer in de wp met kapotte remcilinders, bleken alle afdichtingen stuk te zijn.
+2
Fendttrisixfan
@Fendt304ls reviseren kan perfect maar ook even de wand honen en dan komt het meestal wel goed
Hkramer
@Fendttrisixfan honen werkt idd goed, laatst mijn remcilinder wand gehoond en nieuwe cilinders erin, werkt prima.
Fendt304ls
@Fendttrisixfan Ik zeg ook niet dat het niet kan...
ambu954
Waar bestel je een originele gever (neem aan dat dit vervangen zelf te doen is )
Fendt304ls
@ambu954 Bij de dichtst bijzijnde fendt dealer
Fast Eddy
@ambu954

Even naar Eggens in Assen brengen. Die hebben die van mij gereviseerd. Zowel de gever als de nemer. Je moet hem alleen goed ontluchten anders blijf je problemen houden.
redeagle14
@paulusmahandel zit er bij die ook nog de altijd brekende veer aan het pedaal?
paulusmahandel
Bedankt heren, ik zal het onderzoeken
mfrijder
Bij een Fendt 308HF met serienummer 308/21/**** zitten ook 2 potjers voor de rem en koppelingsolie, welke soort olie moet in welk potje?
Fendttrisixfan
@mfrijder staat normaal op het potje, maar linker bij de remmen is dot4 en rechter voor koppeling is pentosin
Fendt304ls
@Fendttrisixfan kleine aanvulling: rempotje zit rechts en koppelingpotje links, net als je pedalen
Fendttrisixfan
@Fendt304ls ow inderdaad 🤣
Favorit614
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
koppeling is pentosin

bij mijn 308/90 staat er dot 4 op
Fendttrisixfan
@Favorit614 en remmen ook dot 4 dan?
Favorit614
@Fendttrisixfan jup, beiden rem als koppeling dot 4
Fendttrisixfan
@Favorit614 vreemd, 1ste fendt dat ik weet dan dat 2 potjes heeft en wel voor beiden zelfde olie gebruikt
Favorit614
@Fendttrisixfan Ik heb het handboek er op nagekeken vd 308/21/.... .
volgens het handboek : bij de koppeling staat bij vullen met remvloeistof.
bij de remmen:bij vullen met organische remvloeistof.
Organisch op gezocht op google , kom je uit bij dot 4.
Brandstof en smeermiddelen , remmen : alleen organische remvloeistof volgens SAE J 1703 of FMVSS 116 Dot 4 .

Dus zeg ut maar wat er in moet
Fendttrisixfan
@Favorit614 ik zeg niet dat ik het niet geloof hoor, wist het alleen niet
Favorit614
@Fendttrisixfan och nooit te oud om wat wijzer te worden.
Fendt304ls
@Favorit614 klopt inderdaad, alleen de 500 en 800 turboshift trekkers gebruiken pentosin voor de koppeling. Alle 300 series gebruiken dot4
josje
308/90 heeft nog gewoon een gever en nemer cilinders denk ik dus dan is het dot 4 neem ik aan.
mfrijder
Ik zal het binnenkort eens gaan bekijken dan.

Ook heb ik ooit eens gehoord dat ze bij Fendt LHM olie gebruikte???
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!