Ford 5610 - aftakaskering vervangen

Wie o wie kan mij vertellen hoe je het beste een aftakaskering van een ford 5610 kan vervangen ( ik heb de uitvoering met 2 standen aftakas ) of heeft er tips

gr luuk

Deel dit topic

laak

Reacties

WimBe
Ik ken de Ford constructie niet, maar heb wel als tip dat je of de achterkant van de trekker omhoog moet brengen, of een stofzuiger op de vulplug moet zetten. Zodat de olie er niet uit loopt 😉
bomhofpwer
Als het hetzelfde is als 5600. gaat het zo. achterbrug leeg laten lopen. dan aftakasstomp eruit halen en dan kun je er zo bij dacht ik.
old man jose
Heel simpel trekker vooruit in een diepe geul rijden, dit is om olie lekken te voorkomen. Bij de aftakas plaatje verwijderen daarin zit de keerring die vervangen, zijn standaard maten bij elke technische handel hebben ze deze keerring. Daarna weer monteren en de trekker uit de greppel halen. suc6
laak
Greppels heb ik hier wel 😛 dat komt wel goed heb al gekeken die dop kan ik er idd zo afhalen. maar moet je de stomp vast houden als je de dop er af haalt want deze staat dan los in de bak
NH FENDT
Voor de aftakas stomp zit een borgveer deze kun je met een tang los maken en de stomp kun je er dan zo uittrekken. Dan de rest los schroeven kering verwisselen en de stomp weer monteren. Zou hem inderdaad voor in een greppel zetten.
driessie
Er zit een casette keering in voor de pto. Deze haal je niet zo ff bij de technische handel maar bij je NH dealer.
Casette keering houd in dat er een deel van de keering stil staat met het buitenhuis en om de aftakas draait de andere helft mee je hebt hier door niet het probleem van in slijtende assen. Pakkinkje ook ff mee pakken die daar zit achter dat dekseltje waar de keering in zit. En sommige types trekkers van NH moet je niet zo de boel er achter weg trekken want dan ligt de boel onder in de bak kan je vissen kogels en nog zat onderdelen

succes.
michiel bonestroo
Cabine om hoog volgens mij moest de hef deksel ook open en aan de achterkant zit die bekende borg veer maar zeker weten doe ik het niet meer wij hebben het een x bij de 6710 gehad je kunt de stomp er niet zo maar uit trekken want er kan er wat van af vallen.
old man jose
@driessie

Dat wist ik nou weer niet bedankt.
michiel bonestroo
De pto rem zit ook aan die as en als je te hard trekt flikkerd die in de bak en als de hef deksel er afhaald kun je er bij ,t is wel krap .maar het is al een poos geleden dat wij dat hebben gehad die trekker hebben we niet meer
nhmonteur
@laak en driessie.
Het is precies zoals driessie het zegt.
Er is wel een manier om de keerring te vervangen, dit gaat echter niet van zelf.
Allereerst tap je de olie af. dan draai je de 4 bouten los die rondom de aftakas zitten.
Nu moet je de aftakasstomp tegenhouden zodat deze er niet uit kan vallen, en dan moet je voorzichtig de deksel van de bak af tikken.
Zorg er wel voor dat de atakasstomp blijft zitten anders vallen er idd tandwielen en kogels in de achterbrug.
Er zit inderdaad een speciale keerring in die je bij nh dealer wel kan krijgen, en dan moet je gelijk de pakking en de o-ring die om stompje heen zit vervangen.
Op zich stelt het niet veel voor, heb het ook al regelmatig gedaan,maar wees geduldig met het eraf halen van dat dekseltje.
succes ermee.
volvo650
Kom toed
laak
@driessie
bedankt voor de tip heb al even naar van de kolk gebeld nh dealer een eindje weg. en complete setje kosten 45 euro dus dat is nog wel te doen.

@nhmonteur
Oke dus het is verstandig om met zijn twee te zijn dan kan eentje de stomp vast houden terwijl de ander de kering in de deksel vervangt?

alvast bedankt
nhmonteur
@ laak
Ik werk bij van der kolk, dus als je setje komt halen dan moet je maar ff vragen naar tom, dan zal ik het je nog wel een keer uitleggen.
laak
Oke van de kolk zetten? wat is de wereld klein.
Ik woon in afferden gld.ik had toen ik gebeld ook al om uitleg gevraagt maar de gene die ik aan de telefoon zij raaden het natuurlijk af om zelf te doen 😛
nhmonteur
Ja werk bij van der kolk in zetten.
Ik snap wel dat ze zeiden het niet zelf te doen, omdat als je niet weet wat ik geschreven hebt het goed mis gaat.
Maar als je het gewoon rustig aan doet en evt met 2 man dan is het goed te doen.

Ik zie op je profielfoto dat je deutz rijd? Leuk want ik heb zelf ook een deutz, maar dan een d25 iets ouder dus.
Ben hem op de zaak helemaal aan het opknappen.

Als je nog wat wilt weten over de aftakaskeerring of iets dan hoor ik het wel.
groetjes Tom
Valtra-Fordpower
En is het te doen zelf? 😄
fendtjuh
Tuurlijk, een keerring vervangen is niet zo lastig, je kunt er goed bij en moeilijk is het niet!
Valtra-Fordpower
Quote:
sommige types trekkers van NH moet je niet zo de boel er achter weg trekken want dan ligt de boel onder in de bak kan je vissen kogels en nog zat onderdelen

vandaar... 😃

Wil wel weten of Laak het zelf daan heeft 😛
fendtjuh
Tis toch geen NH? 😃
Valtra-Fordpower
Uiteraard. 😄
laak
@Valtra-Fordpower

was goed te doen ja als je weet hoe het moet
Valtra-Fordpower
Inmiddels gebeurd door LMB, lagerhuis moest uitgedraaid worden o.a.
johan6640
@nhmonteur is dit het zelfde als bij en 6700 met 2 standen aftakas.als ik het goed door lees.dan laat je dat kleine stompje in de bak en neem je dat plaatje met 4 boutjes er om weg.
nhmonteur
@johan6640 ja klopt, houd de stomp tegen en haal voorzichtig het plaatje weg die met 4 bouten vast zit.
De stomp mag wel iets naar buiten komen, maar niet te vele anders vallen je tandwielen onder in je achterbrug.
johan6640
@nhmonteur bedantkt!! en ik meen de dat er om dat kleine stompje en o ring zit.als ik die ook vervang dan moet ik het plaat je met 4 bouten eerst er weer op en vast.en kan ik dan dat kleine stompje er uit halen?
nhmonteur
@johan6640 ja eerst de nieuwe keerring met pakking monteren en dan de stomp eruit halen en de o-ring vervangen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!