Voorlader


Beste mede Tf'ers,

Nou hebben wij thuis een voorlader en daar zijn we van plan balen mee te rijden. Maar moeten er dan ook gewichten in? zoja is 200kg ongeveer wel genoeg.

Groeten willem en mf

Deel dit topic

Reacties

NHSanderJD

is deze trekker het?
is wel handig om te weten denk
deutzfancrissie
Niet doen sloop je de trekker me jaa 200 kg zou nog net kunnen.
Dirkisboertjee
Wat voor voorlader? Wat voor trekker? Dan kunnen we pas antwoord geven..

Maar het beste is gewoon om even te kijken hoe het gaat, anders kan je altijd nog wat gewicht achterin hangen. Wij hebben een TS 100 A en kan makkelijk de ronde balen hebben, alleen als het soms een zware natte baal is dab wil hij nog wel is klein beetje slippen, maar sinds de nieuwe banden eronder zitten heb ik hem dan ook niet meer zien doen. En dat is met een Quicke Q55 zonder gewicht achterin.
sebas deutz150
Net wat veilig vind wij doe het gewoon zonder maar ik kan me voorstellen met zo'n trekker dat hij nog weleens ze kont omhoog komt.
Peter-fendt
Wij hebben een jd 6410 die heeft er geen moeite mee kan best kijk maar bij mijn foto's valt best mee
SJB533
@Dirkisboertjee

Quote:
Wat voor voorlader? Wat voor trekker? Dan kunnen we pas antwoord geven..

Wat voor balen zou ook wel goed zijn om te vermelden :d
matzzz
Wij hebben thuis een fendt 311 met een stoll voorlader. en daar kan je makkelijk balen mee heffen gaat nooit achter omhoog, en op men werk(strohandelaar) laai ik al het stro op met een fendt 514c met een fendt voorlader. dus kan allemaal makkelijk maar als je wat vaster op de grond wilt staan is het wel handig om gewicht er achter te hangen. maar ook niet te veel laden dan want dan lijdt de trekker te veel. ik zou graag willen weten wat voor een trekker het is, en wat voor balen moet je laaien?
Fendttrisixfan
Wij kunnen makkelijk 3 grote pakken stro opnemen zonder gewicht achteraan, dus denk niet echt dat het nodig is
willem en mf
Mf 6445 105 pk(andere brandstof pomp) voorlader mailleux u10, en de balen die wij laden zijn meestal wel droog. En de balen gewone ronde balen. Hij komt niet omhoog ofzo, maar is het dan niet beter voor de frontlader met gewichten
Valtrapowerr
Willem, hier een link, lees het door en je weet het:

tractorfan.nl/topic/17481/
Dirkisboertjee
Voor de frontlader is het niks beter hoor, misschien alleen wat voor je achterbanden als ze veel zouden slippen en het land vernielen.
Deur324
Wij zelf hebben een 2wd deutz fahr (3.60),toen wij de voorlader net hadden en balen wouden rijden en halen (dan heb ik het over droge vierkante balen), ging niet echt makkelijk een beetje slippen en je zoden kapot rijden. We hebben meteen dezelfde dag een oude voergoot en een blok beton naar het mechanisatie bedrijf gebracht zodat hun een mooi gewicht in elkaar konden flansen met een verstelbare trekbek erop voor de kar met balen. En nu heeft hij gewoon meer dan genoeg grip en rijdt hij super met balen in de voorlader.
rick11441
Het makkelijkste is de oplossing van deur 324, je kan dan gewicht achterin hangen als t nodig is maar t hoeft niet... maak t in ieder geval zo dat t makkelijk aan en af te koppelen is
walker1
Volgens mij kan dat wel zonder gewicht. rij zelf grote vierkante balen met JD 6130 met JD lader. Toen wij nog een lichtere trekker hadden, hadden we wel gewicht achter nodig, vaak deden we palletvork in de hef en pakten we daar alvast een baal mee op.
Kan je dus ook eerst proberen, voordat je meteen een gewichtblok gaat aanschaffen.

en wat deutzfancrissie beweert is niet waar, je sloopt een moderne trekker echt niet met een voorlader en extra gewicht in de achteras.
matzzz
@walker1

dat doe je wel want als je van achter meer gewicht laait wilde al gauw meer pakken met je voorlader en dan lijd je vooras wel meer. maar de trekker wordt er wil stabieler van
walker1
Ja je moet niet denken dat je zomaar 3000 kg achterop kan hangen en dan zomaar 3000 kg meer kan tillen met een voorlader.
maar bv 500 kg achterop hangen is geen enkel probleem.
fendtinterfan
100 150 kg zal al wel zat wezen denk ik
JJ96
Wij hebben 800 kg aan gewichten, 100 is wel btje weinig denk ik..
AW217
bedoel je zoiets willem MF??
Ik rij altijd zonder gewicht achter met ronde balen laden
Wimsumar
Beste Willem en M.F.: Je kunt in de hefinrichting (achter) ook een "ronde-balen-drager" doen zodat je in het land, d.m.v. een baal, gewicht achterin hebt en tevens de baal meeneemt ( 1 in de voorlader) naar de transportwagen.

Eventueel nog een trekhaak er op maken om de transportwagen aan vast te kunnen koppelen.
WimBe
@walker1

Juist, klopt helemaal.

@Wimsumar

Ook een goed idee, trekker mooi in balans, en zal beter zijn dan bijv. twee balen voorin, maar dat moet de trekker gewoon kunnen hebben.

In de link van @Valtrapowerr wordt alles besproken, voor wie het interessant vindt.
robert_fendt
Een gewichtblok achterin is het behoud van je trekker en bovendien werkt het prettiger/veiliger. Wij rijden nooit balen, maar hebben voor de beunklusjes een olievat gevuld met beton staan.
Zolang de trekker niet op z'n voorwielen rijdt lijkt het niet nodig, maar met wat gewichten achterin wordt de vooras ontlast.
WimBe
@robert_fendt

Lees die link maar eens, daar leg ik en nog een paar mensen uit dat je dat juist denkt, maar dat dat (bijna) nooit het geval is 😉 Dat wordt in die link heel duidelijk uitgelegd.
schaubagri
Wij doen soms met balen laden bij de dijk nog wel eens betonblok dr achter maar op gewoon vlak land niet alleen maar lastig (wij laden met een mf 3080 )
Valtrapowerr
200kg is veel te weinig is alleen maar slechter
lees daarom het topic van mn eerder gegeven link
deutz-fahr-power
Zou eerst eens kijken wat de maximale belasting van de vooras is !! wij leggen altijd frontblok van 600kg in hef achteraan. beste is een frontlader die ook gesteunt is aan de achteras, dan mag je achteraan gewicht plaatsen en word je boite en motor niet extra belast. kennis van ons had onder zijn david brown een kipper bwp as gestoken vooraan voor meer gewicht te kunnen heffen met veel te zware frontlader. extra gewichten achteraan gelegd en trekker is in 2 geplooit waar de motor en boite aan elkaar gekoppeld zijn, zelfs draagbalken naast motor geplooit 😛 als de vooras niet plooit is het iets anders uiteindelijk..
WimBe
Beste @deutz-fahr-power

Waarom zou de frontlader aan de achteras gesteund moeten zijn? Ik ken haast geen trekkers waarbij dit gebeurt... Voorlader moet gewoon opgehangen worden aan voldoende sterke punten 😉

Doordat hij extra gewicht achteraan had, had hij denk ik niet door hoe erg hij de trekker (die toen nog niet voor voorladers ontwikkeld waren) aan het overbelasten was...
SJB533
Moet niet, maar is zeker een aanrader voor trekkers zonder frame!
deutz-fahr-power
Nieuwste frontladers van stoll zijn bijna allemaal met bevestiging naar achteras. wel niet bij trekkertjes van 100pk maar de iets zwaardere klasse. moet je maar eens sterkteleer op toepassen, gewicht gaat ook deel overgedragen worden aan achteras en ontlast zo de vooras. zal link es zoeke van stoll
WimBe
@deutz-fahr-power

Nee juist geen gewicht overgedragen, die aanbouwdelen willen bij de achteras omhoog 😉
SJB533
Gewichtsoverdracht? Ontlasting van t koppelingshuis is logischer, volgens mij...
WimBe
Ja daar heb je gelijk in 😉 nja de voorladerbouwers zullen het ook wel weten...
deutz-fahr-power
Meeste gewicht zit op de achteras en dit gewicht word overgedragen via de aanbouwdelen en niet via de boite en motor. zwaartepunt van frontlader kan meer naar achter gebracht worden en zo wordt de vooras deels ontlast. steunen van frontlader staan qua snelwissel bovenaan even ver van cabine, maar bij achterasondersteuning zijn deze steunen onderaan meer naar achter gestoken voor verleging van zwaartepunt. moet er maar eens op letten als je zo een ziet met achterasondersteuning. bij loonwerker waar ik bij werk hebben ze ene met en zonder ondersteuning, is echt pak verschil, rijd ook confortabler. dat confort weet ik trouwens niet hou dit komt, proefondervindelijk 😄
WimBe
Maar dan wordt je vooras niet ontlast! Je moet de uitwendige krachten wel scheiden van de inwendige 😉
Lees de zin van SJB maar eens...
SJB533
@deutz-fahr-power

Quote:
meeste gewicht zit op de achteras en dit gewicht word overgedragen via de aanbouwdelen en niet via de boite en motor.
De krachten die de voorlader (en met name t werken daarmee) uitoefent worden door een subframe naar de achteras om t koppelingshuis geleid. Als dat niet gebeurt kun je veel minder met de combi. Trekkers die al een frame hebben, dat om de t koppelingshuis zit, hebben niet zo'n groot subframe nodig.
ford8630power
Dus de conclusie is... koop een JD als je veel voorladerwerk wilt doen 😉
WimBe
Jup, daar zijn de aanbouwdelen nog geen meter lang 😛
deutz-fahr-power
@ WimBe

jij bent ook nog iemand die beetje thuis is in de wereld van sterkteleer é. stel, je hebt 2 stenen met plank op, op 1m afstand van elkaar. in het midden druk je 10kg naar beneden. zo komt er op elke steen 5kg te drukken. als we het inwerkpunt verlegen naar 0.6m zal er in de 1ste steen maar 4kg druk zijn en in de achterste 6kg. dat is net hetzelfde bij de assen van een trekker. wel niet in die verhouding maar het scheelt echt wat hoor ! ben je mee met de redenering ?
WimBe
Ja haha, dat klopt. 😉
Je vergeet echter 1 ding, je voorlader zorgt voor een moment... Je drukt bij je verhaaltje VOOR de eerste steen, waar de plank los zal komen van de achterste (mits de plank licht genoeg is)
WimBe
Of zeg jij dat je de hele voorlader naar achter kunt plaatsen?? Dan klopt je verhaal wel, echter wordt de plaats bepaalt door het cabinedak/vooruit die nog open moet kunnen 😉
deutz-fahr-power
Kan het moeilijk uitleggen wat ik bedoel zonder tekening. volgende week ga ik eens foto's nemen van die steyr's en zal je direct zien wat ik bedoel. de 2 frontladers zitten alle bij even ver van de cabine maar bij achterasondersteuning is de bevestiging onderaan meer als 20cm meer naar achter geplaatst. volgende week nader uitleg met foto's !
WimBe
Maar je moet even in ogenschouw nemen, de uitwendige krachten, hierna komen de inwendige krachten pas, en dat is wel anders 😉 Maar je voorasbelasting (met het verwaarloosbare eigengewicht van de aanbouwdelen) blijft hetzelfde. (bij dezelfde plek van voorlader)

Maar ik wacht af, maar ik denk je nu wel te snappen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
27