Brandstofverbruik bij stationair draaien

Dag,

Voor mijn bachelorproef had ik wat gegevens nodig gehad van het verbruik van een stationair draaiende tractor, zowel met warme als koude motor. Indien iemand hierover wat cijfers kan terugvinden zou dit fantastisch zijn!

Deel dit topic

Reacties

+11
DANOONTJE POWERR
Een proef wil zeggen dat je het zelf moet onderzoeken dus kom van je luie reet en hup aant werk.
arnoba
@DANOONTJE POWERR 1 ik heb zelf al veel tijd gestoken in deze bachelorproef 2 de tractor die ik ter beschikking heb gekregen voor mijn bachelorproef heeft momenteel een defecte brandstofpomp, hier kan ik dus geen metingen mee doen, en onnodig brandstofaansluitingen wijzigen op een andere tractor die wel het veld op moet doe ik liever niet. 3 de tijd dringt, wachten tot deze tractor een ruilbrandstofpomp heeft is geen optie. 4 ik heb al diverse verbruikstests geraadpleegd, (DLG powermix) echter wordt er nooit iets over stationair lopen vermeld.
+1
DANOONTJE POWERR
@arnoba
Tank vol, uurtje stationair draaien en kijken hoeveel er bij past.
Hoe moeilijk wil je het maken?
+1
arnoba
@DANOONTJE POWERR echt nauwkeurig is dit niet (de brandstof in de tank zal sowieso opwarmen, en op een tank van 200l 5°C verschil is 0.83l verschil in volume, aangezien het verbruik van een stationaire motor naar schatting slechts een liter of 3-4 is, is de afwijking dus relatief groot) maar het zou kunnen ... en eigenlijk zou ik ook resultaten van bij een koude winterstart nodig hebben om het verschil tussen koude en warme motor te vergelijken, is nu dus niet echt het seizoen meer, en een koelcel om in te testen heb ik niet 😕 vandaar mijn vraag of er iemand ergens iets van zulke gegevens liggen heeft. Lijkt me raar dat dit noch nooit getest zou zijn.
valmet6400power
@arnoba
Met nieuwe tractoren kun je toch gewoon digitaal het verbruik op dat moment aflezen? Voilllaaaaa
+1
casejxu
@valmet6400power aflezen.... Maar dat is een theoretische waarde... geen praktische. Ken geen trekker met 2 flowmeters standaard geïntrigeerd.
@casejxu is dat allemaal berekend? Niet gemeten? Verbruiksmeter in de auto komt (helaas) vaak aardig overeen met wat ik aftank gedeeld door de kilometers..
+1
casejxu
jammermaarhelaas
@arnoba

Wanneer je jou relatievering er bij vermeld dan behoort een zo redelijk mogelijk uitgevoerde praktijktest toch te voldoen?
valmet6400power
Van een 1,2,3,4,5,6,7 of 8 cilinder?
arnoba
@valmet6400power een 6 cilinder
mdoornekamp
John deere 6630 doet 1.4 liter. Dat is vrij laag. Nieuwere R serie zit zo op bijna 3 liter
JohnDeere5720
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Nieuwere R serie zit zo op bijna 3 liter

Ja hoe kan dat hè, zou dat toch die emissie ''rommel'' zijn, of draait er op de achtergrond allemaal luxe of transmissie, pompen?

Volgens schermpje van Fendt824 met 6.1liter 6cilinder, liep die op 2.3liter Warm stationair. Koud tussen de 2.7 a 2.8.
boegie
@JohnDeere5720 Alles wat je opnoemt, maar emissie eisen hebben er ook een grote invloed op.
arnoba
@JohnDeere5720 Dus een meerverbruik van circa 20% tussen warme en koude motor mag ik hieruit concluderen?
JohnDeere5720
@arnoba Als de cijfers volgens het scherm kloppen, dan zou dat wel ongeveer zo kloppen.

Iets meer weerstand door koude olie, en een minder efficiënte verbranding van diesel. dan klinkt 20% niet gek
+1
valmet 605
Externe tank monteren lees jerrycan. In een koelbox op het dak. Slang er aan. Meten uitvoeren filmen van toerenmeting en door?
arnoba
@valmet 605 zoiets had ik inderdaad in gedachte ja, maar zoals eerder vermeld is de brandstofpomp van de tractor die ik ter beschikking had defect, en is er geen tijd om te wachten op een ruilpomp
valmet 605
@arnoba daarom deze oplossing toe te passen op elke trekker.
ronald73
Maar ja, de ene trekker draait 750 rpm stationair, de ander iets meer, de ander iets minder. Moet je ook met een extern metertje het toerental van de motor vaststellen, anders is het nog steeds nattevingerwerk.
houthandel1056
Bij mn JD 7530 was t 2.1 liter en met alle werkkampen aan 2.4 liter
6215r gebruikt 2.8 liter en met regeneren nog meer
arnoba
Quote Reactie van @houthandel1056:
it 750 rpm stationair, de ander iets meer, de ander iets minder. Moet je ook met een extern metertje het toerental van de motor vaststellen, anders is het nog steeds nattevingerwerk.

Zijn dit gegevens die werkelijk zijn gemeten? of van de display afgelezen?
Fendt280S
Airco aan of uit maakt ook een groot verschil.
arnoba
@Fendt280S dat is inderdaad zo, bedoeling is om geen bijkomende verbruikers in te schakelen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0