Ik lees heel vaak bij reactie's
als er een iest kleinere wagen/machine achter de trekker zit dat hij de pk's nooit kwijt kan aan de wagen/machine
maar nou is mijn vraag;
moet de trekker met zijn werk de pk's kwijt kunnen?
Lees ook
Massey Ferguson 3065 - Turbo vervangen welke ?
POAH! Ford 8210
Fendt Farmer 200 V Hydrauliek werkt niet goed
Hef Same Corsaro 70
John Deere 4040 S S - Roosa master pomp eraf halen.
Hofstede mestmixer
Wie is er ooit een in Europa park geweest
Gezocht: Ik zoek een John deere trekker met SG2 cabine en 2wd, ongeveer een type tussen de John deere 1640 en de John deere 2250
Kubsprijs 3 euro of hoger loonwerker
Massey Ferguson 8240 - Motor valt uit tijdens zware belasting
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
vroeg het me eigenlijk ook af
bij een trekker met teveel pk's gebeurt dat smoren niet of pas veel later en dan kan er al iets kapot gedraaid zijn.
Maar als een pers bv 100 pk vraagt, dan werkt een trekker van 110, 120 pk het mooist. Trekker hoeft niet op zijn hardst te werken en als er in de pers iets niet goed gaat dan hoor je de motor wel smoren.
bij 200 pk trekt die bij problemen gewoon door alsof er niks aan de hand is en heb jedus kans op kapotte machine.
Dan gaat het dichtzitten en dan heeft een trekker van 200 pk nogmaar de kracht van 180pk.
als je de trekker altijd gebruikt en soms iets meer vraagt dan wat die kan dan zit alles goed los en dan heb je bij een trekker van 180pk soms het idee dat je op een trekker van 200 pk rijd.
Haha, dat is criminaliteit....
precies gewoon weer breekbouten in stoppen
anders hadden ze die ook niet bedacht
N.B.: Wat Walker1 beschrijft met de "overbemeten" 200 p.k. trekker voor een pers die slechts 100 vraagt (met een kapotte pers als gevolg) is onzin. Machines als een pers hebben zelf beveiligingen tegen overbelasting.
Juist, dat zeg ik net
Wat denk je wat er gebeurt als de naaldbeveiliging in werking treedt? Dan staat de perswagen ook in 1 keer stil!
Niet altijd een kleine trekker die veel vermogen moet leveren verbruikt meer dan een iets zwaardere die licht draait.
Maar alsnog als men er een handleiding van een trekker bijneemt word er aanbevolen voor afwisselende belasting zowel eens zwaar als licht werk.
Een trekker van 110 pk kan vb de strooier van 10 ton goed aan maar als het eens natter is (raar stukje of dergelijk) moet hij zwaar trekken en is hij weer los.
Een trekker die altijd met te kleine machines draait word "lui" iets zoals "trage" of "slome" auto's door een te trage rijstijl.
Teveel is nooit niet goed
Dat is ook geen waar als je een trekker van 120pk voor een 3 schaar zet en overal rustig op 1500 t.p.m¨. kunt rijden ga je veel minder verbruiken dan dat je soms op een taai stuk komt met een 90 pk die je de gas ten eind moet duwen en nog geen 2000t.p.m. haalt. Wij hebben hier verschillende stukken dat je trekker 8-9km/u rijd en dat je trekker flink onder toeren kunt laten rijden dan denkik toch dat een zwaardere minder verbruikt nuja voor die paar dagen in een jaar dat je moet ploegen heeft dat ding er wel deugd van
voorbleed land lostrekken laat maar brullen maar als je je lichter werk doet moet je gewoon in houden anders draaije alles naar de klote gewoon alles met verstand komt dat helemaal goed
Dat komt vaak pas als ze zelf de rekening van de reparaties mogen betalen.;)
Doet echt niks meer dan een 930, zakt veel eerder weg dan een MAN motor.
Trekkers moeten veel meer verzwaard worden als ze echt trekwerk moeten leveren, wegen een keer 10ton. 2ton voorin en een setje wielgewichten en de zaak veranderd al weer, zie je ook weinig doen. Of je moet al een machine hebben die druk op de achterbanden veroorzaakt, zoals een woeler of dozerbak.
Je kan er wel zo n zware trekker voor zetten dat alles kapot gaat schiet niet op. Je moet net een trekker hebben die 5 a 10 pk over hebt, Dan hoor je de trekker ook wel s afsmoren als ie t even zwaar hebt Maar daarvoor ist een trekker geworden.
Vertel ik het zo goed?
Dat kan zeker kloppen
En volgens mij valt dat lui worden ook wel een beetje mee, je verliest niet in keer de helft van de pk's. Immers, je houdt bij belasting dezelfde brandstoftoevoer en ontbranding. Al zullen die roetdeeltjes wel wat in de weg kunnen zitten...
Hoezo ging dat ding twee keer voor de rem dan?
Wat ik trouwens ook vaak hoor
Een motortje wat altijd het onderste uit de kan moet halen, is doorgaans eerder gaar als eentje die het goed aan kan.
En het werkt veel fijner als de motor beetje vermogen over heeft.
daardebij je bent zelf baas over het gaspedaal
als je trekkertje 20% oververmogen heeft voor het werk. draai je echt niet zomaar je machine naar de klote.
Trekker met over vermogen (blijft bij aftakaswerk mooi op toeren) eentje wat er de handen aan vol heeft zal in de praktijk nog wel eens zakken in toeren.
het Koppel stijgt dan. en het koppel is eigenlijk de kracht. Dus je machine heeft dan wat meer te voorduren.
Jullie vergeten een belangrijk onderwerp voor de topic.... Koppel (Nm)
Heb je een trekker met een groot vermogen, dan heb je ook een groot koppel
Als je even terug gaat naar die reactie van mijn. staat wat in over aftakas werk.
aangezien ze in de topic beweeren dat een overmaatse trekker de boel kapot draait/trekt. En je beter een trekker kunt gebruiken die goed moet werken voor een machine
Daar ben ik het dus niet mee eens. en ik probeer te onderbouwen waarom dat niet zo is.
Bij sommige trekkers mag je de eco stand van aftakas niet gebruiken bij zwaar werk, waarom niet? omdat je motor toerental dan rond het gebied van max koppel ligt
Dat was mijn redenatie bij een erg overmaatse trekker
Ik hou het toch redelijk met 20% oververmogen.
Een trekker van 250pk voor een 3 meter hakfrees gaat wel gek worden....
Ja oké daar heb je ook weer gelijk in...
Maar dan heb ik geen aanmerkingen meer
Nelis bedoelt gewoon: je moet twee trekkers hebben. een voor sleep werk en een voor de aftakas.... tractorfan.nl/movie/3409/ :)
Haha prachtig, je eigen trekker zeker....
kan je dat nog eens wat beter uitleggen over koppel. ik zou denk dat wordt je kracht groter bij het maximale koppel maar dat is toch niet zo wat je pk's is toch de kracht die het uiteindelijk is.
wij rotoreggen tegenwoordig 1000 eco dat bevalt best.
Een Nm is gelijk aan een Joule he
@sebas deutz150
Nelis bedoelt dat het koppel het hoogst is als de trekker afzakt, en door een hoog koppel gaan dingen stuk.
Is dit duidelijk genoeg?
koppel is kracht. wat de motor afgeeft. PK is simpel gezegdt alleen om de motor gemakkelijk op toeren te brengen of te houden. (energie omzetten)
ha tja tis ok alweer effe geleden dat ik dat op school heb gehad... Maar dingen gaan vooral stuk door nuks inschakelende aftakassen en vastzittende slipkoppelingen. Ook verkeerde breekbouten ed zijn funest.. deze geven anders van zelf wel aan dat het koppel te hoog was...
Jazeker is die er! dat heb ik even geleden al gemeld....
@Machineman
Haha ja, het gaat vanzelf kapot. Je had wel gelijk
De oude 930 heeft een MAN...
Zal de volgende keer iets duidelijker zijn
Maar om er op terug te komen, ik heb ook wel s gehoord dat de MAN's meer mans waren dan de Deutzjes
sorry, daar had ik even overheen gelezen.
maar vermogen zegt dus ongeveer net zoveel als koppel.
Oké geeft niet hoor
Jij zult dit wel snappen, maar voor de mensen die dit niet snappen, als je het uitrekent is de koppelcurve exact gelijk aan de vermogenscurve. Alleen moet je bij koppels vergelijken rekening houden met het toerental, en bij het vermogen hoeft dat niet...
Het vermogen van een motor zakt, maar het toerental zakt veel verder, waardoor koppelcurve dus omhoog zal gaan. Aandrijfassen worden altijd voor een max koppel van ???? Nm berekent, maar niet voor een vermogen. (ja mss in omgekeerde volgorde
Ik hoop dat mensen mij nog kunnen volgen....