Pk's

Ik lees heel vaak bij reactie's
als er een iest kleinere wagen/machine achter de trekker zit dat hij de pk's nooit kwijt kan aan de wagen/machine
maar nou is mijn vraag;
moet de trekker met zijn werk de pk's kwijt kunnen?

Deel dit topic

Reacties

matzzz
Slimme vraag
vroeg het me eigenlijk ook af
fendtinterfan
Nee hoor as tie t maar trekken ken
walker1
Het hoeft niet, maar je hebt met veel pk's wel eerder kans op schade. Als bv een pers de toevoer niet kan verwerken dan zal je bij een passende trekker de motor wel horen smoren.
bij een trekker met teveel pk's gebeurt dat smoren niet of pas veel later en dan kan er al iets kapot gedraaid zijn.
de yanmarman
Lijkt mij ook van niet.
de yanmarman
Als een tractor altijd hard moet werken krijgt hij veel meer te lijden
fendt-vario
Teweinig pk's is nix maar teveel is ook niet altijd wat 😉
walker1
Dat is ook niet goed inderdaad.
Maar als een pers bv 100 pk vraagt, dan werkt een trekker van 110, 120 pk het mooist. Trekker hoeft niet op zijn hardst te werken en als er in de pers iets niet goed gaat dan hoor je de motor wel smoren.
bij 200 pk trekt die bij problemen gewoon door alsof er niks aan de hand is en heb jedus kans op kapotte machine.
jd4050
Teveel is meestal ook een stuk duurder in aanschaf
GROENEDEERE
Het is altijd goed dat de trekker zijn paarden helemaal los kan laten zo blijft hij een beetje op adem.
steyrcvt6160
Je kan beeter voor een pers te wijnig pk,s hebben dan te veel je alsje perst moetje de tractor hooren werken voor een pers en alsje te veel pk,s hept dan rij je uit je eigen ook al wat harder en dan gaat het meestal mis
WimBe
Tuurlijk moet je de max. van een trekker gebruiken! Daarvoor is het ding immers ontworpen 😉 en dat persverhaal, daarvoor is er een slip + breekbout... Als chauffeur moet je ook weten waarmee je bezig bent....
yvesjan
Trekkers met minder pk's verbruiken ook minder dan trekkers met meer pk's. dus je verbruikt meer diesel terwijl het ook met minder diesel kan.
fendt-vario
Breekbouten willen nochwel eens vervangen worden door gewone bouten 😛 verrekte makelijk jo dat ze dna nietmeer breken 😃
matzzz
Maar je moet wel zorgen dat de trekker niet ''lui'' word
Wallem
Maar als je altijd teveel pk's voor een kleine machine hebt is ook niet goed.

Dan gaat het dichtzitten en dan heeft een trekker van 200 pk nogmaar de kracht van 180pk.

als je de trekker altijd gebruikt en soms iets meer vraagt dan wat die kan dan zit alles goed los en dan heb je bij een trekker van 180pk soms het idee dat je op een trekker van 200 pk rijd.
WimBe
Hoeft ook weer niet, ligt ook aan de belasting van de motor 😉
WimBe
@fendt-vario

Haha, dat is criminaliteit....
fendt-vario
@WimBe

precies gewoon weer breekbouten in stoppen
anders hadden ze die ook niet bedacht 😛
Wimsumar
Beste MennoCase: Het is niet logisch voor alle werkzaamheden, lichte en zware, een passende trekker te hebben. Daarom rijdt er wel eens een te grote trekker voor een wagen/machine. Het is ook niet logisch dat de trekker voor alle werkzaamheden veel te veel p.kaas heeft.

N.B.: Wat Walker1 beschrijft met de "overbemeten" 200 p.k. trekker voor een pers die slechts 100 vraagt (met een kapotte pers als gevolg) is onzin. Machines als een pers hebben zelf beveiligingen tegen overbelasting.
WimBe
Beste @Wimsumar

Juist, dat zeg ik net 😉

Wat denk je wat er gebeurt als de naaldbeveiliging in werking treedt? Dan staat de perswagen ook in 1 keer stil!
tone29
Nee. anders had je overal een andere trekker voor nodig. Dan moeten wij nog een hoop verschillende trekkers hebben en wat dacht je dan van de loonwerker.
CVT6230
De trekker hoeft met zijn werk de pk s niet persee kwijt te kunnen, het is meer vraag en aanbod.
walker1
@Wimsummar, ik gebruikte een pers slechts als voorbeeld, de meeste machines hebben wel beveiligingen tegen teveel vermogen, maar er zijn ook machines die het niet hebben of waar het niet goed werkt.
casejxu
Vaak heeft het voordeel dat een kleinere of normaal passende trekker wendbaarder is als dat je er een veel te grote trekker voor zet, dat kan met sommige klusjes wel heel handig zijn
guy s
Als je teveel pk s hebt gaan de wielen vlugger doordraaien en ga je met teveel pk vlugger grip verliezen en vast rijden dan met juist genoeg pk .
FabianFendt
Teveel pk's is niet altijd goed ja ken dingen kapot trekker ofzo. maar alsje gewoon normaal doet dan kan het nooit kwaad die trekker hoeft niet altijd te brullen dan kenje met 5000 uur wel je koppaking vervangen
Nelis
Volgens mij is het tijd voor een kids corner op tractorfan.
O N
@yvesjan

Quote:
trekkers met minder pk's verbruiken ook minder dan trekkers met meer pk's. dus je verbruikt meer diesel terwijl het ook met minder diesel kan.

Niet altijd een kleine trekker die veel vermogen moet leveren verbruikt meer dan een iets zwaardere die licht draait.

Maar alsnog als men er een handleiding van een trekker bijneemt word er aanbevolen voor afwisselende belasting zowel eens zwaar als licht werk.

Een trekker van 110 pk kan vb de strooier van 10 ton goed aan maar als het eens natter is (raar stukje of dergelijk) moet hij zwaar trekken en is hij weer los.

Een trekker die altijd met te kleine machines draait word "lui" iets zoals "trage" of "slome" auto's door een te trage rijstijl.

Teveel is nooit niet goed
BEboer
Trekkers met minder pk's verbruiken ook minder dan trekkers met meer pk's. dus je verbruikt meer diesel terwijl het ook met minder diesel kan.

Dat is ook geen waar als je een trekker van 120pk voor een 3 schaar zet en overal rustig op 1500 t.p.m¨. kunt rijden ga je veel minder verbruiken dan dat je soms op een taai stuk komt met een 90 pk die je de gas ten eind moet duwen en nog geen 2000t.p.m. haalt. Wij hebben hier verschillende stukken dat je trekker 8-9km/u rijd en dat je trekker flink onder toeren kunt laten rijden dan denkik toch dat een zwaardere minder verbruikt nuja voor die paar dagen in een jaar dat je moet ploegen heeft dat ding er wel deugd van 😃
hankook
Ja pks op zijn tijd goed gebruiken
voorbleed land lostrekken laat maar brullen maar als je je lichter werk doet moet je gewoon in houden anders draaije alles naar de klote gewoon alles met verstand komt dat helemaal goed
me
Vindt het voorbeeld van walker wle een goeie, een 200 pk trekker met elektrische aftakas die hem inschakeld daar krijgen machines af en toe nog wel mee op hun klote! Als je af en toe keer zwaar klusje hebt hou je trekker wel los, onze blijft ook los terwijl we niet ovedreven zwaar werk hebben hebben. Paar pk over is bij sommige werkzaamheden wel lekker !
RobinBos
Als je zonodig een trekker moet kopen van 360pk, koop er dan ook een fatsoenlijk dumper of silage wagen bij. Beetje verkeerde zuinigheid als je daar een tandemassertje achter gaat knopen.
me
360 pk die het vermogen niet op de grond krijgt 😃 ? .. Koop dan een kniktrekker of xerion 😉! Doet veel meer als een wieltrekker van 360 pk, of het nou een nh jd of fendt is ..
Wimsumar
Beste Hankook]

Quote:
alles met verstand

Dat komt vaak pas als ze zelf de rekening van de reparaties mogen betalen.;)
fendt-412
360pk krijg je zo stil op de motor voor een leuke kilverbak of woelpoot, no problem 😛
Doet echt niks meer dan een 930, zakt veel eerder weg dan een MAN motor.

Trekkers moeten veel meer verzwaard worden als ze echt trekwerk moeten leveren, wegen een keer 10ton. 2ton voorin en een setje wielgewichten en de zaak veranderd al weer, zie je ook weinig doen. Of je moet al een machine hebben die druk op de achterbanden veroorzaakt, zoals een woeler of dozerbak.
me
Daarom, kniktrekker of zoiets als xerion.. Met natte maisbouw zoals dit jaar komt zoiets veel verder. En idd dan maakt 360 of 300 pk niets uit. En wat weegt zo'n trekker dan in de praktijk ? .. Als ik zie wat bijvoorbeeld een jd 7010 al kan wegen, beetje opties en goed vol blok met gewichten en paar knoeperds van banden is 10 ton op de weegbrug zeker niet heel uitzonderlijk meen ik.
mennocase
Oke dus het is dus soms wel even goed zodat hij de pk's even kwijt kan
BEboer
@ mennocase gewoon maken dat je altijd een klein beetje over hebt het maximum eruithalen mag maar dan max 10% van zen uren je moet ook overwegen welke snelheden je wilt halen vb, Daarom vind ik de reactie van robinbos niet echt goed als je continu dumpert met een tandem die zwaar geladen is heb je er best een vario voor die wat pk's over heeft kan sneller optrekker en verbruikt minder omdat je makkelijk op lage t.p.m. kunt rijden je moet alle standpunten tegen elkaar afwegen. Als je een trekker hebt die elke dag tekort komt aan de voerwagen zou ik niet moeten weten heb je een trekker die ieder jaar beetje tekort komt bij grondwerken zou het men geen reet kunnen schelen. Als je nu een trekker van 100pk hebt maar om goed te ploegen heb je 120 pk nodig moet je wel rekenen dat er 20 paarden de rest van het jaar staan te schimmelen op stal...
pino
Met trekker en werktuig moet je gevoel hebben 😉
Je kan er wel zo n zware trekker voor zetten dat alles kapot gaat schiet niet op. Je moet net een trekker hebben die 5 a 10 pk over hebt, Dan hoor je de trekker ook wel s afsmoren als ie t even zwaar hebt Maar daarvoor ist een trekker geworden.
Clear-up
Liever een trekker die er zwaar aan moet trekken, dan een trekker waar de machine zwaar aan moet trekken om hem stil te krijgen.
me
Erg afhankelijk van werkzaamheden, met zodebemesten heb je graag paar pk over om alst nat wordt ook nog wat op je wielen te vertellen .. En zoals schudden wordt lastig om trekker plat voor te leggen en met juiste vermogen te draaien, al wil 15 meter wel aardig zwaar trekken 😄!
supertrekker
Het mooie aan die nieuwe trekkers (fendt iig) dat je die grenslast terug kunt draaien, dus heb je te veel pk's voor je opraapwagen, cultivator of pers dan zet je de grenslast op 0 en daalt het motor toerental niet maar je snelheid wat redelijk voor het zelfde effect zorgt!
mikejd
Hep het hierzo wel door gelezen maar nu is het mij nog niet helemaal duidelijk ik snap dat een trekker lui kan worden maar heeft hij hier dan ook een dergelijk pka verlies?? door !
Corne S
Doordat hij licht werk hebt, komt de motor niet op de ideale verbrandingstemperatuuur. Hierdoor koolt de motor dicht met roet. Wanneer hij daarna zwaar belast wordt, zie je regelmatig vonkjes door de uitlaat komen.

Vertel ik het zo goed?
mikejd
Bedankt corne S ik had er wel iets van gehoord zo links en rechts maar de een zegt weer wat anders dan de andere zoiets noemen ze ook wel eens un motor schoon branden wouw alleen ff jullie reacties weten is wel goed uit gelegt zo 😄
radium45
Even een praktijkvoorbeeld: In de aftakas van een spitmachine zitten vaak breekbouten. Het feit is gewoon dat die vaker knappen met een lichte trekker ervoor, reden?? als het zwaar gaat zakt het toerental van de aftakas, dus een ander draaimoment. een trekker die de toeren erin kan houden doet langer met zn bouten. Dit zijn mijn praktijkervaringen.
WimBe
@radium45

Dat kan zeker kloppen 😉 Maar met een TE zware trekker kun je ook wel een te groot koppel genereren op een nog wel hoog toerental 😉

En volgens mij valt dat lui worden ook wel een beetje mee, je verliest niet in keer de helft van de pk's. Immers, je houdt bij belasting dezelfde brandstoftoevoer en ontbranding. Al zullen die roetdeeltjes wel wat in de weg kunnen zitten...
mikejd
Jah maar hep het wel eens gezien voor de rem als de trekker bijv eerst 84pk aan geeft wat die moest hebben en later naar een weekje bouwen waar die behoorlijk aan mocht zweten gaf die voor de rem 97!! pk uitleg??
WimBe
Tsja dan zal er toch wat roet op de verstuiverpunten/ kleppen gezeten hebben....
Hoezo ging dat ding twee keer voor de rem dan?
mikejd
Gewoon testen 😄 wat die naar die tijd aan gaf dus het maakt dergelijk wel verschil
WimBe
Oké, dat zal dan wel, maar het lijkt me niet, dat als een motor 'lui' is, deze altijd 'lui' blijft...
Wat ik trouwens ook vaak hoor 😉
mikejd
Nee lijkt mij ook niet maar paar keer perjaar is een keer goed schoon branden is niet verkeerd 😄
Nelis
Nou ik heb toch liever een beetje vermogen over.

Een motortje wat altijd het onderste uit de kan moet halen, is doorgaans eerder gaar als eentje die het goed aan kan.
En het werkt veel fijner als de motor beetje vermogen over heeft.

daardebij je bent zelf baas over het gaspedaal

als je trekkertje 20% oververmogen heeft voor het werk. draai je echt niet zomaar je machine naar de klote.

Trekker met over vermogen (blijft bij aftakaswerk mooi op toeren) eentje wat er de handen aan vol heeft zal in de praktijk nog wel eens zakken in toeren.
het Koppel stijgt dan. en het koppel is eigenlijk de kracht. Dus je machine heeft dan wat meer te voorduren.

Jullie vergeten een belangrijk onderwerp voor de topic.... Koppel (Nm)
WimBe
En wat is koppel? Vermogen gedeeld door de hoeksnelheid 😉
Nelis
Nooit van gehoord zeker?
WimBe
Haha jawel hoor, wees maar niet bang 😉 Ik probeer alleen even aan te geven dat koppel niet los staat van het vermogen....
Heb je een trekker met een groot vermogen, dan heb je ook een groot koppel 😉
Nelis
Ja dat is geen nieuwtje.

Als je even terug gaat naar die reactie van mijn. staat wat in over aftakas werk.

aangezien ze in de topic beweeren dat een overmaatse trekker de boel kapot draait/trekt. En je beter een trekker kunt gebruiken die goed moet werken voor een machine

Daar ben ik het dus niet mee eens. en ik probeer te onderbouwen waarom dat niet zo is.
Nelis
Maar max koppel en max vermogen liggen niet in het zelfde toeren bereik he. en met aftakas werk ben je vaak gebonden aan een bepaald toerental.

Bij sommige trekkers mag je de eco stand van aftakas niet gebruiken bij zwaar werk, waarom niet? omdat je motor toerental dan rond het gebied van max koppel ligt
WimBe
Nee dat klopt, en daar heb je zeker gelijk in 😉 Ik probeer alleen aan te geven dat bij een erg overmaatse trekker er ook een groot koppel zal ontstaan, aangezien deze trekker op dat toerental al een groot koppel kan leveren.

Dat was mijn redenatie bij een erg overmaatse trekker 😉
Nelis
Ja we gaan niet overdrijven he. dat heb ik trouwens ook niet gedaan.

Ik hou het toch redelijk met 20% oververmogen.
Een trekker van 250pk voor een 3 meter hakfrees gaat wel gek worden....
WimBe
@Nelis

Ja oké daar heb je ook weer gelijk in...
Maar dan heb ik geen aanmerkingen meer 😉
Machineman
@WimBe

Nelis bedoelt gewoon: je moet twee trekkers hebben. een voor sleep werk en een voor de aftakas.... tractorfan.nl/movie/3409/ :)
WimBe
@Machineman

Haha prachtig, je eigen trekker zeker.... 😛
sebas deutz150
@Nelis

kan je dat nog eens wat beter uitleggen over koppel. ik zou denk dat wordt je kracht groter bij het maximale koppel maar dat is toch niet zo wat je pk's is toch de kracht die het uiteindelijk is.
wij rotoreggen tegenwoordig 1000 eco dat bevalt best.
Machineman
Pk's is eigelijk een flut begrip. Het is bedacht om de stoommachine beter uit de verf te laten komen ten opzichte van paarden in een tredmolen. Men zei dat een paard maar 1 pk was, terwijl dat eigelijk meer moest zijn. Het gaat om vermogen, das gewoon Joules/ seconde of Newton.meter ofwel Watt.
WimBe
@Machineman
Een Nm is gelijk aan een Joule he 😉

@sebas deutz150
Nelis bedoelt dat het koppel het hoogst is als de trekker afzakt, en door een hoog koppel gaan dingen stuk.
Is dit duidelijk genoeg?
Nelis
Haha peter (machineman) mooie ractie. echt toepasselijk....

koppel is kracht. wat de motor afgeeft. PK is simpel gezegdt alleen om de motor gemakkelijk op toeren te brengen of te houden. (energie omzetten)
maartendankers
Horsepower tells you how hard you'll hit the wall, torque tells you how far you take the wall with you 😃
Machineman
@WimBe

ha tja tis ok alweer effe geleden dat ik dat op school heb gehad... Maar dingen gaan vooral stuk door nuks inschakelende aftakassen en vastzittende slipkoppelingen. Ook verkeerde breekbouten ed zijn funest.. deze geven anders van zelf wel aan dat het koppel te hoog was...
RobinBos
Hebben jullie enig idee of er misschien een verhoudig is tussen vermogen, koppel, en toerental?
WimBe
@RobinBos

Jazeker is die er! dat heb ik even geleden al gemeld.... 😉

@Machineman
Haha ja, het gaat vanzelf kapot. Je had wel gelijk 😉 alleen die Nm hoorde niet in het rijtje thuis.... Ook technische opleiding gedaan dus??
SJB533
@fendt-412

Quote:
Doet echt niks meer dan een 930, zakt veel eerder weg dan een MAN motor.

De oude 930 heeft een MAN...
fendt-412
"de 936" doet echt niks meer dan een 930, zakt veel eerder weg dan een MAN motor.

Zal de volgende keer iets duidelijker zijn 😛
SJB533
En ik kan merken dat ik niet geheel wakker meer ben 😃
fendt-412
Zolang het niet erger is 😛
SJB533
Had ik van demorgen om 10 uur al, Heeft wel gevloek opgeleverd.

Maar om er op terug te komen, ik heb ook wel s gehoord dat de MAN's meer mans waren dan de Deutzjes 😄
RobinBos
@WimBe

sorry, daar had ik even overheen gelezen.
maar vermogen zegt dus ongeveer net zoveel als koppel.
WimBe
@RobinBos

Oké geeft niet hoor 😉

Jij zult dit wel snappen, maar voor de mensen die dit niet snappen, als je het uitrekent is de koppelcurve exact gelijk aan de vermogenscurve. Alleen moet je bij koppels vergelijken rekening houden met het toerental, en bij het vermogen hoeft dat niet...
Het vermogen van een motor zakt, maar het toerental zakt veel verder, waardoor koppelcurve dus omhoog zal gaan. Aandrijfassen worden altijd voor een max koppel van ???? Nm berekent, maar niet voor een vermogen. (ja mss in omgekeerde volgorde 😉 )

Ik hoop dat mensen mij nog kunnen volgen....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
78
DEELNEMERS
35
WEERGAVES
3