Ik was net aan het lezen in de handleiding van onze 102 en daar staat in dat de compressieverhouding 1:18 is kan iemand me nu uitleggen wat dit betekent ??
en ook staat er in dat de boring/slag 105/120mm is, is dit dan een lange slag of korte slag motor ??
Groeten Fendttrisixfan
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je slag is groter dan de boring, dus een 'lange' slag motor, al valt dit mee.
Hier staat een mooi stukje over compressie verhoudingen
Ja klopt het is een lange slag motor hoewel I.H nog langere slag motoren heeft (boring slag verhouding ) (veel doorzettingskracht )
als boring en slag gelijk is spreekt men van een 'vierkante motor" en is de slag kleiner dan de boring ; heb je een korteslag motor
( ik meendevan b.v Ford 200 ) maar kan dit mis hebben)
Ja dit is een beetje 'overgang'
Automotoren is vaak korte slag
(@fendttrisixfan)
als de zuiger onderaan is word er brandstof ingespoten, als de zuiger dan weer omhoog kompt word die ruimte verkleint in jou geval 1:18 word die ruimte 18x verkleint, daardoor ontstaan compressie.
bij dieselmoteren licht de compressie verhouding het hoogt van alle moteren een lage compressie is bijv: 1:14 en een hoge bijv: 1:22
maar in de link staat dit ookwel beschreven en vast wel beter
Automotoren hebben vaak een vierkante motor:p
Wanneer de krukas op ODP staat (helemaal onderin) is een ander volume.
Deel je deze twee inhouden op elkaar, dan kom je op de compressieverhouding uit
Maar al wel richting kort....
bedankt allemaal
korte slag moteren... komen ook snel op toeren omdat ze minder gewicht hebben dus kost dat minder kracht maar deze motoren zakken wel eerder af als ze belast worden
lange slag moteren... zijn precies andersom
komen langzamer om toeren door het gewicht maar houden de kracht veel langer vast
Wij hebben een Fiat 800 met een boring/slag van 110/130. Hierdoor zijn dit hele taaie motoren die lang kunnen doorgaan.
Kleine aanmerking, het lange slag komt uit de krukas weg, dus een grote arm en dus een groot moment wat verkregen kan worden. De oppervlak van de zuiger is bij gelijke inhoud dan kleiner. De explosie kan dus minder kracht ontwikkelen. Zowel een heeeeeeele lange slag is niet goed, maar andersom ook niet...
Om dit te bepalen, moet je kijken wat optimaal voor het toepassingsgebied is