Fendt 102 S - compressieverhouding en boring/slag

Ik was net aan het lezen in de handleiding van onze 102 en daar staat in dat de compressieverhouding 1:18 is kan iemand me nu uitleggen wat dit betekent ??
en ook staat er in dat de boring/slag 105/120mm is, is dit dan een lange slag of korte slag motor ??

Groeten Fendttrisixfan
Fendttrisixfan

Reacties

fendt-vario
- i dont now 😃
WimBe
Ja dat klopt, de slag plus schadelijke ruimte gedeeld door de schadelijke ruimte 😉 en dat moet dan 18 zijn...

Je slag is groter dan de boring, dus een 'lange' slag motor, al valt dit mee.
de yanmarman
een korte slag denk ik
fendt-vario
Volgens mij spreken we hier over een lange slag motor, omdat de diameter vande cilinder(Boring) kleiner is dan de slag, je spreekt over een vierkante slag moter als de boring en slag even groot is... en een korte slag motor als de boring groter is dan de slag
fendt-vario
nl.wikipedia.org/wiki/Compressieverhouding/

Hier staat een mooi stukje over compressie verhoudingen 😉
basia
@WimBe
Ja klopt het is een lange slag motor hoewel I.H nog langere slag motoren heeft (boring slag verhouding ) (veel doorzettingskracht )
als boring en slag gelijk is spreekt men van een 'vierkante motor" en is de slag kleiner dan de boring ; heb je een korteslag motor
( ik meendevan b.v Ford 200 ) maar kan dit mis hebben)
Clear-up
@Basia, dat klopt helemaal
WimBe
@basia

Ja dit is een beetje 'overgang'
Automotoren is vaak korte slag 😉
fendt-vario
Precies
Fendttrisixfan
En kan iemand nog dat van die compressie verhouding uitleggen ??
fendt-vario
Wel even goed om dit weer bij te spijkeren 😃

(@fendttrisixfan)

als de zuiger onderaan is word er brandstof ingespoten, als de zuiger dan weer omhoog kompt word die ruimte verkleint in jou geval 1:18 word die ruimte 18x verkleint, daardoor ontstaan compressie.
bij dieselmoteren licht de compressie verhouding het hoogt van alle moteren een lage compressie is bijv: 1:14 en een hoge bijv: 1:22

maar in de link staat dit ookwel beschreven en vast wel beter 😃
tw25
@WimBe

Automotoren hebben vaak een vierkante motor:p
tw25
Compressie verhouding is hoevaak de inhoud van de cilinder in de compressie ruimte kan
WimBe
Schadelijke ruimte is de ruimte die overblijft als de krukas op zijn BDP is (helemaal bovenin)

Wanneer de krukas op ODP staat (helemaal onderin) is een ander volume.

Deel je deze twee inhouden op elkaar, dan kom je op de compressieverhouding uit 😉
WimBe
@tw25

Maar al wel richting kort....
tw25
Zeer korte slag motoren maken veel toeren. dus gebruiken ze die vaak in de race sporten.
Fendttrisixfan
Zo heb al weer heel wat bijgeleerd, is info die ik zeer goed kan gebruiken
bedankt allemaal
WimBe
Ja precies!
fendt-vario
@tw25

korte slag moteren... komen ook snel op toeren omdat ze minder gewicht hebben dus kost dat minder kracht maar deze motoren zakken wel eerder af als ze belast worden

lange slag moteren... zijn precies andersom
komen langzamer om toeren door het gewicht maar houden de kracht veel langer vast 😉
riessie
De oude Fiat someca's bijvoorbeeld hebben ook zo'n lange slag motor.

Wij hebben een Fiat 800 met een boring/slag van 110/130. Hierdoor zijn dit hele taaie motoren die lang kunnen doorgaan.
WimBe
@fendt-vario

Kleine aanmerking, het lange slag komt uit de krukas weg, dus een grote arm en dus een groot moment wat verkregen kan worden. De oppervlak van de zuiger is bij gelijke inhoud dan kleiner. De explosie kan dus minder kracht ontwikkelen. Zowel een heeeeeeele lange slag is niet goed, maar andersom ook niet...

Om dit te bepalen, moet je kijken wat optimaal voor het toepassingsgebied is 😉
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!