Illustratie van:

Iseki TX 1510 - Koppeling vervangen van Iseki TX1510 4WD

Heeft er iemand een beschrijving hoe de koppeling te vervangen van mijn TX1510 4WD. Ik krijg alleen nog met veel gekraak de versnelling ingeschakeld.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

inspecteurfendt
1) alle verbindingen, draden,.... loshalen ter hoogte van het koppelingshuis.
2) schommelas (vooras) blokkeren en blokken tegen de voorwielen zetten.
3) motor ondersteunen, achterkant ondersteunen met treintje (krik op wieltjes)
4) Bouten demonteren
5) achterkant voorzichtig naar achteren verrijden
6) tegen het vliegwiel (motorkant) zit de drukgroep met koppelingsplaten. De kopplingsplaten mogen niet te dun zijn en de drukgroep van niet ingesleten zijn. Vervang de versleten onderdelen en monteer alles opnieuw.
Draai eventueel aan de aftakas stomp als hij niet terug ineen wilt.

Om de drukgroep in te stellen heb je het werkplaatshandboek nodig.
klaas-stuiver
Hallo Robert,
Ik heb ondertussen hetzelfde probleem 😞, is het allemaal gelukt zoals boven omschreven en hoe ging het afstellen van de drukgroep?
roscho
@klaas-stuiver Misschien is een nieuwe plaat nog niet nodig. Kijk eerst eens of je de stangoverbrenging nog iets kunt verstellen.
Verder zou het heel goed kunnen dat af en toe een druppeltje olie op de plaat komt, waardoor hij blijft plakken. Dat kun je (tijdelijk) oplossen door het trekkertje in de hoogste versnelling te zetten en de koppeling even flink te laten slippen. Niet te lang, dan is je plaat zeker stuk. Hierdoor zal de olie eraf slijten en werkt het misschien weer. Niet gelukt, dan kun je hem altijd nog middendoor gooien.
klaas-stuiver
Opspannen van de stangoverbrenging wil niet verder, hij zit echt op het einde 😞.
Ook kleeft de plaat niet, ik ben er vrij zeker van dat de vingers van de drukgroep aan het eind zijn. Ik zal dan ook het toplager en drukgroeplager vervangen samen met de plaat. Ik was alleen benieuwd hoe het afstellen van de drukgroep in zijn werk gaat., hoe en wat stel je dan precies af?
roscho
@klaas-stuiver Meestal kun je een ruilkoppeling bestellen. Dat is een pakket met plaat en nieuwe vingers, die ook al goed zijn afgesteld. Als je het pedaal weer helemaal terugstelt, zodat je koppeling (bijna) niks meer doet, kun je alles monteren. Als alles weer in elkaar zit, draai je weer aan de stangen tot de koppeling 2 - 3 cm vrije slag heeft. Tenminste, zo ging het bij mijn volwassen tractor (Schlüter) en ik heb geen reden om te denken dat het hier anders zou zijn.
Edit: Ik zie dat aan die vingers niets af te stellen valt, zie mijn van internet gejatte plaatje.

(klik om te vergroten)

Iseki TX1510 drukgroep
klaas-stuiver
Dank je wel, dat is ook een goede optie om een ruilkoppeling te bestellen. Wat ik gevonden heb is allemaal nieuw bij minitractorparts.nl en tracparts.nl. Als je een linkje hebt, graag.
dank je voor de duidelijke uitleg.
roscho
@klaas-stuiver Ik kan daar zo geen linkje van vinden. Misschien kun je gewoon bellen naar de door jou genoemde bedrijven met de vraag of je voor je oude koppeling geld terug krijgt. En misschien hebben ze ook wel ruilkoppelingen. Je ziet het verschil met nieuw nl. bijna niet.
roscho
@klaas-stuiver Als je in Google zoekt naar koppeling revisie, dan vind je een aantal bedrijven die je misschien verder kunnen helpen.
klaas-stuiver
@roscho Goed idee 😄
Dank je wel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki TX 1510 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
3
WEERGAVES
0