Ford 8240 - Versnellingsbak en hefinrichting probleem

Mijn Ford 8240 begon vanmiddag met foutmelding E46 wat volgens mij hefinrichting is. Wat is er dan aan de hand? Trekker uitzetten en weer aan helpt niet.

De tweede vraag is zorgelijk...
Met het ploegen, vooruit en achteruit schakelen, hoorde ik licht gekraak onder mijn voeten..... 10minuten later, ik kon alleen nog maar in versnelling 4 en 8 rijden.... Ben gauw met alles gestopt.

Wie o wie heeft raad...
hans30

Reacties

arnoba
Alleen versnelling 4 en 8 samen met gekraak is zeker geen goed teken, ik vrees dat je bak gereviseerd moet worden, hebben we met onze 8340 ook voor gehad, ging enkel nog in de lage versnellingen van elke groep meen ik me te herinneren.
arnoba
@arnoba als hij niet geraakt had zou ik zeggen een solenoïde, je kan deze voor alle zekerheid wel eens controleren, zitten rechts achter het wiel, in de buurt van de accu
hans30
@arnoba ok. Is dat makkelijk te controleren en of vervangen? En zij. Die duur?
arnoba
@hans30 Ik gok zo'n 150-200€ per stuk, al weet ik dit niet zeker, maar het feit dat ie gekraakt heeft laat me denken dat je elders moet zoeken. foutcode 46 zegt me eigenlijk niet zo direct iets. Misschien weet @nhmonteur hier meer over. Als je bak zelf naar de haaien is reken dan maar > €10 000 (ik dacht dat wij destijds er €16 000 voor hebben moeten neerleggen, al zal het er natuurlijk van af hangen hoeveel er vervangen moet worden.)
hans30
@arnoba dat gekraak is trouwens 1 op 20 keer omschakelen
arnoba
@hans30 oké, tijdens het rijden dus geen gekraak?
hans30
@arnoba nee dan niet
arnoba
@hans30 dan zoals reeds vermeld eerst de solenoïdes (4 geloof ik) maar eens controleren. hebben ook al eens voor gehad dat er een moer van een solenoïde los was waardoor het elektromagnetisch deel niet meer om het 'klepdeel' hing.
Lvburen
Kijk hier eens naar

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Als ik de afbeelding van @nhmonteur er weer bij pak zou je denken dat het in de drukgroepen c2 en c4 liggen. Volgens mij, weet het niet zeker, maar is het dan ingewikkelder omdat dat de bak uit elkaar moet. Bij de c1 groep hoeft alleen de trekker doormidden en is de reparatie minder ingewikkeld

(klik om te vergroten)

Als ik het zo lees denk ik dat het gekraak niet met de nietwerkende versnellingen te maken heeft omdat je het alleen ervaart bij het voor en achteruit schakelen. Wat je hier aan kunt doen is de pook iets afstellen, dat kan onder de vloermat. Als dat niet werkt zijn de sinchro ringen versleten
+2
wouterdp
Het eerste is de zekering links onder
+1
nhmonteur
E46 geeft inderdaad aan dat hoogstwaarschijnlijk zekering 12 kapot is. Dit is de zekering waar KAM bij staat.
Vervang de zekering eens door een neiuwe en kijk of het probleem dan weg is.

Het kraken van de transmissie duidt vaak op een versleten synchromesh. Bij de voor/achteruit schakeling komt dit nog wel eens voor. Heel soms kan je de schakelkabel en/of schakelgaffel onder de vloermat iets verstellen waardoor het weg gaat. Maar meestal als ze eenmaal kraken word het alleen maar erger naar verloop van tijd.
Enigste oplossing dan is het vervangen van de synchro.
Hiervoor moet de motor voor se transmissie weg zodat de koppelingen 1 en 2 eruit kunnen. En daar achter zitten dan de synchros voor de voor/achteruit en 1-4/5-8.
hans30
@nhmonteur ok dat is dat wel duidelijk. Maar dan dat probleem nog dat ik alleen in versnelling 4 en 8 kan rijden.
+1
hans30
Ik heb net de zekering vervangen. En inderdaad de foutcode is weg en de versnellingen doen het ook weer normaal. Alleen het vooruit achteruit verhaal nog
jammermaarhelaas
@hans30

De vooruit-achteruit hendel zit met een kabel verbonden aan het mechanisme van de bak. Als je de cabine-vloermat er uit haalt zie je een rechthoekige deksel in het midden van de vloer, die ook er uit schroeven en dan zie je 2 kabels die in een stelhuls uitkomen. 1 is voor de omkeer-hendel, en de andere voor de vesnellings-hendel. Met de stelhuls kun je de hendel stellen zodat je beide standen goed kunt schakelen.
Het kan zijn dat de ring waarmee de stelhuls op de bak zit gebroken is, dan is stellen ook niet meer goed mogelijk.

Misschien helpt het iets, succes.
arnoba
@jammermaarhelaas als de ring gebroken is kan je normaalgezien nog enkel in vooruit (was bij onze 8340 toch zo) Als de ring begint te scheuren stel je hem bij en breekt hij enkele uren later volledig
+1
hans30
@jammermaarhelaas hij schakelt verder 100% maar is volgens mij direct als hij omgeschakeld is. Het gaat nu op 1 keer na al bijna 2 uur goed. Even afwachten dus
@hans30 direct omschakelen vinden ze sowieso niet zo leuk meestal, gewoon rustig om schakelen dan gaat alles het langst mee.
arnoba
@bernard-vant-klooster idd bij snel omschakelen doen ze dit nogal eens
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas dit klopt wat je zegt. Al kun je bij de eerste serie van de 40 serie de hendels niet stellen met kabels. De voor/achteruit en 1-4/5-8 zit dan met ijzeren stangen aan de hendels verbonden.
hans30
Ok. Ik ga me aanleren 1 of 2 tellen in vrij te laten staan
jammermaarhelaas
@hans30

Voordat we hier een 40-serie Ford hadden moesten we altijd stil staan bij het omkeren, ik hielt dan altijd even de rem vast, dan ging het prima. Bij de 40-serie zijn we verwend met synchro die zo goed werkt dat je er al mee schakelen kunt terwijl de trekker nog net de andere kant uitrolt zolang de boel nog niet versleten is.
hans30
Het is toch raar. Kan het niet met de omkeer te maken hebben? Met ploegen maar 2 keer code E46 gehad en dus zekering vervangen en verder. Nu met cultiveren om de haverklap gisteren. Net met van huis weg rijden weer coder E46. En nu 20 Minuten op het land gaat het weer goed. Ik vind het vreemd. Kan ergens een kabelbreuk zijn?
hans30
@hans30 ik heb trouwens 18 ha geploegd
arnoba
@hans30 als ik het zo hoor denk ik eerder aan een valse massa, een draad waarvan de isolatie afgewreven is. Wij hebben ooit gehad dat het dashboard aanbleef wanneer het contact uit stond, was ook valse massa toen.
hans30
@arnoba ik denk dat het in de hendel zit. Met achteruit schakelen reageert hij soms niet, alleen als ik een beetje wakkel aan de hendel. En als de foutcode optreed schakelt ie normaal. En dan hoor. Ik dat gekraak in de versnellingsbak ook niet meer
jammermaarhelaas
@hans30

Als je een dumpknop op de omkeer hendel hebt (waarmee je ontkoppelt en koppelt) kan het zijn de dat de bekleding van kabel die daar aan zit ergens in de console kapot geschuurd is, misschien is dat de oorzaak van de klacht?
hans30
@jammermaarhelaas ja dumpknop zit erop. Ik kijk er straks even naar
nhmonteur
@hans30 kijk inderdaad de kabel van de dunpknop maar eens goed na. Deze willen onderaan waar de pook schaniert nog wel eens doorschuren/breken.
+2
hans30
@nhmonteur ja! Het punt is gevonden. Kabelbreuk, even een kroonsteen tussen gezet.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 en hebben de trefwoorden hefinrichting en versnellingsbak geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!