Same Drago - Hoe liggen de versnellingen

Heb een same drago gekocht maar ik geraak er niet aan uit hoe de versnellingen liggen kraak steeds als ik verzet
Samedeutzpower

Reacties

+4
Fendt926Driver
Het kraken zal altijd blijven omdat de trekker pennen schakeling heeft in plaats van een gesynchroniseerde versnellings bak.
Maar @a3vandiejen kan jou precies de schakel methode uitleggen omdat hij er sinds kort ook 1 heeft
+1
valmet 605
1 pook is een H schakeling de andere Z.
a3vandiejen
Hoi, links is de Z schakeling en rechts de hoog en laag H schakeling. DE H schakel is hoog , laag en achteruit.

(klik om te vergroten)

Dan komt er nog , 1 is ook 5e versnelling, 2 6e, 3 is 7e en 4 is 8.
+1
Fendt926Driver
@a3vandiejen en natuurlijk iets tussengas om vloeiend te kunnen schakelen
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver Klopt als je wat leert spelen met de versnellingen en de snelheid gaat het zonder kraken, maar je moet wat oefenen.
Mdbm
@a3vandiejen Moet je bij de Z iedere keer alle versnellingen doorlopen? Of kan je ongeladen in 2e vertrekken om vervolgens direct naar 4e te gaan?
a3vandiejen
@Mdbm Ongeladen kan je in de 3e vertrekken, dan staat hij al in z,n laag.....dan naar 4 en dan met de andere pook [ die staat dan in laag] naar hoog. Dus drie keer schakelen om vol gas te gaan.
Bij land werk ga je er wat meer gebruiken.
+1
a3vandiejen
Ik zet de pook in 7 [3] en schakel naar 8 [4] in z,n laag, dan schakel je met de pook van laag naar hoog. [h schakeling. Dit is mogelijk omdat er conische vertandingen in zitten.
Als je heel rustig schakelt gaat het prima, maar je hebt toch snel wat gekraak.
IK doe ook wel dubbel klutsen en dat gaat zonder kraken.....maar dat moet je even leren.
+1
Fendt926Driver
@a3vandiejen bij dubbel klutsen breng jij de assen in de versnellingsbak op dezelfde snelheid waardoor schakelen veel soepeler verloopt.
een synchromesh ring doet datzelfde zonder extra te hoeven koppelen
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver Precies, die van mij schakelt best goed en soepel maar wel met beleid.
+1
Fendt926Driver
@a3vandiejen heb jaren trekkers gehad met pennen schakeling en met 3 weken weet je niet meer anders. bij wisselen met andere makkelijker schakelende trekkers kraakt het de eerste keer wel weer maar daarna gaat het prima.
met oude leger wagens van dodge en diamond was het altijd dubbel klutsen. of zo goed weten wanneer te schakelen dat het helemaal zonder koppeling kan.
gas los juiste snelheid en zo in de volgende versnelling
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver Ja klopt, is precies wat je zegt, en het betekend niet dat hij nooit kraakt hoor..haha.
+2
joop-same
@Fendt926Driver Meestal schakel je te snel, ik heb vroeger nog in een dikke Daf gelest in dienst en daar reed je later zonder te koppelen, met Li. been in de deuropening over de testbaan en maar schakelen.
+1
a3vandiejen
@Fendt926Driver Er staat zelfs in de gebruiksaanwijzing dat je de toeren boven de 1400 toeren moet laten komen, dan gas los en heel rustig schakelen.
Dnk dat er te snel geschakeld word. @Samedeutzpower
+5
a3vandiejen
Maar welkom op Tractorfan en veel plezier hier, heb je een foto van de Drago.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Drago en hebben de trefwoorden startprobleem en versnellingen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!