Illustratie van:

Kubota B1400 - probleem met kubota b1400dt

Als ik achteruit heb gereden en dan weer vooruit in de tweede versnelling dan blokeren de bijde achterste wielen kort en rijdt gewoon weer door
nu heb ik de bak en de achterbrug losgehaalt (de boven kant)
maar daar was niets aparts te zien
kan het wezen dat de achteruit niet goed mee terug wordt genomen en de tweedeversnelling er wel in wordt gedrukt
dat hij opnieuw moet worden afgesteldt
dan bedoel ik bij de schakkelvorken in het deksel van de versellings bak daar zit een metaalen ding
of hebben jullie nog iedeeen wat het kan zijn
of dingen die wel vaker komen bij kubota
met vr gr arno

Deel dit topic

Reacties

de yanmarman
Ma als hij in zijn achteruit zou blijve staan dan blokkeerd het wiel niet maar dan hoorde je gekraak van de tandwielen
WimBe
Hebben die mini's ook een P stand? Dat die pal dan er even ingedrukt wordt 😉 Ik ken die dingen verder niet hoor...
de yanmarman
Geen p stand
casejxu
Trap jij bij het keren even de rem in?? miss blijven deze heel even hangen
arno e
@de yanmarman

als het de rem zou zijn dan doet hij het dirrekt als je de koppelling oplaat komen
maar hij doet het pas naar een meter soms iets langer
Wimsumar
Beste Arno E.: Heb je dit verschijnsel ook als je vanuit de achteruitversnelling de vooruitversnelling inschakeld die recht tegenover de achteruit zit?
basia
Ja beste Arno ; Probeer dit een keer (wat wimsumar zegt )dan hoeft de pook niet van schakelstang te wisselen ; als het dan goed is ; is het door slijtage van hetpook omzetten mechaniek ; toch het probleem van dat de achteruit niet weer goed in de 0 stand komt .
Ik heb een Guldner trekker die heeft dat probleem ook ; maar die rijdt na een paar meter niet verder staat dan helemaal vast; even goed recht met de pook en haaks schakelen dan is het goed
arno e
@Wimsumar

van de achteruit naar de eerste is geen probleem alleen naarde twee en mischien ook wel naar de drie maar dan kun je niet optrekken
de yanmarman
Je hebt de v-bal al opengehad en er was niks aan te zien ?

En als je van de achteruit na de 2 vooruit gaat,dan blijve de wiele even stil staan ?
Wimsumar
Beste Arno e]

Quote:
hij doet het pas naar een meter soms iets langer

Wat bedoel je hiermee? De trekker rijdt eerst wel +/_ 1 meter en slaat dan vast of zit het vast direct na schakelen ( maarwat gebeurd er dan in de eerste meter).
arno e
@Wimsumar
hij rijdt eerst en soms slaat hij na een meter of iets langer even vast
je ziet dan twee plekken in het gras
arno e
@de yanmarman

de v-bal heb ik nog niet los gehad maar klikt er altijd mooi in
ja dan blijfen bijde wielen stil staan
Wimsumar
Beste Arno E.: Ik sta voor een groot raadsel wat dat kan zijn. Als de trekker in twee versnellingen tegelijk zou staan kan ie nooit rijden.
Omdat er twee plekken in het gras komen wijst het in de richting dat het differentieel blokkeert. Ik weet het niet. 😞
de yanmarman
Dat probleem had ik ook bij de yanmar maar aan 1 wiel blokeerd maar was 1 lager kapot van de achteras.
de yanmarman
Maar een paar maanden geleden hadde we een iseki gahad die waarvan het achterwiel ook blokeerd en tijdens het rijde schokte maar daar waren maar die iseki hadde ze een beetje "mishandeld" want er waren bij 5 tanden wielen tanden weg en de schakelhendel was over getrokkken dus dachten we dat er iets met de differenteel was maar daat was ook niks aan te zien.

Het is zo moeilijk te zegge wat er met jou kubota kan zijn
Wimsumar
Beste Arno E.: Wat Yanmarman schrijft over een vastlopend lager in de achteras, daaraan zat ik vanmorgen ook te denken.
Zet het trekkertje op de krik en controleer de achteras op speling en of het nog wel zo lekker soepel draait.
de yanmarman
Kijk ook goed ofdat er geen zware punt in zit want da had die bij mij ook
Wimsumar
Beste Yanmarman]

Quote:
zware punt

:? "Zware punt" :?
Is dat 'maandag-taalgebruik' voor "zwarte prut" of zo?
de yanmarman
Zware punt , dat die op 1 bepaalde punt wat zwaarder draait/happerd.
basia
Ja; als de kooi van een lager kapot is zou je best zo-n klacht kunnen krijgen ; dan gaan alle kogels c.q. rollen op een hoopje en zit het lager even vast .
arno e
Op de achterassen zit geen spelling
ik heb hem op bokjes staan en heb dat gecontroleerdt
als er een lager in een van de achterwielen kapot zouw zijn dan zal hij het aan een kant doen
er zit een klein tussen tandwiel tussen de difresheel en achteras die je niet van de bovenkant kan zien
dan moet ik de zijkanten los halen
die zullen omdat ze kleiner zijn meer omwentlingen maken dus hadder slijten
het moet dan toeval zijn dat ze allebijde kapot zijn
ik ben vanavond met de schakelpook aan het schakelen geweest (de kap in de bank schroef)
dat lijkt allemaal goed als ik de eene schakelvork beweeg blijft de ander stil staan
Wimsumar
Beste Armo E.: Als 1 achterwiel vastslaat, dan moet het andere wiel door de differentieelwerking ineens 2 keer zo snel draaien. Op een glad wegdek kun je daar "leuke" spelletjes mee doen maar op gras dan moet dat een enorme 'klap' geven waarbij ik me niet voor kan stellen dat het motortje het trekt maar afslaat. Hoe is dit?
Je hebt de speling op de achterassen gecontroleerd maar als je de bandjes ronddraait is er dan geen (knarsend) geluid van een kapot lager waar te nemen?
de yanmarman
Bij mij zat er ook geen speling op en je hoorde niks alleen 1 wiel blokeerde en hij schokte nogal tijden het rijden.
arno e
@Wimsumar
het motorje blijft gewoon lopen
dat kan natuurlijk wel dat het eene wiel blokeerdt en de ander grijpt
dat je van het eene wiel een rem spoor ziet en de ander een aangrijpt (spint)spoor
de achterassen kun je met de hand rond draaien dan hoor je wel wat maar dat kan ook de difrencieel wezen
ik zal vrijdag of zaterdag als het wat warmer is in de schuur de zijkanten is los draaien dan weet ik het zeker
maar is er nog een beetje makelijk om aan pakkingen tekomen , zijn die het zelfde als de europeese kubota
Wimsumar
Beste Arno E.: Ook jouw laatste vraag kan ik niet beantwoorden.
de yanmarman
Nee, je kan er beter silincone tussen doen (vloeibare pakking)
arno e
@de yanmarman
komen de schakel vorken dan niet tediep in de versnellings bak dat hij boven in aan loopt(tandwiel en schalwork)want het is nog een vrij dikke pakking
de yanmarman
Je moet de silicone er op doen en ongeveer 5min. laten drogen,erop zetten,bouten kruislings aandraaien en dan blijft er een mooi dun laagje tussen hangen en het overige gaat er tussen uit.
arno e
Ik heb de achterbrug er achter weg gehaaldt
daar kwam ik geen raare dingen tegen alleen de keerigng van de rechter rem is lek dus die stondt vol olie en links is mooi droog
in de versnellingsbak ben ik een lager tegen gekomen waar speeling opzit
dat is een hoekkontactlager die zit op de as die vanuit de versnelingsbak naar de diffrenceel gaat
aan het eind van die as zitten de tanden er onder een hoek (45 graaden) en op het diffrenceel ook
daar voor zal dat hoekkotactlager wel zijn aan de andere kant van de as
en nu er speeling op zit zal hij mischien wel verschieten
volgende week de andere lagers nog kontroleeren

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kubota B1400 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
4