Deutz D30 - plaatwerk schuren

Hallo tfers,

ik ben het plaat werk van onze d30 helemaal aan het schoonmaaken en aan het schuren, ook nog rotte plekken weg gewerkt e.d. maar nu is mijn vraag moet ik ze voorhet herspuiten helemaal kaalschuren? of is het al goed genoeg als het gewoon glad is? bladdert het er dan niet af? en nog een 2e vraag, er zitten wat nuttelozen gaatjes in het spartboord (maximale doorsnee 7mm) kan je deze gewoon dicht plamuren? of valt dit na geruime tijd eruit?

Alvast bedankt!

Groeten Deutz-5006
Deutz-5006

Reacties

djwpk
Goed ontvetten voor en na het schuren.
mag het niet loslaten....
en de gaten las ik altijd dicht.
waarom!?
als je dat niet doet bestaat de kans dat er water en ander vuil door gat onder je lak of in je plamuur gaat zitten.
wat er dan weer voor kan zorgen dat je rare vlekken in je lak krijgt.
of dat het gaat bladeren.
de yanmarman
Alles eraf schuren
matzzz
Elk plekje elk iets dat je met het blote oog ziet zie je als het goed gespoten is drie keer beter
djwpk heeft helemaal gelijk
Machineman
Effe stralen... doe je in een uur wat anders een hele dag kost. en brandschoon
ihc-driver
En nog een klein iets: Als er iets opgeschreven is met viltstift (maten of wat dan ook) Zorg dat dat eraf is, dat trekt door de verf heen en als je klaar bent met spuiten kun je precies zien wat er geschreven is
Deutz-5006
Bedankt voorde tips jongens! @ihc-driver, handige weetjes (is bij ons nie het geval oar) maar tog handig!
djwpk
Zo weet ik er ook nog wel een!!
als je klaar bent met ontvetten NIET met je BLOTEHANDEN aan de dellen zitten die je wilt gaan spuiten!!
haal bij een schilder een paar nitril handschoenen op.
latex handschoenen willen ook wel maar die lossen op als ze in contact kommen met ontvetter.
en ontvetten met ontvetter en niet met terpentine of wasbezine.
dit is vettig van zichzelf gevolg kans op afbladeren
ontvetter motip m600 of thinner (thinner alleen op blanke delen want het lost ook je verse lak of grondlak op)
Deutz-5006
Ja bedankt het ontvetten is al gelukt, ik was even bij de schilder geweest en die had daar van dat speciale spul voor!
djwpk
Lekker prijzig he!! 😄
Deutz-5006
Nou uut de winkel idd wel! maar we kenne die schilder goed en die hat een deel gebruikt en de rest gebruikte hij nooit zij hij en hij vond het best als k het gebruikte! heeft ok de verf bij een opruiming voor de trekker gehaalt (ook het goeie ral nummer!) dus wel makkelijk
Machineman
@djwpk

jep das een hele goeie!! Had ook plaatwerk gestraald, week in de schuur laten liggen en je ziet zo de vingerafdrukken zitten!!
djwpk
@Machineman

haha je moet het ook niet een week in de schuur laten liggen.
maar direct even in de primer/grondlak zetten dan heb je dat niet.
ja maar ook als je direct na het stralen zou gronden en aflakken.
kan het gebeuren dat je na en week of wat je vingers in de lak ziet staan.
dat komt door je lichaams vocht.
ook op je handen zit vocht!
agrotron X
Als het te lastig is om met schuurpapier de caroserie op te schuuren probeer dan eerst de grootste deel met een staalborstel op de slijpschijf dit werkt goed

de gaatjes in je spatborden zou ik voorzichtig dicht lassen en gelijk zetten dan
de yanmarman
@djwpk

Quote:
ja maar ook als je direct na het stralen zou gronden en aflakken.
kan het gebeuren dat je na en week of wat je vingers in de lak ziet staan.
dat komt door je lichaams vocht.
ook op je handen zit vocht!

ook zouten die het ijzer laten roesten
djwpk
@de yanmarman

100 PUNTEN (zweet he!)
djwpk
@agrotron X

ik zo persoonlijk geen slijpschijf gebruiken omdat die behoorlijk diepe groeven achterlaat.
die je dan weer moet plamuren om het weer mooi glad/strak te krijgen.
maar een staalbrostel (voor op de flex neem ik maar aan) werkt ind. erg goed!
zou je ook een scotchbrite borstel kunnen nemen deze verwijdert alleen lak en plamuur en beschadigt niet je metaal/plaatwerk.
iets wat met een staalborstel nog wel eens wil gebeuren.
monteurtje
@djwpk

nou staalborstel op de slijptol(kleine) gaat ideaal. heb het zelf ook gedaan bij m'n spatborden en kwam geen enkel groefje in zelfs zo glad dat in z'n geheel begon te glimmen.
maar dan moet je wel tot op t staal kaal maken ander blijft ie inderdaad ruw omdat de oude laklaag "smelt"
WimBe
@monteurtje

Maar dat zegt hij ook 😉
monteurtje
Dus bevestigd...:-)
WimBe
Jazeker! Zelf heb ik ook een straalkast, en dat werkt ook prima 😉
monteurtje
Ja das ook wel mooi werken alleen moet je met plaatwerk wel oppassen das je niet te dichtbij straalt of met teveel druk of grof grit anders is er kans op vervorming van het plaatwerk.
djwpk
@monteurtje

klopt helemaal!! het stralen van grote opervlakte's is een vak apart.
gestraald materieaal heeft mijn voorkeur. het is alleen zo jamer dat de meeste straalkasten zo klein zijn 😃 😃
Deutz-5006
We hadden gewoon een setje van die schuurschijfjes gehaalt(soort schuurpapier gewoon) en dan krijg je het ook mooi glad! 😉
WimBe
@Deutz-5006

Lamellenschijven bedoel je denk ik ? Dan moet je wel oppassen voor oneffenheden door te hard drukken 😉
Deutz-5006
Ja die ja, ja klopt rustig aan!
KHD Deutz-Fahr
@WimBe
Bij kleine oneffenheden gebruik ik spuitplamuur, werkt goed. Zie je helemaal niet meer wat je kaal hebt gemaakt, en waar nog een oude laklaag onder zit.
KHD Deutz-Fahr
@djwpk
Helemaal mee eens, nooit met je blote handen aan kaal metaal zitten. In die auto industrie dragen alle werknemers die met kaal metaal in aanraking komen, ook handschoenen, en dat is niet voor niks!
WimBe
@KHD Deutz-Fahr

Haha, ik bedoelde dat je van die 'gootjes' gaat slijpen dan 😉
marcpd
Gaatjes las je best dicht i.p.v. dicht te plamuren, zoals je zei, het plamuursel kan eruitvallen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!