IH b47 passen de messen van een 440 ook?

Ik heb een b47 en nu vroeg ik me af of de messen van een IH 440 er ook op zouden passen? Omdat ik iets sneller zou willen rijden zou ik de messen schuin willen slijpen net zoals bij een 440 pers. Maar als deze van een 440 zouden passen kan ik er deze gewoon op zetten.

Deel dit topic

Reacties

flip1150
Wat denk je te bereiken met een ander mes?
De capaciteit van een pers hangt af van diverse factoren zoals het aantal slagen, slag lengte, grote van de invoer opening en hoe vast je wil persen. De stand of scherpte van het mes hebben naar mijn inzien alleen effect op de vermogens behoefte.
Ik zou zeggen: Als je harder wilt rijden moet je de zwaden dunner maken.
Glenn IH
@flip1150 ja weet ik maar heb een 440 per vergeleken met een b47 en zijn identiek behalve de pik up brete en deze kunnen iets sneller het enige verschil is dat het mes van een 440 scheef is (zoals alle huidige persen) en van een b47 is dit recht. Ik denk wel dat dat het kan zijn doordat je geleidelijk snijd heb je minder vermogen nodig. Daardoor heeft u breekbouwt aan het vliegwiel het ook minder zwaar.
Glenn IH
@flip1150 voor alle duidelijkheid het is niet mijn bedoeling om de huidige persen te gaan volgen dit is gewoon onmogelijk. Die hun invoer opening is dubbel zo groot. En hun naalden zijn van aluminium zodat ze sneller gestopt graken ( hebben een hogere snelheid)
+1
flip1150
@Glenn IH Je hebt volledig gelijk. je enige (wel grote) voordeel is dat je breekbout niet zo snel stuk gaat.
Ik heb eens naar de hoge capaciteit persen gekeken maar als je minder dan 10 slagen per pakje (90cm.) hebt krijg je minder fraaie balen. Ik heb meestal tussen de 12 en 15 slagen. verder rij ik met 75 pk ervoor op de 1000 toeren aftakas met ongeveer 550-560 toeren op de aftakas.
Zo blijf ik lekker rijden zonder teveel breekbouten hoeven te wisselen.
case 745 xl
Een 440 heeft ook andere knopers
Glenn IH
@case 745 xl ja all twins maar daar gaat het niet aan liggen dat een 440 rapper gaat. ( Later werden deze knopers ook op de b47 gemonteerd omdat de oorspronkelijke van een b47 niet veel waart was. de all twins zijn ook gemonteerd op mijn b47 )
case 745 xl
Ik heb nog een 440 staan die ik 1 keer per jaar voor de grap nog gebruik. Voor het echte persen heb ik een welger ap 830
flip1150
@case 745 xl Ja dat is geen vergelijk een IH440 en een Welger ap830. De ap830 is zo een pers die met 7 a' 8 slagen een pak er uit mept. Als ik meer als mijn 1500 pakjes op jaarbasis zou doen was dit ook een alternatief geweest. Ik hou het nu maar bij mijn NH 270. Hiermee krijg ik mijn hooi ook wel binnen.
Glenn IH
@case 745 xl in de toekomst als ik meer moet persen schaf ik een IH 552,553,554 of 555 (eigenlijk is het een vicon maar werd ook verkocht onder IH en waren ook de laatste voor het case IH werd) bij deze ga het ook goed vooruit.
langeslagdiesel
Zou het mooi zo laten en zorgen dat de messen die er in horen er vlijmscherp in zitten en onder de juiste hoek geslepen zijn. Ook is het zeer van belang dat de perswagen zo spelingsvrij mogelijk loopt. Ook zijdelingse spelling moet goed afgesteld zijn. Wat ook zeer belangrijk is, is de mes speling ten opzichte van het tegenmes. Ook je busjes waar je breekbouten in gaan moeten zuiver zijn en haaks. Ook de juiste breekbouten moeten gemonteerd zijn. Als dit alles optimaal is kan de pers op max capaciteit lopen. Ga je dan op 80% rijden kan er evengoed een propje door zonder stilstand of overbelasting of scheve en ongelijke baaltjes. Ga je de pers opvoeren door verkeerde toerentallen of zo als jij wil onder een hoek gaan snijden dan komen er andere en zwaardere krachten op het lager/ glijwerk van de perswagen. Ook past de gewas doorvoer niet door het kanaal van de raffer met kromme balen en losse gebroken touwen op de koop toe. De lage capaciteit van oude persen moet je gewoon accepteren en of optimaliseren. Neem je daar geen genoegen mee moet je een nieuwere en grotere pers zoeken. Zelf heb ik ervaring met verschillende type welger persen. Zo op het oog allemaal het zelfde geconstrueerd maar ga nu niet proberen om met een ap 61 het zelfde te doen als met een ap 730 of 830 want dat gaat niet.
flip1150
@langeslagdiesel Volledig met je eens. Vooral het verhaal over de breekbout. Voor ik nieuwe meenemers op de breekboutbeveiliging zette had ik ongeveer elke 50 pakjes een breekbout nodig. Nu heb ik de meenemers vervangen en gebruik ik originele breekbouten (kosten wel 2.50 euro per stuk)en hoef ik nog maar zelden een bout te verwisselen. Je kunt wel goedkope bouten nemen maar de ergernis dit je hebt zeker met een bui op komst is vele malen groter dan je financieel voordeel. Mijn pers heeft nog houte blokken onder de perswagen maar ik zorg dat alles zoveel mogelijk spelings vrij is en de messen vlijm scherp.
Glenn IH
@langeslagdiesel bedankt had ik nog niet aan gedacht krachten onder een andere hoek komen. En nu ik er aan denk een 440 loopt de stamper volledige op rollen dit zal waarschijnlijk de reden zijn of 1 van de redenen.
SJB533
Messen hebben toch niet voor niets een bepaalde vorm?
langeslagdiesel
@SJB533 klopt als een bus. De constructie van de perswagen en de plaatsing van de rollen en of glij houtjes zijn zo uitgelijnd dat het krachtenspel goed woord opgevangen.ga je anders snijden dan wil de perswagen ook een andere kant op. Dus belast je de lagering anders. Dat de uitlijning origineel goed klopt blijkt wel uit het feit dat deze persen bij juist gebruik en onderhoud bijna niet te verslijten zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
0