3e cilinder van MWM AKD10 motor ontsteekt niet

De 3e cilinder van mn MWM AKD10V motor wil maar niet mee doen met de andere 3 , compressie gemeten en komt nu uit op de minimaal vereiste 20 bar ( na gescheurde kop vervangen te hebben , nieuwe zuigerveren gezet te hebben en de spaltmaat teruggebracht te hebben van 1,2 naar 1,0 mm ) , verstuiver er al 6 keer uitgehaald , vervangen door een ander type , druk op vereiste 125 bar gebracht maar de cilinder wil niet op eigen kracht verder , uit de uitlaatpoort blijft een koud pluimpje komen bij stationair toerental , enkel als ik gas geef doet ie even mee om vervolgens bij verhoogd stabiel toerental weer een koud rookpluimpje te geven , iemand een idee wat dit kan zijn ?
bas101

Reacties

radium45
Volg
bas101
@radium45 volg ????
+1
radium45
@bas101 Dan krijg ik een melding als er een reactie op dit topic is. Was nieuwsgierig naar wat er aan de hand kon zijn.
+1
InsaneNL
Geeft Brandstofpomp genoeg druk en volume op die cilinder? Iets anders kan ik mij eigenlijk ook niet bedenken.
bas101
@InsaneNL zou de meest voor de hand liggende oorzaak kunnen zijn , ik heb , toen de verstuiverdruk nog op 100 bar stond , de verstuiver eruit gehaald en deze los van de motor laten lopen en toen kwam er verstuivende diesel uit, ik zal t met 125 bar nog eens proberen .
JohnDeere5085
Kleppen goed gesteld?
bas101
@JohnDeere5085 ja beide op 0,3mm
bas101
Verstuiver vervangen door een nieuwe en deze los van de motor laten draaien , er komt gewoon verstoven diesel uit , echte oorzaak is dus nog niet gevonden , gezien de een minimum vereiste compressiedruk van 20 bar , waar deze dud op de grens ligt kan mogelijke oorzaak nog zijn dat de kleppen te diep in kop liggen , deze vervangen kop ziet er iets anders uit maar is wel passend voor deze akd10z motor , de andere cilinders meten ook de net vereiste 20 bar druk , deze draaien dus wel.
stephan-inter
@bas101 en als je de kop eens wisselt met een andere cilinder?
bas101
@stephan-inter daar heb ik aan gedacht toen ik nog een soortgelijke tractor had staan maar dan met een 3 cilinder , deze 3 cilinder had verschillende koppen maar startte en liep verder prima , ik wilde die afwijkende cilinderkop wisselen met de afwijkende kop van deze 4 cilinder , ik heb hier toch van afgezien daar de ervaring geleerd heeft dat je van goed lopende motoren af moet blijven , zeker van deze luchtgekoelde MWM motoren met relatief kleine cilinderinhoud , ( 500cc per cilinder) , dat was die Meili DM30 die ik hier laatst voorgesteld heb .
Welgerap52
Compressie vergeleken met elkaar of alleen de 1e cijlinder gemeten
bas101
@Welgerap52 alle 4 cilinders gemeten , de 3 die draaiden hadden alle 20 bar , de 3e had 18 bar , hierop de spaltmaat terug gebracht van 1,2mm naar 1.00mm ( moet liggen tussen 1.00mm en 1.10 mm ) , deze 3e cilinder heeft nu ook 20 bar.
Welgerap52
3 hadden er dus 20 bar en 1had er 18 bar en dat heb je opgelost door de kopspeling te verkleinen hebben de andere ook 1mm of heeft cijlinder 3 slechte zuigerveren wat de lage compressie veroorzaakt
bas101
@Welgerap52 van de andere heb ik kopspeling niet gecontroleerd , speelt in mijn ogen ook geen grote rol omdat deze het gewoon doen en ik hoor geen bijgeluiden van lekke op tikkende kleppen , in mijn vorige topic had ik al geschreven dat ik op cilinder 3 nieuwe zuigerveren heb gezet , de andere 3 lopen nog met de oude , ik heb besloten de motor voorlopig even zo te laten , mogelijk moeten de nieuwe zuigerveren nog inlopen wat de compressie enigzins nog zou kunnen verhogen , dan zie ik even verder .
Welgerap52
Zit er een platte zuiger in? of 1 met een kuil? zuiger verkeerd om?
bas101
@Welgerap52 zuiger met brilachtige uitsparing , bij t monteren ben ik in de regel erg zorgvuldig hoe de zuiger moet zitten
Welgerap52
Ik ben ook redelijk zorgvuldig als het nodig is maar toch gaat er nog vaak zat wat mis
hoelang heeft de trekker al gedraaid na de reparatie?
ik denk toch daaraan of zuigerveren
bas101
@Welgerap52 aan deze tractor ben ik 2 a 3 jaar geleden beginnen te sleutelen vanwege t probleem dat de 3e cilinder niet mee deed , ik stelde een gescheurde kop vast , na deze vervangen te hebben voor een goede kop deed deze t nog niet , daarop de kop weer gedemonteerd en nu ook de cilinderbus gedemonteerd vanwege verdacht van versleten zuigerveren , , t bleek echter dat de zuiger speling had op de drijfstang , hierop carter gedemonteerd om de drijfstang met zuiger te kunnen demonteren , nieuwe bronzen bus pas gedraaid op de zuigerpen en deze in de drijfstang gemonteerd , daarop alles weer gemonteerd incl nieuwe zuigerveren , motor weer proef gedraaid en nog steeds deed de 3e cilinder niet mee , daarop had ik t zin er af en heb ik de tractor in de hoek geduwd om vervolgens de vorige week de draad weer op te pakken.
Welgerap52
Misschien zit de zuiger al van voor jouw tijd verkeerd om!
daar kun je ook gevolgschade van krijgen bv gescheurde kop ,gat in zuiger, slecht lopen
bas101
@Welgerap52 ik zal t voor de zekerheid nog eens controleren , die koppen scheuren altijd tussen de kleppen , dit komt doordat ze de motor in hete toestand meteen uit te zetten , dit zijn luchtgekoelde motoren zonder nakoeling dus moet je na gedane arbeid de motor even een paar minuten laten lopen alvorens m uit te zetten , vaak wordt dit vergeten of weet men t gewoon niet.
+1
radium45
@Welgerap52 Hier eens meegemaakt dat bij een BM350 de zuigers af fabriek er verkeerd om inzaten. Deze na ruim 30 jaar trouwe dienst maar eens omgedraaid.
monster 2012
Heb je de nokkenas ook gecontroleerd,ik heb een keer gehad dat de inlaatnok versleten was.
dan meet je wel goede compressie .
even controleren of de kleppen beide even ver open gaan van een goedlopende cilinder.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!