Hallo ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen hoe ik de vloeistofkoppeling van een fendt 106 kan testen.
Hoeveel toeren moet ik geven en overhouden in welke versnelling om te kijken of de koppeling nog goed is graag even de werkwijze ervan
Alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Kan wel zijn dat er te weinig of te veel olie in zit eventueel
Tuurlijk wil die wel slijten... Of het gebeurt is een tweede
Als het goed is 1000-1100 toeren, anders heb je te weinig olie erop, en als hij bij 1300 toeren al stil staat, trekt hij niet echt he
en geldt deze regel ook bij een 311lsa ?
Nee je rijkoppeling om te schakelen is gewoon een droge plaat en die willen sowieso wel slijten.... Maar je hebt ook nog een vloeistofkoppeling(koppelomvormer) waardoor je bijvoorbeeld weg kunt rijden in een (te) hoge versnelling. Nadeel is dat je iets rendementsverlies hebt.
dan hoort die bij die 311 van je tussen de 12 en 1300 toeren te zitten
en van die 106 is geen onslijtbare koppeling hoor er zit ook gewoon een droge koppeling in het zijn er twee vloeistof en droge koppeling
Heeft een fendt 106 eigenlijk altijd een vloeistofkoppeling of zijn er ook zonder vloeistofkoppeling.
En maakt het nog uit in welke versnelling je hem test ?
Ik merk wel dat er verschillende meningen zijn van het motortoerental.
Graag zou ik dat precies weten
Het verschillende toerental ligt gewoon aan de vulling van je vloeistofkoppeling..
De Fendt 106 heeft een vloeistofkoppelling ; die drijft de verdeelbak aan ; die vervolgens via "gewone "droge"plaatkoppelling de versnellingsbak aandrijfd ; en via een meervoudige plaatkoppelling de aftakas .
En de vloeistofkoppelling is echt geen koppelomvormer ( die verhoogd het koppel b.v. bij automaten bij auto.s !
De rest van de vraag is wel beantwoord ; als het toerental bij geblokkeerde trekker volgas boven de 1300 toeren komt ; dan iets olie bijvullen in de vloeistofkoppelling !
Dat zei ik zelf ook al en je vloeistofkoppeling gaat bij lage toerental wel als koppelomvormer werken
Ja o.k . maar ik bedoel een vloeistofkoppelling heeft alleen maar een turbibe en een pompwiel en brengt koppel over; een koppelomvormer heeft meer onderdelen en verhoogd het koppel bij wegrijden !
Jaja, snap ik wel hoor! een koppelomvormer heeft nog een extra stator....
Maar een vloeistof koppeling is wat anders bedoeld, maar als je motor 'smoort' is het principe wel hetzelfde.
ik probeerde het een beetje 'simpel' uit te leggen
Ja ; juist nu zitten we op dezelfde "golflengte "!
En de Farmer 100 serie heeft volgens mij alleen maar "turbomatic.s ) de Favoriet serie ; vooral de oudere hadden een "normale tweetraps (dubbele ) koppelling .
Haha, mooi zo
Hebben die oudere Fendtjes allemaal doordraaiende aftakas dan?
En wist je dat bij de 106 de rijkoppelling wel 1,3 keer sneller draait dan de krukas ?
Anders kan het "lichte " plaatje het koppel niet aan !
Weer wat te weten gekomen, ik ben trouwens meer thuis in JD
Ja ; inderdaad omslachtig ; eerst versnellen en later in de bak weer vertragen !
Trekkers heb ik voor de hobby ; van beroep ben ik automonteur .
Opgegroeid op boerderij ofzo?
Klopt allebei !!!
Ah, dan komt daar de interesse vandaan wat sleutelt nu het mooiste dan?
Ik heb nog even gekeken in officieële fabrieksgegevens, maar er wordt geen toerental in vermeld (in tegenstelling tot latere series). Dus houd maar aan wat de anderen schreven.