Koppeling testen van fendt 106

Hallo ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen hoe ik de vloeistofkoppeling van een fendt 106 kan testen.
Hoeveel toeren moet ik geven en overhouden in welke versnelling om te kijken of de koppeling nog goed is graag even de werkwijze ervan
Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

menke
Zelf doen we altijd. Rijdend remmen en dan gas bij geven. Kijken hoe de motor reageerd.
de yanmarman
Het een een slijtlozen koppeling dus kan nie verslijten .
Kan wel zijn dat er te weinig of te veel olie in zit eventueel
fendtinterfan
Poot op de rem en koppeling op ern dan volgas, als het goed is moet ie dan niet verder dan 1300 toeren komen
WimBe
@de yanmarman

Tuurlijk wil die wel slijten... Of het gebeurt is een tweede 😉
Fendt_favorit
@fendtinterfan

Als het goed is 1000-1100 toeren, anders heb je te weinig olie erop, en als hij bij 1300 toeren al stil staat, trekt hij niet echt he 😉
fendtkubota
Dus gewoon in een versnelling zetten en handrem op en gas geven dan zou hij tot maar 1100 toeren mogen gaan ?
en geldt deze regel ook bij een 311lsa ?
fendtinterfan
Oke, ik dacht dat bij 13/1400 toeren de gewone koppeling derin ging of ja hoe moet je dat uitleggen 😃
WimBe
@fendtinterfan

Nee je rijkoppeling om te schakelen is gewoon een droge plaat 😉 en die willen sowieso wel slijten.... Maar je hebt ook nog een vloeistofkoppeling(koppelomvormer) waardoor je bijvoorbeeld weg kunt rijden in een (te) hoge versnelling. Nadeel is dat je iets rendementsverlies hebt.
FabianFendt
@fendtkubota
dan hoort die bij die 311 van je tussen de 12 en 1300 toeren te zitten

en van die 106 is geen onslijtbare koppeling hoor er zit ook gewoon een droge koppeling in het zijn er twee vloeistof en droge koppeling
boer
De motor moet opklimmen naar 1300-1400 toeren dan is het normaal!
passion_for_power
Kijk aan zulke informatie heb ik al heel wat.
Heeft een fendt 106 eigenlijk altijd een vloeistofkoppeling of zijn er ook zonder vloeistofkoppeling.
En maakt het nog uit in welke versnelling je hem test ?
Ik merk wel dat er verschillende meningen zijn van het motortoerental.
Graag zou ik dat precies weten
WimBe
Ja 😉 en de versnelling zo hoog mogelijk 😉 anders kan de motor de trekker door de rem drukken...
Het verschillende toerental ligt gewoon aan de vulling van je vloeistofkoppeling..
basia
@WimBe

De Fendt 106 heeft een vloeistofkoppelling ; die drijft de verdeelbak aan ; die vervolgens via "gewone "droge"plaatkoppelling de versnellingsbak aandrijfd ; en via een meervoudige plaatkoppelling de aftakas .
En de vloeistofkoppelling is echt geen koppelomvormer ( die verhoogd het koppel b.v. bij automaten bij auto.s !
De rest van de vraag is wel beantwoord ; als het toerental bij geblokkeerde trekker volgas boven de 1300 toeren komt ; dan iets olie bijvullen in de vloeistofkoppelling !
WimBe
@basia

Dat zei ik zelf ook al 😉 en je vloeistofkoppeling gaat bij lage toerental wel als koppelomvormer werken 😉
basia
@WimBe

Ja o.k . maar ik bedoel een vloeistofkoppelling heeft alleen maar een turbibe en een pompwiel en brengt koppel over; een koppelomvormer heeft meer onderdelen en verhoogd het koppel bij wegrijden !
WimBe
@basia

Jaja, snap ik wel hoor! een koppelomvormer heeft nog een extra stator....
Maar een vloeistof koppeling is wat anders bedoeld, maar als je motor 'smoort' is het principe wel hetzelfde.
ik probeerde het een beetje 'simpel' uit te leggen 😉
ramrod
Een turbomatik E zoals je ze vindt bij de Favorit serie heeft wel een koppelomvormer ipv een vloeistofkoppeling
WimBe
Die is toch ook te overbruggen??
basia
@WimBe

Ja ; juist nu zitten we op dezelfde "golflengte "!

En de Farmer 100 serie heeft volgens mij alleen maar "turbomatic.s ) de Favoriet serie ; vooral de oudere hadden een "normale tweetraps (dubbele ) koppelling .
WimBe
@basia

Haha, mooi zo 😉

Hebben die oudere Fendtjes allemaal doordraaiende aftakas dan?
basia
Ja; ik denk ( zeker weet ik het ook niet ) dat de Fendt trekkers na +- 1965 allemaal zowel de Farmer als de Favoriet serie doordraaiende aftakassen hebben .
En wist je dat bij de 106 de rijkoppelling wel 1,3 keer sneller draait dan de krukas ?
Anders kan het "lichte " plaatje het koppel niet aan !
WimBe
Nee wist ik niet! wel een beetje omslachtig....
Weer wat te weten gekomen, ik ben trouwens meer thuis in JD 😉
basia
@WimBe

Ja ; inderdaad omslachtig ; eerst versnellen en later in de bak weer vertragen !
Trekkers heb ik voor de hobby ; van beroep ben ik automonteur .
WimBe
Fendt trekkers begrijp ik dan? 😉
Opgegroeid op boerderij ofzo?
basia
@WimBe

Klopt allebei !!!
keeko
Het "festbremsdretzahl" is niet voor ieder type Fendt het zelfde. Het ligt waarschijnlijk wel in het al genoemde gebied. Zal morgen wel even kijken voor exacte gegevens.
passion_for_power
Dank je wel allemaal voor jullie info ik denk dat ik er nu wel uit moet komen
WimBe
@basia

Ah, dan komt daar de interesse vandaan 😉 wat sleutelt nu het mooiste dan? 😉
mark_geffen
Eentje met een goeie kleur opt oog erwin 😄
keeko
@passion_for_power

Ik heb nog even gekeken in officieële fabrieksgegevens, maar er wordt geen toerental in vermeld (in tegenstelling tot latere series). Dus houd maar aan wat de anderen schreven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
13