Illustratie van:

Schuitemaker Rapide 2000 - Welke maat/soort banden onder ladewagen

De huidige banden onder onze ladewagen zijn binnenkort aan vervanging toe, en ik was wel benieuwd wat voor banden jullie onder de ladewagen zouden leggen.

huidige banden: Vredestein flotation pro 710/50r26.5 op een 24.00 x 26.5 velg

de banden moeten slijtvast zijn, wagen is meelopend gestuurd
de banden moeten het liefst zo breed mogelijk
de banden moeten ook een beetje betaalbaar blijven

ben benieuwd naar jullie mening

groet Rickboer

Deel dit topic

Reacties

JDuitW
Vredestein flotation trac, die bevallen ons goed
fendt308-driver
@JDuitW welke maat? Vind ze hier nog niet direct mee vallen
Fendt926Driver
De maat op de wagen is prima.
Ook wel ongeveer het maximale wat erop kan.
Heb híer veel smallere opliggen maar die slijten bijna niet.
Zal nog wel 10 jaar door moeten rijden voordat ze glad zijn en vervangen worden.
Heb er 20.5×20.5 michelin opzitten
Ook wel 520×20.5 genoemd.
Ik heb een 140 met 30 tons tandem onder en die kan wel bredere maar geen hogere banden hebben
rickboer blija
@Fendt926Driver zat zelf te denken aan 750/45r26.5 alliance 885 banden, die passen ook op de zelfde velg. En hebben een beetje het vredestein flotation trac profiel, maar iets betaalbaarder
JDuitW
@rickboer blija lijkt ook wel een mooie band, maar is de velg daar niet te smal voor?
rickboer blija
@JDuitW volgens de bandenfabrikant niet, kan zelfs wel 800/45r26.5 bkt fl 630 banden krijgen op deze velg. Maar die lijkt me te agresief
JDuitW
@rickboer blija oké. Ik denk dat je met die 750 ook al een hele stap voor uit gaat
rickboer blija
@JDuitW ja idd, vredestein flotation pro is op zn breedst wel 71 cm maar het echte loopvlak is maar 63 cm
JDuitW
@rickboer blija klopt zaten eerst ook onder onze vorige wagens, 650, toen er 710 floration trac onder gekregen dat was een heel verschil.
GerbertXL
@rickboer blija Ik zou niet zo bang zijn voor een te agressief profiel. Het is niet alsof je de zoden eruit trekt. Ik zou banger zijn voor je bestaande banden dat ze gaan buldozeren.
Ik had zelf het idee flotation trac onder m'n opraapwagen te leggen maar uiteindelijk bkt fl635 gegaan vanwege de prijs maar ik die wel een beetje minder als jouw (mag ik hopen).
Ik zou eens kijken naar een Nokian Countryking, dat houd een beetje het midden tussen een vredestein trac en pro.
rickboer blija
@GerbertXL we zitten met een meelopend gestuurde wagen, die bij het achteruitrijden door een bocht wel gaat wringen

Ik denk dat als de zelfde breedte blijft dat we voor bkt fl 693 band gaan
Fordje4600
@rickboer blija wij hebben ook alliance onder de silagewagen met het profiel wat lijkt op vredestein, vind ze persoonlijk op straat lichter trekken als vredestein maar verder zijn ze niks minder als een vredestein op straat en in het land
930triplemaaier
Michelin xs 24x20.5 niet een heel brede band maar door de grote luchtkamer haalt deze soepele band zn loopvlak uit de lengte. Dat scheelt je weer trekkracht in het veld. Deze band staat er ook om bekend dat ze goed tegen lage bandenspanning kunnen. Nadeel is wel dat ze niet op de huidige velg passen
rickboer blija
@930triplemaaier hoe reageren deze banden op een meelopend gestuurde wagen als je achteruit moet rijden?

En is het met deze banden niet zo dat je eigelijk een luchtdrukwissel systeem moet hebben om het maximale uit de band te halen?
930triplemaaier
@rickboer blija ja maar dat geld eigenlijk voor alle banden dat je een luchtdrukwissel systeem moet hebben om het maximale eruit te halen.

Dat met achteruitrijden geld alleen met extreem lage bandenspanning in combinatie met een luchtdrukwissel systeem dan is gedwongen besturing verplicht. Jij zult wel een wat hogere bandenspanning aanhouden omdat je ook over de weg wilt en dan is het achteruit rijden in een bocht met meelopende besturing geen probleem
mdoornekamp
Een 750 is niet veel breder dan een 700 of 710. En de brede versie ligt wat minder mooi op de 24 inch brede velg.

Ik ben persoonlijk niet echt een fan van de trac banden. Ze snijden wat meer in de zode en trekken veel zwaarder over de weg. Ik heb zelf de Vredestein die jij nu hebt.

Als je echt was moois/goeds wil, koop je de michelin cargo.
rickboer blija
@mdoornekamp michelin is idd de beste band in dit segment, maar dan ben je ook meer dan 8000 euro kwijt voor een set.

Wij zijn momenteel niet zo tevreden over hoe de vredestein flotation pro zich gedragen met onze grond en met het achteruit rijden
+1
mdoornekamp
@rickboer blija achteruit rijden met stuur vast vind ik juist meevallen. Dat wordt met een michelin Cargo of Vredestein trac nog veel minder. Die willen helemaal niet schuiven.
930triplemaaier
@mdoornekamp dat geloof ik wel. Dat komt omdat deze banden op de zijkant van het loopvlak vrij scherp over gaan in de wang en ze hebben een breder loopvlak wat ook niet mee helpt.
rickboer blija
@mdoornekamp voor het achteruitrijden mocht de band wel iets stugger zijn, als we nu achteruitrijden met stalvoeren trillen de banden en de wagen helemaal
mdoornekamp
@rickboer blija BKT is wel een leuke band voor een aantrekkelijke prijs. Maar ik verwacht niet veel verbetering ten opzichte van de Vredestein. Het wringen met achteruit rijden blijft altijd wel beroerd. Ik probeer altijd vooruit de bocht te maken en dan recht voor de bult achteruit.
rickboer blija
@mdoornekamp onze bandenleverancier heeft toevallig nog een demontage set liggen van die bkt banden, die zijn echt heel leuk geprijst.
GerbertXL
@rickboer blija Nou hoppa voor elkaar. Ik ben aardig gek met bkt maar je moet er gewoon vanuit gaan dat ze minder lang meegaan dan een duurdere, zolang je dat in je achterhoofd houdt dan kun je je geen grote buil vallen.
+1
rickboer blija
@GerbertXL een 'nieuwe' set banden gaan hoogswaarschijnlijk hun hele leven hier wel mee
mdoornekamp
@rickboer blija ok. 693 of 630 profiel
MRVNDT
@mdoornekamp

630 profil heb ik nu up mijn rapide 125, maar mag nog niks te zeggen over slijtage etc. Vind die mooi flak. Moeten niet eerst in grond zakken vor volledige breedte. Die 693 lijkt mij voor n enorme aandeel straat.
+1
mdoornekamp
@MRVNDT ik heb 630 om een kleine kiper. Mooie band
JDuitW
Alle je van 710 pro naar 750 trac gaat dan ga je er wel 10 cm op vooruit omdat die pro smaller uitvalt. Dat ze zwaarder trekken geloof ik wel, we hebben zelf 800/45r26,5 onder de wagens maar kan niet zeggen dat ze erg snijden.
mdoornekamp
@JDuitW ja loopvlak van de pro is wat smaller. Hebben jullie vredestein trac 800 breed? Die zie je niet zo vaak. Ik zit hier gelukkig niet op veen. En mijn wagens zijn iets kleiner.
+1
JDuitW
@mdoornekamp ja 800, is volgens mij zelfs de standaard band van deze wagens

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 2000 en hebben de trefwoorden wielen , banden , alliance , michelin en bkt geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
0