Illustratie van:

Renault 551 s - Noodstop voorziening aftakas/motor Renault 551S

Ik ga een kegelklover maken voor in de driepuntshef van mijn Renault 551S. Deze houtklover wordt aangedreven door de aftakas achter de trekker. Ik sta zelf dus achter de klover en in geval van nood kan ik de aftakas dus niet snel stoppen (kan alleen vanuit de cabine). Voor de veiligheid zou ik dus graag een noodstop willen maken waarmee ik de aftakas van achter de trekker kan stoppen of de hele motor kan uitschakelen.

Heeft iemand zoiets al eens gemaakt? Hoe kan ik dit het beste maken?

Deel dit topic

Reacties

Fendt926Driver
Een verleng touw aan de stopknop.
Maar een kegelklover met 1000 toeren die jou jas te pakken heeft heeft jou al 20 keer te pakken voordat jij eindelijk eens aan het touw kunt trekken.
Veel dingen zijn te bedenken zoals een pedaal waar je op staat die de v snaar spant van de trekker aftakas as naar de v snaar poelie van de kegel klover.
Als er iets is ga je direct van het pedaal af en stopt de kegel klover nog wel een keer en heb je niet de vliegwielwerking van de hele trekker erachter
inspecteurfendt
Zoals @Fendt926Driver al zei, een soort koppeling maken waarmee je de riem aandrijving onderbreekt door de spanning eraf te halen. Dit wordt oa. gebruikt bij houthakselaars ( buizenframe rond de invoertrechter).
Marks551S
@inspecteurfendt Er zit geen poelie op een kegelklover die op een aftakas komt. Deze gaat direct op de aftakas.
inspecteurfendt
@Marks551S als je hem zelf maakt kan je dat wel doen. Anders een bediende slipkoppeling (als dat bestaat) ertussen zwieren.
Marks551S
@inspecteurfendt Een handbediende slipkoppeling zou een mooie oplossing zijn! Ik heb er op internet naar gezocht maar kan niets vinden. Iemand een idee waar ik zoiets zou kunnen vinden?
Marks551S
Hoe werkt die stopknop eigenlijk? Als je die uittrekt maakt die dan contact met massa waardoor de motor stopt ofzo?
+1
Fendt926Driver
@Marks551S bij een 551 zit er gewoon een mechanische brandstofpomp op.
Met aantrekken van de stopknop zet je de plunjers van de brandstofpomp op 0.
En gaat de trekker in 4 a 5 seconden uit
inspecteurfendt
@Marks551S bij de 551 kan je er moeilijk een touw aan doen want de knop staat, als ik mij niet vergis op het dashboard en je moet die (bijna) recht omhoog trekken. Eer je motor uitvalt is het meestal al te laat.
Marks551S
@inspecteurfendt klopt. Je moet die knop recht omhoog trekken en het duurt inderdaad een paar seconden voordat de motor echt uit is.
Jeppe
Bij onze kegelklover is er een koppeling tss gebouwd die je met een hendel kan ontkoppelen van waar je staat...
Marks551S
@Jeppe Interresant. Heb je misschien een foto van deze koppeling. Of een merk en type waar ik dit zou kunnen kopen?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0