MAN 2L2 - Scheur in motorblok repareren

Hallo tf-ers , mijn MAN 2L2 met Güldner 2BN blok heeft een verticale barst in het blok , ik heb op aanraden van mede oldtimergekken in de buurt , geprobeerd dit te repareren met JB weld koudlas maar helaas zonde succes , er ontstaan nieuwe scheurtjes in de koudlas waar t water door heen komt , nu heb ik alles er weer af gehaald en probeer ik t opnieuw door eerst Loctite vloeibare pakking als onderlaag en dan JB weld als bovenlaag , heeft iemand nog ander opties om dergelijke scheur succesvol te repareren ? de mijn bekende optie het hele blok kaal te maken en dan te lassen wilde ik voorlopig als allerlaatste redmiddel gebruiken , ik gok op reparatie zonder blok te demonteren.
bas101

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+3
Hkramer
Smijt die rotzooi maar bij het vuilnis,,,

Gewoon Lassen (evt laten doen) of een ander onderblok zoeken.
CaseCS130
@Hkramer Wat hkramer zegt. Ik weet niet wat mfrijder in gedachten heeft, jammer dat hij dit niet deelt.
Hkramer
@CaseCS130 ik denk cold/metal stitching, kan ook maar ben je duurder uit.
bas101
@Hkramer goede onderblokken zijn heel moeilijk te vinden , bj 1959 weet je wel.
bas101
@Hkramer goede onderblokken zijn heel moeilijk te vinden , bj 1959 weet je wel.
mfrijder
Wij hebben al diverse motoren, pompen en andere gietijzeren onderdelen gerepareerd zonder te lassen of die smeerselrommel te gebruiken.
Stuur eens via PM je mail adres dan stuur ik wat foto's naar je toe ter verduidelijking.
P.S. motor moet wel uitgebouwd worden of heel de trekker naar onze werkplaats...
bas101
@mfrijder heb je PM mijn emailadres gestuurd echter niks ontvangen .
assink
Zgn cold stitching heb wel eens op TV gezien, maakten ze ook weer hele blokken mee dicht.
Je kunt ook kiezen voor laserlassen evt.
bas101
@assink ik weet niet of laserlassen op een koud blok kan? , wil je elektrisch of mig/mag lassen moet t hele blok tot 300 graden verwarmd worden wat betekent dat t hele blok kaal in de oven moet.
assink
Je moet sowieso gaatjes boren aan het einde van de scheur om te voorkomen dat het verder scheurt.
Hkramer
@assink ook belangrijk: goed de scheur schoonmaken en dan met penetrantstpray het einde van de scheur zoeken.
dendeze
Hier noemen wij dat een scheur naaien, dit wil zeggen, je boort gaten in de scheur allemaal naast elkaar, trekt daar draad in en draait daar allemaal draad eindjes in.
Dan boor je terug gaten, telkens in het midden tussen elke twee draadeindjes, terug draad trekken en terug draadeindjes in, dat is in het kort uitgelegd wat stitching is.
Je kan dat best zelf met goed de afstanden uit te meten alvorens je gaat boren, is echt 100% dicht.
mfrijder
Zo werkt het ongeveer idd.
echter met draadeindjes gaat het niet lukken en ook niet met gewone schroefdraad.
wij gebruiken speciaal voor deze schades ontworpen spullen en gebruiken speciaal gereedschap om de het werk te kunnen doen.
je moet namelijk rekening houden met behoorlijk wat variabelen in het oude metaal en zeker de spanningen en krachten niet onderschatten.
InsaneNL
Is dit misschien nog wat? Lijkt mij in ieder geval beter als JB weld.
bas101
In de JB weld naad zijn weer haarscheurtjes ontstaan waarschijnlijk doordat de kopbouten met een koppel a 260Nm aangetrokken moet worden waardoor de twee helften van elkaar bewegen anders wel door de resonantie in t blok als de motor loopt , .hier had ik rekening mee gehouden en ik heb vooraf gevraagd of deze naad elastisch bleef , t antwoord was bevestigend de realiteit echter ontkennend , die Bellzona komt al meer betrouwbaar over om je reparatie zelf uit te voeren.
mfrijder
Ziet er makkelijk uit maar ook dit product hebben we ooit eens geprobeerd maar op een dieselmotor ging dat niet werken.
Het geeft namelijk helemaal geen sterkte terug aan het motorblok het is alleen een (tijdelijke) afdichting.
Ook blijf je na de reparatie... zo'n lelijke dikke plek zien.
En trouwens, wat willen ze bereiken met die afgeslepen boutjes, mogelijk alleen dat het losgescheurde stukje er niet uitvalt maar trekkracht gaat het niet geven.

Maar goed ieder moet doen waar hij in geloofd.
bas101
@mfrijder t is als met zovele reclame s , ze laten t allemaal mooi overkomen met filmpjes en verhalen maar in de praktijk valt t dan toch weer tegen. .
ronald73
@bas101 Haha, in dat filmpje hadden ze ook wel het allermakkelijkst bereikbaar stukje van de motor uitgekozen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MAN 2L2 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!