AdBlue bijvullen zonder morsen

Hallo,

Sinds kort hebben wij een andere trekker welke AdBlue heeft. We hebben er een bus van 25 liter AdBlue bijgekregen. Nu zijn we op zoek naar een goede manier om zonder te morsen AdBlue vanuit de bus in de AdBlue tank van de trekker te krijgen.

AdBlue schijnt nogal agressief goedje zijn, dus we willen dat vlekkeloos kunnen doen. Heeft iemand hiervoor goede tips/tools?

Ik heb al zitten zoeken bijvoorbeeld naar een kleine kan met een slang eraan, om eerst vanuit de bus de kan te vullen en dan over te gieten in de dank. Deze heb ik nog niet gevonden. De vulopening is vrij klein (ca 30mm), dus zo erin gieten wordt het niet.

Daarbij wil ik ook kunnen zien of de tank al bijna vol is, om overlopen te voorkomen.

Alvast bedankt voor de tips!

Deel dit topic

Reacties

+5
Hkramer
Voor zo iets hebben ze een trechter uitgevonden, en hou de kan op z'n zij tijdens het gieten.
+1
trean
Meestal zit er wel een passende slang bij een jerrycan.
Anders ergens een bestellen.
smeerolieonline.nl/schenktuit_buigzaam_aansluiting…
+1
Fast Eddy
Bij sommige merken kan je het binnenwerk eruit draaien. Dan heb je geen last van dat klepje.
+1
mike_v
Maar dan is het filterelement er vaak ook uit @Fast Eddy. Dat komt niet bij iedereen goed vrees ik ... 😉
+1
caseboy
@mike_v als je asblue storinge krijgt en ze zien dat het filter eruit is kan je je garantie ook wel vergeten
+1
mike_v
Inderdaad @caseboy .. Doe dingen zitten er niet voor niets ik.
Fast Eddy
@mike_v

Als je soms ziet waar sommige mensen AdBlue in tanken. Oude aspen vaatjes of andere lege jerycanns.
+1
Koiter
Automatische pomp met vulpistool bestellen. Vaak gooi je hem veel te vol, loopt dan door de overloop en zorgt voor diverse storingen.
+1
GerbertXL
@Fordje-3610 volgens mij word een gewone brandstof/oilipomp weggevreten door ureum/ad-blue.
+1
Nick421
Wij gebruiken een 200 liter vat, met een losse handpomp erbij.

Heeft genoeg capaciteit om de ad blue tank vol te krijgen terwijl de dieseltank gevuld wordt.

(klik om te vergroten)

+2
JoranK
@Nick421 hier ook zo 1 net handpomp. Nadeel is dat er geen automatische afslag op zit. Maar vat staat naast de dieseltank dus af en toe met dieseltanken een paar slagen adblue erin. Dan mors je ook niet.
+1
Fast Eddy
@JoranK

Je kan ook een los vulpistool kopen en die er aan maken. Maar dat zal wel niet passen.
+1
Nick421
@Fast Eddy @JoranK je kunt aan het geluid van het vallen van de ad-blue in de tank, horen of deze vol is 😉

Komt eigenlijk nooit voor dat ik hem te vol doe.
mike_v
Dan moet je een goed oor hebben @Nick421 🙈 . Als je trekker nog staat te draaien hoor je er vrijwel niets van.
+1
Nick421
@mike_v mij is aangeleerd nooit te tanken met draaiende motor...
+1
valmet6400power
@Nick421
Niet? Doen wij eigenlijk altijd tenzij de trekker bij de tank “geparkeerd” wordt en je hem bijvoorbeeld na het eten weer nodig hebt. Maar anders gewoon met draaiende motor want diesel ontbrandt toch niet snel uit zichzelf.
+1
mike_v
Wij tanken gewoon altijd met draaiende motor @Nick421.
+1
Nickvg
@mike_v Als je een beetje trekker hebt dan sta je al gauw meer dan 5 minuten te tanken, dat zet je hem toch wel uit.
+5
valmet6400power
@Nickvg
Wij tanken 95% van de tijd als de trekker na het werk op het erf komt, kan die ondertussen mooi afkoelen (met draaiende motor) en daarna de schuur in.
mike_v
Heb het nooit nagemeten @Nickvg, maar als je iet of wat bedrijf hebt, heb je meestal ook wel een fatsoenlijk pompstel 🙈 😉.
+1
aad3040
@mike_v waarom de trekker laten draaien? Start hij slecht? Geen startmotor aanwezig? Zo oud dat je hem aan moet slingeren? Tegenwoordig kun de trekker aan en af zetten met dezelfde sleutel kleine moeite groot plezier.
+1
mike_v
Opnieuw starten kost meer brandstof en is schadelijker voor de motor/turbo* dan hem eventjes te laten draaien @aad3040.

*Van volgas op de baan naar stil zonder smering is nefast voor zo'n turbo.
nielsve
@mike_vals er hier iemand volgas het erf opdraait en richting brandstoftank vlamt zal die snel zijn C4 krijgen.
Zodra je hier het erf opdraait hoef je niet meer boven de +/-1300rpm te komen.
Als je aan de tank staat neem je nog ff je rommel bijeen, en net voor je uitstapt leg je de trekker stil. Tegen dan is de turbo al lang uitgedraaid.
En als je trekker er al niet tegen kan dat je hem stil legt tijdens het aftanken moet je mischien maar eens naar een ander merk gaan zoeken 🤷
Moderne auto's leggen zichzelf al stil wanneer ze voor een rood licht staan.
mike_v
Als je voordat je uitstapt eerst nog even gaat opruimen bij ons @nielsve, staat de volgende (vrachtwagen)chauffeur vaak al achter je te wachten 😆 . weet niet waar jullie pomp staat maar bij ons staat die recht voor je neus zodra je van de weg af komt dus.

Die start-stop systemen zijn trouwens echt niet ideaal hoor ... Is puur om uitstoot, hoewel dat weer teniet gedaan wordt bij het opnieuw starten, en "aanzien van het merk".

Was ook een reactie met een knipoog Niels .. Dus niet te letterlijk nemen 😉 .
+2
nielsve
@mike_v ik neem niets hier op tractorfan letterlijk hoor, is hier voor wat te zeveren en een beetje te stoken 🙃😈

met opruimen bedoel ik koelbox nemen, en trui of jas aandoen. Moet die volgende maar wat geduld uitoefenen 😉
Pomp staat hier tussen de eerste en tweede loods, dus ben je al een behoorlijke oprit gepasseerd, en aangezien hier soms een kleuter bende rond loopt moeten ze het hier maar rustig aandoen.
Dat constant starten en stil leggen bij auto's ben ikzelf ook niet echt fan van, was maar een vb.
Maar voor te tanken leg ik hem toch altijd stil. Is wel zo handig als je even snel met de vetpomp rond gaat, en mijn gehoor is niet meer al te best, dus als er iemand iets zegt of roept hoor ik dat niet zo snel langs een draaiende motor 🙈
+1
EA_MF
@nielsve en hoe vaker dat start-stop systeem gebruikt wordt, hoe eerder je turbo en startmotor aan vervanging toe zijn 😉
+1
mike_v
Startmotor niet @EA_MF, krukas wel.

Voor de ongelovige snel een willekeurig artikel 😆

autofans.be/nieuws/varia/…
+2
EA_MF
Quote Reactie van @Nick421:
Komt eigenlijk nooit voor dat ik hem te vol doe.

En als dr wel wat overheen loopt meteen afspoelen met water, krijgt het geen kans om in te vreten.

Voermengwagen tanken wij de adblue precies op dezelfde manier bij 200L vat met een handpomp, adbluetankje hoeft ook niet tot de rand vol, iedere keer met diesel tanken een paar liter dr bij in is vaak al genoeg, bij ons in ieder geval.
Fast Eddy
@Nick421

Hoor ik niet. Trekker aan en electrische pomp. 😉
+2
Nickvg
@JoranK Wij hebben hier hetzelfde maar dan met een electrische pomp, die slaat wel gwn af als hij vol zit.
+1
inter-sound
Misschien is een kunststof hevelpomp wat

(klik om te vergroten)

+2
JD 6430 The Best
Wij hebben een 200 liter vat met een elektrische pomp net zo een vulpistool als aan de dieseltank zit. Past precies door het klepje in de tank en je morst niks. Kost een paar centen maar levert een hoop werkplezier op.
+2
wotan2
Ligt er aan hoeveel je in een jaar nodig hebt. Tot nu toe alleen ervaring met een bestelbus, eerste keer een jerrycan met flexibele tuit gebruikt en me geërgerd hoelang het duurde (10 liter). 2e keer bij een benzinepomp in het buitenland die toevallig beide in dezelfde zuil had. Om een of andere reden wou dat mij toen niet lukken, maar vriendelijk personeel deed hem weer vol. En nu de derde keer bij een benzinepomp bij mij in de buurt die een aparte adblue pomp heeft. Prijs verschil ten opzichte van de eerste keer was gigantisch en verder is het knoeien ook verleden tijd.
We hebben nu meer dan 30000 km in 1,5 jaar met de bus gereden, en meer hebben we niet gebruikt. Zoals gezegd heb ik geen ervaring bij tractoren, maar als ik het verbruik mag vergelijken met mijn bus, reed ik een paar keer per jaar naar een bezinepomp met de tractor en deed hem daar vol. Heb je ook meteen verse adblue, houdbaarheid is ook een puntje van aandacht!
Tot slot, de meeste problemen bij moderne motoren met adblue worden veroorzaakt door....
slechte Adblue, vertelde me laatst iemand.
mike_v
Quote Reactie van @wotan2:
slechte Adblue

Belangrijk puntje inderdaad ...

Op trekkers is het verbruik wel iets anders dan bij gewone voertuigen Wotan. Wij tanken meestal 1 tank adblue per 2 tanks diesel. Dus iedere twee dagen bijgooien.
+1
EA_MF
@mike_v Bij de meeste loonwerkers is AdBlue kwaliteit niet echt een punt van aandacht, behalve de aangekochtte kwaliteit, die verbruiken genoeg van dat spul doorgaans. Bij gewone boeren is verbruik het wel een dingetje, een IBC vat vol AdBlue kost per liter ongeveer de helft van een 200L vat AdBlue, met 1 of 2 trekkers die beide een 500-600 uur per jaar maken krijg je zo'n IBC vat echter niet zomaar binnen een jaar leeg. Als dat IBC vat dan ook nog eens in direct zonlicht staat gaat het nog harder. Dan lijkt 1000 liter in 1 keer kopen heel aantrekkelijk, maar voor het verschil in literprijs kun je niet veel storingen hebben.
mike_v
Bij ons is er een klant geweest die problemen had met zijn nieuwe trekker @EA_MF. Had een paar kruiken ("goedkope") Ad-blue gekocht en kreeg constant foutcodes. Verschillende dingen geprobeerd, zonder resultaat. Toen duurder spul aangekocht, en het probleem was opgelost.
deufi
Dank voor alle reacties. Hier gaan we zeker wat mee doen. Eerst het verbruik maar eens meten bij een paar tankbeurten. Deze trekker draait naar inschatting ca 150 uur per jaar. Van de dealer begreep ik dat het AdBlue verbruik ca 1 tank Ad Blue (35 liter) per 3 tanken diesel (ca 900 liter diesel in totaal). Eén IBC zullen we daarom niet verbruiken in één jaar.

Gelijk maar even een foto van de AdBlue tankdop bijgevoegd. Deze is inderdaad eruit te draaien(lukte mij overigens niet met de hand). Zit hier een filter achter?

(klik om te vergroten)

+1
mike_v
In die stop zit een magneet en daarachter een filter/zeefje als het goed is @deufi.
deufi
@mike_v Die magneet is in principe alleen aanwezig om de pomp te activeren?
mike_v
Die magneet zorgt ervoor dat het pistool niet afslaat @deufi. Vraag me niet waarom dat bij Ad-blue zo is en bij gewone brandstofpomp niet ... 😉
+1
veeboertje
@deufi Mijn baas heeft zo'n Ad|Blue vat met handpomp besteld via Farmers4all. Die zijn wel aardig scherp dacht ik met de AdBlue. Kun je eigenlijk niet voor knooien zonder handpomp.
jammermaarhelaas
Een schenk-kan of maatbeker met schenktuit kan het ook al doen. Voor een paar euro te koop bij diverse huishoud-winkels of action.
En als je hem wegzet even een plastic zak er overheen, dan blijft ie schoon (ook bij olie-kannen een goed gebruik).
GerbertXL
@deufi Geen loonwerker/boer in de buurt die wel een mooie ibc met pomp en meter heeft? Als je iemand lief aankijkt kun je misschien beter daar elke keer een paar jerrycans vol halen ofzo.
deufi
@GerbertXL Nee, voor zover ik weet zijn we de eerste in de buurt met een AdBlue trekker. Dan is het dichtst bij zijnde tankstation met 5 km nog dichterbij.
Daarbij is het ook niet handig om telkens daarheen te moeten rijden. Even snel thuis tanken en dan weer door.
mike_v
Waar woon jij dan @deufi 🙈 . Is toch niets nieuws 😉 .
Steyr thomas
@mike_v inderdaad, 2011/2012 waren zon beetje de eerste trekkers met adblue
deufi
@mike_v Werkendam. De meeste hier dicht in de buurt zijn van voor 2011/12 of kleinere modellen waar nog geen AdBlue voor nodig is.
+1
fiatfan
Ik heb twee 20 ltr Ad blue kannen van kramp. daar zit een slang bij die precies door de vulopening past. als ze leeg zijn kan ik ze tanken bij het mechanisatiebedrijf. bij de pomp gaat niet want er zit geen magneet in de hals van de Jerry cannen. probleem is wel het overlopen als ie vol is.
verwijderd
mike_v
Wordt altijd* @Koiter 😉
Weet niet hoeveel dat er zo uit de leidingen gepompt wordt, maar dat gaat geen grote hoeveelheid zijn lijkt me.
Fendttrisixfan
@mike_v ad blue word NIET altijd uit de leidingen gepompt
+1
Steyr thomas
Gewoon aan je brandstofleverancier vragen, die hebben dat gewoon in kannen van 10 of 20 liter met een speciale slang die in de adblue vuldop past. en aangezien je zo weinig uren draait op jaarbasis kun je beter niet te veel op voorraad hebben staan, want dat gaat ten koste van de kwaliteit. ook moet je adblue donker en koel bewaren, in ieder geval nooit in de volle zon.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
0