Illustratie van:

New Holland TS 90 - versnellingsbak

Werden deze ook al met elektro command geleverd? vanaf welk bouwjaar?

Deel dit topic

Reacties

MaartenMandemaker
De sle's hadden een electrocommand. De sl's hadden standaard een dual power
collega hobbyboer
Hoeveel versnellingen hebben deze dan?
is dat 16 x 16 of hebben ze meer versnellingen?
MaartenMandemaker
Ja de electroshift heeft 16/16, en de dual power is een 24/24, dat is gewoon een handgeschakelde met 3 groepen 4 versnellingen en een hi-lo
Jos-IH
Nee
jd user
Helaas heb je bij sle's teveel vermogensverlies.En das op de weg gewoon KUT!!!
Mielmonteur
Dualcommand is toch met 2 knopjes geschakeld up/down en dan 1 tot de 4 overschakelen naar de 5 tot 8. Er zijn ook Ts 90 ers en 100 ers die als je remt zelf terugschakelen of is dit niet waar???
nhmonteur
De Ts Series werden niet met eletro command command geleverd, ze hebben wel 16 versnelling voor en achter uit zoals de ts-a serie, alleen het schakelen van 4-5 moest altijd met een hendel gedaan worden.
Dit doe je bij de ts-a serie met het knopje achterop de pook + het opschakel knopje.
Wat de ts serie wel heeft is dat als je vaart mindert en je trapt de koppeling in, dan kiest hij zelf de beste versnelling uit.

@ jd user,
Waarom heb je bij sle's teveel vermogensverlies dan?
Alle trekkers hebben vermogensverlies in de versnellingsbak.
DESLAGERURRE
@nhmonteur

omdat meneer niet kan rijden met die dingen 😉 gewoon dikke bull shit !
nhmonteur
@DESLAGERURRE

Ja dat zal het inderdaad wel zijn.
DESLAGERURRE
Heeft niks meer verliezen dan een deere van die leeftijd 😉 die 8340 SLE's trekken als een leeuw 😉
hobbyboer
De meeste die ik gezien heb hadden idd 16/16 versnellingen, maar de electro command (sle) is ook geleverd met kruipbak. Dan zit er nog een wipschakelaar naast de poken, heb ik nooit gebruikt dus weet niet of je er dan 8 of 16 versnellingen bij krijgt?
hobbyboer
Maarre wat ben je van plan? Nog niet genoeg merken op het erf?
jd user
@nhmonteur,

Bij het schakelen onder volle belasting zakt het toerental 300 toeren.Dat betekend dat als je motor het al flink zwaar heeft....en je schakeld.....dan gaat ie bijna uit!...

Ik had hem voor de balenpers. Maar helaas had ie daar een hele kluif aan.Ts 90 moet 90 pk zijn.Ik heb er een turbo op zitten.Dus 110 pk.

Mijn jd 6400 kan het makkelijk trekken .Ook als ik op of af schakel kost het geen vermogen.En dat..terwijl die ook 110 pk is.

Nu mag jij en de slagerurre verklaren waarom er bij new holland sle 's dan wel geen vermogensverlies is ???...
DESLAGERURRE
Nou ik heb ook een 8340 voor de balenpers gehad en die deed niet onder tegenover een fiat winner 140 😉 .. en de reden die jij noemt is dat ze bijden lamellen paketten in de bak hebben zitten die even veen vermogen vragen 😉
DESLAGERURRE
En ten tweede een TS 90 zet je toch ook niet voor een pers 😉
MaartenMandemaker
Vind zo'n TS zoiezo niet echt vlot. Heb wel met een TS 90 gewerkt maar die was echt lui. 6640 met ene turbosetje daarintegen was donders fel, dat was een fijne trekker.
nhmonteur
@jd user
Het verhaal wat je zegt kan best kloppen, maar je weet nooit wat een trekker aan vermogen levert, want levert die ts wel degelijk 110 pk?
Je kan wel makkelijk zeggen hij heeft turbo dus 110 pk, maar levert de motor dit ook echt?

Je zegt ook dat het toerental 300 zakt bij schakelen en dat hij bij volle belasting dan bijna uit gaat, maar bij welk motortoerental werk je dan?
Waarschijnlijk is je motortoerental dan gewoon te laag waardoor je maar weinig vermogen van de motor krijgt, en dit heeft echt niks te maken dat de versnellingsbak veel vermogensverlies heeft.
En dit is echt niet om je jd af te kraken hoor, maar ik geloof gewoon niet dat de nh veel meer vermogensverlies heeft in de bak dan je jd.
me
Ts90 voor een pers die die niet doet 😛 .. 6400 is natuurlijk appeltje eitje 😃 !
jd user
@nhmonteur,

De ts 90 levert 110pk aan de aftakas bij 2250 motortoeren.Ik pers met 2100 toeren.Als de baal bijna klaar is dan schakel ik terug....anders gaat ie uit.Bij 2100 toeren zakt de motor terug naar 1800 toeren als de baal afgemaakt word.En als ik dan nog 1 keer terugschakel dan zakt ie 300 toeren lager.Dus 1500 toeren blijft er dan over.

Ik kijk altijd op mn toerenteller bij schakelen.Bij op en afschakelen nemen die lamellen 300 motortoeren.Als je zelf eens een keer een ts 90 onder handen hebt,dan mag je daar zelf eens mee schakelen.Dan zie je dat die écht vermogen nodig heeft.En dat bedoel ik met verlies.

Ik wil hier de boel niet afkraken,maar dit is mijn oordeel.En ja wat de slagerurre al zegt....wie zet er een ts 90 voor een pers....Ja hij heeft gelijk!...Maar de reden is dat ik niet weer vele duizenden euro's ertegenaan moet gooien voor een zescilinder .
DESLAGERURRE
@jd user

en wat was het koppel dan ... dat zegt veel meer dan PK's 😉
WimBe
@jd user

Maar jij kijkt hier naar hoeveel pk het 'kost' wanneer je schakelt, en volgens mij is daar de schakeltijd daar de factor, want als je soepel schakelt, kan de motor "wennen" aan de belasting 😉

En Diederik, pk en koppel is zo om te rekenen...
DESLAGERURRE
@WimBe

ja standaart 😉 koppel ... karakter van de moter .. taaiheid 😉
WimBe
Jaja snap ik 😄 maar dat vermogen wordt aan de hand van dat koppel berekend..
DESLAGERURRE
Nu snap ik jou even niet meer ..
WimBe
Dat geeft niet hoor 😉 Ik leg het wel ff uit, 😉
Met je vermogensrem wordt er een waterdruk geproduceerd. Dit is te vertalen naar een koppel. Aangezien vermogen, koppel keer hoeksnelheid is, kun je dan dan met het aantal toeren het vermogen uitrekenen. Hierdoor heb je dus twee krommes gekregen, de zogenaamde eier-kurve 😉

Mensen denken vaak dat koppel(Nm) totaal iets anders is dan vermogen (pk) maar dit hangt juist samen!
Voor een hoog koppel moet je gewoon voor veel pk's op weinig toeren krijgen!
DESLAGERURRE
Maar hij kan ook een laag koppel hebben met de zelfde PK's 😉 dan heeft ie wel het vermogen maar houd ie niet vast 😉
WimBe
Dat klopt Diederik 😄
maar de uitleg 😉
max pks is het hoogst bij veel toeren(en dat zal allebeide ongeveer gelijk zijn) maar die van het lage koppel heeft juist een ERG laag vermogen bij weinig toeren, en zal dus afzakken 😉
nhmonteur
@ jd user

Ik snap je verhaal niet helemaal, want het is wel vreemd dat je motor altijd 300 toeren terug zakt bij op of terug schakelen,
Kijk bij opschakelen is het logisch dat de toeren minder worden, maar bij terug schakelen krijg je er meestal toeren bij.
En 1500 toeren is toch nog meer als zat, dan word er pas goed gewerkt in de motor.
Maar ik rij hier met regelmaat op mn werk met tsen, dus zal het eens gaan bekijken wat ze doen.
DESLAGERURRE
@WimBe

ja .. en daar hadden sommige ts-en nog wel eens last van 😉
nhmonteur
@DESLAGERURRE en jd user

Ja ik denk dat dat het hele probleem is, de trekker heeft gewoon te weinig vermogen, en dat betekend echt niet dat de versnellingsbak te veel vermogen vraagt.
WimBe
@nhmonteur

Zou het dan gewoon niet komen dat die pers stukken zwaarder begint te trekken? Ik had dat van het terugschakelen niet gelezen, maar idd dat is zeker niet logisch... 😉

@DESLAGERURRE
Oh daar doelde je op... 😉 ik zal mien waffelt dichthouden 😄 je hebt ieg een uitleg gekregen... 😉
nhmonteur
@WimBe

Ja dat zou het best kunnen zijn, want als ik hier met een ts terug schakel, dan gaan er echt geen 300 toeren af, maar minstens bij.

@jd user
Hoe reageert de motor bij ander soort werk?
Maaien/ploegen of iets dergelijks.
DESLAGERURRE
@nhmonteur

ja er zat hier heel veel verschil in de TS-en .. de ene trok wel en de ander niet ..
WimBe
@nhmonteur

Maar die ts bakken zijn toch (bijna) 😉 zelfde als van 40serie sle? Want met een 8240 heb ik het ook nog nooit gehad, en die schakelde ook wel mooi! 😄
WimBe
Trouwens, als die trekker het altijd doet, dan is het dus het (over)schakelen zelf wat het probleem is. Ik weet niet hoe dit geschakeld wordt? op de hoge druk? Kan de pomp zijn olie niet kwijt dan ofzo?
Dit is alleen als de pers niet het probleem is.. 😉
nhmonteur
@WimBe

Ja ts bakken zijn hetzelfde als die van de 40 serie, alleen kon je de latere tsen met een shuttle hendel krijgen, maar dan is de bak nog steeds hetzelfde, alleen word dan voor/achteruit hydraulisch bediend.
De 40 serie bakken werden dacht ik ook altijd doormiddel van stangen aan de versnellingshendels bedient, en bij de tsen was dit door bowdenkabels. Maar dit weet ik niet helemaal zeker.
WimBe
Maar de powershift wordt toch hydraulisch bekrachtigd? Als hier nu ergens een probleem zit, waardoor de pomp een te hoge druk moet leveren, dit bedoelde ik 😉 ik weet het verder ook niet hoor, ben geen monteur 😉
nhmonteur
Ja de powershift versnellingen worden inderdaad hydraulisch bekrachtigd, dit gebeurt door het lage druk systeem wat de ls pomp levert. Er zit een lage druk regelklep tussen die ervoor zorgt dat de koppelingspakketen met 18/19 bar worden samen gedrukt.

Als de trekker inderdaad altijd zwaar overschakeld dan zou er wel iets zwaar lopen in de bak, maar dit kan van alles zijn
Lagers, kroonwiel/pignon, remmen die aanlopen,4wd die blijft mee lopen, enz
Maar in de koppelingspakketen zit het zeker niet, want die schakelen of goed of ze doen niks als ze bijvoorbeeld verbrand zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TS 90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
19