Geveerde fronthef werkelijk zin tegen springen op de trekkertrekbaan?

Al bij een een paar wedstrijden heb ik last van bokken voor de sleepwagen met een 7810 met rond de 800 kilo voorop, is dit werkelijk te voorkomen met een fronthef of bokje met stikstofbal eronder?
wat is jullie ervaring hiermee?

groetjes
Davy de Wit

Reacties

+1
Fendttrisixfan
Werkt bij mij in ieder geval goed, 1 keer fronthef wat vergeten te zakken en ton begon die ook te springen
matzzz
@Fendttrisixfan hoeveel liter bol met welke druk heb je dan? Ben er toevallig ook mee bezig omdat die van mij minimaal bijt.
+1
valmet6400power
Ik zou de oplossing zoeken in bandenspanning dat heeft bij mij het stuiteren volledig weggenomen..
+1
dennisbouter
@valmet6400power toch rijden de profs steeds vaker met een stikstofbal
+1
valmet6400power
@dennisbouter
Tsja dat is toch afhankelijk van de trekker en uiteraard van hoeveel gewicht je er voorop hebt hangen. Denk wel dat gewichten aan een moederblok sowieso gaan stuiteren omdat je banden eigenlijk de enige vering zijn. Met een fronthef veert het allicht toch wat meer en met een stikstofbal is het helemaal beter. Maar ik blijf bij m’n standpunt dat stuiteren komt door de banden(spanning) want de trekker kan dan z’n grip gewoon niet kwijt, of tekort.
+1
dennisbouter
@valmet6400power maar moeten de banden dan harder of zachter iedereen zegt 0,6 0,7 ?
+1
valmet6400power
@dennisbouter
Dat is voor elk merk verschillend omdat elk merk z’n eigen gewichtsverdeling heeft.. Gewoon een keer experimenteren dan merk je dat vanzelf?
+1
dennisbouter
@valmet6400power ik denk eigenlijk dat als het grip er onder vandaan gaat, de deining er toch in komt en met experimenteren ga je er met 2 3 wedstrijdjes niet achterkomen verwacht ik, maar misschien dat de topic plaatser vaker aanhaakt
Davy de Wit
@valmet6400power klopt heb de banden voor ook al een stuk zachter als achter om de voorloop er uit te halen... ook zo iets
+2
rubenv
Ik heb ook een geveerde gewichtenbok
met tt help het wel tege deine maar ook gewoon op de weg rijdt het 10x beter
+1
mdoornekamp
@rubenv ik heb ook een goede geveerde fronthef op de 6630. Chauffeurs hebben niet eens door dat er geen geveerde vooras onder zit. Ook Michelin voorbanden op 1.2 bar.
+2
rubenv
@mdoornekamp heb hem dan op een 1455 maar iedereen die met dat ding rij al hangt me bok ervoor roept dat ze dat 30 jaar eerder hadde moeten uitvinden haha
+1
Arie_MF
@rubenv dat hebben ze ook gedaan, op een originele fronthef voor de MF 2000 serie(jaren 80) zit het al op. Misschien bij de originele Case ih frontheffen van die tijd ook?
+1
ford3000
@rubenv Hetzelfde als bij een shovel met giekvering dan. Als je dat eenmaal gewent bent weet je ook niet wat je meemaakt als je op eentje rijd zonder giekvering.
+1
Loeideutz
Ik heb geen ervaring met trekkertrek. Heb wel een trekker met voorlader MET stikstofbol. Ik meen de eerste die het mechanisatiebedrijf destijds, 1999, verkocht. Een voorlader van Alö. Ik had het gezien op de beurs en wilde het persé hebben, de vertegenwoordiger wist niet wat het was en heeft het verkocht vanaf de folder. En kwam nadien toen het erop zat kijken wat hij eigenlijk verkocht had.
Op de weg rijdt het super, met werken met de voorlader moet je hem bijna altijd uitzetten. Alleen met wikkelbalen laden zet ik hem niet uit.
Wat ik me afvraag is het volgende. Op het moment dat je geveerde blok vooraan omhoog veert, dan heb je minder gewicht op de voorwielen, en dus minder trekkracht. Ga je dat merken? Ga je eerder slippen? Of zorgt het minder deinen er juist voor dat je later gaat slippen en verder door trekt?

Nogmaals, ik heb geen ervaring met trekkertrek.
+3
Arrie94
Quote Reactie van @Loeideutz:
Op het moment dat je geveerde blok vooraan omhoog veert, dan heb je minder gewicht op de voorwielen, en dus minder trekkracht. Ga je dat merken? Ga je eerder slippen? Of zorgt het minder deinen er juist voor dat je later gaat slippen en verder door trekt?

Met deinen bouw je veerenergie op bijv omdat je grip pakt, je banden plooien en dan schieten je banden weer door. Vaak het begin van het einde. Dat probeer je eruit te filteren.

Lengte van trekhaak (vanaf hart achteras) heeft ook veel invloed op de balans. Maar er zijn net zo veel theorien als deelnemers dus dat maakt het zo leuk 😛
+1
Arrie94
Quote Reactie van @Loeideutz:
Op het moment dat je geveerde blok vooraan omhoog veert, dan heb je minder gewicht op de voorwielen

Het is trouwens precies andersom, als de neus omhoog komt blijft het gewicht door de massatraagheid op z'n plaats, dus ten opzichte vd trekker gaat het frontgewicht dan naar beneden. Volgens mij dan 😉
+1
DANOONTJE POWERR
Meestal ligt het aan de voorloop of de bandenspanning dat je begint te springen.
Wat voor druk heb je er nu in?
Ik rij wel een enkele keer in de 7 ton met 750 kg in de fronthef maar zonder te springen.
Davy de Wit
@DANOONTJE POWERR ja rij met 0,6 voor om idd de voorloop er wat uit te halen. nou moet ik zeggen dat andere rijders met een 7810 er minder last van hebben, ben bang dat dit ook te maken heb dat ik 2 versnellingen weer harder rij
dennisbouter
@Davy de Wit welke versnelling rijd jij meestal dan? Klopt je verhouding voor achterbanden wel?
DANOONTJE POWERR
@dennisbouter
Daar twijfel ik ook aan.
Bij 0,6 bar moet ie mijns inziens niet gaan springen.
Davy de Wit
@DANOONTJE POWERR ik rij meestal 4 laag
DANOONTJE POWERR
@Davy de Wit
De versnelling maakt niet uit, we hebben het over de voorloop.
dennisbouter
@DANOONTJE POWERR maakt niet uit? Dan heb ik met 2x aangehaakt niet veel ervaring, maar ik heb geen last van deining en ik rij 2 versnellingen lager, nou zal de sleepwagen misschien lichter staan bij hem maar als je harder rijd lijkt het mij ook dat je harder gaat deinen
DANOONTJE POWERR
@dennisbouter
Ik rij op zandbanen zonder pk limiet ook drie versnellingen harder dan op een kleibaan met limiet maar zonder te springen.
Met m'n vorige voorbanden ging ie wel springen maar nu niet meer.
Davy de Wit
@dennisbouter ja precies met harder rijden word het allemaal wat onrustiger en gaat het sneller happen lijkt mij ja
dennisbouter
@Davy de Wit hoe staat die sleepwagen dan afgesteld? Ik heb vorig jaar hoogblokland gereden dat hoef ik in z'n 3 nog niet te proberen! En welke bandenmaten heb jij?
Davy de Wit
@dennisbouter heb achter 600 r38 en voor 480 r28
mdoornekamp
@Davy de Wit volgens mij zijn je voorbanden dan te groot
dennisbouter
@Davy de Wit 480/65 of 480/70?
mdoornekamp
@dennisbouter ik hoop 65 serie. Anders zijn ze sowieso te groot.
+1
dennisbouter
@mdoornekamp inderdaad, maar ik heb er achter 650 multibib onder en ik had eerst xm108 en dat scheelt toch ook een paar cm dus bandenmaat zegt niet alles
mdoornekamp
@dennisbouter ja klopt. Multibib is behoorlijk hoog ten opzichte van andere merken
dennisbouter
@mdoornekamp nee klein tenopzichte van een xm108 die was glad groter dan een multibib met 2,5 cm profiel
Davy de Wit
@dennisbouter achter 600 65 r38 xm108 en voor 480 65 r28 xm108
maar dit klopt wel, neusje is precies vlak
+1
Ruben-Wind
Ik heb dit probleem ook met geveerde front hef. Heb al met de banden spanning lopen spelen maar hielp niets. Wil nu eens kijken of het beter gaat als ik 600 kg achter op doe i.p.v. voor.
+1
sjonnies
Ik heb dat niet op de trekker en heb dan de pinnen soms in de sleuf gaten vd hefarmen en er hangt 300 tot 1300 kg voorin bij mij bokt hij als de grip weg is
+1
radium45
Powerhop noemen ze dit verschijnsel. Een geveerde hef werkt zeker tegen dit fenomeen. Rij al wel 15 jaar met geveerde frontheffen en je merkt het meteen of je de kraan open of dicht hebt staan.
+1
T6020 power
Hoe zit het dan eigenlijk met je dubbelwerkende fronthef. Kun je van een geveerde fronthef alleen gebruik maken in enkelwerkende functie?
+2
Loeideutz
Mijn voorlader is dubbelwerkend en daar zit het ook op. Dus nee, het kan ook bij dubbelwerkend. @T6020 power
+2
Sven Francken
@T6020 power Onze voorlader heeft een stikstof bal aan elke kant van de cilinder zo kan hij op en neer veren
Davy de Wit
@T6020 power je kan tussen je leiding een extra fentiel bouwen met een schakelaar naar de stikstof bal zo kan je met perslucht het laten veren,
matzzz
@Fendttrisixfan hoeveel liter bol met welke druk heb je dan? Ben er toevallig ook mee bezig omdat die van mij minimaal bokt.
Loeideutz
Grootte van de bol maakt niet zoveel uit denk ik. Die op mijn voorlader zijn hooguit een kwart liter inhoud. Druk, lijkt mij, moet hetzelfde zijn als de oliedrum aan de andere kant, zeg maar, de systeemdruk. Anders zal het niet werken ben ik bang. @matzzz
+1
Fendttrisixfan
@matzzz grote weet ik zo niet, was een originele van zuidberg, druk moet je de druk in je leiding meten met gewicht eraan en dan 5 a 10 bar meer insteken en dan komt het goed
Arrie94
Quote Reactie van @Fendttrisixfan:
dan 5 a 10 bar meer insteken

En als je er iets minder in doet heb je altijd een zwevende hef...?
Fendttrisixfan
@Arrie94 nee dan vult de bol zich ook al met de druk en is er amper plaats meer om te veren
Arrie94
@Fendttrisixfan Valt iets mee denk ik. Als er iets olie de bol in gaat wordt het volume van de stikstofkamer iets kleiner en stijgt de druk rechtevenredig (ideale gaswet). Vaak mag een bol een 4-6x (?) hogere druk dan de voorspanning hebben? Dus daarmee nog genoeg ruimte om nog meer olie op te nemen (in theorie)
Davy de Wit
Staat trouwens een video van trekkertrek werkhoven op mn profiel
dennisbouter
@Davy de Wit mijn gevoel zegt dat het tikkie terug te vroeg was en dat toen de deining er in kwam of een versnelling te hoog of een combinatie van beiden, hoe hard reed de concurentie ? ik zal eens proberen mijn eigen run erop te zetten
1046
@dennisbouter kijk nooit naar de concurrentie
deutz dx 470
Wij willen ook geveerde frontlift maken op onze, is dubbelwerkend. Zijn hier setjes voor te krijgen of moet dit allemaal zelf uitgevonden worden?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!