Illustratie van:

Renault 651 - hefinrichting

Hallo tractorfans

Sedert gisteren ben ik lid van TractorFan.
Reeds geruime tijd lees ik op jullie forum over allerlei tractorwetenswaardigheden interessant en leuk.
Zelf ben ik sedert drie jaar de "trotse" eigenaar van een Mc Cormick D 430. Bij toeval ben ik er tegen aan gelopen en was meteen verkocht en heb hem uit puur nostalgische overwegingen gekocht.
Aangezien mijn vrouw en ik in onze jonge jeugd menig uurtje hierop gereden hebben, dacht ik die rakker wil ik wel hebben. Tot nu toe ben ik nog niet aan de "restauratie" toe gekomen maar hoop hier in de toekomst meer tijd voor te krijgen.
Motorisch is hij prima, verder zullen de banden vervangen moeten worden en de lak vernieuwd. Wat er verder aan mankeert zijn naar mijn idee kleinigheden, maar wie weet? De vragen die ik heb zal ik t.z.t. op jullie afvuren, in de hoop dat jullie mij zullen kunnen helpen.
Mijn vraag heeft betrekking op een ander merk en type
Vrienden van ons hebben net een Renault 651 aangeschaft en bij het bewoneren van de nieuwe aanwinst kwamen een aantal vragen naar boven.
1. Hoe zet je de hefinrichting vast.
2. Is het mogelijk op de bak v.d. voorlader een cilinder te fabriceren om deze hydraulisch te kunnen bedienen. En hoe pak je zoiets aan?
Ik wil hen graag met het antwoord verrassen. Dus graag reacties.
bij voorbaat dank
Groetjes Chester

Deel dit topic

Reacties

stefan-renault
Bedoel je met de hef vast zetten zodat die niet meer naar boven kan, als je de hef zelf naar beneden hebt ??
pekelderboer
Enige maniet die ik weet is vast lassen ofzo 😛 , of zakt de hendel steeds weer naar voren ofzo ?
Wimsumar
Beste Chester: Het is onduidelijk wat je bedoeld met de hef vastzetten maar het kan wel: Neem de "verticale hefstang" ( tussen de 'korte' hefarm en de trekstang (onderste hefarm) los en bevestig deze op de pen die onder de 'korte' hefarm zit.

Hydraulische bakbediening op de voorlader is ook goed mogelijk. Het spreekt voor zich dat daarvoor een dubbelwerkend bedieningsventiel voor noodzakelijk is, daarnaast de benodigde leidingen en de cylinder(s)
pekelderboer
Dat hebben wij trouwens ook , heeft men pa toen gemaakt , hef het hydrolyk ventiel van de 751 op de 651 gemaakt. want daar zat een dubbel werkende op , en maak de cilinder heel goed vast want er kom meer kracht op zoon ding testaan dan je verwacht .
zoete1
Ik veronderstel dat je met 'hef vastzetten' bedoelt dat je een kraantje kan in een andere stand zetten ofzo, dat de pomp niet constant moet druk steken om de hef omhoog te houden, bijvoorbeeld met iets zwaars achter.Nu aan de renaultmensen om daar een antwoord op te geven.

hoe wordt de voorlader momenteel bediend? kruishendel of gewoon met een enkele vaste standaard olieverdeler? indien je nog een (dubbelwerkende) olieverdeler overhebt kun je door leidingen naar een cilinder aan je bak dit wel regelen. Zoals pekelderboer zegt: zeer stevige constructie maken voor je cilinder!
pekelderboer
Na ik denk zelf eigelijk dat hij gewoon een lekke hef cilinder hef waardoor die steeds opnieuw omhoog tikt 😛 dat tikken kan je heel makkelijk verhelpen ; onder de stoel (rechts) zit een kleine knop trek die knop naar buiten en hij zal in plaats van schokken de boel lang zaam omhoog houden. als het een hobby trekker is zou ik me er verder niet aan storen , tenzij je heel handig bent 😛 want cabine en alles moet er af wil je die manchet ring (zo heet dat ding tog?) vervangen.
chester
Hallo mensen
Bedankt voor jullie reacties.
Sorry voor de blijkbare onduidelijkheid. Het gaat om het volgende, de hef kan in de stand gezet worden dat ze met de bewegingen b.v. bij het ploegen meegaat, trek je de ploeg omhoog kun je de hef vergrendelen dat is wat ik bedoelde met vast zetten.
Voor jullie misschien heel simpel maar we konden geen knop hendel of wat dan ook vinden.
Het kan ook zijn wat pekelderboer mij schreef dat de cilinder lekt hebben we nog niet naar gekeken.
Wat betreft de hydrauliek cilinder op de bak ook bedankt voor de tips. Zeker voor wat betreft de veiligheid
Groetjes nogmaals bedankt
Chester
Wimsumar
Beste Chester: Ik geloof niet dat jij en je "651"-vrienden exact door hebben hoe de hefinrichting werkt/bedient hoort te worden.
Tip: Ga met de 651 naar een (Renault)trekkerdealer en vraag om uitleg. Tevens kun je dan een vrijblijvende prijsopgave vragen voor de opbouw/onderdelen voor de voorladerbakbediening (dat bedrag zal niet meevallen!).
Of:
Als je hier in de discussie aangeeft waar je (ongeveer) woont is er misschien wel een andere T.F.-er ( met Renault-ervaring) die bij je thuis uitleg wil komen geven.
pekelderboer
Hef is is heel simpel. normaal gesproken heb je de linker hendel gewoon helemaal naar voren. en met de rechter stel je gewoon de hoogte in , maar ben je bijv aan het ploegen dan gebruik je de linker pook die is voor de trekkracht regeling en stelt zo de diepte in is de grond bijv. wat harder of zwaarder dan zal hij hem iets omhoog trekken. als de grond zachter is zal hij hem er dieper door trekken. als je de linker hendel gebruikt dan gebruik je de rechter alleen voor omhoog en omlaag doen van de hef , die zwarte knop die onder de stoel ergens zit (rechts) stel je de gevoelig heid voor de diepteregeling mee in, gewoon 2 standen in = gevoelig (dus zal die hem snel uit de grond halen en uit= minder gevoelig , bij ploegen moet je hem op minder gevoelig zetten zodat je geen bulten in het land krijgt en je houdt een beetje tijd om de boel een beetje testellen , meestal als ik weet dat ik een zand kop tegen kom dan zet ik hem meestal iets dieper)
superluc
Voor die bak op je frontlader moe je gewoon een extra hydrolies ventiel aan leggen.
zo als hier tractorfan.nl/picture/182495/
Evers
Ik heb een paar jaar met een 651s gewerkt en volgens mij wordt hier de niveau regeling bedoelt voor het ploegen. Rare vinding voor als je op een helling ploegt (zoals in frankrijk vaak voorkomt) en je dus toch redelijk strak kunt ploegen. Die stelt dus je hefinrichting continue horizontaal, ook als je gewoon op de weg rijd. Ik werdt er eerlijk gezegd helemaal gek van, maar er was een 'rustige' stand ergens bij iets boven maaiveld voor zover ik mij kan herinneren. Dat je hydroliek zich niet steeds aanpast aan het maaiveld kon ik nooit voor elkaar krijgen, maar ik wens je succes. Voor de rest was dat renoltjun een super trekkertje hoor, gewoon radio hard an en het boeit allemaal niks.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 651 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
16