Illustratie van:

John Deere 3040 - oliepomp

De oliepomp van mijn 3040 piept soms een klein beetje.
Gisteren ging de servo ook stugger.
Oliepijl staat halverwege, heb nu bijgevuld tot bovenste pijl.
Zou de pomp bijna versleten zijn?

Deel dit topic

Reacties

Hoekstraj
Kan ook cavitatie in de pomp zitten (lucht) dan moet je de pomp ontluchten
PatrickZ
Die pomp kun je zelf wel nieuwe afdichtingen in zetten ! zoveel werk is dat niet... !
DESLAGERURRE
Vertel .. wat is er allemaal loos ...
PatrickZ
Slager tf bericht !
WimBe
Servo is sturen?
WimBe
En deze pompen slijten (bijna) niet, meestal de terugslagklepjes, maar dit is niet van een op andere moment...
DESLAGERURRE
Jij ook weer zwiepie 😃
ford8630power
Ff off topic, bij de meeste trekkers pompt de pomp door als bv. een cilinder helemaal uit is en dan smoort de motor ook iets. Bij de 40/50 serie doet de pomp niks meer als de cilinder uit is wat natuurlijk perfect is. Waarom hebben ze die pompen er in een 00/10/20 serie enz niet in liggen? Of kan dat bij een loadsensing pomp niet?
DESLAGERURRE
Nee dinand .. daar zit een LS pomp in ..
WimBe
@ford8630power

Dazz een compleet ander systeem, dat 'oude' systeem (CC) pomp een vaste hoeveelheid afhankelijk van het motortoerental. Het 'nieuwe' systeem (CCLS) kan het debiet (hoeveelheid) bijregelen, en is dus efficienter.
WimBe
Tuurlijk was der Slagert mij weer voor... 😉
DESLAGERURRE
Tuurlijk 😃 :lol:
WimBe
Ik was ook langer aan het typen he 😛 😉
ford8630power
Dat snap ik wel, maar waarom kan een loadsensing pomp dan niet stoppen als je de hendel nog wel op druk hebt staan en hij pompt het in het niet?
jodeka
Heb hem nog maar enkele weken.
dat gepiep was al int begin. Dacht eerst dat het een v-riem was. en het sturen heb ik nu voor het eerst, was eerste keer dat hij 3 uur gereden had na elkaar. De servo viel bijna helemaal weg.
WimBe
@ford8630power

Wat is daar anders aan bij het oude systeem dan? Daar is die constant op druk aan het pompen...
ford8630power
Doet hij dat bij dat oude systeem ook dan? Daar merk je anders niks van 😉
DESLAGERURRE
Kort samen gevat ... op de 30/40/50 serie zit een systeen dat altijd pompt 😉 als de pomp het systeem dan op 150 bar heeft gaan de plunjetje's van de ster-pomp als het ware zweven zo dat de nok-as van de pomp vrij in het huis draait ... mog er weer oie gevraagt worden dan schieten de plunjertje's weer terug op de nok-as en gaat de pomp weer pompen 😉 dan is er ook nog een stuursysteem wat de hi/lo , aftakas , en de 4wd aan schakeld 😉 dat systeem staat op 12 bar ..
ford8630power
@DESLAGERURRE

Kijk, daar heb ik wat aan 😉
WimBe
Maar die van 12 bar zit daar niet Diederik, dat weet je vast wel, maar ik zeg het even 😉
DESLAGERURRE
Dat gepiep is waarscijnlijkj het rubber tussen de pomp en de krukaspoelie 😉
DESLAGERURRE
Wat wim ?
WimBe
Dat systeem van de hi/lo 😉

Zou dat rubber er compleet tussenuit liggen??
DESLAGERURRE
Hoeft niet wim maar het kan wel zo piepen 😉
jodeka
Dus best eens naar dealer gaan, denk ik?
WimBe
Maar dan is het vaak wel ver heen... 😉

@jodeka
Dat lijkt me wel zo verstandig 😉
DESLAGERURRE
Heb meer informatie nodig ... wat gebeurt er allemaal .. stuurt ie nog ? doen de hydroliel ventielen het nog ? gaat de hef naar boven ? gaat de hef schokkerig naar boven ? stopt de hef met naar boven gaan als je stuurt ? vertel ! 😃
WimBe
@DESLAGERURRE

Ja idd Diederik, om zo even een diagnose te geven, ben je wel wat extra info nodig... Dat piepen kan ook wel ergens anders wegkomen...
DESLAGERURRE
Nee is gewoon het rubber ... en het klappert ook een beetje ... dat zijn dan de terugslagen van de pomp 😉
ramrod
Een LS pomp regelt ook zeker terug naar nul. Met dat verschil en voordeel dat de druk ook nog eens wegvalt.
Bij de 30/40/50 serie is een constant druk systeem gemonteerd, wat betekend dat de druk op 175 bar blijft terwijl de opbrengst heel laag is om alleen de lek in het hele systeem te compenseren.
Een LS pomp valt terug naar ca 20 bar als er geen vraag is, waardoor er nog minder vermogen nodig is om de pomp rond te draaien als er geen verbruik is. Groot voordeel: minder warmte in de olie
WimBe
Slecht filter dan 😉
jodeka
Heb er vandaag mee gereden en nu geen problemen. Hef gaat goed naar boven.
Alleen bij het kippen gisteren moest ik gas bijgeven want ging niet omhoog in laag toerental, wat bij mijn 2030 geen probleem is.
DESLAGERURRE
DESLAGERURRE - 36 minuten geleden

kort samen gevat ... op de 30/40/50 serie zit een systeen dat altijd pompt als de pomp het systeem dan op 150 bar heeft gaan de plunjetje's van de ster-pomp als het ware zweven zo dat de nok-as van de pomp vrij in het huis draait ... mog er weer oie gevraagt worden dan schieten de plunjertje's weer terug op de nok-as en gaat de pomp weer pompen dan is er ook nog een stuursysteem wat de hi/lo , aftakas , en de 4wd aan schakeld dat systeem staat op 12 bar ..

he ramrod 😉
ramrod
Is de vulpomp wel oké? Klapperen de olieslangen ook?
DESLAGERURRE
Denk de vulpomp niet goed of een lek in de hi/lo , 4wd of de aftakas 😉 of een lek in de hefdeksel ... 😉 dat zijn 2 O-ringetjes 😃
DESLAGERURRE
Of .. maar dat gebeurt heel zelden .. de zeef zet dicht in de achterbrug ..
ramrod
Klopt Slager. Ik zag het ook net. Maar ik zag een opmerking dat het CC systeem een vaste opbrengst heeft die met het toerental mee varieert, en dat is niet juist.
Daarom heb ik het even bij elkaar gezet, maar ik viel voor een deel in herhaling
WimBe
Maar dan moeten die hi/lo aftakas het eigenlijk ook niet meer doen.... of heeeeeel slecht 😉
WimBe
@ramrod

Maar die pomp heeft een vaste maximale opbrengst per omwenteling, zo beter? 😉
jodeka
Waar zit die vulpomp?
WimBe
Ik denk dat het beter is, dat alles even laat meten, dan weet je het zeker 😉
In de achterbrug trouwens...
DESLAGERURRE
Klopt wim maar meestal zijn het de O-ringen in de hefdeksel 😉
DESLAGERURRE
Die van mij zijn ook lek 😉
WimBe
@DESLAGERURRE

Ja, maar ik bedoelde, dat als die lek zijn (hilo aftakas) dan had hij dat ook wel gemerkt... ik wou jou niet afsnouwen 😉
DESLAGERURRE
Ahhaah is je ook geraden :lol:
ramrod
Ja Wim, dat klopt wel, maar dat geldt voor een LS pomp ook
WimBe
Haha, weet je waar mijn huis woont? ;P

@ramrod
Ja gedeeltelijk, maar daar zwenkt de spiegelplaat, en die is dus 'echt' variabel in opbrengst... dan kun je op lage toeren veel meer opbrengst creëren zonder op hoge toerental veel te veel te produceren, ik zei het mss een beetje 'verkeerd' 😉
DESLAGERURRE

op de foto zie je een schakel deksel/ventiel van een 50 serie 😉 dat boutje wat er voor aan zit zit als ie op de trekker zit aan de zijkant .. als je die er uit draait en je zet daar een meter op kun je de druk meter dat mot zo rond de 10 bar zitten .. ook als je hi/lo , de aftakas aan zet , 4wd aan zet , of de hef naar boven doet moet ie bovennde 8/9 bar blijven ..
DESLAGERURRE
@WimBe

ik weet je te vinden wim 😃 hahaha
WimBe
Oja, je bent nog 'dekhengst' bij mij in de straat geweest.... 😛
DESLAGERURRE
Ja maar das uuuuhhh wel 10 jaar geleden :lol:
ramrod
Ok, Wimbe, het is duidelijk wat je bedoelt.
WimBe
Man tien jaar, toen was ik heeeeeeeel wat kleiner 😉

mooizo ramrod, ik las het net nog eens, maar ik zei het ook niet echt duidelijk, je had wel gelijk 😉
DESLAGERURRE
Jij kent ook alleen maar die nieuweren 😃
WimBe
@DESLAGERURRE

Zo'n oude heb ik anders ook weleens los gehad hoor.... en ja dat oude spul wordt mij niet meer geleerd 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3040 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
8