Illustratie van:

Massey Ferguson 135 - Welke voorbereidingen doen bij chassis spuiten van trekker

Hallo,

Ik ben bezig met het restauren van mijn mf 135. Nadat ik de velgen van de trekker had gespoten kwam ik er achter dat de nieuwe lak niet erg goed gehecht was aan de velgen. Nu wil ik het chassis van de trekker spuiten. En zou ik graag willen weten hoe ik dit moet gaan aanpakken. Hoeveel schuren? Kan ik hem ook gewoon goed schoonmaken met een stoomcleaner en ontvetten en dan spuiten? Kan ik over lichte roest heen spuiten? Waarmee kan ik hem het beste ontvetten, remreiniger, wasbenzine, siliconenreiniger, of iets anders? En ik heb al kramp verf gekocht zowel primer als kunsthars lak. Als dit merk geen aanrader is welke dan wel? En hoeveel moet ik dit verdunnen? En hoeveel verf met ik gebruiken 1 of 2 of meer lagen primer en hoeveel lagen lak? En moet ik ook verf verharder gebruiken?

Met vriendelijke groet,
Siebert

Deel dit topic

Reacties

+2
Hkramer
Stralen, binnen 2 uur 2x in de primer (2K epoxy) vervolgens bij kapwerk spuitplamuur en daarna aflakken in de 2K.

over roest heen spuiten is in mijn ogen niet restaureren.

als het spuiten niet lukt het gewoon laten doen of iemand die spuiter is/spuiten kan om hulp vragen.
AG35
@Hkramer

In theorie klopt je verhaal helemaal.....
Het chassis/ romp van een tractor stralen kan, maar is nogal veel werk, omdat je elke keerring,
opening en zo dicht moet maken.
Of je hebt straalzand, in de motor of versnellingsbak.
En om dan, binnen 2uur na het stralen, de primer er op te hebben zitten, is ook lastig, als hobbyist.
Of je moet toevallig, een straal en spuitloods, achterom hebben liggen.
Hkramer
@AG35 ja snap ik, mijn reactie duide meer op de hele tractor zegmaar, mijn fout.
het chassis doen wij zelf normaal ook met de komborstel en schuurmachine, iig zoveel mogelijk blank. sowieso de randen van de verf die er nog op zit glad en weggeschuurd. zodat je na/ tijdens het spuiten de oude verfranden niet weer ziet.

dat had ik er even bij moeten vermelden.
hooidonk
@AG35
Ik heb wel eens gehoord dat ze ook met bevroren stikstof kunnen stralen. Dit vervliegt direct weer na afloop, waardoor je niet het hele blok en versnellingsbak vol hebt zitten. Ik heb er helaas nog niemand over gehoord voor wat betreft kosten en resultaat.
boegie
Er staan wel eens oldtimers die netter zijn als toen ze uit de fabriek kwamen. Is natuurlijk een heel erg mooi resultaat maar het chassis is al vrij snel strak te krijgen zonder bijvoorbeeld alles te stralen. Op het plaatwerk valt minder net verfwerk veel sneller op
AG35
De romp van de tractor spuiten doen wij zo,
schoonpuiten met de stoomcleaner, daarna met slijptol met staalborstel de losse verf en roest verwijderen,
dan eventuele oneffenheden gladschuren. daarna ontvetten, afplakken wat nodig is, nog een x ontvetten, 1 laag primer daarna 1 laag aflak.
wij gebruiken altijd 1k primer en aflak, vergelijkbaar met die van kramp
Hkramer
@AG35 zo doen wij het ook, alleen wel wat meer laagdikte opbouwen met je primer, minimaal 2 lagen hier.
en als we een complete tractor doen spuiten we altijd met 2K anders vindt ik het zonde.
AG35
@Hkramer
1k of 2k lak is een keuze die wat ieder voor zich moet maken.
Siebert 135
@AG35 klinkt goed. En moet ik dan naast verdunner ook nog verharder toevoegen aan de verf?
AG35
@Siebert 135

Bij primer mag je niet altijd verharder gebruiken, moet je even de instructies lezen.
Het ligt aan de temperatuur, of ik verharder bij primer gebruik.
Bij de lak gebruik ik op de romp, wel altijd verharder.
Op het plaatwerk, ligt het ook aan de temperatuur, bij de lak.
Siebert 135
@AG35 Ik ga het de komende weken even proberen bedankt.👍
AG35
Terug op de vragen van Siebert.

Als nieuwe lak niet goed hecht, ligt dat meestal aan 2 dingen, de oude lak is niet goed genoeg opgeschuurd, dus te glad, of is niet goed genoeg ontvet.

Ontvetten, van oude laklagen doe ik altijd met thinner. Alle verf die dan nog loskomt, komt anders met spuiten toch los, in de verf zit ook oplosmiddel.....

Hoeveel je moet verdunnen, enzo is lastig uit te leggen vanachter de laptop.
Is net als hoeveel lagen spuiten, een kwestie van uitproberen en ervaring.
Siebert 135
@AG35 oke ja bedankt.
Fordje4600
Frame van de trekker heb ik met stoomcleaner met sterke ontvetter schoon gemaakt, daarna licht met scotchbrite erover en de verfranden weg geschuurd met schuurpapier en na de tijd nog een keer met scotchbrite, daarna stoomcleaner en sterke ontvetter. Daarna 3 lagen DTM (direct to metal) 75% glans 2k lak erop gespoten in 3 lagen
Fordje4600
@Fordje4600 bij de DTM lak kreeg ik van de autospuiter instructies voor het verdunnen en verharden. Zit nogal verschil in. Normaal verdun ik kramp verf, dan moet het 3 seconden stromen van de roerstok en dan druppelen, dan is de verf genoeg verdunt en niet te dun
Siebert 135
@Fordje4600 bedankt. En wat gebruik je als sterke ontvetter?
+1
Fordje4600
@Siebert 135 weet zo de naam niet precies maar komt altijd iemand langs ons bedrijf die artikelen verkoopt voor de werkplaats en voor het schoonmaken. Zit in 25 liter vaten en moet je verdunnen met water. Is van hetzelfde merk als truckcleaner zeep
Siebert 135
@Fordje4600 bedankt 👍

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0