Illustratie van:

Atlas 1200 - Fuseepen eruit halen

Zoals een paar van jullie misschien wel weten hebben wij dus een Atlas 1200 kraan. Nu zijn de fuseepennen en de bussen nogal in gesleten. Ik heb er nu een pen uit maar de andere drie zitten muurvast.

Ik heb er al bouten in van 10.9, sleutel 19 met een buis van een meter erop met de moker een kuilsnijer tand proberen er tussen te kruigen en we hebben ze al warm gehad maar geen beweging in te krijgen.
Hebben jullie nog ideeen wat kan werken, behalve uitboren?

Deel dit topic

Reacties

Machineman
Warm stoken en ipv sleutel een luchtsleutel erop...die batert meer en dan moet het toch een keer gebeuren...
mbvaltra
Goed warm stoken(roodgloeien), koud water erop gooien(goed koud maken met water) en dan een luchtsleutel erop.
fendtjuh
En reken maar dat die luchtsleutel sterk moet zijn... eentje voor vrachtwagens ofzo. Want met een pijp van een meter heb je al een aardige kracht eraan.
looman
Mooie actie gewoon, voor een paar tientjes zo'n ouwe kraan uit het onkruid trekken en dan kieken wat wordt. Wat betreft de pennen: heb je er al wel genoeg WD40 kruipolie op los gelaten ? De roest die zich heeft gevormd tussen pen en bus moet verkruimeld worden door bijv tikken, drukken, trekken, draaien etc net zo lang tot er gang in komt. Is geduld werkje, maar er komt een moment dat ie zich overgeeft 😄
fendtjuh
Al kan dat bar lang duren 😃
gewoon ik
Kijken wat het word ja. 😛
Een lucht sleutel heb ik helaas niet binnen handberijk.
We hebben er al heel wat op om getimmert, draaien wil ook niet. Bij een pen hebben we het erom heen al zo heet gehad dat er kuiltjes in het metaal kwamen maar geen beweging in de pen.
Ik heb er al wel Motip kruipolie op gespoten, wat is er dan zo speciaal aan de WD40 kruipolie?
Maar ben nog maar twee dagen bezig dus nog even doorzetten heb ik wel door.
fendtjuh
Aantal keer kruipolie erop spuiten, goed veel en ondertussen tikken zodat het meer naar beneden komt 😉

Van Motip zal het ook best goed wezen, echter staat WD40 gewoon heel goed bekend en er zit zeker verschil in soorten kruipolie. Maar denk dat Motip ook goed is hoor, is opzich een goed merk...
international-633
Wd40 is niet eens zo super kruipolie, motip is wel goed, of imal.

gewoon iemand zoeken die zon zware 1'' luchtsleutel heeft, en dan ondertussen vanaf andere kant met hamer. moet je geduld voor hebben, maar geeft vanzelf wel over.
Wimsumar
Beste Gewoon ik: Ik kan er eigenlijk geen voorstelling van maken hoe het precies zit maar stel me voor dat de pennen door de slijtrand kunnen "haken" in het onderste fuseedeel.
Nog iets anders: staat de as voldoend omhoog gekrikt (of op blokken) zodat de pennen vrij uitgehaald zouden moeten kunnen worden? Met andere woorden : hangt het gewicht van de kraan er niet op?
gewoon ik
Zit nu al bijna een halve bus kruipolie op. Maar zal morgen of vanavond nog even om wat WD40 kijken.

De as is er helemaal onderweg dus geen enkele druk erop.
Ik denk niet dat er slijtranden aan zitten aangezien dat deel van de pen wat in de bus zit zo'n 6 mm minder dik in diameter is.

Even wat foto's van de as:
Wimsumar
Beste Gewoon Ik: ( Onderste foto) Zit er misschien onder de stuurarm nog een bout o.i.d. verstopt?
old man jose
Probeer de kruis koppeling eruit te krijgen en dan persen en stoken, een mini hydro krik er tussen en persen.
WimBe
@mbvaltra

Met zulke grappen, kun je beter direct een nieuwe as opscharrelen...

Als je de fusee zelf echt goed warmstookt, en dan laat afkoelen, dan komt de fusee vanzelf vrij lijkt me... En dan ook nog lekker op de zijkant RAMMEN....
gewoon ik
Bij de bovenste fuseepennen in iedergeval niet maar zal proberen de stuurarmen eraf te krijgen.

Bij het scharnierpunt aan de kant van de knikeras zitten twee knelringen (boven en onder) zou het zo zijn dat hier een plaatje ijzer op rust en dat ik ze er zo met de krik kan uit drukken?
ramrod
Misschien helpt het om 12.9 draadeind te gebruiken en dan een oud druklager ofzo van een trekker onder de moer maken, zodat ie lekker soepel draait. Hier door blijft alle trekkracht beschikbaar voor deplek waar het moet zitten. Draadeind is beter dan bout, want als die dol draait ben je nog niet klaar.
Draaideind goed ingeolied houden en bij voorkeur een lange moer gebruiken zodat het draad langer heel blijft. Verder heb je denk ik weinig aan een dikke luchtsleutel, omdat de draaddikte slechts 12 mm is.
ramrod
Goed op spanning houden en dan rammen met een hamer van 8 kilo of zoiets
looman
Inderdaad eerst de stuurarmen eraf of daar geen verrassing onder zit. Die drukbouten voorzie ik meestal van kopervet, geeft minder kans op vreten en levert meer drukkracht. Gelijkmatig op gevoel om en om aandraaien is ook belangrijk. Succes
houwie87
Misschien moet je de wielnaaf ook even ondersteunen, ik zie op je foto dat die naar beneden hangt dus hangt hij op de pen. leg hem op ongeveer gelijke hoogte want als je pen versleten is zie je dan ruimte komen waar je kruip olie tussen kunt doen. Als je naaf er zo bij hangt heb je altijd meer weerstand dus meer werk. succes
ramrod
Ik was een beetje vaag, omdat ik niet had vermeld dat het beter is om een stuk buis om de flens heen te plaatsen, waarover een (ong 2 cm) dikke plaat moet met gaten erin zodat je trekbouten maakt ipv drukbouten.
Zo'n drukbout wil wel eens breken, een trekbout op een gegeven moment ook, maar die vervang je in no time.
Machineman
Euh.... vergelijkbaar iets tijdje terug... linkse draad??? 😃 😃 😃
Wimsumar
Beste Gewoon ik: Zo op de foto's te zien is deze Atlas 1200 nog en heel nette kraan voor z'n leeftijd. Ik vraag me echter wel af waarom je nu beslist (als eerste revisieproject) de fuseebussen wilt vernieuwen. Gezien de staat van de kraan kunnen deze zo slecht niet zijn dat het problemen op zou gaan leveren voor het zeer beperkte toekomstige gebruik van de kraan in de toekomst ( als hij ooit weer in bedrijf komt(!) ).
gewoon ik
Alles licht nu plat WD40 erop en we proberen het nog eens.

@ramrod Zo kan het ook ik zal proberen eerst de kruiskoppeling uit elkaar te halen en dan een krikje ertussen zetten.

@Wimsumar Bijna alles werkt ook nog wel, we hebben er al mee gegraven enz maar de slijtdelen zijn allemaal nogal veel ingesleten/uitgesleten de voorwielen stonden er nogal scheef onder.
gewoon ik
...
Wimsumar
Beste Gewoon Ik: Ja, nu ik het zo zie kan ik me ook voorstellen dat je dat anders hebben wilt.
looman
Als ik de foto zo zie vraag ik me af of het wel alleen fusee speling is. Zitten er toevallig conische rollagers in de fusee waarvan de lagerkooi kapot is ? Kun je mogelijk zien bij de pen die je er wel uit kreeg.
Tom VB
Mooi revisie project, volhouden ! De aanhouder wint.
gewoon ik
Ik ga m'n best doen en zo leer ik ook weer wat. 😉
Hier op deze ingescande werkplaats? boek is te zien dat er wel degelijk bussen in zitten
atlas-hydraulikbagger.de/Anleitungen%20Listen%20Pr…
looman
Scheelt een stuk dat je de onderdelentekening hebt !
gewoon ik
Zeker wel!! Voor de geintreseerden: atlas-hydraulikbagger.de/Anleitungen%20Listen%20Pr…
Hier staan de overige delen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Atlas 1200 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
10