Illustratie van:

Ford 7810 - Ontkoppeld niet goed, afstelling? of ander probleem?

Vandaag mijn Ford 7810 opgehaald uit de opslag. Een ritje van twee uur. Er vielen een aantal zaken op.
Ik vond de achterbrug behoorlijk heet, vrij stroef schakelen en moeilijk terug schakelen. Toen ben ik wat gaan stoeien met het koppelingspedaal met stilstaande trekker en in de verschillende versnelling wat uitgeprobeerd. als ik het koppelingspedaal volledig intrap wil de trekker al een beetje gaan rollen als ik de eerste versnelling wil inschakelen dus was mijn conclusie dat de trekker niet goed ontkoppeld.
Het daadwerkelijke aangrijppunt dat de trekker gaat rijden is ergens midden in de totale slag van het pedaal.

Zou het louter de afstelling van het pedaal zijn, wat ik eigenlijk hoop of is er meer aan de hand?

Zijn er forumleden die hier ervaring mee hebben en wat nuttigs hierover kunnen zeggen?

Als eerste ga ik de afstelling van het pedaal aanpassen. Verder heb ik de trekker amper gebruikt sinds de aanschaf. 1 keer weggezet naar de opslag en vandaag weer opgehaald.

Alvast bedankt voor de eventuele reactie's

Deel dit topic

Reacties

fendt612s
Dat de trekker een beetje gaat rollen (hooguit een schok voorwaarts) met in de versnelling zetten is een eigenschap van de 10 serie. Heb zelf 3 trekkers uit de 10 serie die hebben dat ook allemaal. Heb ook vanalles geprobeerd om dat te verhelpen maar dat lukt niet.
+1
dennisbouter
@fendt612s rem vast houden, heb ook het idee dat als je remt en dan schakelt van voor naar achteruit hij minder ratelt
Fendt280S
@fendt612s oké duidelijk.
+1
jammermaarhelaas
De vrije slag aan het pedaal gemeten hoort volgens fabrieksopgave tussen de 32 en 38mm te zijn. Hopelijk heb je er wat aan.

Schakelen van voor naar achteruit en vice versa deed ik altijd met vasthouden van de rem, dan gaat het goed, zonder rem is het zaak stil te staan, anders wordt het tanden poetsen.
Fendt280S
@jammermaarhelaas
Oké bedankt. Met vrijeslag snap ik nog niet helemaal wat bedoelt wordt. Betekent dat als het pedaal ingedrukt wordt dat deze dan bijvoorbeeld 32mm nog niks doet?

Het voor en achteruit schakelen inderdaad stilstaand.
+2
jammermaarhelaas
@Fendt280S

Vrije slag is de slag die het pedaal maakt voordat je merkt dat de drukgroep ingedrukt wordt. De veer aan het pedaal kan het wat lastig maken om dat te merken, je kunt het zien als je naast de trekker staat en met de rechter hand het pedaal bedient en kijkt wanneer de stang die de hevel op de as die het koppelingshuis ingaat, niet meer los op de hevel kan spelen, maar tegendruk krijgt van de hevel omdat de drukgroep ingedrukt moet gaan worden.
Vrije slag is nodig om te zorgen dat het ontkoppelings-lager ontlast is en dus de hele koppeling volledig gesloten is wanneer het pedaal niet bedient wordt.
Is die vrije slag van het pedaal te groot, dan ontkoppelt hij niet goed, is ie te klein dan sluit de koppeling niet goed en gaat op een gegeven moment doorslippen.
De vrije slag word gedurende het gebruik kleiner omdat de koppelingsplaat slijt, daarom is controle en afstellen nodig. Persoonlijk controleer ik dat bij elke motorolie wissel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7810 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN