- Wat is een goede hooipers voor de hobbyist?

Hallo allemaal,

Ik ben aan het oriënteren op een hooipers.
Maar ik kan niet echt een antwoord op mijn vraag vinden.

Wat is een goede hooipers voor de hobbyist?

Ik ben dus op zoek naar een simpele pers. Die rechte pakken maakt. Waar je weinig onderhoud aan hebt en makkelijk af te stellen is.
joslangenburg

Reacties

verwijderd
+2
stijn-de-bock
@DBRaymond ben zelf ook hobbyist,heb veel met een pers gereden bij een loonbedrijf en ik hoef er zelf echt geen te hebben. 😉
+2
langeslagdiesel
Ja, de staat van onderhoud bepaalt of je een goede pers koopt of iemand zijn voormalig verdriet.@stijn-de-bock dan maakt het merk niet zo gek veel uit.
stijn-de-bock
@langeslagdiesel klopt volledig.
+1
inspecteurfendt
Een vriend van me wil ook een pers kopen maar ik raad hem dit ook altijd af. Als hobbyist heb je er te weinig werk voor en meestal ook geen plaats om hem onderdak te bieden. Het afstellen kan prutswerk zijn en er zelf herstellingen aan uitvoeren is niet gemakkelijk.
+1
Saeghershof
In de hooitijd kan je je geen stilstand permitteren. Persen laat je aan de loonwerker over. Ik rij geregeld met een new holland 570 bij de plaatselijke loonwerker. Allemaal tof als alles werkt maar als ge begint te sukkelen met het een of het ander. Ni leuk. Mij hebben ze geleerd dat een pers pas goed werkt als het ijzer van de kanalen blinkt. Dus hoe meer ge prest hoe beter.
stijn-de-bock
@Saeghershof daar is iets van waar.
+1
flip1150
@Saeghershof Daarom vet ik mijn pers s'winters altijd in en staat hij altijd binnen.(behalve als ik hem gebruik natuurlijk)
goeiedag eem
@flip1150 als ik mooi droog hooi of stro in de pers heb zitten haal ik hem in de winter niet leeg, vocht trekt mooi in het stro en of hooi, en de pers komt blank de winter door zonder gesmeer met vet en of olie, maar ja zo ieder zijn ding
+7
Piet1960
@Saeghershof Zo is't, als het lekker glijdt dan werkt het pas goed. Zoals met wel meer dingen.
+1
flip1150
Elke pers kan geschikt zijn voor een hobbyist. Het is eerst al de vraag wat het vermogen van je trekker is. Bijna alle oudere (bouwjaar tot 1980) kunnen met 50 pk goed uit de voeten. De grotere jongere vragen meer vermogen.
Ik kan niet zeggen welk merk je moet hebben alhoewel ik wel een persoonlijke voorkeur heb.
Van horen zeggen heb ik dat de knoper op een international pers een hoop ellende kan zijn.
Zoals al in eerdere forum's besproken is het meer de staat van onderhoud dan het merk dat het een goede pers maakt.
Als je niets met techniek hebt een geen hobby aan sleutelen hebt moet je het laten.
De onderdelen voorziening kan voor sommige merken lastig zijn.
Ikzelf heb een newholland 270., een simpele machine die voor mij perfect voldoet.
Ik zou voor New Holland, Welger, John Deere, Gallignani of Deutz Fahr gaan.
Dit puur voor de onderdelen.
Succes. Laat eens horen wat het geworden is.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @flip1150:
Als je niets met techniek hebt een geen hobby aan sleutelen hebt moet je het laten

Dat is nummer 1.
+3
joslangenburg
@jammermaarhelaas ik zit zelf in de mechanisatie dus dat komt wel goed
+2
stijn-de-bock
@joslangenburg dat scheelt heel veel, voor de ene de hemel voor een ander de hel.ik rij graag met een pers zolang ze maar niet van mij is.👍🏻
+1
goeiedag eem
@joslangenburg als je een pers zoekt kijk dan iig uit naar een pers die niet te oud is ivm de onderdelen,(de merken die hier boven door flip1150 genoemd worden) en wat voor pakformaat als je zoekt, je hebt in de oudere types nog wel eens het grotere formaat van 45x46 cm ofin die buurt (stro formaat), later zijn ze overgegaan op +/-36x46 (hooi formaat), dit heeft puur met de gewichten te maken die je balen uit eindelijk krijgen bij een mooie lengte, heb je een pers met 45x46 kan je ook een mooie baal krijgen alleen om ze strak in de touwen te krijgen en bij bv 20 kg zul je ze vaak wat korter moeten zetten en stapelen ze niet zo mooi, heb je een 36x46 pak formaat (wat de tegenwoordige persen allemaal hebben of in deze buurt van afmetingen) kun je ze vaak mooi op lengte persen en op een net gewicht krijgen zodat de mooier te stapelen zijn,en toch strak in de touwen zitten. Kijk bij een 2e hand pers goed uit, ze zijn zo goed als dat ze onderhouden zijn, en dan zegt een merk weinig meer, let goed op de speling van de perswagen, neem een koevoet mee om de speling te controleren door hem te proberen te lichten en zo,en inspecteer de knopers goed op speling en het vliegwiel. Maar als je zelf monteur bent zal je die dingen ook wel weten, een pers zonder grote storingen kan ik je een deutz fahr of new holland zeker aan bevelen, we persen al 15 jaar met een new holland 377 en zonder problemen, en hebben een deutz fahr hd 440 ,die door de vorige eigennaar mishandelt was, helemaal los gehad en gereviseerd en die perst super zonder storingen. Zo kan ik je deze persen wel aan bevelen maar dan wordt het ook een merken discussie. Je moet een merk kiezen waar je een goed gevoel bij hebt, maar inspecteer een pers goed en altijd proef laten draaien en er hooi door drukken en laat hem maar baaltjes van 40 cm maken zodat hij vaak knoopt, gaat dat goed en zien de knopen er netjes uit en zijn er geen rare bij geluiden zit het meestal wel goed
+1
Glenn IH
@flip1150 klopt die van een international die op een b47 en b46 zit zijn niks waard. De all twins knopers die op de latere persen zitten onder andere op de 430 en 440 zijn zeer goede knopers.
faane
Ik heb een welger ap 71 heel tevreden van.
+2
stevenb
Zelf een pers hebben is wel mooi, ik heb zelf een nh 286, maar ik heb helaas de pech van een ander gekocht destijds, gezeur met de knopers 🤔 het voordeel is wel dat ik nu snap hoe ze werken en daar moet je zeker op studeren want als dat niet werkt is een pers een stuk stront op wielen 😂😂
+3
flip1150
@stevenb De knopers begrijpen is het mooiste van de pers. Ik heb een keer de knopers volledig uit elkaar gehaald en volgens het boekje afgesteld. 75 pakjes later had ik mijn eerste met 2 vaste touwtjes. Daarna nog ongeveer 0,25% missers.
goeiedag eem
@flip1150 als ik de knopers uit elkaar heb,(wat bij onze eigen persen nog niet nodig is geweest,) zet ik de hele bovenste as van de pers met de beide knopers in 2 hoek steunen op de werkbank met een grote slinger eraan en laat hem dan op de werkbank met de handen knopen, de naalden heb je niet maar leg dan met de handen het touw erin en kan je het knopen al voor bijna 95 % klaarmaken, de laatste 5 % i dhet afstellen van de naalden, werkte bij de pers van mijn zwager ook perfect, alles op de pers gebouwd na het afstellen op de werkbank en geen losse gegooid
Jank56
Idd een pers begrijpen is belangrijk
Ben je zelf monteur in mechanisatie?
Dat kan idd wel een voordeel zijn
+5
assink
Voor het afstellen van de knopers hoorde ik laatst van iemand een geweldige tip.. De slowmotion camera van je smartphone, kun je heel goed zien wat er gebeurt.
+1
flip1150
@assink Ik laat eerst de pers een halve minuut draaien met de zwengels achter los. En vervolgens kijk ik achter terwijl ik iemand met de hand het vliegwiel laat draaien. Zo kan ik op elk moment stoppen en voelen waar het probleem zit. Maar iedereen zal wel zijn eigen manier hebben. Ik weet alleen dat een probleem met een knoper niet op afstand op te lossen is. Het is een samenspel van veel dingen tegelijk. Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk dat als je 90 slagen per minuut hebt de knoper in 0,3 seconde zijn werk doet.
assink
@flip1150
Het blijven inderdaad wonderlijke stukjes techniek, en de techniek is vrijwel onveranderd bij mijn weten? Ook bij de NH grootpakpers van de loonwerker laten ze het wel eens af weten, gelukkig zitten er dan 6 touwen om het pak, waardoor een pak met een touw minder nog wel heel blijft. Dit is met een baaltje met 2 touwen wel anders.
+2
stijn-de-bock
@flip1150 de knoper is eigenlijk een wonderlijke uitvinding waar al veel jaren weinig of niks aan verandert is.petje af voor de uitvinders,tegenwoordig met al die kennis kunnen ze het nog steeds niet verbeteren of heruitvinden.
case 745 xl
@assink of laten knopen en dan iemand met de hand het vliegwiel laten draaien als dat gewoon met de trekker gebeurd gaat dat zo snel en zie je er niks van
harmannus-olthof
Alleen bij enkele grootpakpersen is de knoper aangepast als er aan begin en eind van de pak een knoop komt. Dit is heel vernuftig gemaakt.
bartjuh
@harmannus-olthof en die aan 't begin van 't pak noemen ze de 2e knoop. Op 't eind zit de 1e knoop. Dit omdat de knoop op 't eind bij opgaande beweging van de naalden wrd gemaakt en bij neergaande beweging word de knoop gemaakt voor 't nieuwe pak. Dit doen ze zodat het touw niet door de koper vastgehouden hoeft te worden tijdens het persen en zo de touwen makkelijker aangevoerd kunnen worden. Aparte lijn boven en aparte lijn onder 't pak
DualPower
Wij hebben een New Holland 276 Hayliner. Stopt er nooit mee en de knopers zijn perfect. Het bouwjaar weet ik niet zeker (jaren 70 denk ik) maar volgens mij zie je ze nog geregeld.

Goed onderhoud is belangrijk, wij smeren hem voor elke klus helemaal door en op het eind altijd een pak stro erin.
kerstrunner
@DualPower Waarom dat pak stro?
Gallignani heeft ook wel goede oude persen voor de hobby, zelfs die heel oude ( 146,149) kunnen als ze goed onderhouden geweest zijn, heel plezant zijn om aan/mee te werken. Later is de 7000 en zo gekomen,die zijn al wat meer proffesioneel. (?!)
En als het voor de hobby is, mag ze ook niet altijd perfect werken hé
+1
DualPower
@kerstrunner Om het laatste pak hooi eruit te krijgen en omdat stro beter tegen roest zou beschermen dan hooi. Mijn opa deed het vroeger al en die zei altijd 'als er geen hooi in zit kan er ook niks broeien' 😄 Misschien zijn er vroeger wel persen/schuren afgebrand omdat het hooi wat achterbleef ging broeien.

Natuurlijk mag het eens niet werken maar als je hobbypersen voor hobbyprijzen kunt kopen is dat alleen maar makkelijker toch?
bartjuh
@DualPower om laatste pak eruit te halen kan je de perswagen in voorste stand draaien aan 't vliegwiel. Vervolgens blok hout wat tussen perswagen en pak past ertussen en aftakas aan.. Viegt 't pak zo een eind achteruit
kerstrunner
@DualPower Geen stro gaat ook niet broeien... Maar iedereen heeft zo zijn gewoonten
+1
contitour
Ik heb zelf destijds een mc cormick b47 gekocht met gebroken naalden voor E 250,00 (oudijzerprijs). Naalden waren gebroken omdat de perskop pal was vastgeroest. Naalden kosten E 180,00, setje banden E 130,00, mesjes E 50,00 en een paar potjes verf.
Het ding loopt nu al weer een paar jaar en ik moet zeggen dat het persen voor mij het hoogtepunt van het agrarisch jaar is. Voor mij is het hobby en je moet er vooral lol in hebben om af en toe met zo'n pers te kloten. Het belangrijkste is volgens mij dat je over goede documentatie beschikt met afstelgegevens. Als je dat niet hebt wordt het lastig. (heeft mij iig erg geholpen). Ik geloof trouwens dat dutchbalerparts ook nog veel onderdelen kan leveren of bestellen.
Jank56
Onderdelen voor de oudere persen is moeilijk
We kunnen bij Kort in Zwiggelte nog redelijk imitatieleer bestellen voor diverse merken persen
a3vandiejen
Heeft iemand misschien een vertraagd filmpje van het knopen, lijkt me interessant.
+1
goeiedag eem
@a3vandiejen tik maar in op youtube bij de zoek funtie haybaler knotter, en je vind er genoeg filmpjes, van verschillende merken,
a3vandiejen
@goeiedag eem Dank je wel.
a3vandiejen
@evert-jan-den-daas Bedankt, mooi om te zien. Had de naalden nog nooit gezien..
+1
flip1150
@evert-jan-den-daas Ja van dit filmpje heb ik veel geleerd. En dan nagaan dat dit alles in 0,3\0,4 seconde gebeurd.
joslangenburg
Bedankt voor de reacties mensen! Blijf reageren.
+1
flip1150
Ik weet niet of je na 4 dagen reactie's een bevredigend antwoord hebt gekregen.
We kunnen wel allemaal merken en type's gaan noemen maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Aan elke pers valt veel af te stellen maar het belangrijkste om mooie rechte balen te krijgen is een gelijkmatige vulling van het pers kanaal dus de pers. Dit betekend dat een recht baal al begint met het bij elkaar harken van het gewas. Een mooi egaal zwad geeft de mooiste balen.
Kijk wat je voorkeur heeft en wat er binnen jou budget beschikbaar is. Elke pers is aan slijtage onderhevig en zal na verloop van tijd opnieuw afgesteld moeten worden. Een punt waar ik de volgende keer als ik een pers koop op zal letten is de breedte van de pickup. Ik weet niet hoeveel pakjes je per jaar wil maken en hoeveel ha. je per dag wil persen. Anders is de invoer opening en het aantal slagen en slag lengte nog een punt. Maar denk er aan "hoe meer eisen hoe schaarser de pers".
suc6.
kerstrunner
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Welger AP 12 en hebben de trefwoorden new holland , welger , hooipers , stropers en gallignani geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!