Fendt Favorit 1 - Tractor ontkoppelt niet meer

Ik heb momenteel een fendt favorit 2 uit 1962 tijdens het rijden merkte ik dat de vrije slag steeds groter werd. Na elke keer ontkoppelen werd het steeds erger totdat ik nu op het punt zit dat de tractor helemaal niet meer ontkoppelt als ik de koppelingspedaal intrap. De tijd tussen het goed functioneren en niet meer functioneren was 1 dag
Heeft iemand misschien een idee hoe dit kan of wat het probleem kan zijn?
Ik zat zelf te denken dat de koppelingsplaat misschien niet lekker beweegt over de as. Maar ik heb geen idee hoe ik dit kan repareren zonder de tractor te splitsen.
Alvast bedankt!
Fendtfavorit 3

Reacties

Fordje4600
Denk dat je de trekker moet splitsen om te zien wat er aan de hand is, versleten koppeling misschien?
Klein Rot
@Fendtfavorit 3
Grote kans dat het druklager de geest heeft gegeven. Heb ik ook al eens gehad met een B450 ‘s morgens goed koppelen ‘s middags niks meer.
Fendtfavorit 3
Zowel druklager als koppelingsplaat zijn nieuw erin gekomen, dus deze zullen hoogstwaarschijnlijk niet het probleem zijn
+1
Fendt303 Iwan
@Fendtfavorit 3 Drukgroep niet vervangen? Geen druk op het pedaal wijst op een kapotte drukgroep of druklager. Aangezien het druklager nieuw is vermoed ik dat daar het probleem niet vandaan komt. Het beste kun je hem denk ik door midden halen om te zien wat er aan de hand is.
+2
labella
Een nieuwe kopen is het makkelijkste.
denissen
Hallo. Wij hebben precies het zelfde gehad kering lek. Dan komt er olie bij de koppeling plaat. Gevolg. Koppelings plaat blijft plakken. Hierdoor konden wij niet schakelen. Uitzetten in een versnelling zetten starten en hij rijd meteen weg. Keringen koppelingsplaat en druk lager vervangen. En probleem is opgelost.
jammermaarhelaas
@denissen

Mooie enthousiaste reactie, maar heb je de topictekst en de reacties vooraf aan die van jou, al gelezen?

Jou oplossing geldt niet voor dit probleem.
denissen
@jammermaarhelaas zeker gelezen. Hij spreekt van niet meer ontkoppeld. Dus blijft hij gekoppeld staan. 2 problemen koppelingsplaat blijft plakken of druk lager. Aangezien hij koppelingsplaat en druk lager heeft vervangen ga ik voor de lekke kering. Als dit het is. Gooi de nieuw geplaatste plaat ma weg.
Fendt303 Iwan
@denissen Er word beschreven dat het probleem van de een op andere dag is ontstaan, en dat de vrije slag bij elke keer koppelen steeds groter werd. Dat is bij een kleefkoppeling niet het geval. Die ontstaat niet tijdens het rijden maar als de trekker (met lekkende kering) een tijd stil heeft gestaan.
+1
Fendtfavorit 3
Ik heb het probleem gevonden, gelukkig niet zo erg als gedacht.

De spanhuls die de as van het druklager en de arm van de koppeling t.o.v. elkaar vaszet is waarschijnlijk beginnen te rekken / vloeien en uiteindelijk zijn dus de uiteindes eraf gebroken. Daardoor konden de as en de bus dus bewege
n t.o.v. elkaar

Dit was een holle spanhuls dus daar zal waarschijlijk een gevulde spanhuls in moeten.

Maar toch bedankt voor alle reacties
Klein Rot
@Fendtfavorit 3

Ok dan valt het allemaal nog mee
Ronald125
@Fendtfavorit 3
2 in elkaar kan ook helpen. Bij oude Deutzen ken ik dit probleem ook, daar zetten we er altijd een grotere in, door eerst t gat op te boren. En dan ook 2 spanstiften in elkaar.
fendt2
Er zit ook nog een vetnippel naar het druklager. Even een beetje vet geven gaat de bediening wat gemakkelijker. Scheelt ook weer een beetje. Vindt het een beetje vreemd dat de holspie niet sterk genoeg is.
Fendtfavorit 3
@fendt2 smering van het druklager staat los van hoe zwaar de koppeling gaat lijkt mij, maar deze worden allemaal keurig gesmeerd. de tractor heeft pas 40 uur gelopen op 6 maanden sinds hij gereviseerd is geworden, dus alles draait nog in vers vet.
fendt2
@Fendtfavorit 3 de bediening wordt hiermee ook gesmeerd. Maar heeft inderdaad maar weinig invloed. Is de bediening ook zwaarder geworden? Na de revisie.
Fendtfavorit 3
@fendt2 nee, de bediening is even zwaar, ik heb bij onze andere tractor gekeken en deze heeft 2 spanhulzen in elkaar erin zitten dus daar zal het probleem zitten
fendt2
@Fendtfavorit 3 dan zal het toch wel zo horen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt Favorit 1 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!