Zetor 6911 - Hoe krijg je vastgeroeste bouten van een uitlaat los ?

Wil een nieuwe uitlaat op mijn trekker zetten,( een bocht en geluidsdemper) maar de bouten zitten vast . Moet ik die met een warme motor los draaien of koud ? De bout beweegt een klein beetje . Ben bang dat ik ze ga over draaien. Heeft er iemand een tip.
z6911

Reacties

RobVolvo
Als ze wel al een heel klein stukje draaien, dan krijg je ze 9 van de 10 keer los. Je moet dan blijven ''wrikken'', dus telkens los/vast. Beetje WD40 of Brunox blijven opspuiten en maar los/vast blijven draaien, dan zul je telkens een stukje verder kunnen los draaien en zo wrik je de roest los/kapot. 😉 Zit er echt geen beweging in zal de brander in actie moeten... 😅
bas101
@RobVolvo juist zo moet t ,als de bout/ moer al iets beweegt dan moet je wrikken en ik zou t eerst juist zonder kruipolie proberen daarmee de losse roest er tussen uit komt .
+1
mike_v
Echte ouderwetse Coca Cola erover 👌
Pauls
@mike_v Dat werkt ook wel maar moet je een dagje kunnen onderdompelen, dan toch liever coca cola opdrinken, ik weet niet of het ook met pepsi of die van den aldi kan, iemand hier ervaring mee ?
+1
a3vandiejen
@Pauls Ik ben tien jaar ijzervlechter geweest en dan liep mijn nijptang wel eens vast( kan echt) dan zetten ik hem een nacht in de cola en de dag er op viel hij zo weer open. Maar was coca cola.
mike_v
Niet om Coca Cola te promoten ofzo @Pauls, maar denk dat je met Pepsi of River minder succes gaat hebben.
Pauls
Als je bouten toch zo verroest zijn, overdraaien en nieuwe erin, of zitten ze vast in je motorblok ? dan natuurlijk niet overdraaien, dan beter de methode van Rob volgen. WD 40 zeker tijdje laten inwerken(paar uur), en regelmatig wat bijspuiten om het halfuur. suc6 met losmaken en je nieuwe uitlaat
Fast Eddy
Als je de nieuwe bouten er in doet smeer ze dan met kopervet in. Dan krijg je ze altijd weer los.
blauwe tractor
@Fast Eddy
Bij een uitlaat kopervet Eddy???????????
Gewoon bronzen moeren gebruiken denk ik of niet???
Fast Eddy
@blauwe tractor

Kopervet is hittebestendig.
Pauls
@Fast Eddy ja tot zo'n 500 °C,
Molykote heeft ook eentje die aardig boven de 1000 °c nog smeert en niet kompleet uitdroogt, maar ken de naam/nummer niet uit het hoofd & zal ook wel prijzig zijn.
gkgerbengk
@blauwe tractor Bronzen moeren/bouten, als je deze al ergens kunt krijgen hoeveel kosten ze dan wel niet? Werkt messing of koper niet?
Saeghershof
Eerst met de brander opwarmen.
z6911
@Saeghershof Hoi ,Bedoel je de bouten warm stoken en dan los draaien? De motor goed warm draaien ,is dat niet het zelfde ?
+1
Saeghershof
@z6911 moeren opwarmen. Met de brander word het warmer dan de motor warm draaien.
+13
Kramer U800
Het stappenplan:

(klik om te vergroten)

Freggel
Goed inspuiten met kruipolie en een nachtje laten intrekken. Daarna inderdaad met beleid loswrikken en af en toe wat olie bij spuiten. Heb met die methode ook de uitlaat van mijn 24 jaar oude Volvo 960 los gekregen van de spruitstukken.
Bij terug vastzetten heb ik schroefdraad vet van mijn werk erop gedaan. Vermoed dat het iets van keramisch vet is, is goed tot 1200°C.
dendeze
Zijn het bouten die je niet loskrijgt of moeren? Als het moeren zijn dan de moeren even gloeiend maken met een acyteleen lasapparaat en dan kan je ze terwijl ze nog gloeien losmaken.
Ik maak daarna altijd RVS stuts en maak ook messing moeren, zeskant staven zijn gewoon te koop, zelfs moeren. En dan bij het bevestigen zeker nog kopervet gebruiken, cola of kruipolie werkt voor geen meter, al geprobeerd bij moeren en drie weken lang alle dagen verse opgespoten, resultaat? Nul komma nul!
+2
Pauls
Quote Reactie van @dendeze:
cola of kruipolie werkt voor geen meter, al geprobeerd bij moeren en drie weken lang alle dagen verse opgespoten, resultaat? Nul komma nul!

Dat is jouw mening/ervaring en dat met die cola heb ik zelf niet getest, maar de kruipolie wordt frequent gebruikt en met zeer goed resultaat op bouten en moeren M12, M16, M20, M24,M30 & M36, het is allemaal de normale (dus niet fijne) draad. Wij gebruiken slagsleutels met bronzen hamers tot 3 kg om te slaan. (vonkvrij gereedschap). Zonder kruipolie amper te bewegen, met kruipolie na kwartier al aardig los te krijgen.
Soms kan het zijn dat de bout en moer zoveel verroest zijn dat het bijna als een las werkt en die krijg ik dan ook niet los met kruipolie, maar dan werkt een moerenkliever vaak nog wel.
ronald73
Quote Reactie van @Pauls:
Soms kan het zijn dat de bout en moer zoveel verroest zijn dat het bijna als een las werkt en die krijg ik dan ook niet los met kruipolie, maar dan werkt een moerenkliever vaak nog wel.

Daarom worden er op TF vrijwel nooit topics aangemaakt voor moeren/bouten die 'normaal' los willen komen en voor vastgerotte bouten en moeren waar je gemakkelijk bij kan komen 😉
a3vandiejen
@Pauls cola werkt alleen als je het er een dag inlegt en dat gaat met dit niet.
+2
mike_v
Quote Reactie van @dendeze:
kruipolie werkt voor geen meter,

Je hebt kruipolie en "kruipolie" ...
RobVolvo
@mike_v Precies, het één is het ander niet.. 😉 WD40 is leuk spul vaak, maar haalt het niet bij Brunox, Brunox kost wat meer, maar werkt ook wat meer in zulke situaties... 😉
blauwe tractor
@mike_v
Kruipolie is pas goed wanneer ik deze hier op de weg spuit en dan volgende week bij jou aankomt.
dendeze
Het beste resultaat, en ik heb echt al dat spul getest, heb ik met freeze & release, maar als iets echt vastgeroest zit krijg je dat met GEEN ENKELE kruipolie los. Ook niet met die brunox want die freeze & release is vele malen beter, om over cola maar te zwijgen, die hoort bij de gebroeders GRIMM.
Vooral bij uitlaten helpt meestal enkel gloeiend maken.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 6911/6945 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!