Ik heb vanavond een andere dynamo op mn volvo bm 400 gezet. Er zat namelijk een gelijkstroom op, maar die laadde voor geen ruk bij. Me oom had nog een wisselstroom exemplaar liggen met een losse spanningsregelaar, dus die zit er nu op...
Nu wil ik eigenlijk wel even weten hoeveel ampère die bij laadt. Ik was al even aant pielen met mn multimeter, maar het wilde nog niet echt lukken.
Mijn vraag is dus op welke stand ik mijn meter moet zetten en op welke punten ik moeten meten (DF/D+/B+?)
Alvast bedankt voor de hulp!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als de accu bijna leeg was, zou ik het zeker niet wagen om de multimeter op de stroomstand er tussen te zetten. De meeste multimeters gaan tot de 10 A (gezekerd of ongezekerd, hangt af van de multimeter). Bij lege accu loopt die stroom veel hoger op. Dit betekent dat of de zekering van je multimeter eruit vliegt of er komt een pluimpje uit je multimeter.
Kortom of met de multimeter spanning meten of de stroomtang pakken.
Ja ; prima beantwoord ;
Globaal kun je ook de laadspanning even meten op de accu ; als die 14 volt is ; is het laadsysteem ook o.k. De laadamperes hangen inderdaad van meerdere factoren af (laadtoestand accu ; veel verbruikers enz )
De max . laadamperes kun je toch niet "instellen " ( hangt van "grootte" van dynamo af )Het verschil van spanning regelt in feite ook de stroomsterkte (amperes ) .
Als je het echt zeker wilt weten kun je dit meten met een stroomtang/amperetang. Let wel even op of deze ook gelijkstroom kan meten, de meeste kunnen alleen wisselstroom. Wat Basia ook al zegt, als hij tenminste 14 volt levert, kun je er vanuit gaan dat het goed is.
De accu zelf, zonder bijladen heeft een spanning van 12.6 volt zo'n beetje, de dynamo zal dus een hogere spanning moeten genereren om ervoor te zorgen dat de stroom van de dynamo in de richting van de accu gaat lopen. 14 volt is hierbij voldoende.
en voor de rest wel meten met minimaal 1500 toeren, want stationair laden die gelijkspanningsdynamo's niet(s)
Maar hij heeft een wisselstroom-dynamo opgebouwd !
En indedaad wel motor wat toeren geven ( Mits niet te grote riemschijf ; 1000 -1500 tr moet voldoende zijn om max laadstroom te geven'.
( vaak laadt een wisselstroom dyn stationair ook wel ; hangt beetje af van het toerental af .
Sorry, ik had de tekst slordig gelezen.
@ Corne S
Het is toch prima als de zekering er uit knalt? Dan weet je tenminste dat ie meer dan 10A laadt, en is je multimeter gespaard.
Waar heb je die besteld dan als ik vragen mag? Dat is zon ...... maat, en ik kan er niet echt aankomen zit nu 1 van 1.4 A in....
wat voor amerpage moet je hebben? 10 of 11A? en wat zijn de afmetingen? rond 10mm, en 38mm lang?
bij kramp kon ik ze niet echt vinden eigenlijk, rsonline heeft ze wel, maar daar kosten ze dus 15 euro. daar hebben wij ze wel vandaan.
Ja 10A en ik denk dat die 38 mm wel klopt 10 mm dik zijn ze geloof ik niet... Maar ik ga nog wel even zoeken op internet Bedankt!