Illustratie van:

Fiat 110-90 - Olie koeler

Ik las hier op het internet iets over een koeler op de Fiatagri 110-90 zetten om de olie niet te heet te laten worden. Aan wat voor koeler moet je dan denken?

Het probleem is dat bij een redelijke buiten tempratuur (20 graden) de trekker na een tijd heel slecht meer wil heffen. Dan sta je vol gas te brullen op het kopend om de 4 schaars ploeg te heffen en te draaien. Nou werkt dit natuurlijk alleen maar tegen aangezien je de olie nog harder laat stromen.

Dus mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een olie koeler?

Deel dit topic

Reacties

Joop3
Heb je de pomp al eens doorgemeten? Ik zou eerst het probleem oplossen, voor ik aan symptoombestrijding zou gaan doen. Een vierschaar moet toch geen probleem zijn voor een 110-90, of heeft hij het al vanaf nieuw?
Doordat je pomp waarschijnlijk niet de druk kan leveren die hij leveren moet, loopt hij constant op de teentjes om de ploeg op diepte te houden. Hierdoor wordt de olie onnodig warm. Kan ook zijn dat een overdrukventiel in de loop der jaren de veerdruk kwijt is geraakt door vermoeiing, en te vroeg opent.
Siebenga
Oke.. het is inderdaad wel minder erg geweest. Afgelopen jaar was een drama. Zelfs door de diepteregeling ging die op het laatst.(Dus wat dat betreft kan u verhaal goed kloppen) De Fiat krijgt een revisie van de hydroliek. (wordt allemaal na gekeken) en het leek mij geen gek idee dan meteen preventief maar de koeler te plaatsen. Aangezien er tijdens het rijden ook constant olie rondgepompt wordt. Ook weet ik tijdens het ploegen zeker dat er genoeg olie in de achterbrug zit.
jouwstra
Ik zie het nut niet van een olie koeler, heb zelf ook een 4 schaar ploeg en een zaaibedcombi achter mijn 110-90 hangen, een kijkje naar je hydrauliek systeem en de hefcilinder moet het probleem wel te vindne zijn. Ik zie het nut niet van een olie koeler op dit type trekker.
DESLAGERURRE
Andere olie proberen sieb !
johnd-ts
Lijkt me niet nodig om na de revisie nog een oliekoeler te plaatsen, als dat nodig zou zijn zou dat af-fabriek wel zijn geinstalleerd 😉
peeke
Wij hebben dit bij 2 tractors zo gedaan op aanraden van een Fiat technieker met meer dan 30 jaar ervaring in het vak, en het probleem was opgelost. Die kent er dus wel iets van denk ik
Siebenga
@johnd-ts

Quote:
lijkt me niet nodig om na de revisie nog een oliekoeler te plaatsen, als dat nodig zou zijn zou dat af-fabriek wel zijn geinstalleerd

dat is wat dom praat vind je niet?
boerin
Wij hadden er met onze 80-90 ook last van en toen zijn we naar jos martens toe geweest die heeft in de olie pomp een nieuwe o ring er in gezet ( de olie kon er langs af inplaats van in dus dan duurt het lang voor dat er druk is) ..... dat is mijn ervaring dus dat moet je maar even navragen
peeke
@Siebenga

Daar heb je volkomen gelijk in. Kom iets vertellen wanneer je er ervaring mee hebt; maar iets uit je botten slaan waar je totaal geen verstand van hebt; dan kan je beter je mond houden want je maakt je alleen maar belachelijk......
Siebenga
@peeke

deden jullie meer werk met de fiats waar de olie wel heet werd? En ik heb wat rond gekeken, maar wat voor koeler moet ik aan denken? heb je een voorbeeld
peeke
Probleem stelde zich meestal bij het ploegen,wanneer je een uur of twee had geploegd begon het circus. En dat was ploegen verschillende weken na elkaar. Met ander materiaal geen problemen ondervonden....
peeke
Zal proberen om morgen foto door te sturen dan heb je een idee..
Siebenga
Moet ik aan zo iets denken

products4engineers.nl/hydrauliek/…

of gewoon een radiator zonder vin er bij die gekoeld wordt door de rij wind
peeke
Is ietske te groot en met die elektro motor er op toont hij nog zwaarder. Maar ik denk dat deze mensen je wel kunnen helpen als je er langs gaat. Op de radiatoren hier staat ook een motor voor de koeling ongeveer de grootte van één van een kleine stadswagen.....
Siebenga
Eerst de revisie maar ff afwachten
jouwstra
Hmm vind het wel beetje raar klinken siebenga en peeke om een oliekoeler te monteren. We hebben hier 3 van de 90 serie gehad een 110-90 (2X) en 100-90 (1X) en nog nooit iets gehad met olie, terwijl de trekkers toch resp 8500 en 4500 en 5000 uur gedraaid hebben.
Siebenga
Ook met ploegen waar de trekker constant behoorlijk wat toeren maakt en steeds met die diepteregeling aan het veranderen is? OP het einde een zware ploeg heffen en wentelen. Want dat werk is het enige waar wij er tegen aan lopen
AW217
Ik heb wel vaker gehoord dat met ploegen de hydrauliek olie te heet word. Dat komt doordat de hef door de weerstandsregeling kontinue aan het corrigeren is. De ploeg die in de grond zit word dan steeds beetjes geheven, en dit gaat heel zwaar (doordat er gronddruk op de risters rust)dus gaat met een hoge olie druk. Er werd dan wel eens een hulphefcilinder bijgezet zodat het systeem niet op zijn max. druk hoefde te werken.
Peeke zei dat het meestal bij ploegen was en niet bij ander materiaal, misschien is dit de verklaring......
AW217
Siebenga zegt het nu ook al.
Tijdens ploegen stukjes heffen gaat veel zwaarder dan op het kopeind de hele (lege) ploeg liften!
Wimsumar
Beste Siebenga: Je geeft zelf ok al iets aan in de trend van het (nutteloos) rondpompen van olie op hoge snelheid.
Tip 1] Laat een kleiner oliepomp monteren.

Tip 2] Doordat tijdens het ploegen eigenlijk constant enkel tientallen BAR druk op het systeem staat gaat veel energie verloren in opwarmende olie. Je kunt het de hefinrichting "wat makkelijker" maken door de "verticale hefstang" +/_ 25 cm naar achter te bevestigen op de onderste hefarm. ( Stukje voldoende sterke strip met gat erin op de hefarm lassen). Hierdoor kan met minder oliedruk getild worden.

Tip 3: Een oliekoeler zie je vaak 'gewoon' voor de motorradiateur zitten. ( Ik weet niet of zo'n montage het toelaat de koeler op te nemen tussen aanzuigleiding en oliepomp vanwege de weerstand die het mogelijk geeft.
WimBe
@Wimsumar

Hallo,

Naar mijn weten heeft Fiat een open-systeem, en is dus altijd aan het (nutteloos)rondpompen. Wat je dan zegt van dat kleinere pomp monteren klopt tot op zekere hoogte ook wel, maar de opwarming van olie wordt hier hoofdzakelijk veroorzaakt van het op druk moeten pompen.

Zoals eerder vermeld zal een olie met een hogere viscositeit ook helpen, maar dit is eigenlijk een 'nood'oplossing...
AW217
De olie word echt niet te warm van het rondpompen bij veel toeren. Dan zou bij transportwerk de olie ook te warm worden. Het word veroorzaakt door de weerstandsregeling die tijdens het ploegen de hef steeds iets laat heffen, en dat gaat bij hoge druk, en mogelijk zelfs steeds iets door het overdrukventiel. Een kleinere oliepomp helpt hier echt niet bij. Hefstangen naar achteren zetten zou wél kunnen helpen, maar je moet wel voldoende "slag" overhouden. Beste is toch een hulphefcilinder bijzetten. Het sysyteem werkt dan al bij veeel lagere druk, en zal ook veel vriendelijker voor de olie pomp wezen! Olie koeler is niet de oorzaak wegnemen, maar alleen "de brand blussen"
Siebenga
Maar voor die 80 hectare die de trekker op jaarbasis ploegt hoeft het natuurlijk niet perfect te zijn. Ik doel daar mee op de kosten van het ombouwen en wat het resultaat is 😉
AW217
Is een hulpcilinder duurder dan een olie koeler? En als je olie pomp ook nog es langer mee gaat?
WimBe
@AW217

Maar dat zeg ik juist niet! Ik zei juist dat een kleinere pomp niet zoveel zal helpen.....
En ja idd, een hulpcylinder is ook een goede oplossing!
AW217
@WimBe
Was eigenlijk op reactie van Wimsumar die het als Tip 1 had. Jij had het al net als ik over de druk.
Wimsumar
Beste Siebenga: Belangrijkste bij dit "hete olieprobleem" is natuurlijk aanpassing van je rijstijl. Als nog "jeugdige chauffeur" ( 😉 ) vindt je het vast fantastisch 'the amazing sound' van de 110-90 je trommelvliezen te laten strelen waarbij niet alleen olie(pompen), maar ook de gehele aandrijflijn nutteloos "snel in de rondte" wordt gejaagd.
Kijk, het wiel in de ploegvoor behoudt vaak wel redelijk grip, echter het wiel dat "overland" rijdt kan ( grof geschat) wel 50% slip maken. Dit verschil in draaisnelheid moet door het differentieel opgeheven worden. Je zult begrijpen dat dit, onder de zware ploegomstandigheden, met veel wrijvingswarmte-ontwikkeling gepaard gaat.
Let hier eens op en schakel het differentieelslot in. Liefst ook een versnelling hoger en dan bij gereduceerd toerental rijden.
WimBe
@AW217

Oh prima 😉 het leek alsof je mijn opmerking ging ontkrachten, mijn fout 😉

@Wimsumar
Zou het diff. slot er niet al in hebben?? en dan nog, waarom heb je dan in keer veel wrijving? Het is immers geen "limited slip diff" en bij normaal rijden (ook bochten) draaien de assen en tandwielen ook....
fiat 666
Feit is wel dat die hydraulieks voor een 4 schaar wat aan de lichte kant zijn , hulpcilinders zijn hier zeker nodig ! Als een oliekoeler kan helpen vind ik je kost wel nuttig waarom niet ! Maar die hulpcilinders zijn ook zeker nodig
Siebenga
Ik ben mij er juist erg van bewust wat een te hoog toerental met de gehele combinatie doet. Ook wel meerdere testen gedaan kwa versnellingen en toerentallen en we rijden nu dan ook met een toerental en versnelling wat het minst brandstof verbruikt 😄 dus dat zit wel goed 😄 Het is echter constant die olie die rond gepompt wordt voor de diepteregeling die alles in de soep laat draaien. Ik ben er dan ook wel zeker van dat het overdruk ventiel ook zijn werk niet meer goed doet aangezien de ploeg op een gegeven moment een paar keer de grond in "dook" omdat de diepteregeling simpelweg niet meer zijn werk kon doen 😉 Maar dan blijft het onnodig extra warm worden van de olie nog wel steeds een punt. Waarom zijn jullie zo resoluut tegen een oliekoeler plaatsen?
Wimsumar
Beste Siebenga: Loopt de ploeg op een steunwiel of moet de hef alle werk doen?
Siebenga
Loopt op een steunwiel
johnd-ts
Noem het maar dom praat, wat jij wil..
peeke
Hangt ge der weer tussen ?
Joop3
Sieb,

ik ben niet resoluut tegen het plaatsen van een oliekoeler, maar een oliekoeler wordt normaal alleen gebruikt bij een langdurige belasting, zoals aandrijven van een zwaarbelaste hydromotor. Normaal gesproken zou ploegen geen probleem moeten geven m.b.t. de olietemperatuur.
Als je geen hydrauliekfunctie (incl. heffen) bedient, dan wordt de olie drukloos rondgepompt. Hydraulisch vermogen is volumestroom x druk, dus bij drukloos is het vermogen wat in warmte omgezet kan worden 0,0 kW. Alleen de weerstand van leidingen filters bochten enz. zorgt voor een gering verlies.

Het heeft dus puur te maken met het constant bijregelen. Dan zou ik inderdaad eerder kiezen voor de optie van de hulphefcilinder, is waarschijnlijk ook nog goedkoper en eenvoudiger te realiseren als een oliekoeler. Bovendien is het inderdaad een behoud van de pomp, omdat deze minder hoge drukken hoeft te genereren. (p.s. een oliekoeler nooit in de zuigleiding! Kans op cavitatie in de pomp)
AW217
@Joop3

JUIST !
basia
@Joop3

Nog een keer JUIST !

Olie-koeller in aanzuigleiding ? JA HALLO !!!
WimBe
@basia

Dat herrie komt van het vervolgens imploderen van de bellen 😉 en dat is met een duur woord cavitatie en dat gaat met zon geweld dat je pomp daar op zijn zachts gezegd niet blij van wordt... en ja klopt 😄
basia
@WimBe

"vroeger " heb ik wel natte cilinderbussen vernieuwd van Ford -Trader (Dagenham diesels ) daar zaten ook cavitatie gaatjes in de bussen ! ( carter vol witte drab ; lag je eronder in de drup ; wat een werk )
En waterpomp-achterschilden zaten soms ook cavitatie- gaten in ;maar dat kwam door een bepaald electrochemisch proces ,( darom hebben schepen zink anode.s ???)
Siebenga
@johnd-ts

Quote:
noem het maar dom praat, wat jij wil..

Dus jij vind alles wat van de fabriek komt altijd perfect.... JIj zal er nooit wat aan veranderen.. Kortzichtig dan
TomopSame
Ipv met één steunwiel met twee steunwielen werken, één achteraan en één vooraan. Dan heb je de diepteregeling niet meer nodig. 😃
Thijss
Iemand een idee welke hulpcilinder je er dan moet bijzetten ( link's ) ?
Joop3
@Thijss

Quote:
iemand een idee welke hulpcilinder je er dan moet bijzetten ( link's ) ?

De (voormalige) fiatagri-dealer! Is eventueel ook zelf uit te vogelen, maar als Fiat er meer last van heeft gehad, dan zijn er ook originele setjes geweest, al dan niet door de fabriek of importeur ontwikkeld.
DESLAGERURRE
Fiaten zijn ook heel gevoelig voor olie 😉
DESLAGERURRE
Anders vraag effe deze man siep 😉 tractorfan.nl/user/14596/ die kent die dingen met de ogen dicht en heeft er meer verstand van dan wie ook hier op TF 😉
Siebenga
Bedankt!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 110-90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
10