Ik las hier op het internet iets over een koeler op de Fiatagri 110-90 zetten om de olie niet te heet te laten worden. Aan wat voor koeler moet je dan denken?
Het probleem is dat bij een redelijke buiten tempratuur (20 graden) de trekker na een tijd heel slecht meer wil heffen. Dan sta je vol gas te brullen op het kopend om de 4 schaars ploeg te heffen en te draaien. Nou werkt dit natuurlijk alleen maar tegen aangezien je de olie nog harder laat stromen.
Dus mijn vraag: Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een olie koeler?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 110-90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Doordat je pomp waarschijnlijk niet de druk kan leveren die hij leveren moet, loopt hij constant op de teentjes om de ploeg op diepte te houden. Hierdoor wordt de olie onnodig warm. Kan ook zijn dat een overdrukventiel in de loop der jaren de veerdruk kwijt is geraakt door vermoeiing, en te vroeg opent.
dat is wat dom praat vind je niet?
Daar heb je volkomen gelijk in. Kom iets vertellen wanneer je er ervaring mee hebt; maar iets uit je botten slaan waar je totaal geen verstand van hebt; dan kan je beter je mond houden want je maakt je alleen maar belachelijk......
deden jullie meer werk met de fiats waar de olie wel heet werd? En ik heb wat rond gekeken, maar wat voor koeler moet ik aan denken? heb je een voorbeeld
products4engineers.nl/hydrauliek/…
of gewoon een radiator zonder vin er bij die gekoeld wordt door de rij wind
Peeke zei dat het meestal bij ploegen was en niet bij ander materiaal, misschien is dit de verklaring......
Tijdens ploegen stukjes heffen gaat veel zwaarder dan op het kopeind de hele (lege) ploeg liften!
Tip 1] Laat een kleiner oliepomp monteren.
Tip 2] Doordat tijdens het ploegen eigenlijk constant enkel tientallen BAR druk op het systeem staat gaat veel energie verloren in opwarmende olie. Je kunt het de hefinrichting "wat makkelijker" maken door de "verticale hefstang" +/_ 25 cm naar achter te bevestigen op de onderste hefarm. ( Stukje voldoende sterke strip met gat erin op de hefarm lassen). Hierdoor kan met minder oliedruk getild worden.
Tip 3: Een oliekoeler zie je vaak 'gewoon' voor de motorradiateur zitten. ( Ik weet niet of zo'n montage het toelaat de koeler op te nemen tussen aanzuigleiding en oliepomp vanwege de weerstand die het mogelijk geeft.
Hallo,
Naar mijn weten heeft Fiat een open-systeem, en is dus altijd aan het (nutteloos)rondpompen. Wat je dan zegt van dat kleinere pomp monteren klopt tot op zekere hoogte ook wel, maar de opwarming van olie wordt hier hoofdzakelijk veroorzaakt van het op druk moeten pompen.
Zoals eerder vermeld zal een olie met een hogere viscositeit ook helpen, maar dit is eigenlijk een 'nood'oplossing...
Maar dat zeg ik juist niet! Ik zei juist dat een kleinere pomp niet zoveel zal helpen.....
En ja idd, een hulpcylinder is ook een goede oplossing!
Was eigenlijk op reactie van Wimsumar die het als Tip 1 had. Jij had het al net als ik over de druk.
Kijk, het wiel in de ploegvoor behoudt vaak wel redelijk grip, echter het wiel dat "overland" rijdt kan ( grof geschat) wel 50% slip maken. Dit verschil in draaisnelheid moet door het differentieel opgeheven worden. Je zult begrijpen dat dit, onder de zware ploegomstandigheden, met veel wrijvingswarmte-ontwikkeling gepaard gaat.
Let hier eens op en schakel het differentieelslot in. Liefst ook een versnelling hoger en dan bij gereduceerd toerental rijden.
Oh prima het leek alsof je mijn opmerking ging ontkrachten, mijn fout
@Wimsumar
Zou het diff. slot er niet al in hebben?? en dan nog, waarom heb je dan in keer veel wrijving? Het is immers geen "limited slip diff" en bij normaal rijden (ook bochten) draaien de assen en tandwielen ook....
ik ben niet resoluut tegen het plaatsen van een oliekoeler, maar een oliekoeler wordt normaal alleen gebruikt bij een langdurige belasting, zoals aandrijven van een zwaarbelaste hydromotor. Normaal gesproken zou ploegen geen probleem moeten geven m.b.t. de olietemperatuur.
Als je geen hydrauliekfunctie (incl. heffen) bedient, dan wordt de olie drukloos rondgepompt. Hydraulisch vermogen is volumestroom x druk, dus bij drukloos is het vermogen wat in warmte omgezet kan worden 0,0 kW. Alleen de weerstand van leidingen filters bochten enz. zorgt voor een gering verlies.
Het heeft dus puur te maken met het constant bijregelen. Dan zou ik inderdaad eerder kiezen voor de optie van de hulphefcilinder, is waarschijnlijk ook nog goedkoper en eenvoudiger te realiseren als een oliekoeler. Bovendien is het inderdaad een behoud van de pomp, omdat deze minder hoge drukken hoeft te genereren. (p.s. een oliekoeler nooit in de zuigleiding! Kans op cavitatie in de pomp)
JUIST !
Nog een keer JUIST !
Olie-koeller in aanzuigleiding ? JA HALLO !!!
Dat herrie komt van het vervolgens imploderen van de bellen en dat is met een duur woord cavitatie en dat gaat met zon geweld dat je pomp daar op zijn zachts gezegd niet blij van wordt... en ja klopt
"vroeger " heb ik wel natte cilinderbussen vernieuwd van Ford -Trader (Dagenham diesels ) daar zaten ook cavitatie gaatjes in de bussen ! ( carter vol witte drab ; lag je eronder in de drup ; wat een werk )
En waterpomp-achterschilden zaten soms ook cavitatie- gaten in ;maar dat kwam door een bepaald electrochemisch proces ,( darom hebben schepen zink anode.s ???)
Dus jij vind alles wat van de fabriek komt altijd perfect.... JIj zal er nooit wat aan veranderen.. Kortzichtig dan
De (voormalige) fiatagri-dealer! Is eventueel ook zelf uit te vogelen, maar als Fiat er meer last van heeft gehad, dan zijn er ook originele setjes geweest, al dan niet door de fabriek of importeur ontwikkeld.