Illustratie van:

Ford 7840 - Koppeling slipt te weinig olie ??

Hallo iedereen,
Heb in mijn bezit een ford 7840 SLE nu heb ik soms de indruk dat de koppeling doorslipt.
Zou het kunnen dat er te weinig olie in zit ? Of beter gezegd zou dit een slippende koppeling kunnen veroorzaken ?
Bedankt iedereen

Deel dit topic

Reacties

Fordje4600
Probeer hem eerst te kalibreren en controleer je oliepeil. Zorg ook dat er goede frisse olie in zit
Luca8210
@Fordje4600 zit nieuwe olie op en gecalibreerd maar zou te weinig olie de koppeling niet ge oeg op druk zetten ?
nhmonteur
@Luca8210 Dit zou kunnen, maar dan moet er echt wel extreem weinig olie in zitten. er zou dan ruim 40 liter te weinig olie in moeten zitten.
Wanneer heb je het idee dat de transmissie slipt? Doet hij dit in alle versnellingen? Werkt de hydrauliek/hefinrichting en stuurinrichting verder wel goed?
Een SLE transmissie heeft 4 koppelingen. Als er 1 van slipt dan ga je dit in bepaalde versnellingen merken, dus niet allemaal.
Luca8210
@nhmonteur
Vooral in oneven versnellingen , heb gepeild en staat wel echt heel laag.
Heb bij nh al geïnformeerd maar zo een koppeling vervangen is wel een heel dure grap heb ik gehoord ?
Luca8210
@Luca8210 heft en servo werken perfect maar heb soms oon E11 storing van de koppeling
Luca8210
@nhmonteur
Vooral in oneven versnellingen , heb gepeild en staat wel echt heel laag.
Heb bij nh al geïnformeerd maar zo een koppeling vervangen is wel een heel dure grap heb ik gehoord ?
nhmonteur
@Luca8210 als het echt alleen in de oneven versnellingen is dan kan het probleem in koppleing 3 zitten. Maar het zegt niet altijd dat het ook echt in de koppeling zit. Het kan ook in de aansturing zitten in bv de kleppen.
Heb je de transmissie zelf gecalibreerd of laten doen? Bij calibreren kun je ongeveer aan de getallen zien hoe de staat van de koppeling is. Als een koppeling echt slipt dan moet deze een hele hoge calibratiewaarde hebben.

Ga of laat hem nog eens calibreren en kijk goed wat de getallen zijn bij welke koppeling. Ik weet niet welk type 40 serie je hebt, met een wit of blauw dak? die met het witte dak heeft als het goed is een koppelingskabel. Deze zie je dan net voor je pedaal zitten. Bij deze transmissie kan je maar 2 koppelingen calibreren. Die bij degene met een blauw dak kan je 4 koppelingen calibreren.
als de waardes goed zijn dan kan het nog in het aanstuurgedeelte zitten wat aan de rechter kant van de transmissie gemonteerd zit. Bij de oude types wil schoonmaken hiervan nog wel eens helpen.

Zit het dan echt in de c3 koppeling dan moet inderdaad de hele transmissie eruit en uit elkaar.
Luca8210
@nhmonteur calibratie waarde gaat over de 200
nhmonteur
@Luca8210 van welke koppeling, en wat zijn de andere waarden?
nhmonteur
@Luca8210 E11 heeft te maken dat je potentiometer een te laag signaal geeft. Hier kan het dus ook al in zitten. Wellicht te proberen om deze eens te vervangen en kijken of het verbeterd.
Luca8210
@nhmonteur heb wel idd de indruk heb vandaah E11 veel gehad en als gevolg die problemen van de koppeling dus zal hier mss eens mee beginnen ?
Luca8210
Is eentje met kabel
Dus c3 en c4 geven iets meer dan 200 aan
En bij de volgende calibratie waar deze schakeld onder het calibreren kan ik met niet herinneren denkt 80 ofzo maar niet zeker
nhmonteur
@Luca8210 maar slipt de transmissie ook echt. Stop hij echt met rijden of misschien onder bepaalde omstandigheden. Anders zou ik je toch adviseren om de potentiometer te vervangen van je koppelingspedaal.
Luca8210
@nhmonteur heb de indruk als ik wegrijd dat de koppeling slipt dus gas geven zonder dat hij werkelijk versnelt, maar.is sporadisch maar vandaag echt vaak storing E11 gehad. Zal eens bekijken hoeveel zo een potentiometer kost maar waarom zou deze het slippen veroorzaken ?
nhmonteur
@Luca8210 Als de potentiometer een verkeerd signaal afgeeft aan de computer, dan kan het zijn dat deze denkt dat het koppelingspedaal nog niet helemaal los gelaten is, waardoor de koppeling in de transmissie nog niet op volle druk word gezet en er dus nog slip kan zijn.
Luca8210
@nhmonteur vandaag potentiometer eens gedemonteerd en wat uitgestoft was precies al een heel stuk beter heb er een 3uurtjes me gewerkt en geen slipt ondervonden hopen dat het hiervan kwam en o ja 10liter olie bijgevuld
+1
nhmonteur
@Luca8210 top! Hopen dat het zo blijft!
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Zou de oliedruk van het lagedrukcircuit ook nog wat uitmaken in dit geval?
+1
nhmonteur
@jammermaarhelaas ja dat zou zeker kunnen. Maar dan zou vaak ook het lage druk lampje moeten gaan branden. Of in ieder geval vaker aan gaan. Maar als de lage druk echt heel veel te laag is dan zou hij ook heel beroerd gaan schakelen.
hendrik-talma
Ik heb een ford 7840sle gekocht maar zodra ik weg wil rijden en dan bijna de koppeling helemaal los heb schiet die in een keer vooruit en geeft code e24 onderin scherm aan zou dit kalibreren zijn of koppeling aan end of bak? Heeft ook een koppelingskabel te zitten bij de pedaal wat kan het zijn degene die mij er mee kan helpen zou die me Misgien een appje kunnen sturen wat het is alvast bedankt 0621163737
@hendrik-talma e24 is c3 en c4 zijn niet gecallibreerd. Opnieuw callibreren en checken of de waarden niet extreem hoog worden oid. Als het probleem zich daarna nog steeds blijft voordoen en de foutcode vlak na het callibreren weer in het scherm komt is waarschijnlijk het geheugen van de callibratie stuk of een zekering

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN