Hydrauliek cilinder

Hallo,

ik heb een hydrauliek cilinder van een kiper die twee keer kan uit schuiven. ik heb de cilinder aan de trekker gedaan om te kijken of ie het deed maar hij schuift maar een klein stukje uit en de andere blijft er helemaal in zitten. wat kan ik er aan doen zodat hij helemaal uit schuift?

Deel dit topic

Reacties

WimBe
Is misschien de olie van je trekker(oldtimer??) al op voor de cilinder is uitgeschoven?
1046
Pomp kapot????
IHC453
Nee moet makkelijk kunnen met de olie en de pomp doet het nog gewoon maar als de cilinder een klein stukje is uit geschoven begint de trekker zaarder te lopen en wil de cilinder niet verder ik denk dat de cilinder vast zit maar weet niet hoe ik dat los krijg
1046
Wat voor trekker staat er voor?????
WimBe
Maar je kunt het ook niet meer terugdrukken dan? Maar je weet zeker dat je pomp niet hoort als die aan het (droog)lopen is??
WimBe
Als je cilinder krom is, dan is het logischer dat je het niet in kunt drukken, dan dat de cilinder uitschuiven wil... Ik weet verder geen mogelijkheden....
old man jose
Eerst meten en berekenen hoveel olie erin gaat en dan kijken wat je voor olie hebt en dan kan je het proberen. Maar ineen tweedelige cylinder gaat al snel 10 liters. Hoveel heb je, welk soort en merk tractor??? Veel factoren.
DESLAGERURRE
Meer olie in de achterbrug gooien :lol:
IHC453
Er staat een 453 voor. je hoort de pomp niet droog lopen. de cilinder wil wel een klein stukje in maar niet helemaal.
jd6620
Fendt 939 ervoor zetten en dan nog eens kijken of hij hem niet uitgeschoven krijgt.
1046
Olie is nie vuil?????filters schoon?????
Wimsumar
Beste IHC453: Ik "lees"dat de cylinder los van de kieper is. Heb je de slangbreukbeveiliging verkeerd om gemonteerd?
IHC453
Wat is een stang breuk beveiliging? ik weet niet anders als dat hij van de kiper af is
WimBe
@IHC453

Dat is een 'blokje' die aan je cilinder geschroefd KAN zijn. Zit simpel gezegd een kogeltje met een veertje erin, die bij een hoge oliestroom (bij een breuk dus) dicht slaat.

Maar met jouw trekker(tje) denk ik niet dat die bij dat 'oliestraaltje' al dicht slaat... Maar kan wel stuk zijn natuurlijk 😉 al acht ik die kans klein
Wimsumar
Beste IHC453: Ik heb het over de SLANGbreukbeveiliging.
Dit is een tussenstukje tussen de cylinder en de slang/leiding waarin een klepje zit die bij (te) hoge doorstroomsnelheid ( als bijvoorbeeld bij opgeheven kieperbak de SLANG breekt/lek raakt) dicht gaat.
IHC453
En als die er niet op zit doet ie het hele maal niet meer?
old man jose
What the f..ck is a kiper?????????????????????
old man jose
@Wimsumar

Oeps Willem geen 2x??
WimBe
@IHC453

Dan heb je dus geen beveiliging 😉 en kan dus het probleem ook niet zijn 😉
IHC453
Oke dan zal het daar aan liggen
het dat ding er ook af gedraaid ik dacht dat dat ergens anders voor was maar is het dan niet gek dat hij wel een klein stukje uit schuift?
1046
De cilinder is enkelwerkend , die zakt op de kipper door et gewicht van de bak , ligt ie los wil ie slecht ingaan omdat ie geen tegendruk heeft
WimBe
@1046

Lees niet ingaan... Was jouw reactie trouwens op mijn opmerking van een kromme cilinder bedoeld? Want daar bedoelde ik iets anders mee 😉
WimBe
@IHC453

Maar die slangbreuk heb je er nu dus helemaal tussen weg?
1046
Wimbe , nee
WimBe
@1046

Oh, dan begreep ik jou verkeerd 😉 mijn excuses...
1046
Niks an de zeis
IHC453
Ja die heb ik er helemaal tussen weg
Wimsumar
Beste IHC453: Twee dingen: Draai de slang los van de cylinder en probeer of de olie erdoor wil pompen om uit te sluiten of de slangbreukbeveiliging er niet (omgekeerd ) tussenzit.

Als de olieaansluiting aan de zijkant van de cylinder zit kan de ingeschoven plunjer misschien het gat afdichten. Kun je (met de hand de plunjer wat omhoogtrekken?
WimBe
Beste Wim, wat is het probleem als de slangbreuk er 'verkeerd' tussen zit??
1046
Dan slaat de klep dicht als je er druk op zet
WimBe
Jaja snap ik 😉, maar dat is in dit geval toch niet veel verschillend? Met je kipper heb je veel druk er op staan(als de slangbreuk wel goed zit) en doe je bak naar beneden, valt de druk over de slangbreuk ook weg. Wat ik bedoel, is dat dit 'trekkertje' lang niet zoveel liters zal geven als wat bijvoorbeeld bij een breuk gebeurt.
1046
Als een bak te snel zakt, slaat ie ook dicht, dan drukt ie toch te hard en de beveiliging denkt dat ie lek is dan , en slaat dicht
WimBe
Ja maar dat komt toch door een te hoge oliestroom die een kogeltje/klep 'meeneemt' ??
1046
Yep
WimBe
Ja juist 😄 , en dat bedoel ik nu net juist, die Inter heeft niet zon hoog debiet 😉
IHC453
Maar de slangbreukbeveiliging zit er niet meer op. En de plunjer kan ik niet met de hand op trekken
Wimsumar
Beste IHC453: Kun je er een paar foto's van plaatsen?
Wat is er eigenlijk met die cylinder? Waarom wil je 'm zo proberen? Heb je 'm ergens uit het "oud ijzer" gehaald, zit ie helemaal vastgeroest?
Machineman
Ontluchting dicht... succes..
RobinBos
@Machineman

van de achterbrug bedoel je?
Wimsumar
Beste RobinBos: Nee dat is niet het geval omdat IHC453 aangeeft dat de trekker "zwaarder" begint te lopen als de oliedruk oploopt door de blokkerende cylinder.
RobinBos
@Wimsumar

ik heb het idee dat hij eigenlijk de onluchting op de enkelwerkende cilinder bedoeld, maar die zit er niet op bij een meer-traps-cilinder.
een vaccuum in de achterbrug kan ook een probleem zijn, maar niet na 10 liter al. (of heeft deze trekken een eigen reservoir voor hydraulic olie?
IHC453
Het komt volgens mij niet door een vaccuum in de achterbrug maar in die cilinder gaat nooit 10 liter veel minder

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
15