Case International 845 XL - Tikker bij hoge toeren voorzijde motorblok D268

Heren,

Case International 845XL klappert vanaf de 2000 tpm < aan de voorzijde van het motorblok.
Olie enz. is uiteraard allemaal op peil en recent vervangen. Oliedruk is 4,5/5 bar. Draaiuren 4000.
Kleppen zijn gesteld op volgens specificaties.
Waterpomp/dynamo onlangs vervangen. Inschakelen van hydraulische functie geeft geen verschil.
Eigenschap van deze motoren dat deze klapperen bij hoge toeren?

Deel dit topic

Rega

Reacties

+1
Fendt926Driver
Weet je zeker dat het de motor is?
Gooi alle v snaren er voor eens af en probeer het weer dan zijn externe gebruikers eraf en hoor je kaal de motor.
En even 3 minuten zonder dynamo waterpomp en of compressor komt hem niets van aan
redeagle14
@Rega de lagers van het tussen tandwiel naar de smeerolie pomp willen ook wel eens problemen geven.
huib
Met een 856 heb ik de stoter stang kapot gehad. Was door de harde laag heen gegaan. En ging tikken op de nokkenas., Nieuwe stoter stang en klaar
Rega
@huib Tis puur aan de voorzijde. Kleppen al 3x gesteld en blijven gewoon op waarde gelukkig.
Rega
@huib Was dit ook alleen hoorbaar bij hoge toeren? Lage toeren geen rare geluiden.
+1
redeagle14
@Rega luister maar eens met een stethoscoop. Ook midden onder het carter. Goed mogelijk dat je balanceur stuk is.
856xlih
Schoepjes van de waterpomp lopen ook niet aan tegen de achterkant?
Heb ik weleens mee gemaakt met het monteren van een nieuwe

Bij mijn 856 was het tussentandwiel van de oliepomp losgelopen die vervolgens tegen het carter aan liep en dat gaf ook een raar geluid

Van onze 1056 een keer de stoterstangen en nokvolgers vervangen omdat die waren versleten maar hierdoor begon de motor ook te tikke

En is de tik zomaar ontstaan of na een reperatie?

Succes met zoeken
Rega
@856xlih Nee, geluid is exact hetzelfde gebleven na het vervangen van de oliepomp. Achterste plaat was ook nog nieuw.
GP733
Wij hadden ook een 845 XL die een klapperend geluid maakte bij hogere toerentallen. Dat heeft ie van het begin tot de dag dat ie vertrok gedaan, en dat is een jaar of 15. Er rijden er hier nog een paar in de buurt die dat ook doen, dus volgens mij een eigenschap van deze motoren. Mijn 733 doet dat trouwens niet, die loopt veel mooier rond.
Rega
@GP733 Dat klopt precies. Ik heb er meerdere beluisterd, ene heeft het wel andere niet. Zal toch een oorzaak moeten hebben. 733 is ook een veel korter blok als de 845 blokken.
hoest
@GP733
Nu je het zegt onze 844 klapperde ook bij hoge toeren
Rega
@hoest Ooit stukgelopen?
hoest
@Rega

Nee we hebben hem een kleine 20 jaar gehad. Eerst als hoofdtrekker zijn laatste jaren voor de mengwagen en aanschuifband in fronthef. Zomers wat schudden mixen harken etc in 2003 werkend ingeruild maar geen idee waar hij uiteindelijk beland is
Rega
@GP733 Inmiddels motor volledig uitmekaar gehad en de meeste onderdelen gecontroleerd op slijtage. Geen bijzonderheden aangetroffen. Preventief nieuwe oliepomp gemonteerd. Geluid komt waarschijnlijk naar mijn idee van het aandrijftandwiel van de krukas naar de balanceur, dit zijn rechte tanden met wat speling. 745 heeft dit al minder, deze heeft schuine vertanding op dit tandwiel.
Han745XL
Wij hadden met de 745XL eens een 'tik' in de motor. Had te maken met de krukas of poelie daarvan volgens mij. Misschien dat je daar eens naar kunt kijken?
Rega
@Han745XL Zit er een demper in deze poelie? Heb V-snaar al eraf gehad, geen verschil.
Han745XL
@Rega Volgens mij kwam het doordat de poelie onregelmatig liep. Kan dat? Verder weet ik er niet zoveel van 😁
+1
RPCounty
Als je n bonkend geluid bij hogere toeren hoort is het vaak de balansas onder in de motor. Niet de eerste keer bij deze motoren
Rega
Bij 0:56
Rega
Motor afgelopen weken volledig gedemonteerd en geïnspecteerd op eventuele gebreken. Geen bijzonderheden aangetroffen. Preventief een nieuwe motorolie pomp gemonteerd. Probleem van het geluid zit hem naar mijn idee in het tandwiel welke vanaf de krukas de balanceur aandrijft. Dit zijn rechte tanden met wat speling. Geen overmatige speling. In combinatie met het balans effect wordt deze ruimte hoorbaar. De D239 heeft een drijftandwiel met schuine vertanding, hierdoor wordt deze ruimte beter opgevangen.
fendtinterfan
Je bent lekker bezig geweest reeg, motor helemaal uit elkaar gehaald. Jammer dat er weinig te vinden was.
Rega
@fendtinterfan Topper Bram! Ging goud!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 845 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!